Ändra kassettstorlek 11-36 till 11-28?

413Englund

Medlem
Hej,
Jag har en Trek elcykel med Aliviobakväxel och en Shimano CS-HG400-9 11-36-kassett, kan jag bara byta till en motsvarande 11-28 om jag vill ha lite mindre skillnad mellan växlarna? Behöver jag justera (den nya) kedjans längd?
//Mikael

det blir förstås lämpligt med en kortare kedja, men den gamla längden är också möjlig använda. om du vill återgå till den gamla större kassetten vid tillfälle.

när du ändå är igång, fundera på om du vill ha större framklinga, för högre toppfart, och undvikande av de minsta dreven, som mest är ägnade att slita ut drivlinan i förtid.

det är förresten inte på de lätta växlarna man i första hand kan önska tätare växlar, utan på de snabbaste.

titta gärna på det när du väljer kassett. ett upplägg du kan överväga är att byta ut de två minsta dreven på din existerande kassett från nu gissar jag 11-13-15-17- till 12-13-15-. 12an tål till skillnad från 11an också betydligt mer användning innan den slits ut.

de två minsta hör ihop, och säljs i par. större fästring behövs oftast.

upplägget lär i första hand vara intressant om du oavsett tänker byta upp dig till större framklinga.

titta gärna på det när du väljer kassett. ett upplägg du kan överväga är att byta ut de två minsta dreven på din existerande kassett från nu gissar jag 11-13-15-17- till 12-13-15-. 12an tål till skillnad från 11an också betydligt mer användning innan den slits ut.

de två minsta hör ihop, och säljs i par. större fästring behövs oftast.
Det verkar inte stämma om @413Englund byter till en CS-HG400-9. Dessutom är en sådan med 11-28 besvärlig att bygga om till 12-28. Ett bättre val är SRAM PG-970 med 12-26, men den är dyr; den kostar ungefär tre ggr mer än CS-HG400.
Dessutom är det en elcykel som skall få ny kassett och enl mina fördomar om elcyklister så "trampar" de ~90% av tiden på högsta växeln med ~25 kadens.

om han byter 12t som minsta och monterar en större klinga kan med fördel existerande kassett eller kassettmodell behållas.

om den har lösa minstadrev vill säga.12-36 är inte dumt.

Tillbaka
Topp