Här kommer ett OT inlägg;7) Mycket att läsa och om ni inte har tid så tycker jag att ni ska strunta i det, för den tillför egentligen inget till diskussionen.
Men nu har vi sett och diskuterat hur en oseriös och oschysst affär kan gå till och hur vissa tycker att det är Ok och vissa inte.
Men hur skulle jag/vi vilja att den ska gå till då. Ja varför inte på följande sätt.
Hur en schysst affär kan gå till. (eller gjorde)
Jag såg på "En cykel blir till tråd" på ett forum en "kille" skulle bygga en cykel. Jag skickade följande till honom. Obs, inte på en K&S eller liknade. Utan bara för att jag hade och han saknade, och ja jag är en fin kille. Ja fin och fin, det vet jag inte.
Medelande "ett" i början på december 2009.
"Ja du den där ramen är toksnygg. Men nu till saken.
Om du inte har bromsar redan. Så har jag ett par liggandes. Och inte vilka bromsar som helst. Nej, utan ett par Campagnolo Record Skeleton, svarta. Dom skulle vara snygga som synden på denna ram tror jag. Och jag har kör dom ett litet tag under sommaren, men dom är välvårdade. Jag har tom en ask till dom kvar. Ja vad kostar sådana då? ca 2500:- ord pris. Går att hitta billigare på nätet kanske runt 2000:-
http://visomcyklar.se.hosting.sbbsnet.se/pc-218-7-bromsar-campagnolo-record-skeleton.aspx
Men dessa kan du få för 950:- inkl frakt inom Sverige. Det är under halva priset och det tycker jag är ett rimlig pris för dessa bromsar. Du får höra av dig om detta låter intressant.
Klar du ska uppgradera till Record, med tiden ;7) Lycka till med bygget"
Svar på detta blev.
"Men klart jag är intresserad av dom.. Svarta skulle ju se bra ut helt klart.. Men måste kolla kassan lite.. vill ju inte magpumpa grisen helt (spargrisen) Är ju så sugen på Borahjulen oxå..
får jag fundera lite på det?"
Mitt svar.
"Ja visst får du fundera lite på detta. Det går ingen nöd på dom inte. Inte på mig heller för den delen. Men som sagt svarta bromsar tror jag blir riktigt bra på den där ramen. Och jag vet bara ett par som jag tror skulle bli snyggare och det är ett par svarta Kcnc."
Efter ett tag fick jag följande.
"Jag har funderat och är intresserad av dom. Ser dom oanvända ut eller i viket skick?"
Mitt svar.
"Jag försökte att ta kort på dom i går. Men det är inte helt lätt att få riktigt bra bilder på dom. Men om du vill så kan jag skicka över dom jag tog till dig. Om du ger mig din Mail här, så kan jag skicka dom dit.
En sak till. Om du nu inte skulle tycka att dom är i så bra skick som du önskar. Så får du naturligtvis lämna tillbaka dom inom en vecka.
Risken att du inte skulle tycka att dom är super fräscha ser jag som obefintlig. Därför kan jag lova att du får lämna tillbaka dom."
Efter att han sett bilderna så kom detta.
"Grattis
Du hade rätt..."
Sen gick det ett bra tag och vi är nu typ inne i februari 2010 och då kommer detta.
"Har du bromsarna kvar?. Jag har haft så mycket nu men nu skall cykeln bli färdig.
Om dom ff är kvar för jag över pengar o skickar ett meddelande när det är gjort."
Och jag svarade följande.
"Ja dom är kvar och jag tror att det är lättas att du sätter in 950:- på mitt konto i Swedbank.
Och så skickar jag bromsarna till dig. Dock behöver jag veta vart dom ska.
Och om du nu mot förmodan inte tycker att dom är helt ok. Jag då skickar du tillbaka dom till mig inom en vecka och då får du tillbaka de 950:- som du betalt."
Efter att vi växlade lite uppgifter och så, samt att han betalt in 950:- på mitt konto och jag skickat bromsarna till honom så kom följande.
"Har fått bromsarna idag .. de är ju i nyskick.. Är JÄTTE NÖJD.
Trevligt att göra affär med dig.. o trevligt att ha dig som vän."
Obs, detta är en avsevärd förkortad återgivning och inga exakta citat då jag bla har utelämnat hans namn mm. Men jag tror att huvudbudskapet framgår.
Detta är vad jag tycker ett bra sätt att sköta det på. Och det är inte på K&S. Utan bara för att jag tyckte att mina Record skulle bli duktigt snygga på hans nya ram. Och tro mig det blev det också. Jag känner honom inte, vet inte vem det är osv. Vet bara att han har en god smak vad det gäller cyklar och komponenter. Det räcker för mig;7)
Ja ni väljer vem ni ska gnälla på eller göra affärer med. En som snikar lite på en ram eller en som säljar ett par record bromsar som är i nyskick och det för under halva nätpriset. Samt med en garanti om att få lämnan tillbaka varan, om man inte är nöjd med den. Med mig eller sådan som tycker som jag eller med en som snikar på en ram, det är frågan. Så till vissa. Vakna nu, det finns fina människor också. Och dom onda, dom ska vi förgöra med godhet!
Jag tror inte att ni behöver vara så rädda för mig, om ni håller er i skinnet.
Men jag rekommenderar att ni inte försöker blåsa mig. Jag har allt för mycket fritid numera ;7) då jag inte längre är "operativ" på jobbet. För mycket fritid som måste fyllas med annat, typ träning och så. Men jag kan ju inte träna jämt, eller kan jag det?