ang ihopfällbar cykel

andersks

Medlem
ang ihopfällbar cykel
Hej

Min svåger vill köpa en hopfällbar cykel till att ha när han ska pendla mellan solna och uppsala. Han bor alltså i solna och jobbar i uppsala och vill kunna cykla mellan pendeltågsstationen. En sådan cykel får man ju enkelt med sig på tåget.

Här någon här erfarenhet av dessa och kanske kan ge några tipps till en som inte kan något =) vad bör man tänka på om man ska köpa en beggat?

Mvh Anders Olofsson

ang ihopfällbar cykel
Det finns flera trådar på ämnet. Sök på tex Brompton som är min rekommendation. Men det finns många fler tex Dahon, Strida, Bikefriday mm.

ang ihopfällbar cykel
Köp nån gammal damtralla, kör downhill tills ramen går av, sen slår du sönder nån dörr å svetsar dit gångjärnen från dörren på den knäckta ramen, o vips är den hopfällbar! Varför göra det så schvårth för sej...

ang ihopfällbar cykel
Brompton säger jag, men jag har inte provat att kombipendla med något annat. Tror att Brompton har optimal balans mellan cykelbarhet och vikbarhet.

ang ihopfällbar cykel
Tern är jättefina. Lite som Dahon fast finare i utförandet. Mer cykel än Brompton men inte lika små ihopvikta.

Har cyklat på båda.

ang ihopfällbar cykel
Dahon är ok, lite tung (12 kg?) men annars mkt bra.

Jag har självklart en 7-växlad i fint skick till salu för en dryg tusing om du är intresserad :)
(Sthlm)

ang ihopfällbar cykel
För den typen av cykling låter Brompton perfekt. Har kört Tern (och ägen en väldigt likandan cykel, en Dahon Boardwalk P7).

Brompton tar ca 15s fälla ihop, Tern kanske 1-2 minuter (framför allt för att styre och längden på stystammen ska justeras till inte bara max utan rätt läge, och att det generellt är fler moment). Inga problem alls på till exempel cykelsemester, men om det ska fällas upp och ner 4x per dag kan det vara sköna minuter (och gör om inte annat Brompton förmodligen snabbast dörr-dörr).

ang ihopfällbar cykel
För den typen av cykling låter Brompton perfekt. Har kört Tern (och äger en väldigt likandan cykel, en Dahon Boardwalk P7).

Brompton tar ca 15s fälla ihop, Tern kanske 1-2 minuter (framför allt för att styre och längden på stystammen ska justeras till inte bara max utan rätt läge, och att det generellt är fler moment). Inga problem alls på till exempel cykelsemester, men om det ska fällas upp och ner 4x per dag kan det vara sköna minuter (och gör om inte annat Brompton förmodligen snabbast dörr-dörr).

ang ihopfällbar cykel
Jag använder mig av en STRiDA och har gjort i ungefär 1.5 år tillsammans med tågpendling Helsingborg-Lund. Slipper bussbyten, får motion varje dag och bara älskar det.
Den är märklig att cykla med till en början, men man vänjer sig fort, idag tycker jag det är konstigt att sätta mig på en "vanlig" cykel nu när jag är så van vid STRiDAn.
Att fälla ihop STRiDAn tar ca 7 sekunder, ännu kortare om man bara viker ihop hjulen och tar styret och pedalerna i rulltrappan t.ex, då är man nog nere på snarare 1-2 sekunder.

ang ihopfällbar cykel
Att kunna fälla ihop på kort tid är viktigt.
Jag körde med den svenska hopfällbara cykeln Microbike som gick att fälla ihop i språnget, dvs 0 sek fördröjning.
15 sek kan tyckas kort tid att packa ihop cykeln men när man ska hoppa upp på en buss man precis hinner fram till så är det lååånga sekunder.

Tillbaka
Topp