Antik Crescent?

Picko47

Medlem
Antik Crescent?
Crescent.JPG

Jag har en gammal Crescent Racer (orange i original). Jag undrar om någon kan tipsa om hur gammal den kan vara och om den har något värde. Ramnr N659849.
Tror att allt är original; Fälgar "Weinmann", Däck "Super Corsa 290" limmade, Sadel "Brooker B17", Styre "M.Klint/A.Scotte - S.Maes/Depose Brevette, Styrstolpe "Citam", Växlar "LJ Simplex" 4 + 2 kransar, Bromsar Bak: "Weinmann Typ730" Fram: Altenburger Mod 1 47".. Mvh Picko47

Antik Crescent?
Håller med föregående talare.
Det där är en jävligt cool cykel men det finns inget ekonomiskt värde i den.
Värdet skulle stiga astronomiskt om den var i orginalkulören, säkert 400 spänn.
Vad åldern beträffar har jag ingen aning men min farfar hade en liknande.
Försök o skräm liv i den och cykla runt och se skön ut.
Mitt råd.

Antik Crescent?
Det förvånar mig alltid när folk svarar på en tråd med rena gissningar.

Cykeln är från 1956. Under en tid på 50-talet var siffran efter "N": et årtalet.

Värde, som redan skrivits = utan originallack är det delarnas värde och det är ganska litet. Är sadeln i bra skick betingar den högst värde. Totalt 500-1500 beroende på.

Antik Crescent?
Det förvånar mig alltid när folk svarar på en tråd med rena gissningar.

Cykeln är från 1956. Under en tid på 50-talet var siffran efter "N": et årtalet.

Värde, som redan skrivits = utan originallack är det delarnas värde och det är ganska litet. Är sadeln i bra skick betingar den högst värde. Totalt 500-1500 beroende på.
Kung!

Antik Crescent?
Nädu, vinkeln på sadelröret, sadelklämman, framväxeln osv..

J2000E: Vi alla är inte lika belästa/kunniga men gör vårt bästa ?

Nej och då kanske man inte ska uttala sig så bergsäkert? Så - som jag uppfattar det menar du att det inte kan vara en VM-racer 201/202, etc? Jag skulle säga att det är helt uppenbart är en sådan. Just på grund av sadelklämman, etc. Att den saknar framväxel har ingen betydelse alls.

Så - original-postaren - titta absolut på 201, etc.

Antik Crescent?
Tack för alla svar. (Ni är på alerten ser jag - jag har precis blivit medlem och detta var mitt första inlägg -imponerande). Jag tror att J2000E är på rätt spår för jag köpte den av en jobbarkompis på 80-talet och
redan då var den i samma skick, så 50-tal låter rimligt. Jag skall kolla på länkarna ovan. Det var tyvärr kompisen
som målade om den. Jag kanske skall försöka få fram originalfärgen igen. det är nog som någon skriver att det
ökar värdet och en sliten färg är nog bättre än denna.//Picko47

Antik Crescent?
Nej och då kanske man inte ska uttala sig så bergsäkert? Så - som jag uppfattar det menar du att det inte kan vara en VM-racer 201/202, etc? Jag skulle säga att det är helt uppenbart är en sådan. Just på grund av sadelklämman, etc. Att den saknar framväxel har ingen betydelse alls.

Så - original-postaren - titta absolut på 201, etc.

Nu skall jag inte försöka vara en besserwisser här, men 201/202 har integrerad sadelklämma ?‍♂️

Bilagor

• cres201-202.jpg
    cres201-202.jpg
    40.8 KB · Besök: 82
Antik Crescent?
Hej.. OK, N659849.. N + årtal.. Då borde det bli N + årtal + 9. Eller ska man vända på årtalet, 65 -- 56? Jag är inte påläst, undrar bara hur man gör?? Hoppas på ett påläst och tvärsäkert svar.. mvh borano20

Antik Crescent?
Varumärkesbyggande, som Stigas gamla pingisracketar med grepp döpta efter framstående spelare.Eller Adidas' Stan Smith? Långt innan detta normaliserades.

Fascinerande hur Crescent lyckades bara genom att göra den orangea färgen till sin.

Antik Crescent?
Hej, jag försöker fortsätta tråden med en följdfråga:
Som jag misstänkte själv och som några också påpekat har väl värdet sjunkit p.g.a. att den har målats om.
Därför funderar jag på att försöka komma ned till originalfärgen. Den är alltså spray-målad för minst 30 år sedan med blå-metallic. Det verkar inte helt omöjligt då T-Röd löste en del när jag skulle se ram-numret, Färgen försvann inte helt men trasan blev blå.
Är det någon som har något tips på ett lösningsmedel som löser spray-färgen men inte original-färgen.
Helst inte mattar originalet heller. Nu vet jag ju inte hur originalet ser ut, men en sliten original-lack är väl bättre
än denna?
Picko47

Antik Crescent?
Hej, jag försöker fortsätta tråden med en följdfråga:
Som jag misstänkte själv och som några också påpekat har väl värdet sjunkit p.g.a. att den har målats om.
Därför funderar jag på att försöka komma ned till originalfärgen. Den är alltså spray-målad för minst 30 år sedan med blå-metallic. Det verkar inte helt omöjligt då T-Röd löste en del när jag skulle se ram-numret, Färgen försvann inte helt men trasan blev blå.
Är det någon som har något tips på ett lösningsmedel som löser spray-färgen men inte original-färgen.
Helst inte mattar originalet heller. Nu vet jag ju inte hur originalet ser ut, men en sliten original-lack är väl bättre
än denna?
Picko47
En tanke är ju om man skulle det som ett icke helt vidhäftande skikt pga dåligt eller obefintligt underarbete. Då skulle man kunna prova med dekalborttagare. Finns på 3M eller Biltema. Annars skulle svag värme kanske kunna få det att lossna typ extremt försiktigt prov med varmluftspistol. Måste det skrapas brukar enkla isskrapor i plast kunna funka.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp