Ansträngande montering av MTB-däck

Onyx

Aktiv medlem
Monterade nytt Rocket Ron däck på en Bontrager Duster Lite 29" fälg. Har aldrig varit med om så jobbig montering. Det tog nästan tre timmar att få dit däcket samt lyckades knäcka tre Park Tools däckavtagare. Läste runt nätet där det tipsas om bla diskmedel, däcktång och varmluftspistol. Diskmedel hjälper måttligt. Några menar att det är på grund fälgen är "Tubeless Ready" andra menar att det är däcken som är boven. Min erfarenhet säger att fälgen är boven.

I vintras satte jag dit Schwalbe dubbdäck. Nästan lika jobbigt, men utan knäcka däckavtagare. Jag centrerade däcken och pumpade upp med maxtryck. Sidorna såg bra ut och den fick stå med maxtryck i några dagar. Efter fyra rundor tappade den sin form och man kunde tydligt se på sidorna att däckskanten hade sjunkit in fälgen.

Vilka fälgar rekommenderas om man vill kunna kränga på ett XC däck utan få blodsmak i munnen? Vill helst kunna byta ut slang på plats under en runda.

Det ska vara lite motstånd att kränga på ett TLR däck på en motsvarande fälg.
Det låter dock märkligt med så mkt våld, men får du ner däcken ordentligt i centrum (u formade delen) vi montering?

Skit bakom spakarna vill jag påstå, aldrig varit med om att inte få på ett mtb däck lätt med bara fingrarna .

Vissa däckmodeller och framför allt vissa batchar kan vara knepiga att få på fälgen. Har man otur har man fått ett extra tight exemplar av däcket.

Tvålvatten (ibland krävs relativt stora mängder med ett par påfyllningar då vattnet dunstar rätt snabbt) och tålamod tillsammans med däckavtagare/-påtagare fungerar för mig.

När jag bytte däck i helgen tog det 5 min att få på framdäcken och 40 minuter för bakdäcket.

det gäller att ha rätt storlek på däcket:))

och sedan klämma ner kantråden på sida nr2 ner i nedsänkningen i mitten av fälgen hela vägen runt utom på platsen där däcket ska krängas innanför. och det ska vara nära ventilen.

om fälgen är vettig brukat det inte krävas våld alls. om man har slang kan den gärna innehålla lite luft, men inte så det hindrar att klämma ner däck-kanten till fälgens mitt hela vägen runt.

Jag har flera härvor med att sätta på däck. Schwalbe RR med snakeskin 2,25 var ett helvete på min cykel, slutade hos LBS. Köper aldrig mer Schwalbe till den cykeln. För någon vecka sedan fick jag inte på bakdäcket, köpt nya Specialized ground control, Griptongummi. LBS igen (snacka om att jag har dåligt självförtroende nu...) men de upptäckte att fälgbandet hade flyttat lite på sig och omöjliggjorde montering. De satte dit nytt fälgband och smällde dit däcket. De som aldig haft omöjliga däck vet inte hur det kan vara... jag har nu utvecklat däckfobi.

Senast ändrad:
GustafH sa:
jonte987 sa:

Har aldrig behövt det på cykeldäck men på mc smetade vi det på insidan för att kunna få däcken på fälgen. Brukar inte vara några problem att poppa mc-däck. Sen avdunstar det och däcket sitter kvar fint.

Har ett nytt mm 29 på väg in så ska utvärdera olika metoder.
Mm på mina 27.5 var en mardröm.

Har samma bekymmer på mitt dt2200 bakhjul o med schwalbe.. med contidäck fungerar de ok.
Gissar att de helt enkelt är schwalbedäck som är en aning trängre o i mitt fall dthjulen som är aning större o kanske samma som i ditt fall med bontragerhjulen.

kör på mtb mest schwalbe och det har varit misärfritt. deras dubbdäck till brompton kräver extra klen innerslang som inte hindrar att däcket går ner i skåran.

Monterade nytt Rocket Ron däck på en Bontrager Duster Lite 29" fälg. Har aldrig varit med om så jobbig montering. Det tog nästan tre timmar att få dit däcket samt lyckades knäcka tre Park Tools däckavtagare. Läste runt nätet där det tipsas om bla diskmedel, däcktång och varmluftspistol. Diskmedel hjälper måttligt. Några menar att det är på grund fälgen är "Tubeless Ready" andra menar att det är däcken som är boven. Min erfarenhet säger att fälgen är boven.

I vintras satte jag dit Schwalbe dubbdäck. Nästan lika jobbigt, men utan knäcka däckavtagare. Jag centrerade däcken och pumpade upp med maxtryck. Sidorna såg bra ut och den fick stå med maxtryck i några dagar. Efter fyra rundor tappade den sin form och man kunde tydligt se på sidorna att däckskanten hade sjunkit in fälgen.

Vilka fälgar rekommenderas om man vill kunna kränga på ett XC däck utan få blodsmak i munnen? Vill helst kunna byta ut slang på plats under en runda.
Värdelöst med hjul/däck/slang, som man inte med lätthet kan byta på en runda!

Jag har samma hjul och det är ett jävla helvete att montera däck på dom. Kör också schwalbe. För att däcken ska poppa så krävs rikligt med såpvatten och kompressor. Vid strax över 3 bar så hoppar däcket på och det smäller så man tror fälgen ska spricka.
Kan ibland krävas fler försök innan däcket sitter som det ska.
Skulle jag punka och behöva slänga i slang så är jag nog lurad.

Jag har samma hjul och det är ett jävla helvete att montera däck på dom. Kör också schwalbe. För att däcken ska poppa så krävs rikligt med såpvatten och kompressor. Vid strax över 3 bar så hoppar däcket på och det smäller så man tror fälgen ska spricka.
Kan ibland krävas fler försök innan däcket sitter som det ska.
Skulle jag punka och behöva slänga i slang så är jag nog lurad.
Skit tråkigt! !!

Skit bakom spakarna vill jag påstå, aldrig varit med om att inte få på ett mtb däck lätt med bara fingrarna .
Pudlar här 2år senare . Knäckte faktiskt kanttråden på ett gammalt schwalbe däck som jag försökte sätta upp på en bontrager kolfälg i somras...
Riktigt djävla skumt att en premiumfälg hade så in i helvete kass passform .

Pudlar här 2år senare . Knäckte faktiskt kanttråden på ett gammalt schwalbe däck som jag försökte sätta upp på en bontrager kolfälg i somras...
Riktigt djävla skumt att en premiumfälg hade så in i helvete kass passform .
Bontrager med tl-fälgband med försäkringsbolagskanter är jävulens påfund.
Inget att pudla för med dom hjulen, jag skulle aldrig köra originalsetup på dom.
Om man plockar av mongofälgbandet och istället tejpar med tunn tejp är det mkt lättare.

Jag har flera härvor med att sätta på däck. Schwalbe RR med snakeskin 2,25 var ett helvete på min cykel, slutade hos LBS. Köper aldrig mer Schwalbe till den cykeln. För någon vecka sedan fick jag inte på bakdäcket, köpt nya Specialized ground control, Griptongummi. LBS igen (snacka om att jag har dåligt självförtroende nu...) men de upptäckte att fälgbandet hade flyttat lite på sig och omöjliggjorde montering. De satte dit nytt fälgband och smällde dit däcket. De som aldig haft omöjliga däck vet inte hur det kan vara... jag har nu utvecklat däckfobi.
Jag har också utvecklat svår däckfobi efter ett antal problematiska däck att framför allt få av!! Fy fan!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp