Annalkande utesäsong - fan vad skönt

Beställde min första lvg-cykel över nätet på nyårsafton (sista dagen av året jag fyllde 40 ?) och har haft gott om tid att montera ihop, beställa delar (t.ex. växelöra som hade böjts under frakten), luftat bromsar, justerat, köpt tillbehör, luftat bromsar igen, riktat fälgar, blindjusterat körställning, etc.

Tog en kort jungfrutur idag och det var fantastiskt härligt - och jobbigt! ?

Har kört mycket MTB senaste åren och en del spinning men aldrig kört racer. Har endast åkt skidor denna vinter (förutom cykelpendling till jobbet) och är grymt laddad att sommarsäsongen börjar smyga igång. Extra kul att ge sig in i en ny sport också! Som ett barn på julafton!

Bytte hjul idag och såg att tråden skymtade i gummit. visste om ett litet jack så hade nytt däck i lager. Vågar man cykla på däck där tråden är i dager?

Underbart härligt idag. Var ute och gruscyklade i sol och vårvindar. Vi fegade dock ur efter ett tag då vi inte valt dubb och det var lite väl isigt i skogspartierna. Gamla cykelskador brukar göra sig rejält påminda och mana för till förstånd när man blir till åren kommen.

Bytte hjul idag och såg att tråden skymtade i gummit. visste om ett litet jack så hade nytt däck i lager. Vågar man cykla på däck där tråden är i dager?
Jag kör med skärm bak och då ser man inte bakhjulet så bra. Jag har haft ett flertal cordpunkor då corden gett sig på grund av att jag slitit ut den. De har inte skilt sig ifrån vanliga punkor ur säkerhetssynpunkt. Man behöver dock laga med vävtejp, laglapp, liten däckbit för att komma vidare alt ha reservdäck. Är det ett nytt däck så har jag hört att en del randorävar lagar med solution. Inte prövat själv. Jag brukar bara rulla på och se glad ut och hade inte känt mig speciellt orolig för en enstaka skärskada. Blir skärskadorna och punkorna många så byter jag däck.

Är det ett nytt däck så har jag hört att en del randorävar lagar med solution
Det är från i somras så har ju inte rullat så långt... 1000, 300, 300, lite smårundor så kanske max 2000km.
Fick bromsa för en liten plåtburk som ville köra före mig i en rondell så det vart rätt nött.

Solution, menar du vulc kladdet? att man tar det på utsidan?

Det är från i somras så har ju inte rullat så långt... 1000, 300, 300, lite smårundor så kanske max 2000km.
Fick bromsa för en liten plåtburk som ville köra före mig i en rondell så det vart rätt nött.

Solution, menar du vulc kladdet? att man tar det på utsidan?
Svar ja, den tuben som följer med lapparna. Det löser upp gummit och får det att sluta sig om jag förstått det hela rätt. Vill inte namnge men fått berättat ifrån flera randorävar att de gjort på detta sätt med gott resultat. Har själv gjort motsatsen (dvs inte lagat) med som jag upplever det ett gott resultat.

Tillbaka
Topp