Ännu en person som vill ha köpråd

calipo

Ny medlem
I våras köpte jag en billig (8500 kr) hard tail 29er. Efter några turer i Hellas insåg jag att jag borde ha betalat ungefär det dubbla och framför allt valt heldämpat.

Jag har fastnat lite för Canyon.
* När jag kollade själv så tänkte jag Nerve AL+ 7.0 (just nu prisnedastt för att ge plats för nya modeller). Mycket slaglängd och styrbar sadelstoplpe var två viktiga argument för det.
* En kompis tipsade om AL 7.9.
* Säljaren på Canyon tipsade om nya AL 7.0 (27,5 tum).

De (säljaren och kompisen) menar att för mycket slaglängd kan göra den svårcyklad och större däck gör att man tar sig fram bättre över hinder.

Jag tycker att det roligaste är att cykla i hård terräng med mycket stenar och rötter, vilket ju inte går så bra med den cykel jag har idag. Vilken av de tre ovan nämnda cyklarna borde jag välja?

/Oskar Jalkevik

Vanföreställningen att mycket slaglängd gör att man inte kan cykla snabbt på mindre tekniska partier verkar aldrig släppa. Med modern ram och dämparteknik behöver det inte vara ett hinder, snarare tvärt om.

Ett råd är att läsa på så mycket du kan om de modeller du är intresserad av.

För mycket slaglängd?

image.jpg

Det är väldigt olika cyklar du tittar på (al+ vs 29er)

Hur har du tänkt cykla mest? Är det bara lek, tränar du för långlopp etc?

Bor du i Sthlm så efterlys en provtur på någon av modellerna sen vet du nog.
(Edit Alltså posta här och hoppas att du kan få testa en av en annan forummedlem; lämpligen i Hellas.)

Senast ändrad:
AL+ funkar utmärkt att cykla snabbt på. I synnerhet i rotig och stenig terräng. Dock så har den Fox ökända 2013-dämpare så bara det är väl en anledning att undvika den. Jag har en själv och det var första och sista gången jag köpte något från Fox.

Som svar på användingsområde så är mitt svar "ambitiös lek". Jag är ingen tävlingsmänniska men vill träna för att kunna köra snabbt och avancerat i svår terräng.

AL+ 7.0 REAs just nu ut de sista så hinner tyvärr inte testa den. Jag läser på så mycket det går men har svårt att förstå specarna.

Ska jag tolka tråden här som att jag inte borde lyssna på säljaren och kompisen?

Det låter som en Al+ är bättre för dig om du säger hård terräng med stenar och rötter.

Jag har just klivit upp till 120mm på en FS29 och tycker efter en pytteprovtur att det gör gott, känns absolut inte "för mycket". Min förra 26" hade 130 mm och inte heller det kändes "för långt" och med den utveckling som sker på geometrier och dämparteknik skulle jag inte vara orolig direkt.

Jag har två reservationer; den ena är om du är väldigt lång så kanske en 29er känns bättre och som Rattnalle skriver är vissa modeller av Fox 2013-gafflarna en misärhistoria. Normalt fungerar de väldigt bra men skrämmande hög andel har haft problem. Fox SKA fixa sånt när det reklameras men det har inte funkat kanon för alla....

Kristoffer R skrev:
-------------------------------------------------------
> Det låter som en Al+ är bättre för dig om du
> säger hård terräng med stenar och rötter.
>
> Jag har just klivit upp till 120mm på en FS29 och
> tycker efter en pytteprovtur att det gör gott,
> känns absolut inte "för mycket". Min förra 26"
> hade 130 mm och inte heller det kändes "för
> långt" och med den utveckling som sker på
> geometrier och dämparteknik skulle jag inte vara
> orolig direkt.
>
> Jag har två reservationer; den ena är om du är
> väldigt lång så kanske en 29er känns bättre
> och som Rattnalle skriver är vissa modeller av
> Fox 2013-gafflarna en misärhistoria. Normalt
> fungerar de väldigt bra men skrämmande hög
> andel har haft problem. Fox SKA fixa sånt när
> det reklameras men det har inte funkat kanon för
> alla....

Kan väl tillägga att mina fungerar rätt bra men jag gillar inte CTD-konceptet till att börja med. Talasfunktionen i sig lägger ju till en del stiction som i mitt fall är rätt onödig eftersom jag aldrig använder den. Gör man det får man ju väga fördelarna mot nackdelarna.

Tillbaka
Topp