AM vs hardtail.

AM vs hardtail.
AM ser sjukt roligt ut och jag børjar fundera på att skaffa en sådan. Testa lite bikeparks osv. Men vad ska jag skaffa.Har en del hardtails och racers, men inget fullgung. Børjar ærligt talat bli lite trøtt på hardtail, kanske en åldersfråga, men ændå. Lillgrabben, 10 år har hardtail o 24"racer, men han sitter o skickar lænkar till mig hela tiden från youtube, som gjort mig helt såld. Typ denna.

Så ett gott tips på en AM/enklare DH cykel.

AM vs hardtail.
Nya Scott Genius LT känns också riktigt drägelframkallande. Jämte Bionicon typ de enda hojarna som ser ut att kunna funka riktigt bra både till liftburet och normal stigcykling i skogen.

Har du inte råd/vågar inte satsa på nån av ovanstående så får du nog fundera på din egen definition av AM och vad du ska ha hojen till. Min Iron Horse MkIII på 13 kg nånting med 140mm fram och bak är en sjukt underbar stighoj som gjord för att ha skoj i skogen med, men att åka i downhillbanor med den är fan inte kul. Mest pga att gaffelvinkeln på 69 grader är för brant. Hade den känts tillräckligt trygg för att braka på i full fart utför dylika branter så skulle jag nog snart även inse att den dessutom är för vekt/lätt byggd för att hålla för de påfrestningar det innebär att köra liftburen cykling.

Jag tycker nog att en hoj inte bör ha brantare gaffel än 66 grader för att funka för seriös utförsåkning. En 18 kilos freeridehoj med 180mm dämpare är å anda sidan helt värdelös att trampa runt i skogen med.

AM vs hardtail.
AM är inte lika med fullgung. En AM är en hoj som funkar lika bra att cykla uppför berget som nedför. Den kan mycket väl var en hard tail. Det funkar att köra AM hoj i en bike park, men generellt sätt är den på gränsen till för klen. Skall du bara köra bike parks så är det freeride eller downhill du skall titta efter.

Tillbaka
Topp