[Annons] Recco-systemet lokaliserar cyklister i nöd

Redaktionen

Medlem
RECCO-Anton-Enerlov-Photography_6.jpg

Det svenska räddningssystemet Recco SAR finns nu över hela landet och är redo att med kort varsel söka efter cyklister som hamnat i nöd ute i naturen i hela Sverige.

Läs hela artikeln:

Yup, vet att det används för att söka efter folk i laviner, men det är väl ett mindre problem för cyklister ? Kanske något för förvirrade pensionärer som plockar svamp ?

Varför göra reklam för något som inte behövs ?

Edit. Kör med en IR-kamera istället !

Senast ändrad:
Kan man själv larma om något händer eller hur funkar det? Annars ser jag inte behovet. Om man inte cyklar långt ute på fjället.

GMBN gjorde en ganska påkostad o sponsrad grej av detta förra året under Åre Bike Week. Gissar att man vill öka medvetenheten och få fler att använda grejer med Recco-reflektorer för att underlätta sök.

Tycker väl att det kan vara en bra grej om ngn förirrar sig på fjället.

Recco är i princip meningslöst för lavinräddning om inte olyckan sker i synfältet på pistörer som har utrustningen i sin direkta närhet. Tiden är för knapp.

Att leta efter folk i skog är definitivt bättre för den i nöd. Bra att de använder systemet till större nytta.

Jag hittar bara massa reklam med fina blå vågor. Men hur väl funkar det om du inte vet vad du letar efter? Vad händer om reflektorn är bakom en kropp?

InReach mfl verkar ju vara ett bättre system om man ska köpa en (1) till grej.

Nu har jag läst fel på Recco i rubriken tre gånger och fått det till Remco och inte fattat någonting. Kan de inte byta namn på det till något mindre feltolkningsbenäget, tex rattmuff?

Jag hittar bara massa reklam med fina blå vågor. Men hur väl funkar det om du inte vet vad du letar efter? Vad händer om reflektorn är bakom en kropp?

InReach mfl verkar ju vara ett bättre system om man ska köpa en (1) till grej.
Den ena kostar några tusen (plus abonnemang?) det andra är en passiv grej som man i princip kan sy in i kläder eller hjälm för några kronor.
Men de löser rätt olika problem också.
Som jarle antyder ovan var ju usecaset för recco i laviner mer eller mindre att hitta liket men till skogs har man ju helt andra tider på sig. Iofs också helt andra ytor. Ingen aning om hur stor yta en helisökare klarar av.

Jag tog mina siffror från filmen. Känns som båda ska tas som approximationer och ligger ju relativt nära varandra.

Jag undrar om det är samma recco system som finns / fanns sedan länge inom skidåkning?
skulle en sådan reflektor fungera som satt på pjäxor?

Tillbaka
Topp