Ännu en köptråd för cykel runt 10k...

--Blev en helt annan cykel i slutändan, läs längre ned.--

Om man slår till snabbt så kan man från wiggle köpa en Corratec X-Force 0.3 2010 för under 11k inklusive frakt. Är det en prisvärd hoj för pengarna eller ska jag satsa på en hardtail i samma prisklass istället?

Det är främst cross country jag kommer köra, förra året körde jag två multisporttävlingar (löpning/cykling/kanot) och i år hade jag tänkt prova på lite rena cross country tävlingar för att bli bättre på disciplinen. Så jag vill ha en stryktålig cykel som håller att träna med och köra några enstaka tävlingar med. I dagsläget har jag en billig crescent-cykel från 2004 som väger bly med otroligt dålig framdämpare.

Specifikationer: http://www.corratec.com/en/bikes2010/mtb/full_suspension/x-force03.php

Senast redigerad av en moderator:
Det ser ut att vara ett bra köp, om du får hem den för 11 tusen.
Mycke hoj för pengarna.

Men om du vill ha en stryktålig hoj och 11 tusen är budgeten, så skulle jag nog titta på en HT i stället.

Men som sagt, det är nog inget fel på den där, du kommer nog att bli nöjd.

Tackar för ditt snabba svar Stewe! Jag velar lite mellan den och en GRAND CANYON 6.0. Jag är lite av en flugviktare på 62kg så jag behöver inte ha en stryktålig hoj i den bemärkelse att den kommer köras av någon tung. Dock så vill jag ju ha något som går många mil relativt underhållsfritt.

Om du inte är väldigt sugen på en FS, så är nog Canyonen ett bättre allternativ om man tittar på komponenterna.

Men men, det är kul med FS, svårt val... :-)

Canyonen verkar ju ha lite bättre bromsar och dylikt men man drömmer ju om att ha en FS man kan leka lite med i hammarbybacken emellanåt.

Jag får kanske singla slant om det?

Hmm, du är ju flugviktare så det kanske funkar. Men själv hade jag nog inte vågat pröva den lösningen med bakdämpare. Går inte den rakt igenom sadelröret? Dessutom är den väl inte så särdeles lätt heller? Precis under rekommendationerna i press när det gäller vikt och MTB.

/Freddo

Min erfarenhet säger att du gör bättre ifrån dig på en HT i multisport åtminstone. Jag uppfattar hojjen du länkar till som lite märklig, och framförallt framgaffeln med (iofs ställbart) 140mm slag och 20mm axel signalerar mer All Mountain än XC.

Sen är jag kanske trist och gammaldags men jag är sjukt skeptisk till alla dämpare som det inte står rock shox eller fox på (manitou och zocchi kan vara ok, DT är en besvikelse i mitt liv). Har sett en recension av X-fusion i nåt nummer av WMTB och de jublade inte direkt.

Sorry,

//Erik

Länkaget ser ju onekligen jättekonstigt ut, och som tidigare påpekats är väl en 140mm trail/AM-hoj på närmare 14kg kanske inte helt optimalt för XC-racing. Vill du ändå ha nåt liknande så skulle jag kolla på:

http://www.bike-discount.de/shop/kS1/a33208/stage-4-0.html

Lite mindre slag, en loppa billigare och ett kilo lättare (iaf på pappret), men ändå FS-skoj för hela slanten. Radon är väl så mycket bang for the buck man kan få här i världen...

Tack för all input, ni är riktigt grymma! Ni är flera som verkar vara tveksamma till om Corratec-cykeln är lämplig att cykla cross country med så jag tar det som ett tecken att hålla mig undan från den. Jag är dock fortfarande lite inne på heldämpat, som gammal BMX-åkare så har jag många smärtsamma minnen om hur det är att åka odämpat.

Kikat lite på den där bike-discount.de och finns ju en del intressant där. Radon QLT Race eller Stage ser onekligen intressanta ut. Det är för många alternativ, cykelköp är en större process än jag trodde.

Man ska inte tro allt vad tidningar säger men XC modellen Corratec Air Tech Mutant fick inte så bra betyg i BIKE's test av "Marathon" klassen nyligen, just deras länkage design tycks vara problemet både upp- och nerför. http://www.bike-magazin.de/?p=3837

Testet var ju iofs på en högre prisklass men det är inte troligt att det funkar bättre för den billigare XC/AM modellen.

FS-XC modeller som ofta får bra betyg är Canyon Nerve MR eller XC, Ghost RT Actinum, Giant Anthem, Specialized Camber och Scott Spark.

Om du ska ha FS i den prisklassen så skulle jag absolut rekommendera begagnat. För 11-12 tusen så kan du få nåt riktigt fint!

Tänkte bara följa upp och säga att jag nu beställt en hardtail.

Det blev till slut en Radon ZR Team Midseason 2011 för 799 euro. Lurade med en kollega att sambeställa. Totalt med cykel, M520-pedlar, SH-MT60-skor(som var på rea) och inklusive frakt så landade det på 8320kr. Nu fattas det bara att anmäla mig till nån tävling nu i vår så man kan testa om den håller måttet.

Specifikationer:
Frame ZR Team Series Alu 7005 2-fach konifiziert
Fork Rock Shox Reba SL PoplocTravel 100 mm
Brakes Formula RX
Crankset Shimano SLX 10-speed 42-32-24, 175mm
Shifters Shimano SLX 10-speed Rapidfire
Rear Derailleur Shimano XT 10-speed Shadow
Front Derailleur Shimano XT 10-speed
Cassette Shimano HG81 10-speed 11-34
Chain Shimano HG74 10-speed
Hubs Shimano FH-M756/HB-M756
Spokes Mach 18/0 Stainless 2.0
Rims Alex EN24 schwarz
Tyres Schwalbe Nobby Nic 2,25"
Stem Race Face Ride
Handlebar Race Face Ride Riser
Seatpost Race Face Ride
Headset FSA No. 10 semi-integrated
Grips Radon Schraubgriffe
Saddle Scape light
Pedals Alu
Weight ab 11,0 kg

Senast redigerad av en moderator:
rularn skrev:
-------------------------------------------------------
> Sjukt bra deal för 8320 kr!

På pappret så hade jag inte kunnat drömma om så mycket cykel för pengarna innan jag började forska. Men ska vänta till första provrundan innan jag jublar.

Men för de pengarna gör det ju nästan inget om cykeln är mer eller mindre skrotfärdig efter bara ett år. Det är ju i stort sett slit och släng pengar om man ser till vad komponenterna kostar att köpa löst, bara gaffeln kostar 3000-4000kr beroende på inköpsställe.

Tillbaka
Topp