Andnings problem.

henkevr

Medlem
Andnings problem.
Har två gånger nu på kort tid fått riktiga andnings besvär när jag tränat, första gången inträffade för ca 2 veckor sen när jag skulle ta ett kortare löppass efter jag vart och simmat.
Efter ca 1km in i spåret så blir jag så flåsig så det känns som strupen är som ett sug rör och jag får jobba hårt med magen och lixom ni vet flåsa på och på 5km fick jag stanna två gånger vilket inte är normalt då jag på min lång pass brukar springa minst 1 - 1.5mil.

Idag va andra gången, skulle göra premiär i sjön och simma ca 1km öppet vatten.
Efter ca 150m är jag tok slut återigen får jag ingen luft och det blir bara jobbigare och jobbigare men jag tog mig rätt över sjön genom att bröst simma lugnt.
Vi villade en stund och det kändes bra så vi beslöt oss att simma hem igen denna gång starta jätte lugnt men efter halva sjön så samma symtom igen och jag får be min kamrat att hjälpa mig i land jäkla tur man inte va själv.
När jag kom upp på bryggan så hade jag skit svårt att andas och flåsade massor men pulsen låg "bara" på ca 140bpm och sjönk rätt fort men nu har jag ont i luft rören och kroppen känns allmänt sliten.

Jag har haft nån gång när jag startat cykling lite väll tufft svårt att andas också men det går över på bara några km.

Formen rent allmänt känns riktigt bra, körde tex sommen runt 125km(123 enligt gps) på 3t:13min så det känns som en krocket klubba i lårbenet rent psykiskt det här och tankarna far ju åt att lägga ner hela säsongen...

Kan väll nämna också att efter första fallet så gick jag till vårdcentralen och dom tog Ekg, mätte puls och tog en rad olika blodprover men allt va kanon! Enligt läkaren kunde det va på tal om en infektion som kanske inte syntes än riktigt på blodprovet Men nu har jag ju tränat x antal pass och kört denna snabb runda och jag har inte känt av det alls.

Nån mer som har/upplever samma eller har haft liknande besvär? har ju givetvis googlat lite och hittade nått som va intressant och det stod då lite om ansträngnings astms...!?

Ska ringa vårdcentralen imorgon igen och se om jag kan få en tid...

Ps finns säkert en hel del felstavningar och särskrivningar men jag rättar i efterhand :)

Mvh Henke

Andnings problem.
Inte så att du gått och blivit astmatiker då? Vilket känns jobbigast, in- eller utandning? Att det är sketamycket pollen ute har du säkert redan tänkt på.

Edit: Pucktvåa

Senast ändrad:
Andnings problem.
Ah, en riktig skönhet. Och, bara tretusen. Är inte det där en sån cykel som Cykelringen skulle ta 18995 kronor (ordinarie pris)?

Andnings problem.
Har aldrig haft astma förut fast jag har länge snorat och harklat slem ur halsen vilket jag läste kunde va en "biverkning" av astma, andningen känns lika tuff både in/ut.
Som sagt ska ringa i morgon igen och se om dom kan göra lite tester.

Den där cykeln gav mig inte bara andnöd, ögonen svider måste gå o hämta thiner o tvätta!

Mvh

Andnings problem.
Det låter faktiskt som att du har nån sort pollenallergi. Om du går till vårdcentralen så kommer du nog få Pulmicort och Bricanyl. För mig kom pollenallergin när jag var 25-30 år.
Eller så är det nåt helt annat.

Andnings problem.
Jag fick också en mildare astma konstaterad för några år sedan. Jag hade en förkylning som inte ville ge med sig och läkaren hörde blåsljud som visade sig vara astma. Jag fick medicin att använda vid symptom. Det är dock endast när jag ligger nära max som jag märker av mina problem. Jag undviker problemen genom att ta i mindre och cykla långsammare.

Andnings problem.
MEn, är det inte bara så att du tar ut dig så in i helskotta att det blir så av naturliga skäl?

JAg tycker också att det kan vara skitjobbigt att få luft efter att man ex. fullständigt kramat musten ur sig i ex. en lång backe. Känns som att man helt enkelt inte kan andas in tillräckligt med luft för att täcka syreförlusten och man blir nästan yr i huvudet, nästan lite panikkänsla av att inte kunna andas tillrävkligt djupt... men det släpper ju efter någon minut elelr så när man fått lugna ner kroppen. Är inte det normalt?

Det sker dock bara vid absolut maxprestation under kort period...

:-)

Edit: ser att du inte alls maxade... då är det nog något annat problem som andra redan kommenterat... sorry, läste för fort ;-)

Senast ändrad:
Andnings problem.
Jag hade en fysisk topp förra året vid den här tiden, tränade inför VR. VR gick bra men inte speciellt bra väder och fick ta i ordentligt på slutet. Ca 2 veckor efter det så började jag att få problem med, i mitt tycke, att få i mig luft, eller som det kändes då, att jag inte fick syre till musklerna som "syrade" nästan direkt, oavsett ansträngning.
Började att prestera sämre och sämre för var vecka. Försökte fortsätta och hålla i men det blev bara värre.
Bokade till slut en tid och fick utföra som dig, blodprov, ekg, man lyssnade på hjärtat, infektion mm. Men inga resultat. Sen blev det utfrågning och ganska snabbt konstaterades det att det troligen var ansträngningsastma.
Fick göra diverse tester och sitter idag med diverse astma-mediciner och fysiskt har jag passerat där jag var för ett år sen, men det har tagit lite tid att hitta rätt medicin. Har dock fortfarande problem vid vissa luftfuktigheter.

Blev också väldigt harklig, täppt i näsan, snorig, matt och trött. Men värst var mjölksyra-känslan i benen och känslan av att inte få i sig tillräckligt med luft.

Så du kan säkert ha "fått" ansträngningsastma. Kolla med din läkare och någon som är utbildad inom området.

Andnings problem.
Utifall att det är "ansträngningsastma" (vad det nu än är, jag har det själv men blir inte klok på det) så funkar Symbicort bra som framför allt förebyggande. Jg började meddet för två år sedan och det blev en mkt stor förbättring.

Andnings problem.
Nja det känns inte som det kommer vid max peestation, exempel: igår körde jag och två kompisar en runda där vi kör på ordentligt och tempot blir rätt högt och där man kanske ligger på en puls över 170 under än "längre" tid och jag får aldrig såna här besvär då. Möjligtvis är jag lite flåsig i början men det försvinner efter några km.
Nu är jag helt slut efter knappt 30min sim, det svider och gör ont i luftrören och tar jag stora andetag börjar jag hosta...

Mvh

Andnings problem.
Exnomorf: o jag han inte svar innan du gjode upptäckten :)

Kanon NickeB precis så känner jag med, hoppas jag får träffa nån kunnig inom ämnet i morgon och har samma tur som dig!

Mvh

Andnings problem.
Astma brukar väl betyda att man har svårt att andas ut, iaf enligt sambons läkare.
Min sambo har i vuxen ålder fått en överproduktion av magsyra som går upp i halsen och täpper till luftrören så hon får svårt att andas in när hon anstränger sig. I början så svårt att hon blev blå om läpparna, men det har blivit bättre som tur är.
Så kontakta någon som är kunnig och gör en utredning tycker jag.

Jonas

Andnings problem.
Som många har skrivit innan så kan det vara astma.

Fick samma symtom för några år sedan. Fick göra en spirometri och fick en inhalator med kortison.
Gjorde samtidigt en massa allergitester som visade att jag hade utvecklat en massa allergier och dessa triggade tydligen ansträngsningsastman.

Senast ändrad:
Andnings problem.
Känns ju ändå "skönt" att det finns flera som upplevat samma problem, just nu vill jag bara ha en diagos så kanske man kan börja göra nått åt det istället för att fumla i totalt mörker och bara känna sig apkass!
Eller så är jag bara kass och hjärnan försöker nu hitta på ursäkter för att slippa träna...

Mvh

Andnings problem.
Jolof skrev:
-------------------------------------------------------
> Astma brukar väl betyda att man har svårt att
> andas ut, iaf enligt sambons läkare.

Det där stämmer inte alltid, jag känner ingen direkt skillnad och jag har haft astma sen jag var femton, typ.

Andnings problem.
ipv6 skrev:
> Jolof skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Astma brukar väl betyda att man har svårt att
> > andas ut, iaf enligt sambons läkare.
>
> Det där stämmer inte alltid, jag känner ingen
> direkt skillnad och jag har haft astma sen jag var
> femton, typ.

Jag har egentligen ingen aning eftersom som jag inte lider av astma som tur är. Bara återgav vad hennes läkare sa.
Jag ville bara belysa att det är bäst att ta kontakt med en sakkunnig i området. Vi här på forumet lär ju inte lösa det :)

Jonas

Andnings problem.
Känner igen det där och jag har astma och får medicin mot det och det funkar bra. Kör extra inhalering innan passet och det funkar i många timmar. Gå till läkare omedelbums

Andnings problem.
Jag fick diagnosen hjärtmuskelinflamation i november förra året. Symptomen var liknande, svårt att få i sig tillräckligt med luft, snabb kort andning och väldigt trött efter träningspassen. Pulsen var högre än vanligt vid ansträngning. Jag trodde att det var ett virus eller något liknande, så jag körde på som vanligt. Slutade med att jag blev liggande på sjukhus i tre dagar och träningsuppehåll i 2 1/2 mån. Kände inte någon gång att det var problem med hjärtat, utan en ekg-mätning på företagshälsovården upptäckte detta. Tar inte lång tid att ta ett ekg, så det är värt att kolla upp det.

Andnings problem.
Jag har likadana problem just nu. Men jag vet att jag har astma. Ingen större fara med det
bara man medicinerar på rätt sätt. Fast i år har det varit överjävligt när allt blommar
samtidigt.
Sök läkare.

Andnings problem.
Det låter som antingen pollenallergi eller ansträngningsastma. Nu vet jag inte hur gammal du är, men jag fick pollenallergi i 20-årsäldern och vet flera andra som också fått det i vuxen ålder.

Annars kan ansträngningsastma triggas av exempelvis: klor, pollen, kall och/eller torr luft så det är inte omöjligt att du har det. Om det skulle vara ansträngningsastma så behover nodvändigtvis inte gå på massa mediciner, det kan nämligen vara temporärt (pga ex höga pollendoser). Men gå till en läkare och kolla upp det.

Andnings problem.
FlasyB skrev:
> Internetforumdiagnostik med tips om
> självmedicinering.. Lägg ner och uppsök en
> vårdcentral.

Fast det är som sagt ej receptbelagt i resten av EU.
Det värsta som kan hända är att det inte hjälper.
Trodde alla som cyklar VR hade med sig en bricanyl :)

Edit : kan säkert hända nåt men när man alltid har haft en sån med sig så länge man kan minnas är det klart man tar lite lätt på det.

Senast ändrad:
Andnings problem.
plåtburken skrev
--------------------------
>
> Fast det är som sagt ej receptbelagt i resten av
> EU.
> Det värsta som kan hända är att det inte
> hjälper.
> Trodde alla som cyklar VR hade med sig en bricanyl
> :)
>
> Edit : kan säkert hända nåt men när man alltid
> har haft en sån med sig så länge man kan minnas
> är det klart man tar lite lätt på det.

Det som vanligen händer är en riktigt otäck hjärtklappning, yrsel, tremor, illamående, svimning osv. Har en otur går det mycket värre. Det finns en orsak till att astmamediciner är receptbelagda. /

Andnings problem.
Astma är astma, "ansträngningsastma", "förkylningsastma" etc säger bara vad som utlöser besvären.
Symptomen kan variera ganska brett.
Förkylningar, onormal hosta, sveda i luftrören, lufthunger, tryck över bröstet, värk i bröstet är några. Jag har förmodligen haft astma hela livet, men på 80-talet fanns ingen spirometri.

Som sagt, uppsök läkare.

Andnings problem.
Uppdatering: åkte som sagt till vårdcentralen igen igår och dom tog nya blodprov men denna gång röntgades även lungorna, allt såg bra ut men läkaren tyckte jag skulle åka till sjukhuset och göra mer prover så han skickade en remiss ditt direkt.
Åkte in och satt där i 4 timmar för att sen få träffa en läkare i 20min som egentligen sa samma sak som vårdcentralen att det ser bra ut, sänkan va på 17 och normalt är ju runt 10 men vid förra läkarbesöket för ca 2 veckor sen när jag hade samma problem så hade jag under 10 i sänka så troligtvis har det ju ändå inte med det att göra.

På måndag ska jag dock tillbaka och göra ett "arbetsprov" där man tydligen ska övervaka hjärta osv, vet inte riktigt hur det går till men man skulle tydligen cykla och så kopplar dom upp nån maskin. :)

Vi pratade lite om ansträngnings astma men i o med att jag inte haft några problem förr så var det inte vanligt att man utvecklade det vid 32års ålder men han ville heller inte utesluta att det kunde va det.

to be continued monday...

Mvh

Tillbaka
Topp