Ännu ett allmountainköp som behöver hjälp

plumser

Medlem
Ja då var det dags även för mig att skaffa ny cykel nu när den gamla gjort sitt och gått till en ny lycklig ägare.
Min tanke är då att skaffa en allmountain och jag har till 90% bestömt mig för en Specialized Enduro Elite 2006 från http://shop.fahrradnet24.de/product_info.php/cPath/22_40_75/products_id/1002. Anledningen till den här tråden är att jag, innan jag beställer undrar om det är nån som vill avråda mig från detta köp eller har några andra förslag eller kommentarer.
Det är mitt första cykelköp från utlandet och är lite skakis men av de recensioner jag läst verkar det vara en bra affär.

06EnduroEltCE_l.jpg

Sen är det en sak till och det är om storleken, jag hade en scott tampico innan och på den var storleken medium, jag har kikat på geometrin på specializeden och sett att dess mediumstorlek är några millimetrar längre från sadel till styre. Ska jag försöka eftersträva samma mått som på den gamla eller hur bör man egentligen ha det? jag vill gärna ha en smidig cykel :)
Är förövrigt ca 180 cm.

btw, jag har tittat på canyonhojarna och är imponerad men jag står helt enkelt inte ut med så pass lång väntetid som de verkar ha.

Jag tror en medium blir perfekt. Jag är 180 lång jag med och har en medium sx trail '05(samma ram). Jag har dessutom väldigt lång rygg men jag tycker inte att styre-sadel avståndet känns kort, speciellt inte om man jämför med andra hojjar tex yeti asx eller giant faith....

En sak du bör kolla up är hur man ställer lufttrycket i bakdämparen. Det jag har kommit fram till är att '06 orna inte verkar ha en nippel... så inget mer luft....

/ADF

ok, tack ADF.
Jag har tankat hem manualerna för bakdämparen, är det så att man behöver en speciell pump för att fylla på luft?

plumser:

Jag vet faktsikt inte hur dom hade tänkt sig att det skulle funka. Du kanske kan lägga in info i den här tråden om du hittar nåt. Funderar nämligen på att köpa ny bakdämpare, har 5th elemnt coil som bråkar med mig. Antar att jag blir tvungen att byta till en manitou swinger coil 3-way eller liknande som inte har en resovoir(eller hur det nu stavas, den där lilla luftbehållaren som innehåller livsviktiga inställnings möjligheter). Vore kul att veta om man måste special beställa från Specialized....

Plumser:

Men frågan är om en pump får plats. Den hamnar ju sjukt nära ramen....

Och vad händer när luften börja läcka ut(det gör det alltid på luft dämpare)?

Lite funderingar bara....

ADF: Luftdämpare läcker inte mycket alls. Väääldigt lite över flera månader, knappt så det märks faktiskt.

Köp en pump med muntycke i vinkel och slang typ BBB så är det inga problem tror jag. Kostar ett par hundralappar men är ett måste!

Enduron kan jag inte uttala mig så mycket om eftersom jag inte kört någon. Rullat lite på ett par SX-Trails och det enda jag ogillade med dom var den döda bakdämparen, men det är nog bara en vane/smaksak. Fox dämpare är väl generellt sett mer livliga än 5Th har jag för mig att jag har läst någonstans.

Fox DHX Air-dämparen på -06 Enduro har inte justerbart tryck i "Boost Valve" (påverkar progresiviteten vid kompression) via schraderventil på änden av piggy-backen utan trycket är satt från fabrik och ingen ventil finns. Dämparen är en specialversion för Specialized.
Den vanliga luftfjädern justeras enkelt med vilken dämparpump som helst, ventilen sitter på sidan av dämparen.

Senast redigerad av en moderator:
Ok, nu börjar det klarna, tack för alla svar.
Bara en liten sak, var kan man köpa en sådan dämparpump(BBB's borde alltså fungera som Mårten nämnde?) som passar? finns dom på CycleComponents?
tack igen :)

Senast redigerad av en moderator:
*micke*

Tackar.... Men du... tror du man skulle kunna sätta dit en fox dhx 4.0(coil) på en SX trail '05?
Kommer man åt schrader ventilen då? (det är ju trots allt inte samma geometri på ramen)

Annars borde jag med andra ord utan några större svårigheter kunna montera en Fox DHX air som jag dessutom kommer kunna ställa lufttrycket på med en dämparpump?

plumser

Enduron levereras med en Pike ser jag. Jätte bra gaffel måste jag säga.... Köp enduron det är en väldigt allsidig hoj.

hehe, har bestämt mig, för att det blir enduron nu. Frågade om dom hade medium eller large på lager, fick ett lite kryptiskt svar och det verkar som om dom inte har den på lager men att det tar 6-10 dagar för dom att få in den och sen skicka till mig.
Det ger mig iallafall tid till att skaffa nya pedaler, skor, hjälm och en dämparpump :)
Återkommer med RideReport och bilder när jag fått den. tack för alla svar!

Ser ut som bra köp, Enduron är en säker happyfolkvagn. Shick har ju en sådan också och kan säkert ge lite intryck.

/Leo

Snygg hoj !

Jag köpte en likadan för ett par månader sedan och den funkar bra.

Bakdämparen justeras ju, som tidigare nämnts, med en standard gaffel och dämparpump. Inga konstigheter.

Vad det gäller storleken är den ganska lång. Om du skall välja en M eller L beror på hur du vill sitta på den. Själv grunnade jag mycket länge och väl innan jag slog till på en XL. (192cm mäter jag)

Lycka till med en fin hoj!!

Tillbaka
Topp