Ännu en tråd om att bygga om till 1X

andersson.n

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Cresecent Marathon 29" Carbon 2015 vars drivlina behöver bytas. Jag ska byta åtminstone kedja, kassett, och drev. Jag är okej med att köra 1x10 (38t med 11-46t eller något liknande), men jag funderar på om det är värt att byta bakväxeln när jag ändå håller på. Byte av bakväxeln låter mig även gå upp till högre antal växlar bak.

Å ena sidan känns det onödigt att byta saker som inte är slitagedelar (bakväxel och växelreglage), å andra sidan är allt så pass åtminstone kosmetiskt slitet att det kanske är lika bra att byta allt..? Vad säger Happy?

DSC00341.jpg

Bonusbild på nuvarande framdrevet, köpte hojen begagnad här på Happy väl medveten om drivlinans skick :)

DSC00348.jpg

Senast ändrad:
Senast ändrad:
GustafH sa:
eiskall sa:
Din bakväxel saknar clutch, så den bör du byta om du ska köra 1x.

Det funkar dock bra att köra 1x utan clutch också. Jag har samma bakväxel och ett Works n/w-framdrev och har hittills på två år inte tappat kedjan.

jonte987 sa:
Jag tappar inte kedjan om jag kör utan clutch. Det skramlar som fan men det borde de göra med 2x också.

Då får man väl bara gratulera :-) Jag körde med en XT 10sp och NW-drev innan den gick åt på en rot och det blev en Zee (med clutch) och tyckte det var rätt ofta kedjan hoppade av när man körde över rotmattor etc. Men det kanske beror på hur fort det går, om man har HT eller FS, däcksvolym etc ?

NLC sa:
GustafH sa:
eiskall sa:

Det funkar dock bra att köra 1x utan clutch också. Jag har samma bakväxel och ett Works n/w-framdrev och har hittills på två år inte tappat kedjan.

jonte987 sa:
Jag tappar inte kedjan om jag kör utan clutch. Det skramlar som fan men det borde de göra med 2x också.

Då får man väl bara gratulera :-) Jag körde med en XT 10sp och NW-drev innan den gick åt på en rot och det blev en Zee (med clutch) och tyckte det var rätt ofta kedjan hoppade av när man körde över rotmattor etc. Men det kanske beror på hur fort det går, om man har HT eller FS, däcksvolym etc ?

Så kan det vara. Kan ju ha med t.ex. kedjelängd och storlek på klingan att göra också så det finns många faktorer som spelar in. För mig funkar det bra för närvarande och det känns bra för plånboken för den vill gärna inte köpa nya delar. ;)

Med det sagt ville jag egentligen bara uppmuntra TS att prova först, funkar det så är det bra, funkar det inte så kan man ju köpa en annan bakväxel. Det beror ju på hur mycket pengar man vill lägga.

Följer med intresse! Har själv bara 9 växlar bak i budgetutförande och kommer byta ut 2x till 1x fram. Det spännande i sammanhanget är att jag har inhandlat ett oval-drev som enligt internet ska vara skönare för knäna och hjälpa till i tekniska uppförsbackar.

När kassetten är utsliten funderar jag på att byta ut allt till 11-växlat MEN det är väldigt billigt att bara byta klinga fram till att börja med för att se vad som händer och skapa sig en uppfattning om vad man senare behöver.

NLC sa:
GustafH sa:
eiskall sa:

jonte987 sa:

Jag kör betydligt mer än rotmattor men också oftast med clutch. Jag menade bara att det inte är omöjligt att köra utan. En SLX kostar inte många 100a så självklart är det en bra investering.

Om man inte har clutch är det ju billigt att sätta dit en chain guard om man är orolig? Ersätter inte clutch-funktionen men man slipper i varje fall hoppande kedjor.

Skönt att höra att det går att göra allt lite eftersom! Min plan är att börja med något motsvarande (medveten om att det är billigare från Tyskland):

https://www.cykelkraft.se/framdrev-absolut-black-104bcd-oval-gron-36t
https://www.cykelkraft.se/kedja-cykel-10-delat-shimano-xt-hgx-95
https://www.cykelkraft.se/kassett-10-vxl-11-42-cs-hg500-10-deore

Osäker på om drevet passar men ska kolla det ikväll :)

Jag funderade också på att jag inte har clutch, men såg på nätet att folk verkar klara sig utan så jag testar med min nuvarande bakväxel först. Klingan är NW och jag kanske skaffar någon kedjehållare eller -styrare (..? grejen man fäster där framväxeln nu sitter) också, tänker precis som er andra att kedjan inte borde hoppa av då!

calmbay sa:
Rätt säker på att 42t är max den där växeln klarar av.

Bra att veta, tack! :)

Senast ändrad:
Och förresten: Prisskillnaden Cykelkraft mot bike-discount är inte så stor. Komponenterna jag länkade ovan hamnar på 1 346 kr på Cykelkraft och på bike-discount hamnar nedanstående (vilket bör vara ungefär samma, sämre kedja till och med) på strax under 1 100 kr. Eftersom jag har studentrabatt på Cykelkraft blir skillnaden ännu mindre.

Bara för allmän kännedom, men alla vet väl redan att svenska kronan är väldigt svag just nu..! :/

https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-cn-hg54-cs-hg500-10-speed-wear-and-tear-set-869392
https://www.bike-discount.de/en/buy...m8000-slx-m7000-chainring-867133?varid=867142

Senast ändrad:
Hittade lite extra pengar under madrassen så nu blir det nog att uppgradera bakväxeln samtidigt ändå. Funderar på SLX-bakväxel 1x11 med clutch, och 11-46t kassett med 42t Garbaruk oval klinga.

https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-slx-1x11-speed-upgrade-kit-with-11-46-i-spec-b-652946
https://www.garbaruk.com/104-bcd-oval.html

Landar väl på runt 2 000 kr totalt för delar. Kanske fegar ut och kör 38t eller 40t istället, får se. Ska kolla ordentligt så allt är kompatibelt också.

Hej igen!

Jag gjorde den enkla lösningen och lämnade in hojen på Cykloteket igår på förmiddagen, bad dem fixa vad jag behövde och de var klara tills stängning, grymt! :)

Som tidigare noterat i tråden blev delarna inte mycket dyrare i svensk fysisk butik än via tysk nätbutik. Fick betala cirka 2 500 kr för kassett (11-46t), kedja, bakväxel, och -reglage. Allt i XT, hade kostat cirka 2 350 kr ink frakt från Tyskland. Köpte vidare rund absoluteblack 38t fram för 550 kr och fick slutligen betala 750 kr för arbetet, med tanke på att allt fanns i lager och fixades inom loppet av några timmar tycker jag Cykloteket förtjänar en guldstjärna.

Funkar toppen, väldigt skönt med ett rent styre!

DSC00350.jpg

DSC00351kopia.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp