AM-hoj för hård åkning?

AM-hoj för hård åkning?
RasmusOlofsson skrev:
-------------------------------------------------------
> En fråga som hör till ämnet:
>
> kommer om några dagar beställa en AM ram med
> 160mm slaglängd för att trampa upp och trampa
> mindre ner.
>
> Min fråga, som jag kom på när jag läste
> tråden, är: Kan man ta en sån cykel till en
> bikepark och fortfarande få ut... kul ur
> liftburen åkning om det är mer downhill
> inriktade banor.
> Menar nu inte svenska dh cupen spår såklart.
>
> Tänkte mest på åre, vallåsen, gesunda eller
> liknande.

Hell yeah, jag skulle t o m säga att det är ROLIGARE att köra på en 160-hoj än DH-hoj på många banor. Särskilt allt som innefattar berms och hopp. Men även stök går bra, även om det blir mer känsligt för hur bra du är på spårval.

AM-hoj för hård åkning?
Grejen är att det finns en miljard Elixirbromsar på marknaden, eftersom de sitter oem-monterade på jättemånga hojar. Så även om de har en relativt liten felprocent kommer många skriva och gnälla på mtbr.

Jag har kört (och kör) elixir R och elixir 5, de är helt ok. Problemet är driftsäkerheten samt att de är svåra att lufta bra, något som Avid påstår sig ha fixat till 2011. De elixir jag haft har ibland tappat trycket i långa utförslöpor, eller så har läget där de "tar" flyttat sig beroende på temperatur. För "rulla i skogen" är de utmärkta, men ska man köra 1000hm i ett svep är det inte bra.

AM-hoj för hård åkning?
Jag har elexir 5 på min utförshoj och har inte direkt märkt att de skulle vara kassa. Dock så skulle jag eventuellt önskat lite bättre modulering eller vad man nu ska kalla det.

/C

AM-hoj för hård åkning?
Kör på en pitch pro i göteborg. Tycker den funkar super. Har egentligen inget att anmärka på vad gäller delar. Klart man skulle vilja ha en bättre gaffel exempelvis men sett till priset är jag helnöjd. Den kan gärna provrullas men large kanske var för stort.

AM-hoj för hård åkning?
Du ska nog inte va så orolig för Elixir 5... Det är helt bra grejer för det priset. På mtbr.com (som på alla andra sites) så hörs väl de mest som har problem? Om Elixir5 sålt massiva volymer o har en låg failrate på t ex 0,5% så blir det ändå mer klagomål på dem än konkurrentens som har en fail rate på 2,5% men som sålt mycket sämre.

Bikeradars Elixir 5 review:
http://www.bikeradar.com/gear/categ...systems/product/review-avid-elixir-5-10-37318

AM-hoj för hård åkning?
faktu är dock att iaf förra versionen av Elixir hade problem med tillförlitlighet och att det lätt blev luft i systemet, det har till och med Avid erkänt och försökt fixa till nyare modeller. Att sen Bikeradar tycker det är bra ger jag inte så mkt för, de tycker ju allt är bra.

Däremot tycker jag Elixir5 är helt ok för pengarna, och funkar bra så länge man är medveten om begränsningarna.

AM-hoj för hård åkning?
@marran:
Denna review är ju dock rätt måttlig. Den fick ju bara 3,5 i betyg och kommentarer som "decent, reliable braking and a great lever feel at a reasonable price.". User reviews gnäller mest om squealing.
I övrigt är väl BikeRadar rätt inkonsistenta? T ex de kan ju skriva "WOWOMGWTFLOLBBQ" om en produkt o sen ändå ge den 2,5 av 5 i betyg. Det vanligaste user comment är nog ngt i stil med "Then why such a low rating?"

AM-hoj för hård åkning?
Lite kapning men endå tips på hoj!

Jag håller på att bygga en Ava hoj just nu.
en 2011as giant reign med en FOX 36a fram.
kommer landa på 66.1grader i styrvinkel.
och LÄTT blir den :D

DOCK! så är det pressfit vevlager och inga ISCG tabs så det går inte att montera någon kedjestyrare.
lite dåligt kan jag tycka.

någon som har någon idé hur jag kan fixa detta?
lurar på något hemmabygge men det känns lite biege.

Senast ändrad:
AM-hoj för hård åkning?
NilsK: Tillsammans med Westmans tips kan du komplettera med en liknande lösning som Specialized har på årets Stumpjumper FSR 29. Vet dock inte hur bra det funkar "på riktigt".

spec_chain_device.JPG

AM-hoj för hård åkning?
där har vi något!

DOCK(!) så tänkte jag köra 2 delat.
funkar den som är på specen för det måntro. ser ut att kunna bli brytning
mrp har kommit med en fin x2 styrare men då måste man ha utanpåliggande BB eller iscg

men dom gånger man ska bränna på såpass mycket som på ett avalanche tillex så kan man ju köra singelklinga och slänga på en sådan styrare som på specen.

AM-hoj för hård åkning?
NilsK skrev:
> där har vi något!
>
> DOCK(!) så tänkte jag köra 2 delat.
> funkar den som är på specen för det måntro.
> ser ut att kunna bli brytning
> mrp har kommit med en fin x2 styrare men då
> måste man ha utanpåliggande BB eller iscg
>
> men dom gånger man ska bränna på såpass mycket
> som på ett avalanche tillex så kan man ju köra
> singelklinga och slänga på en sådan styrare som
> på specen.

Sitter på cyklar med 2-delat vevparti iallafall. Men hur bra det funkar vet jag som sagt var inte.
http://www.specialized.com/se/en/bc/SBCProduct.jsp?spid=62065&scid=1100&scname=Mountain

Frågan är ju också vad det finns för lösningar som passar din Giant eller om du får snida ihop något själv.

AM-hoj för hård åkning?
slut tänk o köp matte!!! har elixir 5 på min am hoj dom funkade utan problem i hafjell i dom brantaste partierna på nm banan tex.. kör 160mm slag på bohusleden utan problem, dom flesta nya hojar är jag jävligt tramp effektiva, du kommer nog inte märka någon större skillnad

AM-hoj för hård åkning?
>
> Sitter på cyklar med 2-delat vevparti iallafall.
> Men hur bra det funkar vet jag som sagt var inte.
> http://www.specialized.com/se/en/bc/SBCProduct.jsp
> ?spid=62065&scid=1100&scname=Mountain
>
> Frågan är ju också vad det finns för
> lösningar som passar din Giant eller om du får
> snida ihop något själv.

Kolla! fasen va bra!

en sådan ska jag försöka jaga rätt på och sedan får man se om man får modda lite.

tack för den! det behövdes!

AM-hoj för hård åkning?
Läser man mellan raderna tycker jag att det blir allt tydligare att du egentligen vill ha Pitchen så jag tycker att du ska köpa den. Det kanske inte är det mest ekonomiska, men vill du känna dig glad i hjärtat eller ekonomiskt förnuftig varje gång du plockar ut den för en tur?

Det är sällan något som är riktigt dåligt på cyklar i den här klassen. En del saker är lite lättare, andra får mer creds i recensioner, men några dåliga grejer kommer du inte att få vad du än väljer här.

AM-hoj för hård åkning?
Matthias87 skrev:
> Någon som har erfarenhet av Specializeds egna
> grejor? Hjulen tänkte jag mest på.
> Och Truvativ-vevpartiet, hittar nada om det.

Jag tycker att hjulen funkar rät bra, jag har gjort ett par hårda vurpor med min och de har hållt sig rät raka. Har fått justera upp dem ytterst lite någongång. Vevpartiet funkar också bra, jag har ett GXP II. Tanken är väl att slänga på ett SLX med två klingor och bash, men så länge det gamla funkar så tänker jag inte byta ut det. Både vevarmar och bash har fått en hel del stryk utan att kollapsa.
Så det behöver du inte oroa dig för i första taget.

AM-hoj för hård åkning?
Matthias87 skrev:

Specialized gör så. De får Sram o andra leverantörer att skapa "exklusiva" saker åt dem (som i själva verket är samma grejer fast med andra klistermärken! Allright, ibland med ngn viss modifiering), MEN som ingen tidning kan reviewa. Därmed blir det omöjligt att göra "på pappret" jämförelser. Kunden tvingas gå på "känsla" istället, helst ska man inbilla sig den där mytomspunna "Specialized-känslan". Det är inte så dumt faktiskt, det verkar fungera!

Sen blir man ju till viss del "inlåst" hos Specialized eftersom de har alla reservdelar - om man inte bryter sig fri o köper de gamla vanliga sakerna igen.

AM-hoj för hård åkning?
Specialized - cykelvärldens svar på Apple?

klippan skrev:
> Matthias87 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Någon som har erfarenhet av Specializeds egna
> > grejor? Hjulen tänkte jag mest på.
> > Och Truvativ-vevpartiet, hittar nada om det.
>
> Specialized gör så. De får Sram o andra
> leverantörer att skapa "exklusiva" saker åt dem
> (som i själva verket är samma grejer fast med
> andra klistermärken! Allright, ibland med ngn
> viss modifiering), MEN som ingen tidning kan
> reviewa. Därmed blir det omöjligt att göra "på
> pappret" jämförelser. Kunden tvingas gå på
> "känsla" istället, helst ska man inbilla sig den
> där mytomspunna "Specialized-känslan". Det är
> inte så dumt faktiskt, det verkar fungera!
>
> Sen blir man ju till viss del "inlåst" hos
> Specialized eftersom de har alla reservdelar - om
> man inte bryter sig fri o köper de gamla vanliga
> sakerna igen.

AM-hoj för hård åkning?
Bionicon har en swingarmsmonterad styrare liknande Spez. o Litevilles lösningar.
Den nuvarande är ganska fipplig med gummiband o grejer, men de kommer med en ny till nästa år som ser bättre ut.

20110831_D300_AP3_0097_DSC_0620_NEF.jpg

20110831_D300_AP3_0099_DSC_0644_NEF.jpg

/S

AM-hoj för hård åkning?
Matthias87 skrev:

som med alla maskinbyggda hjul skadar det inte att efter ha kört med dom lite att lämna in dom på ytterligare massage samt uppsträckning och uppspänning. Risken är annars stor att dom gängar upp sig och du får ett taco-skal till hjul :-(

/C

AM-hoj för hård åkning?
Ska man köra avalance-tävlingar också så är ju frågan vad man kommer behöva uppgradera på respektive hoj för att den ska stå pall. Klarar uncle jimbons framgaffel avalanche tex?

AM-hoj för hård åkning?
Nu beställde jag den sista Pitch Pron på cykloteket, för 16500kr. Var tydligen inklusive frakt också :) Så nästa vecka blir det till att bomba runt på bohusleden!

Tillbaka
Topp