Ännu en oseriös säljare

Ännu en oseriös säljare
Jag hoppas tråden lever tills imorgon när man är tillbaks på jobbet. Är på jakt efter en ny diskmaskin föresten, någon som vill sälja? "Ähh, jag sätter in pengarna då! " =)

Ännu en oseriös säljare
Orkar inte engagera mig i stämningsdiskussionen men jag har en enkel fråga till er som tycker trådskaparen "får skylla sig själv" eller skrivit annat i stil med "så fungerar det på begagnatmarknaden"....."jag skiter i att hålla ett avtal om jag får mer betalt av någon annan" osv osv:

Säljer och köper ni saker på ebay? Beter man sig på liknande sätt som den säljaren trådskaparen råkade ut för blir ebaykarriären ganska kort.

Ännu en oseriös säljare
Bra poäng.

Jag har fått en del defekta saker skickade till mig av säljare här på K&S, men de skulle aldrig ha sålt det och uppget bra skick om det fanns ett betygssystem med feedback som ebay.

Moralen på K&S här är skamligt låg många gånger.. Andra gånger gör man fynd!

Ganska kul att folk tror att man inte skall upptäcka att varan är trasig när man väl har fått den.

//K

InlineOla skrev:
-------------------------------------------------------
> Orkar inte engagera mig i stämningsdiskussionen
> men jag har en enkel fråga till er som tycker
> trådskaparen "får skylla sig själv" eller
> skrivit annat i stil med "så fungerar det på
> begagnatmarknaden"....."jag skiter i att hålla
> ett avtal om jag får mer betalt av någon annan"
> osv osv:
>
> Säljer och köper ni saker på ebay? Beter man
> sig på liknande sätt som den säljaren
> trådskaparen råkade ut för blir ebaykarriären
> ganska kort.

Ännu en oseriös säljare
Jag tror många hänger upp sig på Pebbens inlägg för att de tolkar honom som att han springer till domstol för minsta lilla. Jag tolkar hans inlägg som info om hur köp och sälj ska gå till enligt lag...visserligen hade jag koll på det innan.

Oavsett om Pebben är en rättshaverist utan verklighetsförankring eller ej så tycker jag det är konstigt att så många tycker att det är helt ok att göra som man vill när man köper eller säljer saker. Hur svårt kan det vara att vara att vara ärlig och följa ingångna avtal. Att säga att man är dum om man inte säljer till någon som vill betala mer så kanske man ska tänka på det innan man accepterar ett bud alt. inte vara så säljkåt och helt enkelt säga nej till alla bud som är under det man faktiskt kan tänka sig att sälja varan för. Varför ska en köpare drabbas av att någon först säger ja och sen kränger saken till första bästa som vill betala lite mer?

Det är väl detta Pebben är ute efter och många missförstånd och tvister skulle ganska lätt undvikas som de som köper ser till att genomföra köpet och inte bara skiter i det och de som säljer gör det till överrenskommet pris oavsett om någon bjuder över i efterhand. Att säga att "såhär funkar det på K/S och handla i butik om du inte köper det" håller inte, det blir inte ett bra affärsklimat för någon part om det ska vara "fria kriget".

Som alltid på internet så gäller väl den gyllene regeln "köp säljaren"

Ännu en oseriös säljare
Ville Pebben göra K&S bättre och tydligare har han nog misslyckats. Nu kommer säljare och köpare att bli ännu mer vaga och undvika löften (AVTAL!) om att hålla på prylarna tills köparen hinner fram. Alt. undvika att säga att de skall tänker köpa prylarna.

- Kan du hålla på prylarna, jag hämtar dem om 4 timmar, det är en bit att åka?

" nja, det kanske jag gör, eller kanske inte, det beror på. Du får väl åka hit och se om de är kvar".

För man vill ju inte råka ut för nån rättshaverist som kanske tänkt tjäna pengar på att hoppas att säljaren skall begå missstaget att acceptera hans villkor ("jag hämtar till helgen") för att sen kunna kräva skadestånd när säljaren sen sålde till nån annan som vill och kan köpa direkt.

Det gäller tydligen att antingen slänga upp ett långt AVTAL (men då har man hamnat på rättshaveristbanan, och det kommer alltid att finnas en värre rättshaverist), eller vara lite lagom vag och otydlig och inte lova något bestämt.

Ännu en oseriös säljare
Jag tycker helt ärligt att om man gör som pebben säger så blir resultatet det motsatta mot Fikasvettots scenario. Om det alltid är först till kvarn som gäller som de flesta i denna tråden verkar anse, och ett ingånget muntligt avtal inte gäller, så är ju risken just att man kommer överens om ett köp, kör 4 timmar, och när man kommer fram har någon lagt ett högre bud och varan är redan såld.

Om det däremot är så att en muntlig överenskommelse är bindande, som Pebben och lagen säger, så behöver man inte oroa sig för att varan ska vara såld när säljaren accepterat ens bud.

Vad som däremot händer om någon bryter överenskommelsen är en lite knepigare fråga. Själv hade jag blivit sur, och sedan försökt lägga det bakom mig. Att saker inte alltid blir som man tänkt när man köper och säljer begagnade saker av människor man aldrig träffat, det får man nog leva med. Jag hade absolut inte stämt någon bara för att de inte klarade av att hålla sitt ord, men jag hade aldrig köpt eller sålt någonting till dem igen.

Happys köp och sälj är ett ganska bra ställa att handla på, och jag tycker att de flesta som köper och säljer där är ärliga och bra att ha att göra med. Jag hade gärna sett ett ebay-liknande betygssystem, men det är nog inte realistiskt att tro att någon ska orka genomföra det. Det går ju trots allt att sälja varan på t.ex. tradera och länka till tradera-auktionen i sin happy-annons.

Ännu en oseriös säljare
Mashimaro skrev:
> Om det däremot är så att en muntlig
> överenskommelse är bindande, som Pebben och
> lagen säger, så behöver man inte oroa sig för
> att varan ska vara såld när säljaren accepterat
> ens bud.

Om säljaren accepterar budet, och därmed riskerar att få saker osålda för att köparen inte dyker upp. Visst, säljaren kan "go rättshaverist" mot den som lade budet, men alla är inte lagda åt det hållet.

jaja, man får väl vara extremt tydlig med att "money walks, bullshit talks" och inte ge några löften, varken som köpare eller säljare. Hellre några sura miner än att riskera att bli indragen i nån rättshaverists tokerier. Väg orden på guldvåg, det kanske är nån rättshaverist som spelar in samtalet.

Ännu en oseriös säljare
InlineOla skrev:
> Säljer och köper ni saker på ebay? Beter man
> sig på liknande sätt som den säljaren
> trådskaparen råkade ut för blir ebaykarriären
> ganska kort.

Jag har inte orkat följa den här pajkastningen som tydligen utspelat sig. Dock är det väll solklart att säljaren i ursprungsinlägget betett sig osnyggt. Men att börja lalla om polisanmälan är lika galet som roligt för oss andra. :D

Men, jag håller absolut med om att ett betygsystem vore väl på sin plats under KoS! Klart bästa sättet för att styra upp att folk beter sig hyggligt.

Senast redigerad av en moderator:
Ännu en oseriös säljare
JoMenSåAtt skrev:
> Men, jag håller absolut med om att ett
> betygsystem vore väl på sin plats under KoS!
> Klart bästa sättet för att styra upp att folk
> beter sig hyggligt.

Istället för betygssystem skulle man kunna ändra så man måste visa sitt nick i annonsen. Då blir det också bara reggade happyiter som kan lägga ut annonser.
/J

Ännu en oseriös säljare
Är det bara jag som tycker det är skillnad på att betala pengar och inte få varan / skicka varan och inte få pengar och ett köp som bara inte blir av?

I det första fallet är det solklart olagligt, blåsning och allt, i det andra fallet tycker jag det är osnyggt och inget jag skulle uppskatta eller göra själv, men det händer ibland och det är bara att gå vidare.

Att inte få köpa en ram för säg 10k trots att man hade ett avtal på tfn om det är INTE att bli blåst på 10k. Blir man blåst på 10k är man 10k fattigare utan att ha fått något för det.

Att gå till domstol för en sån grej tycker jag känns helt absurt.

+1 på mollo för övrigt, nick i annonsen är nog bra. Å andra sidan brukar jag alltid skriva både namn och nick i mailkonversation, så kan eventuellt oroliga säljare söka lite och se att jag finns på riktigt, med fula bilder och allt

Ännu en oseriös säljare
Jag var inte riktigt på jakt efter ett betygssystem när jag drog upp ebay som ex.

Vad jag menade med ebay jämförelsen var att säljaren har accepterat ett bud. Jämför med att någon tryckt på buy it now knappen alt vunnit en auktion. Bryter säljaren detta avtal och säljer till någon annan får han inte bara dåligt betyg. Han blir mest sannolikt utslängd från ebay.

Så ni som säger "så fungerar det på begagnatmarknaden...". Nä. Så fungerar det inte på världens största begagnatmarknad.

Bigmollos idé är bra. Skulle vara betydligt mindre jobb än att införa betyg.

Ännu en oseriös säljare
En skillnad är att ebay/tradera är uppbyggt kring distansköp och att köparen sätter in pengarna innan varan skickas (även om hämtning såklart är möjlig). K&S / Blocket mm är mer "hämta grejerna och betala vid överlämning".

Men att gå till domstol för avtalsbrott om tradera-köparen inte sätter in pengarna inom angiven tid (=avtalsbrott) känns även det en smula överdrivet.

Ännu en oseriös säljare
Fikasvettot skrev:
> Ville Pebben göra K&S bättre och tydligare har
> han nog misslyckats. Nu kommer säljare och
> köpare att bli ännu mer vaga och undvika löften
> (AVTAL!) om att hålla på prylarna tills köparen
> hinner fram. Alt. undvika att säga att de skall
> tänker köpa prylarna.
>
> - Kan du hålla på prylarna, jag hämtar dem om 4
> timmar, det är en bit att åka?
>
> " nja, det kanske jag gör, eller kanske inte, det
> beror på. Du får väl åka hit och se om de är
> kvar".

Jag har eller hade inte för avsikt att göra K&S bättre. Och ditt scenarion tror jag inte riktigt på.
Varför skulle det bli sämre förstår jag inte. Och dit Nja svar är väl jätte bra. Då vet jag att den kanske inte finns kvar när jag kommer. Men ärlig. Vore det inte bättre att rent ut säga. Nej jag håller den inte, jag säljer till den som betalar först. Men du är välkommen och komma hit och titta på den. Men jag kan inte garantera att den finns kvar.

> För man vill ju inte råka ut för nån
> rättshaverist som kanske tänkt tjäna pengar på
> att hoppas att säljaren skall begå missstaget
> att acceptera hans villkor ("jag hämtar till
> helgen") för att sen kunna kräva skadestånd
> när säljaren sen sålde till nån annan som vill
> och kan köpa direkt.

Detta var riktigt löjligt skrivet och det vet du också.

> Det gäller tydligen att antingen slänga upp ett
> långt AVTAL (men då har man hamnat på
> rättshaveristbanan, och det kommer alltid att
> finnas en värre rättshaverist), eller vara lite
> lagom vag och otydlig och inte lova något
> bestämt.

Var för skulle det behövas ett långt avtal.

Ett, jag jag håller den till helgen. Och då jävlar gör man det. Eller, två, nej jag kan inte hålla den till helgen. Jag säljer till den som betalar först. Men du är välkommen och komma hit och titta på den. Men jag kan inte garantera att den finns kvar.

Så jävla svår kan det väl inte vara.

Men en fråga till er som nu tydligen vet hur det ska fungera.

Detta har inte hänt utan är bara ett tänkbart scenario

Jag var sugen på en Cinelli MM, som en viss N skulle sälja. Visst det är en bra bit att åka och jag hade varit tvungen att ta det till helgen. Jag ber N att håla den till helgen och han svarat att det är helt ok. Klart att han ska hålla den till mig, det är ju ändå drygt 60 mil att köra.
Och om jag då hade kört dessa mil och väl framme fått i ansiktet att den var såld, för 1000:- mer än vad vi kommit överens om. Detta tycker ni är ett helt ok betende om jag fattar detta rätt, eller.

Nej det kan det inte vara och det måste man förstå. Och då är det en summa mer än 860:- som jag förlorat. Vad är skillnaden mellan ett bedrägligt betende för 860:- och detta. Jo att säljaren har lagt beslag på pengarna, dvs gjort en egen vinning.

Men det kanske han har gjort även här. Han sålde ramen för 1000:- för egen vinning. Och jag har förlorat pengar. Det är inte gratis att köa bil om ni nu trodde det.

För helt ärligt så kan ni inte tycka att det är ok. Ni har troligen bara hängt upp er på det jag skriver. Men ni bör skilja på sak och person, tycker jag.

Och Nej N har inte blåst mig. Och ja han sålde Cinellin och den är Apsnygg. Men han sålde den inte till mig. Men det visste jag ju redan och jag vet vem som köpte den.

Ännu en oseriös säljare
Vad är det för löjligt? vem vet vad en rättshaverist kan få för sig för att tjäna en slant? Det gäller tydligen att gardera sig.

Ännu en oseriös säljare
Tror Fikasvettot trollar lite nu, va? Så menar inte Pebben... SÅ dålig läsförståelse har du väl inte? ;-)

Förövrigt skulle jag aldrig bryta ett ingånget muntligt, eller skriftligt, avtal. Även om det bara gällde en sketen cykelpryl för någon tusing. Mitt ord är viktigare än att tjäna ytterligare någon hundring. Jag förväntar mig/hoppas att de jag handlar med känner likadant. Men om det blir problem skulle jag nog mest svära en ramsa. Aldrig dra någon inför tinget, det känns långsökt.

Ännu en oseriös säljare
Kan man lägga till en disclaimer på allt man skriver och säljer. Typ:
Gäller ej Pubben eller pontén.com

Så man slipper massa paragrafryttare.

Pebben... Kan man det? Eller drar du mig till domstol om jag vägrar göra affärer med dig?

Stalle

Ännu en oseriös säljare
Nej, kanske inte just Pebben. Men det finns gott om rättshaverister därute. Ett felaktigt ordval, en tankevurpa om vilken dag det är - sen har man en rättshaverist som hugger mot strupen och kräver ett skålpund av mitt kött som kompensation.

Det gäller tydligen att gardera sig mot dem. "An ounce of prevention is worth a pound of cure. "

Ännu en oseriös säljare
Missar inte alla den huvudsakliga poängen här? Hur ofta håller köparen vad den har lovat och faktiskt köper prylen man har håller till helgen? (Precis som jag gjorde ovan i fallet med diskmaskinen)

Om jag vore säljaren av en Cinelli ram, det skall komma en nisse till helgen och kolla på den och FÖRMODLIGEN köpa den om han/hon inte upptäcker en repa, sliten kedja, fel storlek etc. Det är ju knappast en garanti att köpet kommer att bli av. Därför säljer jag ramen till första bästa som cashar upp beloppet, sen ringer jag självklart till köpare nummer 1 och berättar detta så att han/hon slipper åka 60 mil i onödan.

Jag åkte cirkus 2*15 mil för ett par mcstövlar. När jag kom fram hade köparen gått upp i rök och var inte hemma och svarade inte på telefon. Vid hemkomst skickade jag ett mail som han bevsarade med "Sorry, de hann bli sålda". Någon hann före mig, inte mkt att göra. Jag skulle ha ringt först och kollat så de var kvar då han inte var tillräckligt schysst för att ringa.

En gång sålde jag en motorcykel som skulle blivit såld två gånger extra om bara de två som sagt de skulle köpa den faktiskt hade kommit och hämtat den. (Och de nissarna hade provkört och undersökt den ordentligt)

En gång skulle jag köpa en kamera, åkte 30 mil (visserligen i ett annat ärende också men det var okänt för köparen). När jag kom fram påstod han att han hade en annan köpare som var villig att lägga en tusing extra, ville jag har kameran var det det nya priset. Och ja, vi hade gjort upp pris tidigare på mail. Och ja, jag betalade det högre priset, det var ändå ett schysst pris.

Sånt här är vardag när det gäller privatannonser, skulle kanske kunna bli rik på stämmningar. =)

Ännu en oseriös säljare
Som flera skrivit tidigare. Det är helt OK att sälja till någon annan innan "helgen" bara man informerar om att det är först till kvarn eller högst bud etc som gäller.

Det är ju inte det saken handlar om. I trådskaparens första inlägg förstår jag det som att affären är klar. Han ska inte åka dit för att sparka däck eller leta repor. Han ska åka och hämta en ram han lagt ett bud på och fått "OK den är din" från säljaren.

Är man som säljare rädd för däcksparkare och felletare så säg att det är först till kvarn som gäller och att du inte håller prylarna. Lätt som en plätt.

Ännu en oseriös säljare
Kung Stalle skrev:
> Kan man lägga till en disclaimer på allt man
> skriver och säljer. Typ:
> Gäller ej Pubben eller pontén.com
>
> Så man slipper massa paragrafryttare.
>
> Pebben... Kan man det? Eller drar du mig till
> domstol om jag vägrar göra affärer med dig?
>
> Stalle

Gäsp, ännu ett, enligt mig, helt meningslöst inlägg som inte för debatten framåt.
Kan man det? Får jag det för dig? Snälla. Ja jävlar vad mogen du är.

Å snygga till dig för sjuton och väx upp.

Ännu en oseriös säljare
Frolicc skrev:
> Missar inte alla den huvudsakliga poängen här?
> Hur ofta håller köparen vad den har lovat och
> faktiskt köper prylen man har håller till
> helgen? (Precis som jag gjorde ovan i fallet med
> diskmaskinen)
>

Jag håller alltid det jag lovat, bara så att du vet;)Och det oavsett om jag ska köpa eller sälja. Och i detta fallet har jag inte missat poängen. Att en snikjävle inte håller vad som är överenskommet. Det är vad det är frågan om och inget annat. Om man nu ska hålla sig till tråden och inget annat.

> Om jag vore säljaren av en Cinelli ram, det skall
> komma en nisse till helgen och kolla på den och
> FÖRMODLIGEN köpa den om han/hon inte upptäcker
> en repa, sliten kedja, fel storlek etc. Det är ju
> knappast en garanti att köpet kommer att bli av.
> Därför säljer jag ramen till första bästa som
> cashar upp beloppet, sen ringer jag självklart
> till köpare nummer 1 och berättar detta så att
> han/hon slipper åka 60 mil i onödan.

"Jag var sugen på en Cinelli MM, som en viss N skulle sälja. Visst det är en bra bit att åka och jag hade varit tvungen att ta det till helgen. Jag ber N att hålla den till helgen och han svarat att det är helt ok. Klart att han ska hålla den till mig, det är ju ändå drygt 60 mil att köra.
Och om jag då hade kört dessa mil och väl framme fått i ansiktet att den var såld, för 1000:- mer än vad vi kommit överens om. Detta tycker ni är ett helt ok betende om jag fattar detta rätt, eller."

Skrev jag och inget annat. Vi hade kommit överens om ett pris. Inte komma och titta osv.

Sen får man faktiskt ha så mycket ruter i sig att man talar om "att man kommer att sälja den till första bästa" eller först till kvarn gäller. kan inte vara så svårt, eller?

Ännu en oseriös säljare
Att köparen påstår att denne skall köpa ramen/grejen man har utlagt betyder ju inte att det blir så. Alla köpare är inte Pebben utan snarare Froliccar. Eftersom det finns oseriösa köpare får man helt enkelt förvandlas till en oseriös säljare. =)

Frågan är om jag vågar sälja till dig Pebben... Uppcashade sedlar och jag får se upp för pinnar i framhjulet under nästa racerträning =)

Ännu en oseriös säljare
Frågan var faktiskt allvarlig Pebben. Men skit i det...

Annars så kan jag meddela att "Först till kvarn får först mala" betyder inte att den som hinner först får köpa/mala (den enda) grejjen. Det betyder att alla får köpa/mala, dock att de som kommer senare på köpa/mala senare.

Stalle

Ännu en oseriös säljare
stalin.jpg ht=328

Inför planekonomi, så slipper vi såna här diskussioner.

Ännu en oseriös säljare
Helt fantastisk tråd.

Det skulle kunna vara en bra diskussion om etik och moral på K/S men nu verkar de flesta missförstå Pebben + några till bara för sakens skull. Att man inte ska ge löften för att riskera att någon drar det till domstol för att man bryter löftet gör ju inte den som går till domstol till en idiot i första hand, idioten är ju den som bryter löftet/avtalet.

Hur svårt kan det vara att:

1. Är det först till kvarn, säg det.
2. Tänker ni inte hålla varan, säg det.
3. Har ni sagt att ni håller varan till ett pris, gör det.

Det finns inget i lagen som säger att man inte får sälja till första bästa OM detta framgår i annonsen. Lovar man bort den till ett visst pris har man enligt lagen sålt den och för de flesta är det inte ok att sälja andras saker. Sen är lagen lika tydlig åt andra hållet. Om man säger att man ska köpa till ett visst pris är du lika skyldig att göra det som säljaren är skyldig att sälja till det priset. Ingångna avtal gäller åt båda hållen!

Ännu en oseriös säljare
Frolicc skrev:
> Att köparen påstår att denne skall köpa
> ramen/grejen man har utlagt betyder ju inte att
> det blir så. Alla köpare är inte Pebben utan
> snarare Froliccar. Eftersom det finns oseriösa
> köpare får man helt enkelt förvandlas till en
> oseriös säljare. =)
>
> Frågan är om jag vågar sälja till dig
> Pebben... Uppcashade sedlar och jag får se upp
> för pinnar i framhjulet under nästa
> racerträning =)

Det vet att du kan och visst ska vi kunna ha mycket trevliga lördagsturer i fortsättningen också, eller hur;) För inte skulle väl du försöka blåsa lilla mig;( Det räcker väl med att jag blir frånåkt i alla uppförskörningar som finns.

Ännu en oseriös säljare
+1

Björn72 skrev:
> Ville bara sticka in o säga att Jocke77 har rätt
> i allt han skriver klockan 12.12.

Ännu en oseriös säljare
frippa skrev:
> Har ni tråkigt och är understimulerade på
> semestern?
> Gör något kul istället, ut och cykla kanske=)

Vi har inte semester och ja; vi har tråkigt.

Ännu en oseriös säljare
Atlas skrev:
> Vi har inte semester och ja; vi har tråkigt.

+1

Jag kanske har Tüskt gummi åt dig tills imorgon. Jag återkommer när jag vet.

Ännu en oseriös säljare
jesster73 skrev:
> >
> Inför planekonomi, så slipper vi såna här
> diskussioner.

Det brukar vara Hitler som dyker upp efter ett visst antal inlägg men jag antar att även Stalin funkar. Bra jobb!

Ännu en oseriös säljare
bigmollo skrev:
>
> Istället för betygssystem skulle man kunna
> ändra så man måste visa sitt nick i annonsen.
> Då blir det också bara reggade happyiter som kan
> lägga ut annonser.
> /J

Och ett krav på 300+ poster i pendlingstråden så att det går att spåra människan.

Ännu en oseriös säljare
skaparn skrev:
> bigmollo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Istället för betygssystem skulle man kunna
> > ändra så man måste visa sitt nick i
> annonsen.
> > Då blir det också bara reggade happyiter som
> kan
> > lägga ut annonser.
> > /J
>
> Och ett krav på 300+ poster i pendlingstråden
> så att det går att spåra människan.

Jag tycker det är bättre om alla som vill handla på K/S ska sätta in 5000 kr på bigmollos konto och om man inte sköter sig får han pengarna :-)

Ännu en oseriös säljare
Här kommer ett OT inlägg;7) Mycket att läsa och om ni inte har tid så tycker jag att ni ska strunta i det, för den tillför egentligen inget till diskussionen.

Men nu har vi sett och diskuterat hur en oseriös och oschysst affär kan gå till och hur vissa tycker att det är Ok och vissa inte.

Men hur skulle jag/vi vilja att den ska gå till då. Ja varför inte på följande sätt.

Hur en schysst affär kan gå till. (eller gjorde)

Jag såg på "En cykel blir till tråd" på ett forum en "kille" skulle bygga en cykel. Jag skickade följande till honom. Obs, inte på en K&S eller liknade. Utan bara för att jag hade och han saknade, och ja jag är en fin kille. Ja fin och fin, det vet jag inte.

Medelande "ett" i början på december 2009.

"Ja du den där ramen är toksnygg. Men nu till saken.

Om du inte har bromsar redan. Så har jag ett par liggandes. Och inte vilka bromsar som helst. Nej, utan ett par Campagnolo Record Skeleton, svarta. Dom skulle vara snygga som synden på denna ram tror jag. Och jag har kör dom ett litet tag under sommaren, men dom är välvårdade. Jag har tom en ask till dom kvar. Ja vad kostar sådana då? ca 2500:- ord pris. Går att hitta billigare på nätet kanske runt 2000:-

http://visomcyklar.se.hosting.sbbsnet.se/pc-218-7-bromsar-campagnolo-record-skeleton.aspx

Men dessa kan du få för 950:- inkl frakt inom Sverige. Det är under halva priset och det tycker jag är ett rimlig pris för dessa bromsar. Du får höra av dig om detta låter intressant.

Klar du ska uppgradera till Record, med tiden ;7) Lycka till med bygget"

Svar på detta blev.

"Men klart jag är intresserad av dom.. Svarta skulle ju se bra ut helt klart.. Men måste kolla kassan lite.. vill ju inte magpumpa grisen helt (spargrisen) Är ju så sugen på Borahjulen oxå..
får jag fundera lite på det?"

Mitt svar.

"Ja visst får du fundera lite på detta. Det går ingen nöd på dom inte. Inte på mig heller för den delen. Men som sagt svarta bromsar tror jag blir riktigt bra på den där ramen. Och jag vet bara ett par som jag tror skulle bli snyggare och det är ett par svarta Kcnc."

Efter ett tag fick jag följande.

"Jag har funderat och är intresserad av dom. Ser dom oanvända ut eller i viket skick?"

Mitt svar.

"Jag försökte att ta kort på dom i går. Men det är inte helt lätt att få riktigt bra bilder på dom. Men om du vill så kan jag skicka över dom jag tog till dig. Om du ger mig din Mail här, så kan jag skicka dom dit.

En sak till. Om du nu inte skulle tycka att dom är i så bra skick som du önskar. Så får du naturligtvis lämna tillbaka dom inom en vecka.

Risken att du inte skulle tycka att dom är super fräscha ser jag som obefintlig. Därför kan jag lova att du får lämna tillbaka dom."

Efter att han sett bilderna så kom detta.

"Grattis
Du hade rätt..."

Sen gick det ett bra tag och vi är nu typ inne i februari 2010 och då kommer detta.

"Har du bromsarna kvar?. Jag har haft så mycket nu men nu skall cykeln bli färdig.
Om dom ff är kvar för jag över pengar o skickar ett meddelande när det är gjort."

Och jag svarade följande.

"Ja dom är kvar och jag tror att det är lättas att du sätter in 950:- på mitt konto i Swedbank.
Och så skickar jag bromsarna till dig. Dock behöver jag veta vart dom ska.

Och om du nu mot förmodan inte tycker att dom är helt ok. Jag då skickar du tillbaka dom till mig inom en vecka och då får du tillbaka de 950:- som du betalt."

Efter att vi växlade lite uppgifter och så, samt att han betalt in 950:- på mitt konto och jag skickat bromsarna till honom så kom följande.

"Har fått bromsarna idag .. de är ju i nyskick.. Är JÄTTE NÖJD.
Trevligt att göra affär med dig.. o trevligt att ha dig som vän."

Obs, detta är en avsevärd förkortad återgivning och inga exakta citat då jag bla har utelämnat hans namn mm. Men jag tror att huvudbudskapet framgår.

Detta är vad jag tycker ett bra sätt att sköta det på. Och det är inte på K&S. Utan bara för att jag tyckte att mina Record skulle bli duktigt snygga på hans nya ram. Och tro mig det blev det också. Jag känner honom inte, vet inte vem det är osv. Vet bara att han har en god smak vad det gäller cyklar och komponenter. Det räcker för mig;7)

Ja ni väljer vem ni ska gnälla på eller göra affärer med. En som snikar lite på en ram eller en som säljar ett par record bromsar som är i nyskick och det för under halva nätpriset. Samt med en garanti om att få lämnan tillbaka varan, om man inte är nöjd med den. Med mig eller sådan som tycker som jag eller med en som snikar på en ram, det är frågan. Så till vissa. Vakna nu, det finns fina människor också. Och dom onda, dom ska vi förgöra med godhet!

Jag tror inte att ni behöver vara så rädda för mig, om ni håller er i skinnet.
Men jag rekommenderar att ni inte försöker blåsa mig. Jag har allt för mycket fritid numera ;7) då jag inte längre är "operativ" på jobbet. För mycket fritid som måste fyllas med annat, typ träning och så. Men jag kan ju inte träna jämt, eller kan jag det?

Ännu en oseriös säljare
Pebben, vart är det du försöker komma med allt det här dravlet? Ja, självklart finns det väldigt fina affärsuppgörelser och det vore fint om alla var så. Men att gå och stämma skiten ur folk och väcka hus i helvete när det INTE går helt optimalt till - det verkar du fortfarande anse vara helt okey.

I ditt senaste inlägg lägger du på slutraderna till och med på en närmast hotfull attityd om man skulle korsa din väg med ord som "om ni håller er i skinnet", "rekommenderar att ni inte försöker blåsa mig" och "har allt för mycket fritid". I sammanhanget och med hänsyn till dina tidigare inlägg så råder det väl inga tveksamheter om vad du syftar till.

Och jag måste bara säga att vafaan?! Så talar väl inte en vuxen människa?! Så talar hormonstinna anabola-knaprande 22-åriga förorts-gymjunkies i adidas kickers-brallor med en strypkopplad staffe i handen...

Nu måste jag säkert förklara att jag inte beskriver dig, så du inte går och misstar dig för förtal, utan jag drar en liknelse till vem jag ser använda sådant språkbruk. Och det är väl ingenting du egentligen associerar dig själv med?

Ännu en oseriös säljare
Pebben skrev:
Jag har allt för mycket fritid numera
> ;7) då jag inte längre är "operativ" på
> jobbet.

Tro fan det.

Ännu en oseriös säljare
Jag brukar fatta saker, men nu fattar jag ingenting. Ska vi lista lyckade affärer nu i ett tillräckligt antal för att det ska bli ett ... eh ... argument för något?

Jag har köpt en fin cykel av Niko/Frost en gång. Jag var JÄTTE NÖJD (ändå tills den blev stulen utanför min port).

Ännu en oseriös säljare
mickescott skrev:
>

1. Oh, första gången jag ser den där. Fräscht skämt.
2. Att sitta på ett internetforum, skapat för att diskutera saker, och klaga på att folk sitter på ett internetforum och diskuterar saker ... är en intressant kombination av glasinramad stenkastning och att att åka till stranden och klaga på all sand.

Ännu en oseriös säljare
Hur i hel...te kan man bli kallad för rättshaverist om man bara berättar vad svensk lag stadgar när det gäller ett avtal, det vill säga att ingångna avtal skall hållas. Om man tänkt fel, inte visste elle what ever är ovidkommande. Detta gäller alla myndiga personer i detta land tugga i dej det Fikasvetto. Pebben har helt rätt i den han skriver, sen får man tycka vad man vill men en deal är en deal.
Galileo

Ännu en oseriös säljare
Galileo, så per din definition så är man endast rättshaverist ifall man ska väcka åtal om precis varenda liten skitsak som man bara kan - med den distinkta skillnaden att man inte har lagen på sin sida i sakfrågan? ...har man som t.ex pebben, juridiskt rätt, så kan man per definition inte vara en rättshaverist.

Det var i sådant fall nytt för mig, jag visste inte att man var tvungen att ha fel för att kunna betecknas som en rättshaverist.

Vad gäller att pebben "bara" stadgar lagarna, och inte vid ett flertal tillfällen har yrkat på vad han själv skulle göra så fort minsta lilla tillfälle gavs, det låter jag vara osagt. Där får pebbens uttalanden stå för sig själva, och jag tycker dom är rätt tydliga. "Bara" ja, hahaha...

Tillbaka
Topp