AM-hoj för hård åkning?

Matthias87

Aktiv medlem
AM-hoj för hård åkning?
Har kört min 2008 Giant Trance i en säsong nu, och gillar hojen skarpt. Dock känner jag att jag skulle behöva en lite rejälare hoj då jag har en ganska aggresiv åkstil.

Har fastnat för Giant Reign och Specialized Pitch Pro. Även tittat på Rose Granite Chief, Canyon Nerve AM och Canyon Strive.

Någon som har koll på hojarna? Och är det någon som äger en av hojarns som man kanske skulle kunna testrulla lite på någon happy-tur i Göteborg?

Mvh Matthias

AM-hoj för hård åkning?
Jag äger en Specialized Pitch Pro 2010, vilket betyder 140mm slag istället för 150. Grymt rolig cykel! Tar sig fram överallt i princip. Kör man som jag, som en mes, så går det att rulla nerför DH-spåren i sthlm men även cykla upp igen. Cyklar man för att det är roligt i skog och mark är det en kalashoj.
Har ifs hört got om de andra också, men de har jag inte ägt.

Jag bor tyvärr i Sthlm så den går inte att provrullas om du inte tar dig hit.

AM-hoj för hård åkning?
Lät som lämpliga cyklar allihopa. Min Reign har fått gå rätt hårt i både Gesunda och Åre förutom övrig cykling och håller ihop fint det enda är väl att den är rätt låg i vevpartiet som gör att man lätt smackar i pedalerna när man måste trampa sig fram i stöket.

AM-hoj för hård åkning?
Jag har en Nerve AM 7.0 2010 som jag är mycket nöjd med men kollar ändå på en Strive. Mest för att ramen är så sjukt snygg... Vi kör från Eklanda i princip varje helg (flera Nerve AM i vårt träningsgäng).

AM-hoj för hård åkning?
Tack för snabba svar killar :)

42hz: Det är en Reign du har eller? Inte en Reign X?

d3marcus: Skulle man kunna hänga på någon helg då och testrulla lite kanske?

AM-hoj för hård åkning?
Okej :)

Tanken är ju också att man kanske skulle köra lite Mega Avalanche nästa år. Frågan är vilka av hojarna som står pall för det.

AM-hoj för hård åkning?
Reign rullar det ju runt några i gbg. Min (grön 2007'a med kindshock stolpe) fick du se på en onsdagstur för några veckor sen. Du får gärna testa den en sväng om du vill, nästa tur jag hade tänkt köra blir med Leo imorrn.

AM-hoj för hård åkning?
Mathias: Ska du inte göra det ordentligt på en gång och satsa på en hoj som passar din aggressiva åkstil, dvs satsa på något med lite flackare styrvinkel? Du borde ju sikta på 67 snarare än de 68-69 som Reign & co ligger på som standard tycker jag.

Pitchen är riktigt kapabel och busig och av de du räknar upp tycker jag den ser ut att passa dig bäst! Känner en som har en men i storlek L så den blir nog för lång för dig att prova..

AM-hoj för hård åkning?
Matthias87 skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja, men den kommer jag ihåg. Du är nöjd med den
> eller?

Jodå, min hoj kan dock kännas lite överbyggd (väger in på knappt 16,5 just nu) för gbg så funderar på nåt lite lättare nästa gång.... iofs har ju reign ramen utvecklats en del sen 2007.

Westman skrev:
> Mathias: Ska du inte göra det ordentligt på en
> gång och satsa på en hoj som passar din
> aggressiva åkstil, dvs satsa på något med lite
> flackare styrvinkel? Du borde ju sikta på 67
> snarare än de 68-69 som Reign & co ligger på som
> standard tycker jag.

Vi är ju ganska många som kör våra reigns med 160mm gafflar, vilket ger en styrvinkel på 67 nånting... men det finns ju sjukt många fina ramar i detta segmentet.

AM-hoj för hård åkning?
Är väldigt intresserad av både Pitch Pro och Uncle Jimbo. Pitch pro 2011 reas ju ut för 16500kr plus frakt och uncle jimbo 2an 2011 för 15200kr inkl frakt. Är ju bättre spec på uncle jimbon och samma vikt som pitch pro. Det jag funderar på är om 160mm slag blir jobbigt att släpa runt på bohusleden tex.

AM-hoj för hård åkning?
Jag har själv en Pitch comp, som jag efter att ha velat ett bra om att hitta något mer utförsinriktat [det blev en dårnhill/freeride istället :-)] har blivit allt mer förtjust i, funkar bra överallt även om gallel och dämpare inte är top of the line.

jag är runt 181 och kör på en L med en kort DH-styrstam och det funkar kanon, framförallt utför :-)

/C

AM-hoj för hård åkning?
Matthias87 skrev:
> Är väldigt intresserad av både Pitch Pro och
> Uncle Jimbo. Pitch pro 2011 reas ju ut för
> 16500kr plus frakt och uncle jimbo 2an 2011 för
> 15200kr inkl frakt. Är ju bättre spec på uncle
> jimbon och samma vikt som pitch pro. Det jag
> funderar på är om 160mm slag blir jobbigt att
> släpa runt på bohusleden tex.

Nej, det handlar mer om trampeffektivitet och hur starka ben man har. Det är inte så stor skillnad på 150 (pitch) och 160 (uncle). Tror du pallar Bohusleden på båda!

AM-hoj för hård åkning?
Jag vill bara inte att hojen ska vara slö, utan svara när man trampar till. Har dem löst det bra på jimbon så kanske den fungerar bra.

AM-hoj för hård åkning?
Det är ju lite skillnad på Trance och en 160-hoj, det ska inte förnekas. Men du måste ju kompromissa åt nåt håll - du kommer inte hitta nåt som trampar som Trancen och ändå är flackare och har mer slag.. Utom kanske Yeti SB66 om man får tro marknadsföringen och Serenyeti. :)

AM-hoj för hård åkning?
Jag sparade rätt länge tills jag hade råd. Är inte miljonär etc.
Det går säkert att fixa hem en ram från USA utan tull+skatt+moms och skatt på det.
Jag köpte från UK Bromley Bikes som byggde den åt mig.

AM-hoj för hård åkning?
Den verkar vara för dyr iaf.

Är just nu mest sugen på Pitch Pron och Uncle Jimbon. Frågan är om Pitch Pron är en så mycket bättre ram att den är värd 2000kr mer med sämre komponenter?

AM-hoj för hård åkning?
Både Jimbo och Pitch har Horst Link/FSR och fungerar i princip likadant: trampeffektivt och neutralt, inte särskilt påverkade av bromskrafter.

AM-hoj för hård åkning?
En fråga som hör till ämnet:

kommer om några dagar beställa en AM ram med 160mm slaglängd för att trampa upp och trampa mindre ner.

Min fråga, som jag kom på när jag läste tråden, är: Kan man ta en sån cykel till en bikepark och fortfarande få ut... kul ur liftburen åkning om det är mer downhill inriktade banor.
Menar nu inte svenska dh cupen spår såklart.

Tänkte mest på åre, vallåsen, gesunda eller liknande.

AM-hoj för hård åkning?
RasmusOlofsson skrev:
> En fråga som hör till ämnet:
>
> kommer om några dagar beställa en AM ram med
> 160mm slaglängd för att trampa upp och trampa
> mindre ner.
>
> Min fråga, som jag kom på när jag läste
> tråden, är: Kan man ta en sån cykel till en
> bikepark och fortfarande få ut... kul ur
> liftburen åkning om det är mer downhill
> inriktade banor.
> Menar nu inte svenska dh cupen spår såklart.
>
> Tänkte mest på åre, vallåsen, gesunda eller
> liknande.

Absolut, särskilt på de maskinbyggda spåren, det är väl bara dom allra hårigaste spåren som kanske kan bli lite väl spännande ;-)

/C

AM-hoj för hård åkning?
Strive 7.0

En kul cykel. Den klättrar som en get och bombar utför som en B 52:a . Är lite tråkig på raka transport sträckor. Men man köper inte en sån cykel för raka transportsträckor så det är okej =)

Om jag var som du skulle jag ändå tro att AM cykeln passar bättre.

Striven har ganska mkt riktningsstabilitet (läs tung och trög) och är lite seg på teknisk stig där man måste trampa för att ta sig framåt. Är det å andra sidan tekniskt och man kör utför är Striven som en gåva från gud.

AM-hoj för hård åkning?
RasmusOlofsson skrev:
> En fråga som hör till ämnet:
>
> kommer om några dagar beställa en AM ram med
> 160mm slaglängd för att trampa upp och trampa
> mindre ner.
>
> Min fråga, som jag kom på när jag läste
> tråden, är: Kan man ta en sån cykel till en
> bikepark och fortfarande få ut... kul ur
> liftburen åkning om det är mer downhill
> inriktade banor.
> Menar nu inte svenska dh cupen spår såklart.
>
> Tänkte mest på åre, vallåsen, gesunda eller
> liknande.

Jag kört lite hobby-DH i några av parkerna med min ultralätta Giant Reign Special Edition. Det gick fint att köra de flesta stigarna i Gesunda. Men det kräver en viss skärpa när det går lite fortare.
Kolla cykeln i min profil.
Det svåra är inte hoppet, det är landningen. ;)

AM-hoj för hård åkning?
Jag är ruskigt sugen på en Pitch Pro ram, men nu när jag kollat närmare på specen så blir jag osäker.
Avid Elixir 5 bromsarna ska ju vara usla enligt recensioner på mtbr.
Hjulen är ju Specialized´s egna, hittar inget om dem.
Hittar heller inget om vevpartiet.

Uncle Jimbon är ju kittad bra, där är bara inte lika kär i ramen.

AM-hoj för hård åkning?
Matthias: Du vill ju uppenbarligen ha Pitchen. Så köp den och byt delar allt eftersom dom går sönder!
Mindre beslutsångest och mer trycka på "köp"-knappen nu!

AM-hoj för hård åkning?
Elixir 5 ersatte väl förövrigt Juicy 5 vill jag minnas.
Kör själv J5 (180/160) och har all bromskraft jag behöver.
Den mest problemfria broms jag haft änsålänge dessutom..

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp