Ansträngande montering av MTB-däck
Monterade nytt Rocket Ron däck på en Bontrager Duster Lite 29" fälg. Har aldrig varit med om så jobbig montering. Det tog nästan tre timmar att få dit däcket samt lyckades knäcka tre Park Tools däckavtagare. Läste runt nätet där det tipsas om bla diskmedel, däcktång och varmluftspistol. Diskmedel hjälper måttligt. Några menar att det är på grund fälgen är "Tubeless Ready" andra menar att det är däcken som är boven. Min erfarenhet säger att fälgen är boven.
I vintras satte jag dit Schwalbe dubbdäck. Nästan lika jobbigt, men utan knäcka däckavtagare. Jag centrerade däcken och pumpade upp med maxtryck. Sidorna såg bra ut och den fick stå med maxtryck i några dagar. Efter fyra rundor tappade den sin form och man kunde tydligt se på sidorna att däckskanten hade sjunkit in fälgen.
Vilka fälgar rekommenderas om man vill kunna kränga på ett XC däck utan få blodsmak i munnen? Vill helst kunna byta ut slang på plats under en runda.
I vintras satte jag dit Schwalbe dubbdäck. Nästan lika jobbigt, men utan knäcka däckavtagare. Jag centrerade däcken och pumpade upp med maxtryck. Sidorna såg bra ut och den fick stå med maxtryck i några dagar. Efter fyra rundor tappade den sin form och man kunde tydligt se på sidorna att däckskanten hade sjunkit in fälgen.
Vilka fälgar rekommenderas om man vill kunna kränga på ett XC däck utan få blodsmak i munnen? Vill helst kunna byta ut slang på plats under en runda.