anmälan vid olycka försäkringar etc

clint

Medlem
tjo flöjt

kom precis hem efter 6h vistelse på SÖS och med 16 nya stygn i överarmen. en bil körde ut från en parkering rakt över cykelvägen, kom från höger så både utfartregeln och högerregeln borde jag ha på min sida. knep frambromsen och tog en kort flygtur och krossade passagerarrutan bak med hjälmen och skar upp överarmen. frågan är ska detta polisanmälas? cykeln klarade sig relativt bra så det är inte fråga om några försäkringspengar på den. jag är novis i denna fråga, vad göra? låta det vara? eller polisanmäla? ingen aning

Senast redigerad av en moderator:
Trafikolyckor med personskada skall polisanmälas. Och du skall väl ha ersättning för vårdkostnader, ev. förstörda kläder och hjälm.

Först av allt: Krya på dig!

Klart att du ska polisanmäla hjälper dig vid ett senare tillfälle om du ("gud förbjude") skulle få problem med nacke ellar andra kroppsdelar till följd av olyckan. Försäkringsbolag kan vara ganska tuffa i vissa lägen. Det åligger väldigt stort ansvar hos den drabbade att påvisa orsak till smärta nedsatt förmåga etc.
Normal olycksfallsförsäkring täcker inte skador på cykel utan det är din hemförsäkring som ska gälla.

Synade på egen hand asfalten för ca tre veckor sedan och fick "lite" skador (nyckelben lossade från fästet i axeln, 2 revben flyttade sig från infästningen mitt på bröstet, lätt hjärnskakning men faktsikt väldigt lite skrubbsår.) samt div utrustning som for åt fanders, hjälm (räddade min skalle från att spricka), glasögon, ryggsäck (kanade på den istället för mitt skinn,) sen så knäckte jag QR för bakhjulet, skrapade också lite på styre, bromshandtag, växlar.
Försäkingsbolaget där jag har olycksfallsförsäkringen var så snälla att tala om att allt du har på dig täcks in men ej cyckeln...

//Pilvinge

Se till att få en ordentligt läkarundersökning om så ej är fallet än så länge, om du får bekosta den själv i dagsläget är inte ens småpotatis = inget att bråka om se bara till att det blir gjort, helst igår.

Polisanmälan som ovan nämnt.

Den vållandes försäkring täcker allt men du kan dock få ersättning från hemförsäkring om den innefattar detta.

Var det resa till/från jobbet är du försäkrad genom arbetet.

När ni tar kontakt med vållandes försäkringsbolag kräver ni ett ombud (advokat/jurist eller vad man vill kalla dem) som tar hand om resten, denne bekostas av dem helt och hållet.

Ni ska ha ersättning för bla:

Sveda & värk, kläder + ev andra föremål av värde, ärrbildning, invaliditetsintyg om det blir aktuellt, förlorad arbetsinkomst etc.

Viktigt att ta ersättning av värdesaker från den vållandes försäkring annars får ni betala självrisk.

MVH

passar på att låna tråden.. Hur gör man om man känner att man vill ha ersättning för ett "vanprydande" ärr (skadan är dokumenterad och anmäld til försäkringsbolag när det hände)? Är det bara att stövla in till dem med bilder eller hur ska man göra? Någon som gjort det nån gång?

Ojojojoj dom har en massa finstilt som friskriver dom från at ta ansvar. sen om du har tur hänvisar dom till nåt schablonavtal som kanske ger dig 300 kronor. TRYGG HANSA SUGER kan bara rekommendera kolla över försäkringarna ni har innan saker händer ring till bolagen fråga vad som händer om dittan och dattan händer och se till att dom backar upp det med att skicka ut informationen skriftligt inget som dom säger över telefonen verkar vara bindande.

Jag får vara med i den här tråden nu. Lidande och skada, taxi, glasögon. medicinsk koll och nya jeans. Fan vad jag har ont. Och jag skämtar inte.

Altså, jag skämtar inte, gahhh smärta! kan röra armen så inget brutet men vilken smärta över nyckelbenet. fy fan.

pilvinge skrev:
-------------------------------------------------------
> Först av allt: Krya på dig!
>
> Klart att du ska polisanmäla hjälper dig vid ett
> senare tillfälle om du ("gud förbjude") skulle
> få problem med nacke ellar andra kroppsdelar till
> följd av olyckan. Försäkringsbolag kan vara
> ganska tuffa i vissa lägen. Det åligger väldigt
> stort ansvar hos den drabbade att påvisa orsak
> till smärta nedsatt förmåga etc.
> Normal olycksfallsförsäkring täcker inte skador
> på cykel utan det är din hemförsäkring som ska
> gälla.

Polisanmälan skall göras vid trafikolyckor med personskada. Inga om, inga men.

I det här fallet låter det som ett fall för bilens trafikförsäkring. Trafikförsäkringen kommer att täcka de omedelbara vårdkostnaderna utan diskussion, det är jag tämligen säker på. Övriga kostnader (cykel, kläder mm) beror på vem som försäkringsbolaget anser vara vållande. Är bilisten vållande skall väl det också täckas av dennes trafikförsäkring.

Krya på er, alla olycksoffer, och så hoppas vi både det fysiska och ekonomiska läker snabbt.
Lite sent nu, men alla här på Happy har nog anledning att kolla över sitt försäkringsskydd.

Min privatolycksfalls försäkring stod för alla mina omkostnader när axeln luxerade förra året. Läkarbesök, mediciner osv. Men bara upp till ett visst belopp. Men jag kom under det beloppet. Ersättning för men utreder de först efter några år, eftersom sån skada kan ta några år innan den blir helt bra. Vilket fan märks...

Som sagts: kolla era försäkringar! Utslagna tänder kan bli jäkligt dyrt utan en försäkring.

Atlas skrev:
> Altså, jag skämtar inte, gahhh smärta! kan
> röra armen så inget brutet men vilken smärta
> över nyckelbenet. fy fan.

Skönt att du iaf hade hjälm ;o)

Skämt åsido så är det skönt att det gick så pass bra som det gick för dig ändå. Krya på dig nu för snart kommer sommarvärmen.

Vad har polisen med det hela att göra????
Polisen skall ju med då det är smitnings skador vilket jag inte tyckte det verkar vara i detta fall..

Samt polisens trafikmåls anteckningar är oftast fel i allafall....Så dom tillför oftast inte ett skit.
Samt att polisen oftast har fel vid trafikolyckor,,,,,,

Imrog

imrog skrev:
> Vad har polisen med det hela att göra????
> Polisen skall ju med då det är smitnings skador
> vilket jag inte tyckte det verkar vara i detta
> fall..
>
> Samt polisens trafikmåls anteckningar är oftast
> fel i allafall....Så dom tillför oftast inte ett
> skit.
> Samt att polisen oftast har fel vid
> trafikolyckor,,,,,,
>
>
>
> Imrog

Jodåsåatt, dra alla över en kam? Menar du måste ju ha facit på bra många felbedömda trafikolyckor med det utlåtandet =)

Anmälan till polisen bör alltid göras vid en olycka med personskador, om inte annat för att gardera dig själv samt att om försäkringsbolaget kräver detta så blir det nog svårt att ta det retroaktivt.

MVH

hepp hepp

följande har hänt:
precis som de flesta påpekat så ska polisanmälan göras och detta är gjort. enligt polisen så blir det förmodligen inte mer än en anmälan men det ska göras för att mer eller mindre få ett diarenr vid eventuella försäkringskostnader. förmodligen så blir det inget mer än så med polisanmälan mer än att det blir registrerat. försäkringsbolaget kopplas in på måndag då de har öppet. Rent statistiskt så är ju en polisanmälan av godo dessutom.

HEPP HEPP!
Lovar det räcker.... med att kontakta försäkringsbolaget till den vållande bilen...

Polisanmälan i detta fall gör varken till eller från....
Men det är OK att polisanmäla...

Vet inte hur många ggr. polisen ger sig in i vållandefrågor. och säger på plats.
du är fri från vållande och du är vållande..mm mm

Vilket sen visar sig vara fel...
Då säger de som krockat....
JA MEN POLISEN SA!!!!
till försäkringsbolaget....

Och försäkringsbolaget säger nått annat...

> Jodåsåatt, dra alla över en kam? Menar du
> måste ju ha facit på bra många felbedömda
> trafikolyckor med det utlåtandet =)
>
> Anmälan till polisen bör alltid göras vid en
> olycka med personskador, om inte annat för att
> gardera dig själv samt att om
> försäkringsbolaget kräver detta så blir det
> nog svårt att ta det retroaktivt.
>
> MVH

Och JA jag har facit......
handlägger ca 1500 per år......
Alla är ju inte polisen inblandad i...Men en hel del...
;-)

imrog skrev:
> > Jodåsåatt, dra alla över en kam? Menar du
> > måste ju ha facit på bra många felbedömda
> > trafikolyckor med det utlåtandet =)
> >
> > Anmälan till polisen bör alltid göras vid en
> > olycka med personskador, om inte annat för att
> > gardera dig själv samt att om
> > försäkringsbolaget kräver detta så blir det
> > nog svårt att ta det retroaktivt.
> >
> > MVH
>
> Och JA jag har facit......
> handlägger ca 1500 per år......
> Alla är ju inte polisen inblandad i...Men en hel
> del...
> ;-)

Mm då var det ju för sorgligt att du inte kunde den enkla grund"regeln".. Framförallt att rekommendera någon att inte göra en polisanmälan är ju nästintill tjänstefel, skäms.

MVH

Vad exakt tillför polisen???
Jag skrev det var OK att polisanmäla.... men behövs inte...
Man kan inte vara mer vållande!!
Är man vållande så är man vållande...
inte extra vållande + eller AS vållande...

Jag hoppas allt går bra clint....
krya på dig...

imrog

Precis som imrog säger, det räcker med att kontakta bilens försäkringsbolag. Där får du ersättning oavsett vems fel det var eftersom du är oskyddad trafikant.

Imrog, vilket bolag jobbar du på där du bara handlägger 1500 ärenden per år? Jag sitter nog med 4-6000 st... Menar inte att vara spydig, jag är bara nyfiken!

oj 4000-6000 de va inte dåligt...
2000 är som mest....
de verkar va där de flesta bolag ligger....
men 4000 -6000.
finns ju ett bolag som har lite problem...dom har extrem handläggnings tid...
det är inte där du jobbar?
tänker på "2628" då vet du vilket....... (bolagskoden)

Men du kan PM mig om du vill veta mer...

Tack, äntligen någon som bekräftade min misstanke att det är helt onödigt att blanda in silopen så länge man inte ska tjaffa om "vållande". Jag har aldrig fattat varför dom ska ägna sig åt onödig pappersövningar för, när man kan ta det direkt med försäkringsbolaget. Har i alla fall alltid funkat för mig.

En anledning att anmäla hos polisen är att en kopia går till TSV (eller vilken myndighet det nu är) där statistik förs. Statistiken ligger till grund för bl a säkerhetshöjande förbättringar i trafiken, t ex ändrad skyltning eller ombyggnader etc. Låt oss säga att 15 cyklister om året blir påkörda i samma korsning. Om alla anmäler detta kommer det till väghållarens kännedom om man kan bygga bort farligheterna i korsningen. Detta i den bästa av världar förstås...
Till er som arbetar på försäkringsbolag kan jag nämna att det är baksidan av trafikmålsanteckningarna som skickas, inget annat.

Vi får allt.... man använder fullmakt för att få ut den...
och där man inte har fullmakt får man baksidan...
iomed man skriver anmälan ,så skriver man under en fullmakt som ger
försäkringsbolaget rätt att få ut polisen anteckningar.Den nya anmälan som kom för 3 år sen..förhör och allt..
Luga puckar

Jag har aldrig sagt att man inte skall.... men för staistiken...ja ok...
eller ringa kommunen..

Men för Clints ersättning eller vållande... har det ingen betydelse....
och det var det jag pratar om...
Roger

pellerin skrev:
> En anledning att anmäla hos polisen är att en
> kopia går till TSV (eller vilken myndighet det nu
> är) där statistik förs. Statistiken ligger till
> grund för bl a säkerhetshöjande förbättringar
> i trafiken, t ex ändrad skyltning eller
> ombyggnader etc. Låt oss säga att 15 cyklister
> om året blir påkörda i samma korsning. Om alla
> anmäler detta kommer det till väghållarens