Ännu ett magplask i dopingträsket.

koohlt. Hoppas det är tar kohl på hans framtida karriär. så det är sista gången man sett han lägga på ett kohl i backarna.

fan taget skämt...

men att nån orkar bry sig om toppnamnen på tdf och inte acceptera dopingen övergår mitt förstånd. Varenda en av dem är ju förmodligen dopade från och till. Stallen verkar ju kräva det och att tro att en superegoist som är beredd att tok-träna 10tim om dan inte skall göra allt för att vinna är bara korkat imho. Lance hade svarat på frågan hur han kunde vara så bra med "tja vad gjorde du på julafton?", är man berädd att offra tillochmed julafton och inte vinner ändå klart att man sen gör vad som krävs, insatsen är helt enkelt för stor för att inte ta sista steget. Inget sagt om Lance dock, han var säkert ren. Eller inte, men det spelar ärligt talat ingen roll.

Senast redigerad av en moderator:
Alla är dopade, inget snack tror jag. TROR jag alltså. Läs "tester" gjorda med EPO, prestandahöjningen du får är helt sanslös, så en bra åkare med epo piskar en superbra åkare som inte tar epo, alltså är det troligt att alla är dopade.

Stervelo skrev:
-------------------------------------------------------
> Alla är dopade, inget snack tror jag. TROR jag
> alltså. Läs "tester" gjorda med EPO,
> prestandahöjningen du får är helt sanslös, så
> en bra åkare med epo piskar en superbra åkare
> som inte tar epo, alltså är det troligt att alla
> är dopade.

Är det inte troligt att dom bara kan få ut en bråkdel av den prestationshöjningen om de samtidigt vill ha en rimlig chans att klara dopingtesterna?

Atlas skrev:
> fan taget skämt...
>
> men att nån orkar bry sig om toppnamnen på tdf
> och inte acceptera dopingen övergår mitt
> förstånd. Varenda en av dem är ju förmodligen
> dopade från och till. Stallen verkar ju kräva
> det och att tro att en superegoist som är beredd
> att tok-träna 10tim om dan inte skall göra allt
> för att vinna är bara korkat imho. Lance hade
> svarat på frågan hur han kunde vara så bra med
> "tja vad gjorde du på julafton?", är man berädd
> att offra tillochmed julafton och inte vinner
> ändå klart att man sen gör vad som krävs,
> insatsen är helt enkelt för stor för att inte
> ta sista steget. Inget sagt om Lance dock, han
> var säkert ren. Eller inte, men det spelar
> ärligt talat ingen roll.

Det tillhör jultraditionen att ta ett riktigt långpass på julafton. Det har inget med att vara träningsfanatiker att göra :D Har man inte tränat på hela månaden så ska man ändå ut då.

Graj...Tja, det är ju en "komplikation" förstås, det tänkte jag inte på, jag kan inte epo så bra att jag vet hur det måste doseras och tas in för att ha verkan när du tävlar. Bra poäng.

En idé är att de 3 stora tävlingarna (Girot, Touren, Vueltan) går samman sanerar sig själva genom att ge livstid till de som torskar på deras tävlingar. Inget toppstall kommer att kontraktera dessa "pundare" om de inte får åka på de stora tävlingarna.

/J

elmaco skrev:
> "non-negative", är det det nya "politiskt
> korrekt" för positiv?

Ja, det var sanneligen det mest spektakulära med den nyheten.

Rock skrev:
> Det verkar som om alla som satt sin fot i
> T-Mobil/Telecom torskar förr eller senare.

Det gäller ju intressant nog även USP/Discovery... förutom Lance då, men dopingfallen kom ju när de åkarna lämnade det stallet för att få köra för egen framgång (vilket Lance aldrig behövde göra). Vilket ofta innebar att de körde sämre och sen torskade för doping....

Ingen rök utan eld. Rödhåriga ljuger som sotare har jag hört! AIDS, det uppkom bland kyrkvaktmästare i Bengtfors och polacker är ett trevligt folkslag med sina milsvida stränder och sin fria kärlek.

Men visst känns det som dopingtesterna för stunden är ikapp dopingpreparaten, trevligt att det verkligen blir chansartat för dom som dopat sig och nu sitter på nålar och väntar på alla omanalyserade prover :-) T

clnr skrev:
> MIRCERA:
> http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produk
> t.jsp?NplID=20060629000137&DocTypeID=7&UserTypeID=
> 2

Tackar

Undrar om Kohls läkare läser FASS?
"Felaktig användning av MIRCERA hos friska personer kan leda till en kraftig ökning av hemoglobin. Detta kan leda till livshotande hjärt-/kärlkomplikationer."

Fast det kanske var just ovanstående komplikation de ville åt...

clnr skrev:
> MIRCERA:
> http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produk
> t.jsp?NplID=20060629000137&DocTypeID=7&UserTypeID=
> 2

Från ovanstående länk:

"MIRCERA påverkar inte din förmåga att köra bil eller använda maskiner."

Ah, det var ju lugnande besked. Det verkar inte som att cykelförmågan påverkas negativt! Fast cykel kanske inte är en maskin ... :-)

EPO är det i kroppen naturliga ämnet som talar om att kroppen behöver producera mer röda blodkroppar. Detta regleras automatiskt, dvs kroppen producerar EPO när den behöver fler röda blodkroppar (om man är frisk). Om kroppen tycker att den har röda blodkroppar så det "räcker" så producerar den inte längre något EPO.
Om man då tillför EPO utifrån via t ex en injektion så producerar kroppen ännu fler röda blodkroppar och eftersom det är de röda blodkropparna som transporterar syret i blodet så för du bättre syretransport vilket gör bättre prestation.

MIRCERA är ett läkemedel som innehåller EPO.

Sen kan man även bloddopa sig genom en blodtransfusion. Detta gör man genom att tappa blod som man sedan koncentrerar ut röda blodkroppar ur. Sedan låter man kroppen själv återhämta sig och återbilda den mängd röda blodkroppar som man tappade ut. När kroppen återställt sig så tankar man in det avtappade röda blodkropparna igen, och alltså ökat sin totala mängd röda blodkroppar.

I dagsläget finns det inget (vad jag vet) sätt att upptäcka denna form av bloddopning eftersom det är ens eget blod som man pumpar tillbaka.

«L'Equipe» säger att Kohl var den siste som testats positiv på TdF-08, det ska inte bli några fler för den här gången.

Jag läste igår att AFLD också skulle börja kolla 30 blodprover med märkliga värden efter egenblod-doping. Om det stämmer och de hittar något kanske det inte är riktigt slut på historien än.

JT: Det man gör är ju att man stänger av åkaren av "hälsoskäl" om denne har för hög andel röda blodkroppar. Det är ju det CSC, Astanas, Garmin mfl interna antidopingarbete går ut på. De granskar detta värde (bl a) så att det inte fluktuerar för mycket. Då kan åkare få sparken (t ex Gusev i Astana eller Honchar i T-Mobile). Även UCIs blodpass bygger på detta.

Mer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Blood_doping

JT skrev:
> Sen kan man även bloddopa sig genom en
> blodtransfusion. Detta gör man genom att tappa
> blod som man sedan koncentrerar ut röda
> blodkroppar ur. Sedan låter man kroppen själv
> återhämta sig och återbilda den mängd röda
> blodkroppar som man tappade ut. När kroppen
> återställt sig så tankar man in det avtappade
> röda blodkropparna igen, och alltså ökat sin
> totala mängd röda blodkroppar.
>
> I dagsläget finns det inget (vad jag vet) sätt
> att upptäcka denna form av bloddopning eftersom
> det är ens eget blod som man pumpar tillbaka.

Det finns nu ALDF(Franska antidopings myndigheten) ska ha tillgång till ett sådant test. 969 blodprover från OS ska vara skickade till ALDFs labratorie i Paris för analys av CERA och blodtransfusioner med eget blod. Det lär komma mer dopingskandaler alltså. Dock har alla förbund inte godkänt testningen ännu men UCI är bland dem som godkänt testet.

Det biologiskapasset(blodpasset) som clnr skriver om är något som jag tror fungerar i längden. Det gav ALDF info som hjälpte dem att hitta de proverna de omtestat. Alla kan se om en idrottares blodprofil har förändrat sig markant mot tidigare uppmätta värden. 7 icke negativa tester av 30 suspekta(som klarat sig med det gamla testet) är en hög andel och bör visa på att det knappas in på fuskarna.

GoranS skrev:
> Ah, det var ju lugnande besked. Det verkar inte
> som att cykelförmågan påverkas negativt! Fast
> cykel kanske inte är en maskin ... :-)

Om man läser i riktiga FASS och inte på bipacksedeln så står det såhär:
"MIRCERA har ingen eller försumbar effekt på förmågan att framföra fordon och använda maskiner."

Tillbaka
Topp