Ännu en köprådstråd... Serious Gravix Petrol

RolleK

Medlem
Har blivit av med körkortet i 4 månader tyvärr. Har ca 7km till jobbet som jag nu genomför på en tung mountainbike med breda däck och allmänt knirkig drivlina och känner att jag behöver göra det lite roligare för att orka genomlida dessa 4 månader utan bil! Kan denna cykel vara något om man vill rulla lite lättare utan att bli för seriös? Också för någon liten tur ut i naturen då och då?

https://www.bikester.se/serious-gravix-M1160849.html?vgid=G1716245#cgid=240482

någon som har bra erfarenheter av denna cykel eller är det bara skräp?

Helt ok för priset med Apex 1, till ordinarie pris hade man velat ha hydrauliska bromsar.
Såg en Vitus tidigare idag som vägde in under 10 kg, kanske kan vara värd att spana in med:

Också viktigt att tycka cykeln är snygg, tycker detta nämns för sällan!

Kommande fyra månader involverar vintermånader och minusgrader. Då tycker jag att det är trevligt med hydrauliska bromsar, för att slippa frusna bromsvajrar (det råder dock meningsskiljaktighet där en högljud minoritet menar att vägsalt får bromsok att springa läck, YMMV).

Saltet sliter också snabbt på kasetter & kedjor. Serious Gravix har en dyr Sram PG-1130 11s 11-42T kasett med RRP 1 195 kr. Medan en vanlig Shimano CS-HG500 10s 11-32T kasett har RRP 519kr.

Serious Gravix Comp är en modell med hydrauliska skivbromsar, framväxel och därmed större växelspann trots en mindre & billigare kasett & kedja. Med en differens mellan ordinarie pris på 2240kr är det en prisvärd uppgradering IMO. Men med en differens mellan reapriserna på 4200kr är den dock mer svårmotiverad.

För vinterpendling hade jag personligen gått på en White GX LTD från XXL Sport och Vildmarks varuhus (tyvärr slut i många varuhus) med hydrauliska skivbromsar samt ordentliga pakethållarfästen, vilka Serious saknar. Ryggsäck är obekvämt och stänger inne svetten, kan funka om duschmöjlighet finns.

Finns det möjlighet att låsa in cykeln på arbetsplatsen? Annars är det stor risk att en gravel cykel blir stulen...

Utöver cykel, glöm inte bort vinterdäck (dubb eller riktiga friktionsdäck typ Continental Top Contact Winter eller Michelin Star Grip), heltäckande fast monterade stänkskärmar, bygellås (Biltema 27-0643 är prisvärt för att låsa i ett låst utrymme, skall en så dyr cykel låsas utomhus så hade jag satsat på ett med vinkelslipsskydd till exempel Litelok) samt en bländfri/avbländad (tex. StVZO) cykellampa, se tråden Bländfria lampor för gatubruk.

Senast ändrad:
Tack för svaren hittills! En farhåga jag har är angående växlarna, just nu har jag 3 x 9(omodernt jag vet) och på Gravix är det 1 x 11. var kan jag förvänta mig, större hopp mellan växlarna? Vad kan växel 11 på 1 x 11 motsvara på 3 x 9?

Det beror på vilka kransar och kassett du har på den 3×9-växlade idag. https://www.ritzelrechner.de/ är utmärkt för att se hur olika utväxlingar blir. Minns också att en gravelcykel har hjul/däck som ger ungefär 7-9% större omkrets än din gamla 26"-are.

Köpte en sådan för pendling. Visst kan det bli stora hopp i utväxling om man är van vid något annat men å andra sidan slipper jag en strulande framväxel.

Har bara 4km enkel väg (alternativt 6km, beroende på trafik) konstant uppför eller nedför. Har ett barn i cykelstol på den och saknar vare sig lättare utväxling (trots en rejält brant backe) eller tyngre.

Det var en del fix med att få cykeln i riktigt bra skick vid leverans. Växlarna var inte injusterade, reglagen sätt lite märkligt (drygt att linda om), fett saknades på några ställen, någon skruva var inte åtdragen, repor på fälgar och en bromsskiva var skev. De två senare var troligtvis något som skedde under transport men bemöttes undermåligt (eller snarare inte alls) från bikesters håll. Jag har verktyg för att lösa det själv och det var inga stora grejer imho så jag är ändå nöjd med cykeln. Den gör det den ska bekymmersfritt.

Köpte en sådan för pendling. Visst kan det bli stora hopp i utväxling om man är van vid något annat men å andra sidan slipper jag en strulande framväxel.

Har bara 4km enkel väg (alternativt 6km, beroende på trafik) konstant uppför eller nedför. Har ett barn i cykelstol på den och saknar vare sig lättare utväxling (trots en rejält brant backe) eller tyngre.

Det var en del fix med att få cykeln i riktigt bra skick vid leverans. Växlarna var inte injusterade, reglagen sätt lite märkligt (drygt att linda om), fett saknades på några ställen, någon skruva var inte åtdragen, repor på fälgar och en bromsskiva var skev. De två senare var troligtvis något som skedde under transport men bemöttes undermåligt (eller snarare inte alls) från bikesters håll. Jag har verktyg för att lösa det själv och det var inga stora grejer imho så jag är ändå nöjd med cykeln. Den gör det den ska bekymmersfritt.
Sist jag beställde hoj från Bikester körde jag leverans till LBS inkl montering för 299kr om jag minns rätt, förvisso mest för att jag inte hade läge att anpassa mig till hemleverans den veckan. Kan ju vara ett alternativ.

Tillbaka
Topp