Andalucia Bike Race

Lejon

Aktiv medlem
Andalucia Bike Race
Jag är just nu i Spanien och kör ovanstående race. Jäkligt fin tävling! Rekommenderas starkt!
50-80 km per dag i 6 dagar, rätt mycket höjd. Tvåmannalag.
Grymt fina stigar till mycket stor del. Mer tekniskt än alla svenska långlopp jag kört.
Dessutom prisvärt, ca 4000kr i anmälningsavgift.
(Finns film från banan och intervjuer med Gustaf Larsson och Calle Friberg som också kör - lite fortare än jag dock, från gårdagens etapp på en svensk cykeltidnings hemsida.)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    411.5 KB · Besök: 32
  • image.jpg
    image.jpg
    392.1 KB · Besök: 30
Andalucia Bike Race
Kul att se!
Jag har sneglat på den tillställningen ett antal år nu! Vågar vi hoppas på ett längre referat efter målgång? :-)
Kör hårt!
/Johan

Andalucia Bike Race
Dag 3. Mer flowig utförsstig än jag upplever sammanlagt under flera år i Sverige. Varje dag som ett svenskt långlopp i tid ungefär, men terrängen är verkligen enormt mycket roligare!
Nivån på åkarna enormt mycket högre också vad gäller teknik, vilket gör köproblemen minimala.

Andalucia Bike Race
Jag fattar det som att Gustav inte ska köra nå LVG iår och kanske kommer köra Långloppscupen.... Där har vi en som jag tror kan komma att vinna allt då...
:)

Andalucia Bike Race
Kul med svensk vinst! Träffade dem just, trots "kassa" ben i början på halva laget fick de till det bra, drog ifrån utför.
Rapport kommer på deras blogg. Även film med åkbilder ska dyka upp.

Själva harvade vi halvvägs ner i fältet, kunde njuta lite mer av dagens fina stigar till skillnad från igår då den ena av oss drabbades av fyra punkor.

Andalucia Bike Race
Sammanfattning: 4-6 timmar om dagen, 60-90 km. 6 dagar.
Oerhört mycket bra stigar kilometervis med flowiga och greppiga utförskörningar varje dag. Mycket sten. Gigantiska möjligheter till genomslag (min lagkamrat punkterade 7 gånger, jag noll gånger - jag körde med tubdäck vilket jag var ganska ensam om i startfältet) - rejält tryck i däcken ett måste annars skulle man slagit igenom hela tiden om man ej kör fatbike.
Många, ganska långa stigningar (600 höjdmeter tror jag som mest).
Grymt väder (första regnstänket precis vid målgång idag fredag på sista etappen).
Bra arrangemang - vätskestationer 2 el 3 per dag. Allt flöt på med nummerlappar osv. Starten skedde i tid. Polisen hejade och stoppade bilar som de skulle. Episka vyer.

Om man jämför med svenska långlopp så var standarden på åkarna (framför allt tekniskt) mycket högre. Inte så väldigt mycket köande.

Jag kan helt klart rekommendera loppet till alla som har en hyfsad mtb-bakgrund. Lämpligt med en så jämnstarka lagkamrat som möjligt.

Andalucia Bike Race
Jag ska köra liknande loppet i juni genom spanien-Transpyr 2016. Kan du rekommendera vilka däck man skulle ha? Vad är det för märke, modell som lokala cyklister brukar köra?

Tack
Rain

Andalucia Bike Race
Rain12 sa:
Jag ska köra liknande loppet i juni genom spanien-Transpyr 2016. Kan du rekommendera vilka däck man skulle ha? Vad är det för märke, modell som lokala cyklister brukar köra?

Tack
Rain
Juni, då är det väl nästan säkert torrt. Nu är det ju en och annan vattenpöl, så nu är det rimligt att safea upp med ngt slags mönster. Själv körde jag tub, Tufo xc4. funkade bra.

Kör nåt lättrullat säger jag.

Andalucia Bike Race
Ser ut att ha varit ett riktigt trevligt arrangemang nere i Spanien.
Grym respekt till alla som fullföljer då detta är på en helt annan nivå än alla evenemang man kan hitta här i Sverige.

Och det är alltid kul att läsa om deltagares upplevelser längs vägen.

Är själv anmäld till mitt livs äventyr på MTB i sommar när jag och Jens skall köra Sudety MTB Challenge i Polen.

Skall bli riktigt spännande att bita i och är fler sugna på att hänga på ner så är det bara att höra av sig.
http://www.mtbchallenge.com

Senast ändrad:
Andalucia Bike Race
Hej!
Tack för rapport om loppet!
Tanken är att jag och en kompis ska köra nästa år.
Såg att Jojje hade 7 punkteringar, vad hade han för "setup"?

Andalucia Bike Race
Thor sa:
Hej!
Tack för rapport om loppet!
Tanken är att jag och en kompis ska köra nästa år.
Såg att Jojje hade 7 punkteringar, vad hade han för "setup"?

Spec s-works-däck av någon modell jag inte vet (kanske fast trak?). De flesta (4) var samma dag så den dagen kan det nog ha suttit kvar en tagg i däcket tror vi i efterhand.
Han köpte grövre däck dag 4 och sen det fick han bara 2 punkor till, då pga grovt genomslag åtminstone en gång.

Banan är utmärkt markerad skulle jag säga. Risken att köra fel utan att upptäcka det väldigt snabbt uppfattade jag som minimal (vi missade inget mer än några meter som mest.).

Tillbaka
Topp