AM/Trail cykel till kortare tjej.

Finns det två olika ramar på Spectral WMN?

Dom flesta reviews verkar vara på en modell som heter SL på slutet, med 390mm reach i xs.
På deras hemsida hittar jag dock bara modeller med 375mm

Rattnalle sa:
N_sandstrom sa:
Finns det två olika ramar på Spectral WMN?

Dom flesta reviews verkar vara på en modell som heter SL på slutet, med 390mm reach i xs.
På deras hemsida hittar jag dock bara modeller med 375mm
Olika årsmodeller?

Konstigt, men det verkar att geometrien skiljer sig mellan 2018 och 2019. Men det finns också CF reviews med AL geometrie (CF finns inte i 2XS).

Köp en beggad cykel med kolfiber ram som har tillräckligt, eller nästan tillräckligt låg, standover.
Sen river ni ner cykeln o skickar ramen till Mattias Hellöre/Experimental prototype och ber honom förlänga den och slacka ut den inkl att vinkla ner ramen från bakaxeln sett så den får lägre standover och brantare sadelrör (troligen kommer valfri beggad ram må bra av det).

Troligen inte dyrare än en ny cykel och optimal geo. Win-win, eller åtminstone lika-win.

Senast ändrad:
Der Kaiser sa:
Köp en beggad cyklar med kolfiber ram som har tillräckligt, eller nästan tillräckligt låg, standover.
Sen river ni ner cykeln o skickar ramen till Mattias Hellöre/Experimental prototype och ber honom förlänga den och slacka ut den inkl att vinkla ner ramen från bakaxeln sett så den får lägre standover och brantare sadelrör (troligen kommer valfri beggad ram må bra av det).

Troligen inte dyrare än en ny cykel och optimal geo. Win-win, eller åtminstone lika-win.

Låter otroligt, men tror att du har faktiskt rätt.

N_sandstrom sa:
Berk sa:
Kan du lägga till länkar?
Så hjälpsam skulle man ju kunna ha vart :p

https://enduro-mtb.com/en/canyon-spectral-wmn-cf-9-0-sl-review/

https://off.road.cc/content/review/bikes/canyon-spectral-wmn-cf-90-sl-review-2775
(ingen geotabell, men 430mm på medium stämmer med den ovan)

Hittade den redan själva, men tittade inte på datumen. Jag förstår inte om 2018 tabellen var fel eller Canyon har ändrat geometrin. Tyvärr har tyska Bike och Mountainbike magazin, som brukar vara grundlich, tagit siffror från Canyons tabell istället för att mäta själva.

Der Kaiser sa:
Köp en beggad cyklar med kolfiber ram som har tillräckligt, eller nästan tillräckligt låg, standover.

Tar inte Mattias betalt för sitt arbete eller hur kan det bli billigare?

Rattnalle sa:
Der Kaiser sa:

De letar ju ny cykel, en begagnad + E.P.-jobb blir troligen inte dyrare än det.

Der Kaiser sa:
Rattnalle sa:

De letar ju ny cykel, en begagnad + E.P.-jobb blir troligen inte dyrare än det.

Problemet är dock att det finns många gamla karbån cyklar med kort reach, men inte många med låg standover. Specialized Camber women's är enda jag kan tänka på.
Lockande, men just nu trivs min fru bra med hennes lite för korta alu Camber.

Jag har jämfört geo för 2018 års recensioner på Canyon spectral wmn, alla mått är lika på XS ramen for 2018 och 2019, förutom Reach som är 375mm på 2019 (390mm 2018) och överröret som är 4 mm längre på 2019, samt sadelrörs-vinkeln som är 69° på 2019 (74° 2018). Hur kan reach bli kortare då? Betyder inte den mindre sadelrörsvinkeln att den lutar mer bakåt? Vinkeln mäts väl från vågrätt till sadelstolpes baksida? Alltså borde sadelröret luta mer bakåt på 69° än 74°. Får inte ihop att reach skulle bli kortare på något sätt då. Enda sättet att få kortare reach borde väl vara att antingen flytta fram BB, vinkla styrhuvudet mer bakåt, eller korta av top tube. Men dem måttet är ju samma eller överrör till och med längre?

Senast ändrad:
Reachs mäts direkt ovanför BB fram till styrhuvudet mitt. Sadelstolpsviklarna är också troligen så att en är listad som faktisk och den andra som ”effektiv”.

Bra poäng. Men överröret är svårt att mäta när sadelrör är inte raka.
Men tittade nu på hjulbasen och den skiljer sig bara 1 mm mellan 2018 och 2019. Styrvinkel är samma och styrröret skiljer sig bara 3 mm, så reach måste också vara identiskt. Så jag tror att cyklen själva är samma i 2018 och 2019. När jag jämför med en Specialized Stumpjumber women's 2019, som har liknande geometri men 30 mm längre hjulbas, verkar det att 2019 Spectral geometri är rätt och 2018 fel.

Berk sa:
Men tittade nu på hjulbasen och den skiljer sig bara 1 mm mellan 2018 och 2019. Styrvinkel är samma och styrröret skiljer sig bara 3 mm, så reach måste också vara identiskt. Så jag tror att cyklen själva är samma i 2018 och 2019. När jag jämför med en Specialized Stumpjumber women's 2019, som har liknande geometri men 30 mm längre hjulbas, verkar det att 2019 Spectral geometri är rätt och 2018 fel.

Fick svar från Canyon Sverige nu, ska vara exakt samma ram 2018 och 2019. Så man undrar ju vart alla recensioner fått sina mått ifrån.

eric_s sa:
Berk sa:

Fick svar från Canyon Sverige nu, ska vara exakt samma ram 2018 och 2019. Så man undrar ju vart alla recensioner fått sina mått ifrån.

Från Canyon, flera har Canyon tabeller.

Av dom jag sett så är det just där modellen heter "SL" som dom har längre reach. Så det var därför jag funerade på om dom skillde sig något.

Vad står SL för? "Slightly Longer" ? :p

Googlar man hittar man detta

Screenshotfrom2019-06-1116-17-14.png

Länken går dock till översikten av modeller, men google bjuder på en cachad länk från 3e juni, till en sida där den helt klart är 390mm i XS

https://webcache.googleusercontent....spectral-wmn-al-5-0+&cd=7&hl=en&ct=clnk&gl=se
(vet inte om länken är återanvändbar)

Jag anar en konspiration :p

Som jag skrev, längre, 390 mm reach går inte ihop med hjulbasen. Troligtvis rapporterade Canyon fel geometri i 2018 och korrigerade dom senare.

Sitter i samma sits, letar fs stighoj till frun som är 156cm och 69cm innerbenslängd. Behöver seatttube om Max 370mm å låg standover höjd. Har googlat runt och fått upp följande kandidater

• trek fuel ex 5
• Giant Liv pique
• BIRD aether 7
• KONA hei hei (dock 29” även på de små om jag förstått rätt å oklart med standover)

finns det fler tips och vad kör ni som är o denna längd alt er respektive som är i denna längd. Fan inte lätt att hitta bra cyklar till korta personer.

Sitter i samma sits, letar fs stighoj till frun som är 156cm och 69cm innerbenslängd. Behöver seatttube om Max 370mm å låg standover höjd. Har googlat runt och fått upp följande kandidater

• trek fuel ex 5
• Giant Liv pique
• BIRD aether 7
• KONA hei hei (dock 29” även på de små om jag förstått rätt å oklart med standover)

finns det fler tips och vad kör ni som är o denna längd alt er respektive som är i denna längd. Fan inte lätt att hitta bra cyklar till korta personer.
Siskiu Polygon T7 i S, 27,5". En kompis har ungefär samma mått. Hon är nöjd.

Edit såg nu att seattube på T7 i S är 385 mm, så den går bort. Men funkar för henne som också är 156 cm. Säkert någon optimering som missas

Intressant vad har hon för innerbenslängd ?

Vet har mättit hennes innerbenslängd för många år sen, men jag minns inte vad den är.

Dropper har vanlig stack med 60 mm + slag. Hennes sadel bygger högt, lång distans mellan skenor och däcket. Med en lägre sadel har man lite mer marginal.

Nu har vi fått tag på ett par testhojar i xs. En trek fuel ex 7 och en lite äldre Canyon neuron. Blir provturer senare idag
7039DB66-6CC4-4C2D-84DD-68ABB316F9C9.jpeg
8467671D-9356-484D-8C2E-7715FABA513B.jpeg

Nu har vi fått tag på ett par testhojar i xs. En trek fuel ex 7 och en lite äldre Canyon neuron. Blir provturer senare idag Visa bilaga 506957Visa bilaga 506958

Canyon är fin, men man ser tydlig på bilderna att Canyon har böjd överröret ät fel håll och stand-over blir för högt för korta åkare. Trek Fuel Ex är bra!
Annars är Kona Process 134 också lämpligt för korta åkare.

Min fru är 154cm, vi var i Isaberg förra veckan och hon körde Fuel EX 8 storlek S
Hon hade inga problem att komma bakom sadeln etc, men hon kunde nog inte använda hela dropperna längd. Så 395 sadelrör som den verkar ha borde funka om man kan tänka sig lite kortare dropper som några redan skrivit. Detta var första gången hon körde heldämpat och egentligen första gången hon provade på mtb "på riktigt" så hon vet ju inte riktigt hur det "skall kännas" men hon var jättenöjd. Hon är ju van vid min Polygon T7 strl M så allt mindre än det är ju bra :)

Polygon T7 kan jag verkligen rekommendera, svårt att se någon annan cykel där du får så mycket för pengarna. Men -> reach är 440mm vilket nog är rätt långt för henne och den är ju ganska tung.
Jag håller också på och leta till min fru som blev riktigt sugen på en egen cykel efter Isaberg, så rapportera gärna hur det går för er

Hon var supernöjd med treken den var perfekt i geon i small. Lutar åt en trek fuel ex5 alt Canyon neuron men även polygon d7 är intressant. Nu rekar jag hojar som har geo när den som treken hade för den satt hon riktigt bra på. Så får man sedan hoppas det kommer in lite hojar i lager under vintern

Fuel ex har ju 100 mm Dropper i small. Det fanns till godo å som du ser på bilden ovan fanns det för min fru möjlighet att tom ev klämma in 125mm. Men mer än 400mm sadelrör fungerar inte

Fuel ex har ju 100 mm Dropper i small. Det fanns till godo å som du ser på bilden ovan fanns det för min fru möjlighet att tom ev klämma in 125mm. Men mer än 400mm sadelrör fungerar inte

Det är bara att börja mäta och kolla i ritningarna.
Kanske går att klämma in mer, fick in en 170mm OneUp där det innan bara fick plats en 120mm.

Med korta sadelrör måste man dock testa först hur lång instick man kan ha!
+1. Jätteviktigt! På KS Lev Integra upptäckte jag att de inte räknade med mekaniken nedanför stolpen när de angav längden på dämparen. Dom 2-3 cm gjorde att den inte passade. Det blev ett felköp på 3000 kr! Som givet kunde utnyttjas på annan cykel, men lite surt när man inte planerat utgiften.

Det är på gränsen. Min fru är 156 cm och kör en cykel med 386 mm sadelrör, 165 mm vevar och 100 mm dropper med max instick. Hon skulle inte passa om sadelröret var 400 mm.
Intressant vad har hon för innerbenslängd ?

Det var rätt att ifrågasätta det!

Tittade just på min frus cykel och såg att instick av droppern är begränsat pga bulten från länkaget i sadelröret, inte pga av höjden av sadelröret (som jag visste, jag valde en dropper med minst instick). Det finns 3 cm "utstick", så en 125 mm dropper skulle passa om länkagebulten inte var i vägen.

Tillbaka
Topp