Kommande fyra månader involverar vintermånader och minusgrader. Då tycker jag att det är trevligt med hydrauliska bromsar, för att slippa frusna bromsvajrar (det råder dock meningsskiljaktighet där en högljud minoritet menar att vägsalt får bromsok att springa läck, YMMV).
Saltet sliter också snabbt på kasetter & kedjor.
Serious Gravix har
en dyr Sram PG-1130 11s 11-42T kasett med RRP 1 195 kr. Medan en vanlig
Shimano CS-HG500 10s 11-32T kasett har RRP 519kr.
Serious Gravix Comp är en modell med hydrauliska skivbromsar, framväxel och därmed större växelspann trots en mindre & billigare kasett & kedja. Med en differens mellan ordinarie pris på 2240kr är det en prisvärd uppgradering IMO. Men med en differens mellan reapriserna på 4200kr är den dock mer svårmotiverad.
För vinterpendling hade jag personligen gått på en
White GX LTD från
XXL Sport och Vildmarks varuhus (tyvärr slut i många varuhus) med hydrauliska skivbromsar samt ordentliga pakethållarfästen, vilka Serious saknar. Ryggsäck är obekvämt och stänger inne svetten, kan funka om duschmöjlighet finns.
Finns det möjlighet att låsa in cykeln på arbetsplatsen? Annars är det stor risk att en gravel cykel blir stulen...
Utöver cykel, glöm inte bort vinterdäck (dubb eller riktiga friktionsdäck typ
Continental Top Contact Winter eller
Michelin Star Grip), heltäckande fast monterade stänkskärmar, bygellås (
Biltema 27-0643 är prisvärt för att låsa i ett låst utrymme, skall en så dyr cykel låsas utomhus så hade jag satsat på ett med vinkelslipsskydd till exempel
Litelok) samt en bländfri/avbländad (tex. StVZO) cykellampa, se tråden
Bländfria lampor för gatubruk.