AM Cykelköp [Nu med bilder]

Fin!

Du är inte den ända som haft problem med s-tec. Polaren cycklar på en Giant Faith och specen på faktura pappret/beställningen stämmer inte överens. Som tur var fick han bättre grejjer istället, för samma pris. Brorsan köpte en Yeti från s-tec. Samma sak där, massa fel. Skulle a fått en rs boxer race, fick en rs boxxer ride. Utöver det stämde inte nav och växlar....

Annars kan jag väl meddela att yetin är tung men det finns ingen "pedal bob". Det går faktiskt hyfsat bra att cyckla stig med den. Den påminner väldigt mycket om hardtail hojjar faktiskt. Kompakt men hög. Lätt ivrig i sitt temprament. Man måste jobba med den en hel del. Tror brorsan betalade 19 500 för den. Då är den utrustad med xt, sun single track och hayes el camino.... billigt! Vikten?? inte så farligt... precis under 17 kg tror jag

Giant Faith är ännu tyngre och har en ännu trångare "cockpit", det känns nästan som om man har styret i knät. Otroligt skön att bomba nerför och hoppa med. Polaren beställde den med en marzocchi 66 rscx2, race face diabolous, xt, sun double track, hayes el camino m m... Den hamnade väl närmare 29:- och en vikt på närmare 20 kg.

Själv cycklar jag på en Enduro. En SX trail '05. Kan meddela att dämparen suger(Progressive suspension 5th element coil) den var trasig vid leverans. Däremot är den kittad med en rs Pike. Den är jag faktiskt jätte nöjd med. All varnade mig att hojjen skulle bli låg fram men det är inget jag stör mig på. Hojjen känns snabb inne bland rötter och stenar.

Jag byggde hojjen själv och satte på Mavic 729 hjul med saint nav, saint bromsar, saint bakväxel,lx fram och sen en massa fsa prylar. Tung men av någon konstig anleding klättrar den bättre än min gamla Kona Cinder Cone, polarens Coiler och bättre än yeti'n och faithen.. Men det bästa med den är att den verkar hålla. Så trött på skeva hjul, bakväxelöron mjuka som gummi, luftryck som måste pumpas in i dämparna varje gång man ska ut osv. min hamnade på en ca 17 kg och kostnad på ca 26:- Då köptes delerna från Sverige och England.

Jag tror du kommer bli grymt nöjd.

Happy Hojning!

/ADF

Fischer : Snyggt bygge!

ADF : Intressant läsning! Min Yeti är också lättare att klättra med än min gamla hardtail faktiskt. Bakänden liksom suger sig fast i marken. Men du, 17Kg med en Boxxer ride är väl inte tungt, det är ju lätt.. Låter som brorsan din fick riktigt, riktigt bra pris iaf. Låter lite väl lågt, men bra för honom om det var så!

Fischer: Grattis till en fin Heckler, den kommer du ha mycket kul med där uppe i stockholm! Saknar du inte Sandsjöbackaskogen redan? :-)

ADF: 17 kilo för en ASX med en Boxxer gaffel? Prova väg cykeln på riktigt, gissar nog den väger ett par kilo mer. Vägde själv min Bullit igår efter vinterns ombyggnad, trodde den hade gått ner i vikt från förra årets 16.8kg, men den vägde faktiskt lite mer nu, 17.2kg. :-) Fast det märks inte, den klättrar bättre än någonsin.

/Leo

Tackar för berömmet av cykeln!

Jonas: Hela cykeln är ett custombygge. Alla delar är utvalda av mig. Med rätt prylar (dvs. med DHX och 721) ink. frakt fick jag ge 23 500:-. Fast då förhandlade jag ganska hårt också.

Leo: Saknar Sandsjöbacka mycket! Blev dock tre raka dagar över påsken när jag var i Göteborg och hämtade cykeln. Sandsjöbacka och Änggården. Testade Drottningholm i söndags och det var också roligt - lite mycket gnet på asfalt innan jag kom dit. Fast fler slott!

Det jag kommer sakna mest är dock Happy Extreme Ride! Den får ni som läser detta inte missa. Årets cyklingshöjdpunkt.

Tillbaka
Topp