ANT+ i TrainingPeaks Virtual

Dr D

Aktiv medlem
Någon här som använder ANT+ för kommunikation mellan dator och trainer i TrainingPeaks Virtual?

Jag kör normalt kör Wahoo SYSTM på en liten PC med Win11. Från SYSTM kan jag använda BT (inbyggt in PC'n) och/eller ANT+ (USB-dongel) för att prata med kringutrustning. I praktiken använder jag dock bara ANT+, eftersom jag tycker att det är snabbare och stabilare, BT tenderar att lagga och helt tappa kontakten ibland.

Men har jag börjat använda TrainingPeaks Virtual. TPV vägrar verkligen att använda ANT+. I fönstret där man väljer vilken utrustning man ska koppla upp, så är BT-symbolen tänd och blinkar. ANT+-symbolen är dock utgråad, det är som att det finns en inställning någonstans för att deaktivera ANT+. Men jag lyckas inte hitta något liknande.

Drivrutinen för ANT+ är den som TP rekommenderar, v1.2.40.201. Och jag tänker att eftersom ANT+ funkar från SYSTM, så är det väl knappast drivaren eller USB-dongeln som är problemet?

Någon som har likande problem, eller som råkar veta vad som är fel?
Jag har skickat in ett ärende till TP support, men där händer inte mycket....

Jag har anslutit ANT+-enheter i TPV.
Kör också SYSTM. Hade dock problem med att ansluta ANT+ förra veckan, men det löste sig genom att installera om drivrutinen till min Suuntosticka.

Någon här som använder ANT+ för kommunikation mellan dator och trainer i TrainingPeaks Virtual?

Jag kör normalt kör Wahoo SYSTM på en liten PC med Win11. Från SYSTM kan jag använda BT (inbyggt in PC'n) och/eller ANT+ (USB-dongel) för att prata med kringutrustning. I praktiken använder jag dock bara ANT+, eftersom jag tycker att det är snabbare och stabilare, BT tenderar att lagga och helt tappa kontakten ibland.

Men har jag börjat använda TrainingPeaks Virtual. TPV vägrar verkligen att använda ANT+. I fönstret där man väljer vilken utrustning man ska koppla upp, så är BT-symbolen tänd och blinkar. ANT+-symbolen är dock utgråad, det är som att det finns en inställning någonstans för att deaktivera ANT+. Men jag lyckas inte hitta något liknande.

Drivrutinen för ANT+ är den som TP rekommenderar, v1.2.40.201. Och jag tänker att eftersom ANT+ funkar från SYSTM, så är det väl knappast drivaren eller USB-dongeln som är problemet?

Någon som har likande problem, eller som råkar veta vad som är
Jag har skickat in ett ärende till TP support, men där händer inte mycket..se rill
Se till så att inget annat program på datorn som använder ant+ (SYSTM) ligger öppet i bakgrunden. Om så är fallet så kommer inte TPV åt hårdvaran.

Hos er där ANT+ funkar, hur ser det ut för er i fönstret där man kopplar upp sin utrustning? För mig ser det ut som i bilden nedan, ANT+-ikonen uppe i högra hörnet ser avaktiverad ut.
Privat TP connect.webp

Vet du vilken revision på drivare du har? Var hittade du den?
Tror jag avinstallerade den gamla och fick en ny i Windows Update - Advanced.
Hos er där ANT+ funkar, hur ser det ut för er i fönstret där man kopplar upp sin utrustning? För mig ser det ut som i bilden nedan, ANT+-ikonen uppe i högra hörnet ser avaktiverad ut.
Visa bilaga 813712
Precis så såg det ut när ANT+ inte fungerade. Efter såg den ikonen ut som den pulserande BT.

Nu har jag uppdaterat drivaren och inget annat än TPV startad, men ANT+ går ändå inte igång.

Kan det vara någon bakgrundprocess som lägger beslag på den? Finns det något smidigt sätt att ta reda på vilken i så fall? Jag tänker att om jag öppnar Aktivitetshanteraren och tittar på listan över bakgrundsprocesser, samtidigt som jag pluggar i och ur USB-dongeln, så kanske det går att se någon slags förändring i listan?

Jag ser också att WiFi kan störa ut ANT, speciellt kanal 11. Ska kolla om det är något jag kommer åt att ändra.
Men åter igen, ANT funkar ju i SYSTM, så då borde inte störningar vara problemet.

Ska nog även testa att avinstallera SYSTM tillfälligt, bara för att se om det blir någon skillnad i TPV.

Garmin låser väl trainern inte datorn och jag tvivlar på att wifi störningar gråar ut den i applikationen.
Om det funkar i en app men inte i annan så bör det inte vara nån process annat än den första appen som tar kopplingen. Med mindre än att den andra appen hanterar det felaktigt,

ok, garmin express. My bad. Jag tänkte på att många säger att garmin EDGE kan sno koppling till trainern så att motståndet släpper.
Om det är problemet så måste det ändå vara så att app1 hanterar detta bättre än app2 - men så kan det så klart vara.
Avinstallera både app1 och garmin skulle jag säga

Jaha, lägesrapport:
Garmin Express och Wahoo SYSTM avinstallerat.
Ingen ANT i TPV.

Provat att installera om drivare flertal gånger.
Ingen ANT i TPV.

Provat att installera om TPV.
Ingen ANT i TPV.

Provat ANT-dongeln både i datorns USB2- och USB3-portar.
Ingen ANT i TPV.

Provat kort passiv USB-förlängningskabel, samt lång aktiv USB-förlängningskabel.
Ingen ANT i TPV.

Nu har jag slut på idéer.

Tillbaka
Topp