Aluminiumramar: Giant XTC eller Scott scale?

Froddan

Ny medlem
Jag står inför mitt första mountainbike köp. Cykeln kommer vara ett ihopplock och inte en färdig cykel från hyllan. Rent geografiskt så har jag en av Sveriges (enligt rykten) bättre mountianbike affärer just runt hörnet och de kan ge mig rätt bra pris på de cyklar de sätter ihop. Där har de märkena Scott, Giant och Trek. De servar cyklarna själva, samt Rock Shox gafflar.
Efter några tips från arbetskollegorna så har jag bestämt mig för att köpa en aluminium hardtail (till att börja med). Jag kommer däremot lägga lite mer kraft (kronor) på tillbehören. XT växlar/hjul och en Reba Team gaffel.

Det sista beslutet jag står inför är vilken ram jag skall ha.

Scott Scale (50) - fått bra betyg på amerikanska forum, racig
Giant XTC (aluminium) -?
Trek 8 -?

Några tips? Andra märken?

Tack på förhand!

xtc åkarna är nöjda och scale åkarna är nöjda. Hade nog valt specialized stumpjumper för att bli nöjdast... xtc'n har jag för mig är snyggare än scalen.

Låter som ett vettigt köp. Har själv haft en XTC i aluminium som jag var nöjd med. Det kan dock vara värt att tänka på att det skiljer en hel del i storlekarna mellan Scott och Giant (om jag minns rätt). Scotts medium är väl ca 18 tum och Giants medium 19 tum. Kanske det kan fälla avgörandet?

Jag har åkt mycket Giant och bara lite Scott. Giant och Scott har lite olika geometritänkande där Giant har en något flackare gaffelvinkel som gör cykeln en liten aning slöare/avspänd i styrningen. Ska man bara köra teknisk stig är kanske Scotten något för några men jag skulle valt Gianten.

Själv har jag valt Giant, att jag sålde min MCM Team grämer mig fortfarande men min NRS Composite får duga.

De nya xtc ramarna skiljer sig ganska mycket från de gammla mcm och xtc. Ramarna har blivit lägre och jag tror att kjedjestagen är kortare. Har haft ett par xtc genom åren och tycker att den sista är riktigt bra. Fick dock byta till en 100mm gaffel då den blev för låg med 80.
Jag tävlar på min och är riktigt nöjd.
Olle

Giant XTC medium verkar finnas i både 18" och 19" om man kollar av ebay. Olika storlekar för olika marknader?

Tack för tipsen allihop!

Det verkar som Giants nya är en uppskattad cykel. Vet inte vilken sorts cykling det kommer bli, tror dock att det blir mycket stigare och lättare stråk, till en brjan i alla fall. Scotten tycks ha en väldigt "racig" cykelposition och Giant mer allsidig. Ska testa storlekarna också.

Gällande utseendet har jag inte bestämt mig helt än, Giants svarta är mer praktisk.

*Fnula fnula*

Jag kör på en Scale 40 och den är väldigt kvick i styrningen (trodde det var något fel först men man vänjer sig). Man blir snabb i knixiga partier (eller, ja, cykeln tillåter dig att vara snabb).

Gurra skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kör på en Scale 40 och den är väldigt
> kvick i styrningen (trodde det var något fel
> först men man vänjer sig). Man blir snabb i
> knixiga partier (eller, ja, cykeln tillåter dig
> att vara snabb).

Instämmer verkligen. Jag kör tom helstelt nu och den är ruskigt fin!

Tillbaka
Topp