Ännu en oseriös säljare

Ännu en oseriös säljare
Pebben, de flesta i tråden håller i princip med dig om hur köp och försäljningar bör skötas, det de (vi) reagerar på är att du verkar, hmm, överreagera en smula om något inte sköts exakt som du förväntar dig.
Tagga ner lite, så slipper du forum-flak (och jag har en känsla av att även ditt riktiga liv skulle bli lite mer avslappnat och lättlevt).

Nu tycker jag vi alla fattar varandras händer och stämmer in i "We shall overcome".

Ännu en oseriös säljare
Fikasvettot skrev:
-------------------------------------------------------
> Va, sidan två och säljaren är inte uthängd än?

Jag är också förvånad över det. Men kanske inte ändå.

Ännu en oseriös säljare
jesster73 skrev:
> Pebben, de flesta i tråden håller i princip med
> dig om hur köp och försäljningar bör skötas,
> det de (vi) reagerar på är att du verkar, hmm,
> överreagera en smula om något inte sköts exakt
> som du förväntar dig.
> Tagga ner lite, så slipper du forum-flak (och jag
> har en känsla av att även ditt riktiga liv
> skulle bli lite mer avslappnat och lättlevt).
>
> Nu tycker jag vi alla fattar varandras händer och
> stämmer in i "We shall overcome".

Hummm. Om jag skulle bli blåst på en ram för 15-20000:-. Ja då skulle jag bli lätt irriterad och det med rätta också, tycker jag. Sen får du tycka att det är att överreagera, men det tycker verkligen inte jag. Att överreagera, det är att slå ner någon i en korvköp en fredagkväll. Bara för att en råkade stöta till en av misstag. Det är att överreagera för mig.

Ännu en oseriös säljare
Pebben skrev:

> Att överreagera, det är att
> slå ner någon i en korvköp en fredagkväll.
> Bara för att en råkade stöta till en av
> misstag. Det är att överreagera för mig.

Eeeeh, jo.
Det vore ju att överreagera.
Det har du rätt i.

Ännu en oseriös säljare
sen när vinner man rättssaker på överenskommelser per telefon? avtal gjorda via email/ sms kan vara lite mer behjälpliga än telefonavtal som inte är juridiskt bindande. Tänk sen på vad en sådan process skulle kosta oss andra i samhället, ställ det i paritet mot att en snåljåp blivit sur på en annan snåljåp i kampen om hundralapparna...

Ännu en oseriös säljare
Frolicc skrev:
> Jag har personligen gjort precis som några av er
> tycker är helt förkastligt.
>
> Hade sagt till en säljare att jag skulle köpa
> hans diskmaskin, skulle hämta den nästa dag då
> jag fixat bil. Innan jag hann skaffa bil att
> hämta den med så dök det upp en ny på blocket
> för 1/5 av priset. Stack och hämtade den
> billigare samma kväll innan någon annan knep
> den. Jag är inte dum.
>
> På privatannonser är det först till kvarn som
> gäller. Skulle aldrig hålla en grej om någon
> annan cashade upp hela mitt begärda belopp.

Helt enig med dig. Jag skulle aldrig hålla en pryl om någon ville casha upp hela beloppet. Hur dum får man bli. Vi snackar köp och sälj här, ingen jävla välgörenhet.

G

G

Ännu en oseriös säljare
Frolicc skrev:
> Jag har personligen gjort precis som några av er
> tycker är helt förkastligt.
>
> Hade sagt till en säljare att jag skulle köpa
> hans diskmaskin, skulle hämta den nästa dag då
> jag fixat bil. Innan jag hann skaffa bil att
> hämta den med så dök det upp en ny på blocket
> för 1/5 av priset. Stack och hämtade den
> billigare samma kväll innan någon annan knep
> den. Jag är inte dum.
>
> På privatannonser är det först till kvarn som
> gäller. Skulle aldrig hålla en grej om någon
> annan cashade upp hela mitt begärda belopp.

Helt enig med dig. Jag skulle aldrig hålla en pryl om någon ville casha upp hela beloppet. Hur dum får man bli. Vi snackar köp och sälj här, ingen jävla välgörenhet.

G

Ännu en oseriös säljare
fredrikw skrev:
> Jag tycker givetvis också att man håller det man
> lovar och är ärlig när man köper och säljer
> begagnade prylar, jag gör alltid det själv och
> ser gärna att de jag gör affärer med gör det
> också. Gör folk inte det så blir jag förstås
> också irriterad, men så är det att göra
> affärer med privatpersoner men inte vet något
> om. Att börja snacka om rättegångar i samband
> med att man inte får köpa en ram som man har
> velat om ett bra tag och sedan gjort upp via SMS
> visar dock på en annan sida hos en person, en
> sida som jag inte har någon som helst lust att
> göra affärer med. Saknar man perspektiv och
> verklighetsförankring kan man vara den mest
> hederliga och ärliga människa som helst, jag
> undviker dock att göra affärer med denna
> människa.

1+ på det! Jag håller med om att det är förargligt när man blir snuvad, i brist på bättre ord, på en annons på en pryl man vill köpa... men det är väl lite mer än bara "förargligt" om man ska bli åtalad och bötfälld/ersättningsskyldig med flera tusen kronor för att man valde att sälja till en annan person.

Och här kommer verkligen definitionen av verklighetsförankring in. Kan man inte se att det är en milsvid skillnad på att i sista sekund välja att sälja en gammal jävla begagnat cykelram till någon annan, och att bli dragen inför rättegång för detta...

...då har man inte alla indianerna i kanoten, alla hästarna i stallet eller ens alla verktyg i lådan! då saknar man totalt och fullkomligen all kontakt med verkligheten - och DET, det är väl i mina ögon ett betydligt tveksammare karaktärsdrag än en lite ohederlig säljare som väljer att sälja till högstbjudande utan att det har skrivits en särskild klausul om det i den föregående kommunikationen...

SKÄRPNING PEPPEN, du kan inte gå runt och leva i den här "Rätt ska vara Rätt, det finns inga gråskalor"-världen, då lovar jag att allting istället blir totalt fel.

Ännu en oseriös säljare
Tjah jag blev blåst av en köpare nyligen. Han skulle hämta en cykel hos mig. Problemet var bara att cykeln var många mil bort från mitt hem. Så jag använde en dag på att hämta den. Kostnad 800 kr plus tappad ledig dag med familjen (nästan det värsta). Jag förklarade för köparen innan jag hämtade cykeln att: Detta var besvärligt och dyrt för mig var han säker på att han kom och hämtade cykeln? Köparen svarade jag helt säker. Köparen var en medelålders man som arbetar som försäkringsagent. Jag hade ingen anledning att tvivla på honom tyckte jag verkade super seriös i tlf och via email. Han dök aldrig upp och han svarar inte när jag ringer honom. Hade inte tänkt hänga ut honom eller skriva en sur tråd på happy men jag tycker att till skillnad från trådstartaren har jag ju mist pengar vilket inte trådskaparen eller surkålet peppen har. ;-P

Ännu en oseriös säljare
Scott tokig skrev:
> Tjah jag blev blåst av en köpare nyligen. Han
> skulle hämta en cykel hos mig. Problemet var bara
> att cykeln var många mil bort från mitt hem. Så
> jag använde en dag på att hämta den. Kostnad
> 800 kr plus tappad ledig dag med familjen (nästan
> det värsta). Jag förklarade för köparen innan
> jag hämtade cykeln att: Detta var besvärligt och
> dyrt för mig var han säker på att han kom och
> hämtade cykeln? Köparen svarade jag helt säker.
> Köparen var en medelålders man som arbetar som
> försäkringsagent. Jag hade ingen anledning att
> tvivla på honom tyckte jag verkade super seriös
> i tlf och via email. Han dök aldrig upp och han
> svarar inte när jag ringer honom. Hade inte
> tänkt hänga ut honom eller skriva en sur tråd
> på happy men jag tycker att till skillnad från
> trådstartaren har jag ju mist pengar vilket inte
> trådskaparen eller surkålet peppen har. ;-P

Blev en del kostnader för mig också, men det är ju inte det som är grejen.

kommer absolut inte bli någon rättsak av detta, och bara jag som vet vem säljaren är.
beteendet verkar dessutom vara ganska okey enl flera här.

Ännu en oseriös säljare
Håller med dig Ricke om att det var surt gjort. Men det var ändå bra att han ringde istället för att bara gå upp i rök.
/J

Ännu en oseriös säljare
Tror inte dom flesta tycker att det är "okey", däremot accepterar nog de flesta att det är så vanligt förekommande att det måste anses som en acceptabel "spelregel" på begagnatmarknaden... antingen kan man acceptera det hela och bita ihop - eller så kan man blanda in ett 10-tal människor i en stor rättegång om sitt missnöje.

Ännu en oseriös säljare
*dukar fram brunchen i väntan på den spännande fortsättningen*

Köp nytt för böfvelen om man har såna issues m beg marknaden

Ännu en oseriös säljare
Pebben skrev:
> Hummm. Om jag skulle bli blåst på en ram för
> 15-20000:-. Ja då skulle jag bli lätt irriterad
> och det med rätta också, tycker jag. Sen får du
> tycka att det är att överreagera, men det tycker
> verkligen inte jag. Att överreagera, det är att
> slå ner någon i en korvköp en fredagkväll.
> Bara för att en råkade stöta till en av
> misstag. Det är att överreagera för mig.

Pebben visar upp den nya, ganska jobbiga, "ta ingen skit"-attityden. Man måste välja sina strider.

Life's a bith! Get a fucking helmet.

Ännu en oseriös säljare
Jag anser att har man accepterat ett bud så får man stå sitt kast och sälja till den som lagt det budet. Om man vill använda principen först till kvarn så är det väl bara att skriva det i annonsen, och även påpeka detta för den som lägger ett bud. Så jävla svårt är det väl inte för en läs- och skrivkunnig person att i ett mejl lägga till raden "Först till kvarn gäller. Den är såld först när jag har pengarna i handen". Då blir det inga sura miner, alla vet vad som gäller, och säljaren är fri att sälja till vem han/hon vill.

Ännu en oseriös säljare
ha ha! alla är vi olika. men är det ingen som råkat ut för "oseriösa köpare"? Kan vi inte stämma dom?

Har råkat ut för nötter som vill att man ska montera upp hela jävla cykeln åt dom, tala om för dom om de passar för just hans cykel, hållit prylar åt dom som dom egentligen inte kommer att köpa, sett folk gå av och ann och sparkat på däcken, fått förklara skillnaden på lvg och mtb, förklarat att det är jävligt true med via deep v fälgar, fått förklara varför man rakar benen när man ska cykla, samt svarat på ytterligare 1 miljon irrelevanta frågor.

Finns det inget sätt man kan stämma skiten ur dom?

......nä just ja det ingick ju i konceptet köpa och sälja beggade cykelprylar.....

Ännu en oseriös säljare
Du får börja arkivera prylarna under sängen istället för att sälja, mycket skönare!

Sen är det ofta billigare att köpa nytt från Tyskland än att köpa begagnat. Jetzt kaufen!

Ännu en oseriös säljare
captain8track skrev:

> sen när vinner man rättssaker på överenskommelser per telefon?

Ja min vän gjorde det och det utan att jag behövdes som vittne. Han fick 5000:- i skadestånd. För ett muntligt avtal är lika bindande som ett skriftligt.

Och märk väl att det precis som du skriver "sen när vinner man rättssaker på överenskommelser per telefon?" Ja det är långt ifrån helt säkert att man vinner detta. Men följande gäller dock.

"Inom avtalsrätten gäller en grundläggande rättslig princip som kallas “pactum sund servanda”, vilket betyder “avtal skall hållas”. Huvudregeln är att avtal som ingåtts är bindande, oavsett under vilka former de ingåtts. Endast för några få typer av avtal finns formkrav, köp av fastighet är ett exempel på ett sådant avtal."

Och för köpeavtal, för köp av tex en ram, finns dock inga sådana formkrav,utan muntliga avtal gäller, även om det träffats via telefon, och det i samma utsträckning som ett skriftligt avtal.

Samt

"Avtal kan vara både muntliga och skriftliga. Ett muntligt träffat avtal är lika giltigt som ett skriftligt. Vid en eventuell tvist är det dock mycket svårt att bevisa vad som sagts muntligen, gör därför till vana att alltid träffa skriftliga avtal."

Ännu en oseriös säljare
Gubeee skrev:

> Jag skulle aldrig hålla en pryl om någon ville casha upp hela beloppet. Hur dum får man bli.
> Vi snackar köp och sälj här, ingen jävla välgörenhet.

Precis. Detta är ingen jävla välgörenhet, utan köp och sälj. Och med ditt resonemang, så kan det bli lite väl dyrt för dig och du bryter ett avtal. Såväl ett muntligt som skriftligt. Och betänk att detta är skrivet i all välmening och inget annat. Inte för att "titta nu", utan i all välmening.

Ännu en oseriös säljare
Vill man man ha de annonserade priset är man väl vare sig oseriös eller girig.

Men visst känns det taskigt och man kan bli irriterad som Ricke här, men det är bara att gå vidare, Surt sa Räven om Rönnbären.

Lite dumt eller orutinerat av säljaren, vad vet jag, men ett lagbrott eller att bli stämd eller ens att det tas upp på Happy. Nej.

SMS- bud och sånt trams är inget jag rekommenderar i affärer.
Jag föredrar mail och samtal.

Småannonser och Blocket är 100% säljarens marknad.
Först med kontanter i handen till säljaren, får prylen är standard.
Något "först till kvarn" behöver inte skrivas ut, utan så är det.

Men många går det att resonera med och göra upp.

Om man har sålt och köpt begagnade bilar på annons och Blocket som jag, vet man att cykelaffärer är rena Söndagsskolan.
Det finns inte många seriösa eller inte giriga köpare/säljar av gamla bilar, vill man träffa på knasbollar är det bilaffärer som gäller.

K&S på happy är rent underbart seriöst.

Hej Fredrikw, dej handlar jag gärna av igen.

Senast redigerad av en moderator:
Ännu en oseriös säljare
Pebben, jag sökte lite och ditt hänvisande till rättsliga paragrafer stannar verkligen, verkligen inte vid bara den här tråden. Det verkar rentav gå lite som en röd tråd genom din vistelse här. Får jag gissa att du arbetar som väktare, ordningsvakt eller liknande ville-egentligen-bli-polis yrke?

Ännu en oseriös säljare
Niko/Frost skrev:

> SKÄRPNING PEPPEN, du kan inte gå runt och leva i
> den här "Rätt ska vara Rätt, det finns inga
> gråskalor"-världen, då lovar jag att allting
> istället blir totalt fel.

Ja du får tro/tycka precis vad du vill. Men du har vad jag vet ingen aning om vem jag är eller hur jag är. Ja en liten liten aning om hur jag är har du väl.

Men nej jag lever inte efter "låt gå principen" varken privat eller i jobbet. Och du, jag är lite drygt 40 år. Och avseende "du kan inte gå runt och leva i den här "Rätt ska vara Rätt, det finns inga
gråskalor"-världen" så kan jag upplysa dig att det har och går förträfflig. Och jag skulle även vilja påstå att jag står jävligt stadigt på jorden och att jag har en sund verklighetsuppfattning. Sen vet du inget om mina gråskalor. Knappt mina medarbetare vet något om dom. Däremot vet dom att jag är att lita på och det såväl privat som i tjänsten.

Och du har fått ett PM i frågan;)

Ännu en oseriös säljare
Den som utan att blinka tänker åtala någon, med rättegång och hela fadderuttan, om något så småsint som ett brutet muntligt avtal på ett begagnat cykeltillbehör, har väl fan inga gråskalor? Hävdar du det, så hävdar jag lögn. Men då kräver du väl skadestånd för förtal?

Och att hävda innehavd ålder som ett argument för förekomsten av sunt förnuft, det må jag säga känns långsökt i ditt fall.

Ännu en oseriös säljare
Lite läsning från wiki: http://sv.wikipedia.org/wiki/Rättshaverist

"Att ge en helt precis definition av den informella termen rättshaverist är inte möjligt. Enligt en föreslagen definition är dock en rättshaverist en person som

1. på mer eller mindre svaga grunder, och
2. vid upprepade tillfällen, eller till och med systematiskt
3. överklagar, anmäler, stämmer eller
4. på annat sätt missbrukar rättssystemet,
5. ett beteende som med rättegångsbalkens terminologi ofta kan betecknas som "rättegångsmissbruk", samt
6. genom sitt beteende utsätter sig själv och sin närmaste omgivning för hårda påfrestningar.

I "Botaniska utflygter" (1-3. 2 uppl. 1. Ups.-Sthm 1843-1864. 2 uppl. 1853), citerat i Svenska Akademiens ordbok, definieras "rätthaveri" i stället som

1. (pedantiskt) begär att (alltid) ha eller få rätt;
2. benägenhet att envist och påstridigt hävda och fasthålla vid en viss ståndpunkt och anse denna vara den enda rätta eller
3. att envist även också påstridigt hävda sin rätt även ifråga om obetydligheter;
4. stundom övergående i beteende: Ofördragsamhet, trångsynthet;
5. även konkretare, om handling eller uppträdande som vittnar om sådant begär eller sådan benägenhet."

Någon som känner igen sig?

Ännu en oseriös säljare
Björn72 skrev:
> Börjar inte tråden tappa lite fart nu? Har ju
> bira på kylning

Nej då. Jag var bara och käkade lite. Så nu åker vi igen, å skål då.

Vissa här tycker att jag är snett ute om en ram för ca 10000:- eller vad den nu var för pris. Och till er kan jag bara säga. Att ni kanske ska vakna upp lite ur mummeldvalan och ta del av denna artikel om ett bedrägeri avseende bland annat "Klösträd" till katter. Ja Klösträd!

"Han sålde saker på Blocket.se utan att leverera. Nu har 24-åringen dömts för bedrägeri.

Det var hösten 2009 som en man i Falu kommun lade ut annonser på köp- och säljsajten Blocket.se om bland annat klösträd för katter. Fem personer hörde av sig och betalade. Men de fick aldrig sina saker.

24-åringen åtalades för bedrägeri men vid rättegången visade det sig att en person fått sin vara och ytterligare en fått tillbaka sina pengar. Men tingsrätten dömer ändå mannen till villkorlig dom för bedrägeri. Han ska betala 80 dagsböter (på 100 kronor styck) och blir även skadeståndskyldig till de andra tre personerna. Det totala skadeståndet som han ska betala är 6800 kronor."

http://www.dt.se/brottsplats/article630614.ece

Så ja vad säger man nu då. Jo sköt er så slipper ni kanske att få betala böter samt skadestånd.
Men vad vet jag om detta med verkligheten, kan man undra? Jo litegrann tydligen.

Om vi tar skadeståndet 6800:- och delar det på 3 eller vad det nu blev. Så behöver det i sig inte vara så stora pengar för den enskilde. Men det kan bli det om man slår samman till en totalsumma. Och ja nu är det bedrägeri det är frågan om. Men som sagt. Det är inte så stora summor för den enskilde.

Ännu en oseriös säljare
Men jösses, ser du inte det absurda i dina argument? I dina exempel har någon tagit emot pengar utan att skicka någon vara, i den här tråden pratar vi om en affär som aldrig blev av, inga pengar har betalats och inga varor har skickats. Ser du inte skillnaden mellan dessa är det nog värre än många av oss först trodde...

Ännu en oseriös säljare
Rippa skrev:
> Lite läsning från wiki:
> http://sv.wikipedia.org/wiki/Rättshaverist
>
>
> "Att ge en helt precis definition av den
> informella termen rättshaverist är inte
> möjligt. Enligt en föreslagen definition är
> dock en rättshaverist en person som
>
> 1. på mer eller mindre svaga grunder, och
> 2. vid upprepade tillfällen, eller till och
> med systematiskt
> 3. överklagar, anmäler, stämmer eller
> 4. på annat sätt missbrukar rättssystemet,
> 5. ett beteende som med rättegångsbalkens
> terminologi ofta kan betecknas som
> "rättegångsmissbruk", samt
> 6. genom sitt beteende utsätter sig själv och
> sin närmaste omgivning för hårda
> påfrestningar.
>
> I "Botaniska utflygter" (1-3. 2 uppl. 1. Ups.-Sthm
> 1843-1864. 2 uppl. 1853), citerat i Svenska
> Akademiens ordbok, definieras "rätthaveri" i
> stället som
>
> 1. (pedantiskt) begär att (alltid) ha eller
> få rätt;
> 2. benägenhet att envist och påstridigt
> hävda och fasthålla vid en viss ståndpunkt och
> anse denna vara den enda rätta eller
> 3. att envist även också påstridigt hävda
> sin rätt även ifråga om obetydligheter;
> 4. stundom övergående i beteende:
> Ofördragsamhet, trångsynthet;
> 5. även konkretare, om handling eller
> uppträdande som vittnar om sådant begär eller
> sådan benägenhet."
>
>
> Någon som känner igen sig?

+1

Ännu en oseriös säljare
fredrikw skrev:
> Men jösses, ser du inte det absurda i dina
> argument? I dina exempel har någon tagit emot
> pengar utan att skicka någon vara, i den här
> tråden pratar vi om en affär som aldrig blev av,
> inga pengar har betalats och inga varor har
> skickats. Ser du inte skillnaden mellan dessa är
> det nog värre än många av oss först trodde...

Fredrik Du bör läsa det jag skriver.

"Om vi tar skadeståndet 6800:- och delar det på 3 eller vad det nu blev. Så behöver det i sig inte vara så stora pengar för den enskilde. Men det kan bli det om man slår samman till en totalsumma. Och ja nu är det bedrägeri det är frågan om. Men som sagt. Det är inte så stora summor för den enskilde."

Och som sagt, i mina exempel så finns det med ett där min vän fick 5000:- i skadestånd, pga att säljaren bröt ett ingått avtal.

Och med det sista inlägget vill jag bara belysa att även tillsynes små summor. Kan ge en fällande dom. Och som jag skrev. detta var ett bedrägeri fall.

Och det behöver inte vara bedrägeri. Det räcker med ett bedrägligt betende på 860:-

"Örebroare erkänner bedrägeri på Blocket
En 24-årig örebroare åtalas i Falu tingsrätt misstänkt för bedrägligt beteende, skriver Dala-Demokraten. Han annonserade ut en 20 tums dataskärm som en person i Borlänge betalade 860 kronor för. Men någon skärm levererades aldrig. Örebroaren har erkänt."

http://na.se.adp-visitor.sth.basefa...edrageri-pa-blocket?articleRenderMode=default

Och till tingsrätt för 860:- Tja så kan det gå;) Undrar om det var värt det? Så till de som tror att det inte kommer upp i "rätten" för att det är för lite pengar. Nej så är det tydligen inte. Och förstår ni/dom inte det "absurda" i att tro det. Ja då är det så.

Och förstår man inte att det jag skriver är i all välmening. Ja då är det upp till var och än.
För ärligt talat så skiter jag fullständigt i om någon av er riskerar att blir dömda för än det ena eller än det andra, pga att ni/vissa har den moral ni/vissa har. Helt ärligt;7)

Men jag förstår inte att vissa jagar upp sig så över det jag skriver. Vadå? Har jag inte lika stor rätt att skriva det jag tror på som ni. Jo det kan ni skriva upp att jag har, tro inget annat.

Och vilka konstruktiva argument har ni/de på andra sidan lagt fram. Ja jösses, det är inga skulle jag vilja påstå, eller? Möjligen lite småtykna kommentarer, på sin höjd. Så lägg gärna fram några vettiga argument varför man inte ska hålla ett ingånget avtal. För att tjäna 860:- och riskera att bli fälld och få betala skadestånd? Nej tror inte det va? Men jag kan ha fel. Händer inte ofta med det har hänt och kommer troligen att hända i framtiden också.

Ännu en oseriös säljare
Visst har du samma rätt att skriva vad du tycker, men då får du nog tåla att folk reagerar på det du också skriver. Rättshaveristbeteende (se Rippas inlägg ovan) är sällan speciellt uppskattat eller önskat, alldeles oavsett om alla håller med om att man har rätt i sak. Bara det faktum att så många har reagerat negativt på att stämma någon i domstol för att ett köp aldrig blir av, alltså inga pengar har betalats, borde för en person med lite social fingertoppskänsla betyda att det nog är att överreagera. Att det finns andra stollar som har gjort samma sak, och domstolarna är tvungna att följa lagen, innebär inte detta att det är ett sjukt missbrukande av våra offentliga resurser, samt mycket tveksamt ur ett nyttoperspektiv. Men som rättshaverist är nyttoperspektivet begränsat till att man ska få bekräftat att man har rätt. Välj själv.

Ännu en oseriös säljare
fredrikw skrev:
> Visst har du samma rätt att skriva vad du tycker, men då får du nog tåla att folk reagerar på
> det du också skriver.

Gäsp.

Med glimten i ögat. Inte alltid, men nu.

Tillbaka
Topp