Ang bottom bracket threading - HJÄLP!

Laring

Medlem
Tjenare!

Jag har en Peugeot PFN13 från 80-talet någon gång (tidigare hälften skulle jag tro). Jag ska byyta vevlager på den men den fasta koppen sitter som berget så ska försöka mig på sheldon browns teknik. Men nu till min fråga! Hur vet jag om det är franskt eller engelsk thread på den? Måste ju veta vilket håll jag ska snurra den jäveln. Någon som vet?

Har försökt googla på det och utifrån vad jag kan hitta så fasade peugeot ut franska gängor i början av 80-talet och övergav det helt mot slutet av 80-talet. Så borde det vara engelskt då? Någon som har erfarenhet av Peugeot från 80-talet?

En tanke var att om jag försöker sätta in ett vevlager med engelska gängor på icke-drivsidan och om det går då måste det ju vara engelsk...eller? Hur långt hade jag kunnat sätta i ett engelskt vevlager i en cykel med franska gängor? Går det ens eller stannar den direkt för att gängorna inte passar? Har ett engelskt som går in utan problem ca halvvägs, är det en ledtråd då på att den är gängorna är engelska?

oerhört tacksam för hjälp!

oskar

icke drivsida är samma på engelsk o fransk drivsida är däremot skillnad där är ena höger och andra vänstergängad
engelskt vevlager lossar man åt samma håll som hjulen rullar då du cyklar på båda sidor fransk däremot lossas moturs på drivsidan
en fullösning brukar va att man tar 2 engelska vevlager och kör med icke drivsidans koppar på båda sidor

det brukar stå inpräglat på lagerskålarna. 1,37 x... är engelsk, 36 x... italiensk, värst är om det står 35 x... då är det fransk och svårare att få tag på

Tack för alla svar!

Det står ingenting på den. Men fick hjälp av en kille här på forumet med rätt verktyg och fick ut den. Blev dock inte mycket klarare. Vänstergängad på drivsidan och höger på icke drivsidan. Varken Fransk eller engelsk passade sen. Så antagligen schweizisk ?

Tillbaka
Topp