Androidlur som träningsdator

Ännu en skyddad lur: http://www.swedroid.se/41779/annu-en-stryktalig-androidmobil-samsung-galaxy-xcover/

Samsung Galaxy Xcover

galaxy-xcover1-20110810.jpg

Jag har stort hopp om Xperia Active som kommer under hösten. Den har har ANT+ istället för BT, vilket torde göra att batterierna håller lite längre.

P

Väldigt kul att det händer lite på den här fronten. Än verkar alla lurar ungefär lika kvicka (eller inte) som min Defy så det blir inget byte men det verkar ju vara ett segment där det säljs telefoner i alla fall!

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Väldigt kul att det händer lite på den här
> fronten. Än verkar alla lurar ungefär lika
> kvicka (eller inte) som min Defy så det blir
> inget byte men det verkar ju vara ett segment där
> det säljs telefoner i alla fall!

Har du problem med batteritiden på din Defy? Vi har en i familjen som drar ur batterierna på ingen tid alls. Utöver det så säger den inbyggda datatrafikmätaren att den laddar 100-150 Mb per dygn, utan att man gör mycket alls. Gör man ingenting alls, landar det på runt 40 Mb per dygn. Vi hittar ingenting som borde dra varken mycket batteri eller data.

Testat att ladda hem appen spareparts? Med den kan man se lite enklare om det är någon app som ligger och jobbar i onödan.Dataförbrukningen tyder ju på att nåt är galet. Dem kan du alltid dubbelkolla hur ofta mail och facebook och. Liknande synkar.

Just nu är den inlämnad för garantiärende pga batteriet, ska testa appen när den kommer tillbaka. Den drar alltså data fast den är helt nyresettad utan att ha loggat in någonstans, inkl market. Trots detta påstår den att market använder data. Otroligt skumt. Vi ska jämföra med verklig förbrukning från operatören.

P

laddar den enr data hela tiden, eller så där pass mycket, så äre ju det som drar ur batteriet. frågan är ju då som sagt, varför den laddar ner så mycket

Det går ju att sabba en Androidtelefon rätt rejält om man petar in fel saker, det är en nackdel. När jag körde med något live-wallpaper så sjönk batteritiden väldigt mycket. Nu laddar jag den varje natt och använder den en hel del till surf och massa annat så det är helt ok, fullt jämförbart med de iphones jag haft tidigare.

Har lite andra märkligheter också men det går nog att härleda till att jag kör en custom-rom, tyckte att den medföljande uppsättningen var så hejdlöst långsam och dålig. Nu har jag istället problem med att wifi inte funkar och att samtal bryts lite väl ofta. Men det är snarast mitt eget fel.

Fast den var ju inte så sexig, min lätt överklockade Defy motsvarar ju redan den där i stort sett.

Måste lägga in CyanogenMod på min förresten.. kör en gammal Pays customrom och den är rätt buggig men ruskigt snabb jämfört med originalet.

Ericssons variant: http://www.sonyericsson.com/cws/products/mobilephones/overview/xperia-active?cc=se&lc=sv

En tuff Android-smartphone för ett aktivt liv. Xperia™ active är vatten- och dammtålig för att klara allt den utsätts för. Tuffa förhållanden? Regnig fotvandring? Displayen är reptålig och svarar perfekt även om du är blöt om fingrarna. Telefonen levereras med ett utrustningspaket och är fullmatad med sportappar så att du kan planera, hålla koll på och logga din träning – i soffan eller ute på rundan.

xperia-active..ck-orange.jpg

Jag har en Active och jag fått mitt Garmin ant+ plusband och fart/kadens sensor, attans vad smidigt det var tillsammans med Endomondo Pro.

Är det någon som har tips på en Android-app som kan fungera som vägvisare i skogen? Man laddar alltså ner andras rutter på nätet och får telefonen att visa vägen.

Var får man tag i andras rutter då? Stigoteket har ju bara några rundor markerade.

Funbeat.se hade förut så att man kunde få upp allas rundor direkt i kartbilden, nu kan man bara se den rundan man klickat på för stunden.

Jag tänkte testa min nya mtb i helgen men har ingen koll på bra stigar i närheten av där jag bor nu (Haninge/Vendelsö).

Honky Dory skrev:
> Verkar som SE Xperia Active duger som budget
> alternativ till Gramins datorer:
> http://www.dcrainmaker.com/2011/09/hands-on-review
> -of-sony-ericsson-xperia.htm
> Undrar bara hur bra A-GPS funkar som navigator vid
> distanscykling?
> Tänkte kombinera den med B&M E-werk:
> http://www.peterwhitecycles.com/ewerk.asp

Du kan utan problem köra med skärmen tänd hela tiden på Active i minst 4-5 timmar, är det bara transportsträcka så släcker du skärmen så har du 3 gånger längre batteritid.

Barnis skrev:
> Honky Dory skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Verkar som SE Xperia Active duger som budget
> > alternativ till Gramins datorer:
> >
>
> > -of-sony-ericsson-xperia.htm
> > Undrar bara hur bra A-GPS funkar som navigator
> vid
> > distanscykling?
> > Tänkte kombinera den med B&M E-werk:
> > http://www.peterwhitecycles.com/ewerk.asp
>
>
> Du kan utan problem köra med skärmen tänd hela
> tiden på Active i minst 4-5 timmar, är det bara
> transportsträcka så släcker du skärmen så har
> du 3 gånger längre batteritid.

Tänk om den hade samma kamera som Xperia Ray också, då hade den varit klockren.

Honky Dory skrev:
> Undrar bara hur bra A-GPS funkar som navigator vid
> distanscykling?

A-GPS är alltså bara ett hjälpsystem. Den har en vanlig GPS som sköter lejonparten av positioneringen

Men med A-GPS slipper man vänta i X antal minuter innan första position hittas. Brukar ta ett par sekunder istället.

cyklariskogen skrev:
> Barnis skrev:
> -----
> > Honky Dory skrev:
> >
>
> > -----
> > > Verkar som SE Xperia Active duger som budget
> > > alternativ till Gramins datorer:
> > >
> >
>
> >
> > > -of-sony-ericsson-xperia.htm
> > > Undrar bara hur bra A-GPS funkar som
> navigator
> > vid
> > > distanscykling?
> > > Tänkte kombinera den med B&M E-werk:
> > > http://www.peterwhitecycles.com/ewerk.asp
> >
> >
> > Du kan utan problem köra med skärmen tänd
> hela
> > tiden på Active i minst 4-5 timmar, är det
> bara
> > transportsträcka så släcker du skärmen så
> har
> > du 3 gånger längre batteritid.
>
> Tänk om den hade samma kamera som Xperia Ray
> också, då hade den varit klockren.

Helt ok kamera i Active också, här lite bilder från idag: https://picasaweb.google.com/leo.happy/2011_10_29?authuser=0&feat=directlink

GPS:en funkar rätt bra i Active, bäst när den ligger i ryggsäcken. Snabb är den också. Hade mobilen i ett fodral på framsidan av Camelbaken idag, då tappade jag lite tracking på några ställen. Ska nog flytta fodralet till sidan av Camelbaken.

/Leo

Active låter som en helt ok lur och den börjar ju komma ner rätt ok i pris också. Men finns det några andra lurar med samma skydd på marknaden som kanske är lite bättre prestanda i?

andematt skrev:
> Active låter som en helt ok lur och den börjar
> ju komma ner rätt ok i pris också. Men finns det
> några andra lurar med samma skydd på marknaden
> som kanske är lite bättre prestanda i?

Vilken typ av prestanda är du ute efter? Active klarar köra GPS program i bakgrunden, ta bilder samtidigt med kameran, lägga ut bilder på facebook under turen, går att ringa med också samt surfa om man vill. Och Angry Birds funkar utan att lagga. :-) Behövs det mer prestanda?

Här en bild tagen med Xperia Active idag:
DSC_0054.JPG

/Leo

Senast ändrad:
Ja, vad vill jag egentligen? Batteritiden imponeras jag sällan av speciellt inte i den Desire jag här nu. Kan bara hoppas det är mer appminne i andra telefoner jmf Desire.

Defy, galaxy xcover, active är de jag hittat. Kan man simma med någon av dem Open water tex?

Hur förvarar ni telefonen när ni är ute och cyklar? På styret eller i någon sorts väska? När man använder den som vägvisare och vill se displayen alltså, annars är väl problemet rätt litet..
Jag har provat att ha den i en neoprenväska på underarmen, men det funkade rätt dåligt tycker jag.

Tack för all info! Visste inte att dom har riktiga gps:er inbyggda. Är i stort behov av en ny lur och navigator men pga studier är budgeten begränsad.

Lite tidigt men är det någon som använt sin SE Active med Garmin Fit, Ant+ plusband och fart/kadens sensor och kan berätta mer prestandan?
Är den kombinationen i klass med Garmins Edge serie?
Hur klarar sig batteriet?
Fingret på 'köp' knappen... ; )

Ingen som sitter på erfarenheter?

Jag är också på jakt efter en ny tränings-gps och har i första hand letat bland de renodlade (Garmin Forerunner 310XT och liknande). Funderar dock på om någon mobil-variant skulle kunna göra jobbet åtminstone nästan lika bra.

Det jag vill åstadkomma är:

- Visa och logga puls
- Visa och logga hastighet, sträcka, position och (i någon mån) höjd
- Kanske programmera enklare intervallpass, i princip bara en timer med flera steg
- Få ut data till datorn på ett någorlunda "öppet" sätt, alltså helst inte bundet till någon web-tjänst (vilket verkar vara fallet hos åtminstone Polar?)
- Ha möjlighet att koppla på cykelspecifika sensorer (egentligen bara kadens)

Huvudkandidaterna än så länge är Garmin Forerunner 310XT och Polar RCX5 med GPS-puck. För samma (eller lägre) pris som dessa inser jag dock att jag skulle kunna få en Xperia Active och ett passande pulsband (kanske också SE:s nya LiveView-pryl, som såg potentiellt smutt ut).

På köpet får jag då också en telefon, som kanske inte är den smartaste i världen, men åtminstone kan mycket mer än min nuvarande osmarta.

Kostnaden för att koppla på en kadenssensor är densamma som för de andra två.

Frågan är: Funkar det? Lika bra? Bättre?

Vilket är det mest prisvärda BT HRM båtlands puls band

Har precis efter 2 veckors förkylning och andra förhinder komet ut en sväng och samtidigt testar nya mobilen med runkeeper riktigt intressant men det hade varit roligt att få med pulsen också

Sports Tracker Heart Rate Monitor Bluetooth 70Euro med frakt shop.sports-tracker.com
HxM™ Bluetooth™ 99 dollar + frakt
Polar WearLink®+ transmitter with Bluetooth® 65Euro med frakt shop.sports-tracker.com

Går det att koma billigare undan ?
Dom kan inte kosta mycket att tillverka tycker man
Pulsband kloka gps kostar inte särskilt mycket mer bara bandet borde kosta mindre tycker man.

Jag har HxM'en och tycker att den är klockren. Den har laddningsbara batterier och det medföljer en docka så man kan ladda den lätt. Dessutom går det att få utvecklingsdokumentationen så att man kan programmera in den i sina projekt om man som jag tycker det är roligt.

Har tyvärr Polars Wearlink som suger ur ett batteri på ett eller två pass. Säger tyvärr därför att den inte är uppladdningsbar.

Ska modda den med extern batteripack och laddningsbara AAA accar.

Hade jag köpt nytt nu hade jag köpt ett pulsband med laddningsbart batteri och ANT+ och en nalle med ANT+.

ANT+ antar att det är någon special stannar som inte till skillnad från BT kommer finnas på 99% av mobilerna.
Man kan alltid som tillverkare hitta på något som funkar lite bättre än det de övriga befintliga produkter.
Men hur roligt är det med en något bättre standar som ingen stöder.
och hur bar är det att sedan kanske va tvungen välja bort masa bra mobiler för att de inte har den den där något bättre standar.

Senast ändrad:
Jag ser snarare ANT+ som en standard som fler och fler tillverkare kommer stödja. Garmins pulsband funkar för 4 års träning 1 timme om dagen på ett batteri (som också går att byta)....

Jo det är en standar i puls mätare värden dock så är det mycket ovanligt i mobilvärlden
bara 10 mobiler enligt prisjakt(säker många fler) som har det
och att köpa mobil efter pulsband känns ganska omvänt särskilt som jag precis skafta ny mobil ZTE Blade son jag inte tror har ant+ så det får bli ett BT baserat staxt frågan är viket

Tjena!

Alla SE telefoner ska väl iaf stödja ANT+.. Min Garmin gör det. Upptäckte det när jag skulle göra en BT-överföring på jobbet. Det dök upp minst femton enheter. Stog en meter ifrån Garmi och Bontragersensorena i kassan.

Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Alla SE telefoner ska väl iaf stödja ANT+.. Min
> Garmin gör det. Upptäckte det när jag skulle
> göra en BT-överföring på jobbet. Det dök upp
> minst femton enheter. Stog en meter ifrån Garmi
> och Bontragersensorena i kassan.

SonyEricsson själva hävdar att Ray inte gör det. Jag gissar att den gör det tekniskt, men inte marknadsmässigt:) Jag gissat även att jag vet om den gör det nån gång efter jul.

Tillbaka
Topp