Anorektiska Cyklar?

Agge

Medlem
Anorektiska Cyklar?
Hur mycket spelar vikten på en cykel roll, egentligen?

Är det inte så att har man ett par kilos trivselvikt så är det bättre att börja skära(?) där istället för att köpa på sig nya prylar till hojen för ett basbelopp för att få ner vikten ett halvt kilo, eller?

Givetvis är en cykel på 25kg jobbigare att hantera än en på 9kg men om man håller sig kring 13kg som verkar vara en ganska normal vikt för en full dämpad Trail/XC konfig så är väl ett kilo hit eller dit inte hela världen?

//Vikt Väktarna

Anorektiska Cyklar?
Det är väl som med alla andra trosuppfattningar här i världen. Tror man att 500 g på cykeln är livsavgörande så är det så. Tror man inte att det spelar någon större roll så kommer man aldrig att märka någon skillnad.

Anorektiska Cyklar?
klart det inte spelar roll om du inte jagar bättre tider.
du ser ju själv en skillnad mellan en på 25kg än en på 9kg.
20kg och en på 9kg = är det skillnad också ?
15kg och en på 9kg = är det någon skillnad ?
självklart krymper ju skillnaden men det är ju skillnad.

det finns folk som borrar upp sina aluminiumskruvar för att få lättare cykel kanske bara genererar en 1/1000 del i tid på en 8 mils bana men 1/1000 del sanbbare än alla andra så är du 1a.
(dom 2 raderna ovanför är vilt tagna i luften utan något vetenskapligt belägg att vara sant)

Ju tyngre cykel du cyklar på desto bättre träning :-)

Anorektiska Cyklar?
Jag släpar på en 16.5 - 17.0kg FS i skogen och kan inte påstå att den känns så tung. Inga planer på att lätta den heller... :-) Jämförelsevis så väger vinterhardtailen 13.5kg och känns likvärdig.

Det som gör skillnad på en heldämpad är hur trampeffektiv cykeln är. Ta två olika heldämpade och du upplever en viss skillnad. Det löser tillverkarna på olika sätt, antingen med länkage som motverkar gung eller SPV/Propedal dämpare.

Sen ska man inte heller slänga på för tunga DH däck, om man vill köra på lite i skogen. 2.3-2.5" däck runt 750-950 gram är lagom, då med vanliga XC slangar på 250 gram.

/Leo

Anorektiska Cyklar?
Om man vill vinna någon tävling har man nytta av en lätt cykel. Vill man däremot bara lalla runt i skogen spelar det inte lika stor roll dock skulle jag tro att man har roligare på en lätt cykel.

Anorektiska Cyklar?
Struntade faktiskt i att ta reda på vad min Giant Trance vägde när jag köpte den och gick helt på hur den kändes. Likt förbannat åkte badrumsvågen fram härom dagen och jag vägde den (13,1 kg).

Borde fokusera på att cykla mer istället för att jaga gram på webbsidor...

Anorektiska Cyklar?
Skulle kunna "lalla" omkring på stigarna i Hellas på en sådan här. (150mm!)

Kostar bara ca 7500 Pund så jag ska bara sälja min kropp till något skumt läkemedelsbolag först

Genius-lightweight460.jpg ht=265

display_lightweight_genius460.jpg ht=663

Anorektiska Cyklar?
Sen det här med lätta cyklar... Det är kul , man har det som hobby...Vad kan man göra för att fixa til sin bike.. Planera fundera. räkna....Är ju en del av grejen om man gillar sin cykel..

Om man jämför med bilar så räcker 40 hk för at få upp bilen i 110 km/h...
men det är roligare med 300 hk..Och trimma sin bil och kitta den kostar... men man behöver inte...
Eller jo... Om man tycker det är kul...

Eller fotokillarna... som köper ett beggat objektiv till sin kamera för 50.000 kr... jag ser ingen skillnad på hans bilder eller de som jag tar med min 4000 kr kamera.... Men det är hobby...

Eller att inte förglömma hifinördarna.. som köper högtalare för 50.000 kr... jag tycker det låter bra men det gör ett system för 5.000 med...

Allt handlar om hobby och vad man är beredd att lägga...

Roger

Anorektiska Cyklar?
Rippa skrev:
-------------------------------------------------------
> Fast lätt är ALLTD bäst. Oavsett sport. ALLTID!

Så du tror lättviktarna vinner över tungviktarna i boxning?

Anorektiska Cyklar?
Iofs ganska uppenbart att den store mannen kommer ligga fint när den lille satt sin hadouken power punch i den andra samt sin backflip roundhouse killer kick i tredje bilden...

Anorektiska Cyklar?
Agge skrev:
> Hur mycket spelar vikten på en cykel roll,
> egentligen?

Det är en fråga som bara du själv kan svara på. Men vetenskapen säger att det ÄR skillnad. För de som tror på vetenskapen.

> Är det inte så att har man ett par kilos
> trivselvikt så är det bättre att börja
> skära(?) där istället för att köpa på sig
> nya prylar till hojen för ett basbelopp för att
> få ner vikten ett halvt kilo, eller?

Eftersom du skriver några kilo på kroppen men bara ett halvkilo på cykeln så känns inte frågeställningen riktigt rättvis. eller avd tycker du?

> Givetvis är en cykel på 25kg jobbigare att
> hantera än en på 9kg men om man håller sig
> kring 13kg som verkar vara en ganska normal vikt
> för en full dämpad Trail/XC konfig så är väl
> ett kilo hit eller dit inte hela världen?

Det är ok, Det är frivilligt att banta cykeln. Jag gissar att det är det du ville höra..;)

Anorektiska Cyklar?
Det gäller att banta på rätt ställe. Jag märker skillnad på långlopp när jag gått ner 5kg (är rätt tung till att börja med) och jag märkte skillnad när jag fick hjul som var 500gr lättare. 50gr på sadeln gör nog varken till eller från.

Anorektiska Cyklar?
Att jämnföra en kroppsvikt på typ 85 kg med en cykel på 12 kg är inte relevant. Din kropp är anpassad att förflytta din egen vikt men inte att förflytta den extra vikt som cykeln innebär. Sett över lång tid så är även en liten viktskillnad kännbar. Prova med att hänga på en ryggsäck med 2 kg och kör din favoritrunda. Du kommer att märka skillnad.
Jag kan hålla med om att det är bättre, och framförallt billigare, att minska kroppsvikten med några kilo än att minska cykelns vikt med samma mängd.

Anorektiska Cyklar?
Orkar inte läsa alla inlägg i tråden, men ska något vara lätt på cykeln så ska man ha ätta hjul som är lätta att acceerera. Sen finns det ingen anledning att slimma cyken om man väger +100kg heller eftersom man då antagligen kommer att få hållfastighetsproblem att dras med i stället :-/ T

Anorektiska Cyklar?
Det är nog en fråga om tycke och smak. En del tycker att en sviktande superlätt xc-gaffel är en förbättring, medans en annan vill ha en superstiff gaffel med bra funktion och hög vikt istället.

Just vikten på gaffeln spelar rätt stor roll för hur cykeln styr tycker jag, alltså själva vikten inte styvhet etc.

Anorektiska Cyklar?
Ville skrev:

"Eftersom du skriver några kilo på kroppen men bara ett halvkilo på cykeln så känns inte frågeställningen riktigt rättvis. eller avd tycker du? "

Håller med frågan borde egentligen vara: -Vad är relationen mellan dessa då? Förmodligen är svaret hur långt är ett snöre... Eller kan man säga att 1kg på kroppen motsvarar ex. 0,2 kg på cykeln?

Är det hela ekipaget som räknas (cykel+människa) i förhållande till något ideal eller?

Fan, cyklar ju mest på min egen känsla som är bra och sen började jag väga cykeln...

Ska hem och borra lite i ramen efter jobbet, ska bara käka en tefats pizza först! ;-)

Anorektiska Cyklar?
Agge skrev:
> Eller kan man
> säga att 1kg på kroppen motsvarar ex. 0,2 kg på
> cykeln?

Jag skulle snarare säga tvärt om. Vikten på kroppen är ju antingen muskler eller fett som gärna sitter centralt på magen. Cykeln håller du i händerna och fötterna(=mycket jobbigare).

Om man är WW tror jag ivf det är bra att sikta på hela paketet. känns ju inte så sunt att deffa sig själv och cyklen för att sedan ha emd sig 5 kg med krimskrams i väskan:)

Hur man cyklar spelar oxå mycket stor roll. Om man ligger och malaer på jämna stigar är skillnaden säkert mindre än om du hela tiden håller på och accelererar din cykel i någon riktning.

Men svaret är självklart 42.

Anorektiska Cyklar?
Ville skrev:
>
>
>
> Hur man cyklar spelar oxå mycket stor roll. Om
> man ligger och malaer på jämna stigar är
> skillnaden säkert mindre än om du hela tiden
> håller på och accelererar din cykel i någon
> riktning.
>
> Men svaret är självklart 42.

Vad menar du? Hur ska jag tolka det självklara svaret?

* Cykelns + persons vikt ska vara 42 kg
* Cykelns vikt ska vara 42 kg
* Personens vikt ska vara 42 kg
* Cykelns vikt ska vara 42% av personens vikt
* Man ska borra 42 hål i ramen
* Man ska minska vikten på cykeln med 42%
* Man ska äga 42 cyklar

Snälla... Förklara bättre för de som inte vet bättre

/Stellan

Anorektiska Cyklar?
OM
Cykeln väger 10kg.
Cyklisten väger 100kg.

Då är relationen cykel-cyklist 1-10. Att minska 1kg i vikt på cykeln motsvarar att cyklisten ska gå ner 10kg. Rent krasst alltså. Någon med större matematiskt kunnande än mig själv får gärna räkna vidare på detta där olika parametrar räknas in. Tex 300gram på hjulen är värt 5kg på kroppen istället för 3kg, baserat på hur mkt lättare det blir att accelerera cykeln. Och en minskning av sadelvikt kanske har värde 2-1 istället.

Så alla vi som kämpa-r/t med viktminskningar på kroppen inser väl att det är klart värt att handla lättare komponenter. Oavsett var på cykeln dom sitter.

Undrar om inte det var något liknande ts var ute efter. Och gärna lite mer kompetent utfört än det jag mäktade med här.

Anorektiska Cyklar?
Ville skrev:

> Om man är WW tror jag ivf det är bra att sikta
> på hela paketet. känns ju inte så sunt att
> deffa sig själv och cyklen för att sedan ha emd
> sig 5 kg med krimskrams i väskan:)

Nä, det har man väl medcyklister till? :D

Anorektiska Cyklar?
Väg aldrig cykeln då slipper du alla problem. Om någon frågar svarar man bara 42 och räcker inte det hänvisar man bara till Douglas Adams.

Anorektiska Cyklar?
Beofred skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Om man är WW tror jag ivf det är bra att
> sikta
> > på hela paketet. känns ju inte så sunt att
> > deffa sig själv och cyklen för att sedan ha
> emd
> > sig 5 kg med krimskrams i väskan:)
>
> Nä, det har man väl medcyklister till? :D

Du menar flickvänner?!

Anorektiska Cyklar?
schture skrev:
> Väg aldrig cykeln då slipper du alla problem. Om
> någon frågar svarar man bara 42 och räcker inte
> det hänvisar man bara till Douglas Adams.

vad skal man då skylla på om allt går snett?!

Anorektiska Cyklar?
1) Däcktrycket 2) Global economic meltdown

Ville skrev:
> vad skal man då skylla på om allt går snett?!

Anorektiska Cyklar?
Ville skrev:
> vad skal man då skylla på om allt går snett?!

Attackerande hundar och pensionärer. Stenkastande barn.

Anorektiska Cyklar?
Viktiga är att komma underfund med vad man vill ha av sin cykel, vill man ha de nyaste och en massa slaglängd o skit får man väll ha det. Vill man inte ha allt det där är det ju frittfram att bygga efter sitt eget huvud. Svåra är ju idag att bygga en cykel som inte kräver direkt mycket underhåll...

Anorektiska Cyklar?
toshiba skrev:
> Det är roligt att göra sin cykel lättare
>
> Det är inte roligt att göra sin kropp lättare
>
> Jag cyklar för att det är roligt

Du får ligga mer om du trimmar kroppen. Det är roligare att ligga än att cykla.

Anorektiska Cyklar?
> Du får ligga mer om du trimmar kroppen. Det är
> roligare att ligga än att cykla.

Jag är gift så jag får ändå inte ligga. Återstår bara att lätta cykeln.

Anorektiska Cyklar?
Prova att trimma kroppen och viska 42 i din hustrus öra, det kan funka ;-)

toshiba skrev:
> Jag är gift så jag får ändå inte ligga.
> Återstår bara att lätta cykeln.

Anorektiska Cyklar?
Fattar jag rätt så ska ratio cykel människa vara 1/10 och att siffran 42 ska vara med det är ju givet enligt tidigare inlägg

Som jag ser det har jag då två val:

Antingen så får jag banta ner mig till 42kg och köpa en cykel som väger 4,2kg

Alt

Gå upp till 420kg och ha en cykel på 42kg

Jag tror inte jag får ligga i något av alternativen

Anorektiska Cyklar?
Watt per kilo brukar ju framhävas som viktigt. Kan man inte räkna in cykelvikten också?
Tröskeleffekt 270 w / Min vikt 75 kg + cykel 11 kg = 3.14 w/kg

om jag bantar cykeln 2 kg: 3.21 w/kg

En dum fråga blir då: Spelar det någon roll om det är cykelns vikt eller min egen som bantas?

Anorektiska Cyklar?
> En dum fråga blir då: Spelar det någon roll om
> det är cykelns vikt eller min egen som bantas?

Tvärtom så blir du snabbare om du går upp i vikt, för då blir du mer aero.

Tillbaka
Topp