Ännu en fråga om tips ang pulsklockor

Forslund

Ny medlem
Tänkt köpa en pulsklocka som jag kan ha även på vardagarna med ganska komplett funktions sortiment(de lite dyrare modellerna). Vet att många anser Garmins 405 bäst men jag håller inte med alls då jag inte accepterar en klocka som håller 8h pga en gps. Har kikat en hel del på polars FT80 men den har verkligen blivit sågat pga usel display, vilka finns då kvar att titta på? Ge mig gärna tips ni som är hemma i denna djungel

Du kanske ska lista vilka funktionskrav du har på din klocka. Jag har t ex en polar rs200sd som jag tycker funkar jättebra till det jag vill ha den till och jag har aldrig bytt batteri. Den har ju dock ingen gps och annat lullull. Ett tips är i alla fall att du ska ha en klocka med kodad överföring mellan band och klocka.

Vill du ha GPS i klockan drar detta batterier hur du än gör. Fördelen med 405:an är att GPSen är inbyggd, så du slipper ha en extra puck med dig (som också har begränsad batteritid förstås). Nackdelen med inbyggd GPS-mottagare är förstås batteritiden då batteriet behöver vara ganska litet. Om man stänger av GPS-mottagaren håller batteriet avsevärt längre, men då finns det ju billigare klockor utan GPS-mottagare att välja på. Att ladda batteriet går förvånansvärt fort, jag har flera gånger glömt bort att ladda klockan kvällen innan ett träningspass, och det har alltid räckt att ladda det medan man äter frukost.

En annan sak som jag verkligen uppskattar med Garmins modeller är att de verkar vara helt okänsliga för störningar från elledningar, något som är ganska irriterande med Polar (åtminstone de äldre modellerna).

Men som så många här kan intyga är nästan alla Polar-ägare också grymt nöjda, bra programvara, bra klockor och helt outstanding service och support.

Jag kör med Polar 625X och är fett nöjd. Iofs fick jag en ny efter ett år och lite till då den stängde av sig själv titt som tätt rätt vad det var. Men just det också att Polars kundservice hellre friar än fäller en kund är grymt. Trots att klockan såg ut som stryk och hade varit med om ett och annat som iaf jag inte trodde den skulle överleva (vilket den tydligen kanske inte gjorde heller), plus att garantitiden gått ut, så fick jag en ny utan ens en blinkning. Det är värt en del också.
Saknar dock GPS-funktion till den.

Härligt med alla svar, har faktiskt börjat titta en hel del på Suuntos T6c och undrar lite om någon jämfört den med något annat (verkar bara finnas (en puls zone och det är för lite tycker jag)? Andra jag tittar på också är Polar FT80 & Polar RS800cx. Vill inte ha GPS då jag har en handburen till när jag jag cyklar och allt annat i motions väg förutom just löpningen då men under den milen jag springer klarar jag mig fint med uppskattning och alla fina tjänster som finns på internet idag som man kan mäta sträcka med. Finns det någon som äger någon av ovanstående så skriv gärna några rader vad ni tycker

/Jonathan

Senast redigerad av en moderator:
Jag har en fråga för er med 625X/725X, har ni upplevt att lagrad data inte stämmer överens med den data som ni fick under ett pass? Mitt exempel är Vätternrundan som bör vara 300km give or take, min klocka visade 299 när jag ramlade in i Mottala vilket jag anser är nära nog. MEN när jag tittade på filen efteråt så tycker den att jag cyklat 296km. Skumt sa Bull.

I SportTracks så finns det en "toleransmätare" för varje sak du mäter och som jämnar kurvorna. Dvs att den mäter inte lika "högt" och "lågt". Kan det vara något sådant som ställer till det för dig? Jag vet att både snitthastighet och maxhastighet brukar stiga något om jag drar ned mätaren till noll (och då stämma överens med det GPS:en visade när jag stannade)

Tillbaka
Topp