Androidlur som träningsdator

Jag stod och valde mellan olika tåliga telefoner för några veckor sedan. De som var aktuella för mig var Samsung Xcover, SE Active och Motorola Defy+ (efterträdare till Defy).

Xcover gick bort direkt då den var stor och klumpig.

Active har fördelen att den har ANT+, i träningssammanhang är det en fördel att den är mindre. Tror även kameran är lite bättre än den i Defy+. Dessutom har SE annonserat att de kommer släppa Android 4 till den.

Defy+ har större skärm (smidigare till vardags), högre upplösning och bättre batteritid. Dessutom har den ett renare gränssnitt som jag gillar bättre än SE:s egna variant. Dock inte ANT+ och ingen information om huruvida det kommer släppas mjukvaruuppdateringar eller ej.

Tyckte fördelarna med Defy+ vägde över så jag köpte en sån. Är nöjd med telefonen (ett stort lyft från min gamla HTC Hero) men har problem med att den startar om sig själv med jämna mellanrum. Detta är inga problem till vardags då den startar upp direkt och man behöver inte slå in pinkoden igen. Däremot stängs ju trackerprogrammet av, så jag har rätt många avbrutna träningspass loggade. Har googlat lite och det verkar vara ett relativt vanligt problem. Ska kontakta supporten och se om de kan göra nåt åt saken.

Om jag får bukt med omstartsproblemet skulle jag rekommendera Defy+, annars går nog rösten till Active. Kan posta uppdatering i tråden när jag kontaktat supporten.

mwahlstedt skrev:
-------------------------------------------------------
..

Bra där! En sån där jämförelse är värdefull för många inkl mig som funderar och sparar undan lite smålsantar då och då tills det blir dags för köp.

Mycketvillhamer skrev:
> Vilket missfoster, ser ut som en
> transformersleksak :)

Det viktiga är väl att den fungerar;)

Jämförde en HTC Desire körandes funbeat-appen med en Garmin igår. 340 meter skillnad på nästan 27 km måste ju anses vara godkänt. Då spenderade en del av den tiden i skogen, med telefonen liggande i bakfickan tillsammans med en slang.

P

cyklariskogen skrev:
> Mycketvillhamer skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vilket missfoster, ser ut som en
> > transformersleksak :)
>
> Det viktiga är väl att den fungerar;)
>
> Jämförde en HTC Desire körandes funbeat-appen
> med en Garmin igår. 340 meter skillnad på
> nästan 27 km måste ju anses vara godkänt. Då
> spenderade en del av den tiden i skogen, med
> telefonen liggande i bakfickan tillsammans med en
> slang.
>
> P

Har jämfört funbeat-appen och endomondo på samma sträcka samtidigt i min jobb-desire. Det kan skilja upp till hundra meter på lite drygt 3km gångbana. Då är det ju knappast hårdvaran det hänger på.

andematt skrev:
> cyklariskogen skrev:
> -----
> > Mycketvillhamer skrev:
> >
>
> > -----
> > > Vilket missfoster, ser ut som en
> > > transformersleksak :)
> >
> > Det viktiga är väl att den fungerar;)
> >
> > Jämförde en HTC Desire körandes
> funbeat-appen
> > med en Garmin igår. 340 meter skillnad på
> > nästan 27 km måste ju anses vara godkänt.
> Då
> > spenderade en del av den tiden i skogen, med
> > telefonen liggande i bakfickan tillsammans med
> en
> > slang.
> >
> > P
>
> Har jämfört funbeat-appen och endomondo på
> samma sträcka samtidigt i min jobb-desire. Det
> kan skilja upp till hundra meter på lite drygt
> 3km gångbana. Då är det ju knappast hårdvaran
> det hänger på.

Nä, det är nog mest mjukvara som skiljer. Endomondo har ibland en tendens att hoppa över en massa punkter och drar raka streck genom skogen. Udda nog brukar sträckorna ändå stämma.

Verkar som en cykelhållare till Xperia Active är på gång till slut. DC Rainmaker har testat ett kommande fäste från SportyPal med gott resultat:

http://www.dcrainmaker.com/2012/01/review-of-sportypal-sony-ericsson.html

http://sportypal.com/xperiaactivebikeholder

Känns som det kan bli en nätt och prisvärd lösning med telefon, musik och navigering i ett. Själv kör jag iPhone till vardags men funderar på att använda Xperia Active+fäste+Kontantkort (Halebop med ett års gratis surf just nu). Lätt överlyxigt med en dedikerad träningssmartphone men ändå prisvärt på något knäppt sätt ;-)

Jag köpte en Xperia Active i söndags, den vann i min match pga storleken. Lagom liten, helt enkelt!

Testat att gå till jobbet 3 morgnar nu, och köra Endomondo 2 av dem. 6,5 km dörr-dörr uppmätt tidigare med Garmin Edge 705, med Endomondo 8,25 respektive 7,4 km. Hm.
Kanske som jag läste Leo skrev, telefonen bör ligga uppe i ryggsäcken, inte i en jackficka fram?

Tant_Trek skrev:
> Jag köpte en Xperia Active i söndags, den vann i
> min match pga storleken. Lagom liten, helt
> enkelt!
>
> Testat att gå till jobbet 3 morgnar nu, och köra
> Endomondo 2 av dem. 6,5 km dörr-dörr uppmätt
> tidigare med Garmin Edge 705, med Endomondo 8,25
> respektive 7,4 km. Hm.
> Kanske som jag läste Leo skrev, telefonen bör
> ligga uppe i ryggsäcken, inte i en jackficka
> fram?

Jag har fått ungefär samma sträckor med min ZTE Blade och Sports-Tracker oavsett om den ligger i vätskebälte på ryggen eller i framfickan på löparjackan. Kanske Endomondos avläsningsintervall eller någon form av "point smoothing" i kombination med hus eller nåt som gör att det blir konstigt?

Ja, den här har tyvärr 36mm som vidast. Altec Leo

gsmarena_001-660x381.jpg

Tant_Trek skrev:

> Testat att gå till jobbet 3 morgnar nu, och köra
> Endomondo 2 av dem. 6,5 km dörr-dörr uppmätt
> tidigare med Garmin Edge 705, med Endomondo 8,25
> respektive 7,4 km. Hm.
> Kanske som jag läste Leo skrev, telefonen bör
> ligga uppe i ryggsäcken, inte i en jackficka
> fram?

Är du säker på att GPSen har lokaliserat dig korrekt innan du startar mätningen? Annars tar den helt fel punkt, typiskt den senaste platsen den senast loggade.

Har precis skaffat en N9:a, intressant med Meego. Finns sports-tracker som app, verkar funka bra. Batteritiden är bra. Kameran snabb och ok. Skärmen lirar i en egen division. Man bör dock ha ngt vattentätt fodral om man ska ha med den på turen osv.

Rattnalle skrev:
> Tant_Trek skrev:
> > Testat att gå till jobbet 3 morgnar nu, och
> köra Endomondo 2 av dem. 6,5 km dörr-dörr uppmätt
> > tidigare med Garmin Edge 705, med Endomondo
> > 8,25 respektive 7,4 km. Hm.
> > Kanske som jag läste Leo skrev, telefonen bör
> > ligga uppe i ryggsäcken, inte i en jackficka
> > fram?
>
> --snip snip--
> Kanske Endomondos
> avläsningsintervall eller någon form av "point
> smoothing" i kombination med hus eller nåt som
> gör att det blir konstigt?

Jo, jag tänkte på det också efter första mätningen. Om det antingen var jag som fipplade mad starten, från en icke nollad runda på nåt vis, eller att det är sista typ 300 m mega-massivt hus som ger GPS-skugga. Gångbanan sniker husfasaden. Hade planer på att gå på andra sidan gatan för mätning 2, men det får bli nästa gång. Bra att lära sig begränsningar och möjligheter!
Lååångt och bastant hus i Göteborg, SKF-byggnaden längs Artillerigatan:
skf.JPG

Tant_Trek skrev:
-snip-
> Lååångt och bastant hus i Göteborg,
> SKF-byggnaden längs Artillerigatan:
>

Jo längs med SKF kan jag tänka mig att det kan bli lite skumt. Mäter själv bara i skogen och precisionen är märkbart bättre nu än när det var löv på träden så ganska lättstört är det :)

Kollat kartan så att den följer vägen du faktiskt gått? Konstiga knixar på rutten eller fula genvägar genom byggnader man gått runt eller så borde ju synas ganska tydligt.

Jag misstänker att man helt enkelt får stå ut med att det kan vara lite konstiga mätvärden ibland. En lur som kan köra GPS och GLONASS parallellt borde ju kunna vara bättre men det är väl mest kinesiska lurar som har det. Galileo blir ju inte helt fel heller sen när de fått igång det om nåt decennie..

Rattnalle skrev:

> Jo längs med SKF kan jag tänka mig att det kan
> bli lite skumt.

:)

> En lur som kan köra GPS och GLONASS
> parallellt borde ju kunna vara bättre men det är
> väl mest kinesiska lurar som har det. Galileo
> blir ju inte helt fel heller sen när de fått
> igång det om nåt decennie..

Xperia Active har både GPS och GLONASS samtidigt. Det tror jag att den mesta konsumentelektroniken som konstrueras nu har. Anledning tror jag skall vara att man får saftiga extratullar om man vill exportera till Ryssland och inte stödjer GLONASS.

För oss som konsumenter är det lite udda men kul att tullar kan ge oss bättre produkter, för det är en ordentlig prestandaökning, särskilt för oss som bor norrut (ryska territoriet är ju mer norrut). Dyrare blir det knappast eftersom det integreras i samma chip...

/Andreas

Tycker nog att min SE Active klarar sig bra på att spåra i skogen. Diffen mot en riktigt GPS är rätt liten, har loggat alla turerna parallellt i några månader nu med min FRWD GPS och jämfört lite då och då. Det man mest saknar är exaktheten i höjdskillnader, vilket FRWD:n är oslagbar på.

Sen tar ju mobilen helt ok bilder, här från i söndags:
396903_154034948041595_100003052731341_203874_600232555_n.jpg

/Leo

Ja, kameran är mkt trevlig, ger klart godkända bilder! Jag har använt den till att plåta SV/V en del och det har gett mitt fotograferande en ny dimension. Eftersom det bara är en vidvinkel så måste man gå när den person man vill fotografera och får god kontakt samtidigt som det är bra för ute/landskapsfoton.

Men nu är den på reparation eftersom skärmen blev svart och inget trick i boken kunde starta den igen :(

/Andreas

Senast ändrad:
Kan telefoner som förstår ant+ även ta emot höjddata från Garmins huvudenheter?
Dvs skickar t.ex. Edge 500/800 ut sensordata över ant+, eller tar de bara emot/lagrar från andra sensorer?

Hur är batteritiden på Xperia Active då? GPS:en borde ju dränera batteriet lite snabbare än annars liksom. Funkar det för 2-3 timmars gps-trackande osv?
Var och pillade lite på Active förut när jag letade mobil och den verkar som Leo skriver och visar, ha en helt ok kamera. Den tog bra bilder, men kameraknappen var lite trög men det går ju att trycka av på skärmen istället. Mkt pryl för pengarna iaf.
Det blev en Nokia N9 för min del dock som jag skrivit tidigare, absolut ingen friluftsnalle, men blev tvungen att testa meego så det fick bli den :).

saltgurkan skrev:
> Hur är batteritiden på Xperia Active då? GPS:en
> borde ju dränera batteriet lite snabbare än
> annars liksom. Funkar det för 2-3 timmars
> gps-trackande osv?

Det är klart bättre än så, jag har loggat flera femtimmarsrundor med Active. Även använt kameran på samma runda och batterierna räckte. Gissar att man nog kan logga 6-7 timmar utan problem. Här ett exempel:

http://maps.google.com/maps/ms?msa=0&msid=215477727886721541532.0004b2a6491d97d2fa94b
(Fem timmar i skogen, 26 november 2011)

/Leo

Dessutom kan man ju ha ett externt batteri inkopplat under tiden om man ska köra riktiga långturer. Då klarar man sig länge.. Det funkar inte på mina Garmin-prylar, de ställer sig i laddningsläge då.

Intressant, kanske borde skaffat en active istället. Extrabatteri till Garmin är väl lite överflödigt om man inte håller på över ett dygn i sträck, batteritiden är ju extraordinärt bra på Garmin skulle jag vilja säga :). Iaf på Garmin Edge 500.

Har också en SE Active, även om batteritiden är någorlunda ok så vill jag ha mera och har letat efter kraftigare batteri än det på 1200mh som sitter i orginal utan att hitta något här hemma.

Finns en del Kina batterier på 1500mh men inget jag vågat köpa.

Hur gör de som vill logga sin 15-timmars mysrunda kring vättern? Min HTC Desire håller inte ens så länge på standby.. Navdynamo med USButgång, finns det?

andematt skrev:
> Hur gör de som vill logga sin 15-timmars mysrunda
> kring vättern? Min HTC Desire håller inte ens
> så länge på standby.. Navdynamo med USButgång,
> finns det?

Bara till att ta med sig laddare och ladda i depåerna, borde finnas uttag i Hjo åtminstone :)

Leo skrev:
> En sån här med 4st 2500mA batterier borde räcka
> i minst ett dygn ihop med en Active:

Sant, men om man öppnar lilla usb-luckan så är luren inte vattentät längre. Kanske går att lösa med lite tejp...

Hittade en test av ett SE Active cykelfäste från sportypal, tillgängligt inom några veckor.
P1020259_thumb.jpg

http://www.dcrainmaker.com/2012/01/review-of-sportypal-sony-ericsson.html

Edit: Ha såg att labradoren redan länkat till sportypal och dc rainmaker, man kanske skulle läsa hela tråden...

Senast ändrad:
Min HTC Desire klarade en timma i -15 i söndags när den var fulladdad. Sen gav den upp och piggnade inte till förrän efter två timmar inomhus i laddaren. Svårt att ha den tillgänglig och varm när det är så kallt.

cyklariskogen skrev:
> Min HTC Desire klarade en timma i -15 i söndags
> när den var fulladdad. Sen gav den upp och
> piggnade inte till förrän efter två timmar
> inomhus i laddaren. Svårt att ha den tillgänglig
> och varm när det är så kallt.

Det gäller att ha luren i en någolunda varm ficka, på styret i minusgrader kan man nog glömma. Kylan laddar kanske inte ur batteriet men spänningen sjunker eftersom det inte funkar som det ska när det fryser så telefonen tror det och vips har du en död lur.

Jag har fixat 5h i -5 och snålblåst utan problem med en Blade, telefonen var sval men inte kall. Hade dock inte data påslaget eftersom jag var utomlands.

Jag kör JuiceDefender på min HTC Desire och känner av en klar skillnad i batteri tid med bara standard proilen.

Sedan finns det ju alltid billiga batteripack som går att koppa via USB. ;)

peranders skrev:
> Leo skrev:
> -----
> > En sån här med 4st 2500mA batterier borde
> räcka
> > i minst ett dygn ihop med en Active:
>
> Sant, men om man öppnar lilla usb-luckan så är
> luren inte vattentät längre. Kanske går att
> lösa med lite tejp...
>
> Hittade en test av ett SE Active cykelfäste från
> sportypal, tillgängligt inom några veckor.
>
> http://www.dcrainmaker.com/2012/01/review-of-sport
> ypal-sony-ericsson.html

Inget jag skulle våga köra med i skogen, ser ut som telefonen lätt kan hoppa ur vid en kraftig stöt!
Jag har kört flera turer i skogen med Topeak iPhone DryBag (till HTC Desire)och den håller även i riktigt skakig terräng.

http://www.cyclecomponents.com/cgi-...1&extra=&Ref=&funk=visa_artikel&artnr=TOP0064

Boldtaar skrev:

> Inget jag skulle våga köra med i skogen, ser ut
> som telefonen lätt kan hoppa ur vid en kraftig
> stöt!

Ja kanske, men det beror på hur välgjort fästet är. Är det bara tillräckligt med drag i snäppet så kommer det nog att funka. Telefonen har ju dessutom rätt hög friktion i skalet (gummiliknande yta).

Killen som testade (du läste väl?) hade ju samma funderingar som du och hans slutsats är: "...it’s really well secured. "

Han lade till en video som kanske illustrerar bättre (jag kan inte se den just nu):
"Banging the crap out of the Sony Ericsson Xperia Active with SportyPal bike mount."

Jag kommer testa så småningom när det finns att köpa. Annars klarar jag mig bra med att ha luren i bakfickan också...

Ok, en idiotfråga på SE Xperia Active och Endomondo: måste Endomondo pausa när jag låser skärmen, eller hur kan jag komma runt det? Om man vill ha telefonen i fickan känns det ju naturligt att sätta på skärmlåset för att inte komma åt någon knapp/funktion, men då kan man ju inte tracka sin runda? Hittar ingen inställning för detta. Pro-versionen.

Tant_Trek skrev:
> Ok, en idiotfråga på SE Xperia Active och
> Endomondo: måste Endomondo pausa när jag låser
> skärmen, eller hur kan jag komma runt det? Om man
> vill ha telefonen i fickan känns det ju naturligt
> att sätta på skärmlåset för att inte komma
> åt någon knapp/funktion, men då kan man ju inte
> tracka sin runda? Hittar ingen inställning för
> detta. Pro-versionen.

Måste vara nån inställning, alternativt nåt som Active ställer till med. Jag låser alltid min Desire och det fungerar utan problem.

P

Skärmlåset går ju automatiskt på, det ska inte påverka Endomondo. Har inte haft det problemet, testat så gott som alla sportappar till Active, även Endomondo. Kör nu My Tracks, gillar den bäst.

/Leo

Rattnalle skrev:
> cyklariskogen skrev:
> -----
> > Min HTC Desire klarade en timma i -15 i
> söndags
> > när den var fulladdad. Sen gav den upp och
> > piggnade inte till förrän efter två timmar
> > inomhus i laddaren. Svårt att ha den
> tillgänglig
> > och varm när det är så kallt.
>
> Det gäller att ha luren i en någolunda varm
> ficka, på styret i minusgrader kan man nog
> glömma. Kylan laddar kanske inte ur batteriet men
> spänningen sjunker eftersom det inte funkar som
> det ska när det fryser så telefonen tror det och
> vips har du en död lur.
>
> Jag har fixat 5h i -5 och snålblåst utan problem
> med en Blade, telefonen var sval men inte kall.
> Hade dock inte data påslaget eftersom jag var
> utomlands.

Hehe plågade min Blade i -22 i Sälen i innerfickan på skidjackan, den loggade fint i lite över 4h innan den klagade på batteriet.

Leo skrev:
> Skärmlåset går ju automatiskt på, det ska inte
> påverka Endomondo. Har inte haft det problemet,
> testat så gott som alla sportappar till Active,
> även Endomondo. Kör nu My Tracks, gillar den
> bäst.
>
> /Leo

Testade också mytracks efter ditt tips Leo och gillade den,men när jag kopplade pulsbandet till den så kunde jag inte hitta någon pulsdata efter att ha laddat upp det till google(är den inte färdigutvecklad eller har jag missat nåt?)har kört garmin fit ett tag nu men testar endomondo som verkar riktigt fin.

Leo skrev:
> Skärmlåset går ju automatiskt på, det ska inte
> påverka Endomondo. Har inte haft det problemet,
> testat så gott som alla sportappar till Active,
> även Endomondo. Kör nu My Tracks, gillar den
> bäst.
>
> /Leo

Host host.... Inställningen "Automatisk paus"... Men den är så känslig att man inte ens hinner börja springa innan den nyper och pausar! Skönt att det inte var värre än vanlig dumhet!

Jerry skrev:
> Har tyvärr Polars Wearlink som suger ur ett
> batteri på ett eller två pass. Säger tyvärr
> därför att den inte är uppladdningsbar.
>
> Ska modda den med extern batteripack och
> laddningsbara AAA accar.
>
> Hade jag köpt nytt nu hade jag köpt ett pulsband
> med laddningsbart batteri och ANT+ och en nalle
> med ANT+.

Har kört med moddning enligt ovan ett tag nu och det funkar finfint. Var tvungen att fuktsäkra batteripacken pga all svett som gjorde att det krypströmmar.

Voidade garantin genom ovanstående moddning men va ..., jag kör så länge den håller sedan får jag se hur jag löser det om den går sönder.

Har ett externt batteripack till Smartfånen också för längre turer.

Använder Sportstrackerlive i luren + GPS babel för att få ut .tcx filer som jag kan skicka upp på funbeat.

Har varit en del pysslande men nu fungerar det hyfsat bra tycker jag, åtminstone för mina behov.

Tillbaka
Topp