Andra alt istället för Sram kassetter

Hej! I dagens läge kör jag med Sram Gx på min mtb.
Tänkte se om det finns andra bättre alt till kedja och kassetter?
Har börjat köra med KMC kedja, tycker den går 100ggr bättre än srams egna eagel kedjor.
Det borde väl även finnas kassetter som upplevs vara bättre och srams egna. Lättare, prisvärdare och så att man kan byta ut halva kassetten när den är sleten istället för hela? Är ju oftast den sista dreven på kassett som slits ut.
Kör med 12 speed.

Lättare, prisvärdare
Det låter väldigt osannolikt. Lättare är oftast ytterst dyrare. Är det inte så på någon cykelgrej då har något skumt hänt, antingen är materialen mjukost eller produkten är baserad på stulen teknologi eller något annat. Eller så köper man på en rea.

man kan byta ut halva kassetten när den är sleten istället för hela?

Det är faktiskt möjligt, fast det säljs inte enstaka lösa drevklustrar (för 12-delade system i alla fall). Du behöver ändå köpa en hel ny kassett och plocka den isär. Du betalar ändå fullt pris för den. Ett undantag finns för begagnade grejer, men sedan kan äventyrar man med kvalitén.
(Visst kan man gå med Garbaruk eller sånt och få sina lösa drevklustrar, men då sparar man knappast pengar)

tycker den går 100ggr bättre än srams egna eagel kedjor.
Förlåt mig, men jag tvivlar på det. Det är sannolikt att man inbillar sig viss känsla. Visst om man jämför en gammal sliten kedja mot en ny kedja, kommer man tydligen känna skillnaden, dock knappast för 100ggr heller. Men då spelar tillverkaren mycket mindre roll än slitaget
Är ju oftast den sista dreven på kassett som slits ut.
Det fanns lösa "range-extender" största drev för 10- och 11-delade system, och dem kunde man verkligen byta ut oberoende från resten av kassetten. För 12-delade kassetter dock finns det knappast några drev större än 52 kuggar.
Personligen upplever jag att näst största drevet brukar slitas snabbast på mina cyklar, vet inte varför.

Nja, det finns men sen ska det passa hjulet också

1735812675517.png

3rd party brukar vara i ett stycke eller?

Tillbaka
Topp