Använd den där hjälmen mina vänner

fokusu

Ny medlem
Har precis upptäckt att den är en otroligt bra livsförsäkring. De där 500-1000kr är otroligt bra investering.

Glad ihågen så bestämde jag mig tidigt imorse för att idag, just idag när det är så fint väder så skulle jag köra ett riktigt distanspass på asfalt. Började cykla och ca 2 km hemifrån så finns det en liten avtagsväg med ett riktigt skönt lite hopp. Tog lite extra fart och flyger upp som jag brukar för. Pust! Vinden tar i och jag kantrar lite till höger. Minns inget mer efter förrän jag är på akuten. Mindes inte ens vilken dag det var. Undrade bara varför jag var där, jag hade ju precis gott och lagt mig. Efter en stund börjar minnet krypa fram, kommer ihåg allt fram till hoppet. Men inget efter att jag slagit i tills jag kom till akuten. På nåt konstigt vis så har jag ändå lyckats låsa fast cykeln (brukar ha med mig ett lås för säkerhets skull).

Två sår i ansiktet, ingen hud kvar på underarmarna och en hjärnskakning blev läxan av det. Vet dock inte vad jag skall lära mig av det. Olyckan är alltid lätt framme. Tänk på det.

(Hämtade cykeln och cyklade hem)

Kan berätta en liknande sak..

Gjorde en rejäl vurpa när jag var liten, känner igen det där med att minnet tar slut vid olyckan. Jag minns nästan ingenting efteråt heller, förutom små fragment.. Hörde efteråt att jag tydligen lyckades _cykla_ hem trots en riktigt rejäl hjärnskakning. Fråga inte hur.

Jag fick dock ligga kvar på sjukhuset i ett par dagar för dom var rädda för att jag skulle ha fått permanent hjärnskada, datortomografi visade att det inte var några fel men dom ville ändå hålla mig under uppsikt. Tror det var en gång i timmen eller varannan timme dom sprang in, lyste mig i ögonen (för att se att hjärnfunktionerna fortfarande var aktiva, pupillen ska dra ju ihop sig) och försökte prata med mig. Inte så mycket sömn den natten..

Tog något dygn också innan jag kunde börja gå igen. Det var så fruktansvärt snurrigt och benen var som spaghetti.. Det kändes som jag aldrig nånsin hade gått innan och skulle göra det för första gången. Det var en otrolig prestation när jag lyckades gå ett (väldigt långsamt) varv runt sjukhusvåningen.. och det gick inte på första försöket direkt.

Läkarna och sköterskorna på sjukhuset sa att jag skulle vara oerhört lycklig för att jag hade på mig hjälmen för den hade verkligen räddat mitt liv. Utan den så hade jag definitivt inte gått därifrån alls.

Idag ger jag mig inte iväg på en cykel utan hjälm. Har inte gjort det sen den olyckan. Kommer aldrig göra det heller. Det är lätt värt 500-1000kr för något som kan en dag rädda ens liv när olyckan är framme.

*huga* Och när man väl har vant sig vid hjälm så ger den ju ibland en positiv psykologisk effekt, man vågar mer liksom. (Eller om det är det motsatta, att man fegar utan hjälm?)

Hjälm är bra och ha, men även...
- Mobil, oavsett om man är ute själv eller i flock.
- Stötsäkert fodral till mobilen, så att den överlever en vurpa.
- Vattensäkert fodral i vissa fall (för den som har för vana att cykla ner i åar och sjöar).
- Förband/bandage, om olyckan är framme.

Huh ! Inget roligt men tur att det gick väl. Vad sa läkaren då eftersom du fick åka hem så snart trots minneslucka... ? Borde man ej ligga för observation över natten och kolla blödningar ?

//Skogling

Tackar, nu så är det rätt okej ändå. Slog ju inte i så jäkla hårt ;) De gjorde en skiktröntgen och kollade efter blödningar (men det var bara tomt). Verkar som om okbenet/(kindbenet) tog första smällen så man kommer ju att vara snugg imorgon. Hjälmen är självklart paj men ytterst lite skadat på den... endast ett par hål i ytterplasten.

Saker jag alltid har med mig ut: hjälm, första förband modell liten, nallefon och överdragskläder. Man vet aldrig när det smäller.

Det fox ovan råkat ut för är riktigt mycket värre än det jag gjorde. Har fått reda på att jag medvetslös en 15-20 sek. Dock så var jag uppe och hoppade nästan direkt efter smällen och har bara "lite" huvudvärk nu. Inga problem med motoriken. Klämde till fingrarna på doktorn så det blev blämärken ;)

För mig var det extremt viktigt att få cykla hem ifrån olycksplatsen. Först då fattade jag vad som hade hänt och att allt egentligen bara gott bra. Plus att jag vet att det var en olycka och jag är inte så kass och därmed vågar cykla igen, är rätt feg ;).

Inte meningen att skrämma upp nån nu... men jag känner att jag måste få prata av mig lite. Bättre att göra det här där folk förstår. :)

hmm... Ni gav mig en liten tankeställare. Jag cyklar mest för mig själv och när jag är lite tängre bort så brukar jag ta det mer försiktigt. Men Jag brukar gilla att hoppa smått på små stenar som sticker upp på grusvägarna. Har hunnit fundera att faller jag nu så är det kört att cykla hem. Farten brukar ligga mellan 20-30km/h vid de hoppen. Kanske man skall sluta? Men det är ju så kul!

< danky_xv skrev: Farten brukar ligga mellan 20-30km/h vid de hoppen. Kanske man skall sluta? Men det är ju så kul!

Nej, sluta inte ha kul, men att ta sig en tankeställare då o då skadar inte. Det hjälper till att skärpa sinnet en aning när man gör något med lite högre risktagande än att sitta hemma o inte göra det man tycker är roligt. Allt är en övervägning om det roliga överväger risken för skador.
"Det är farligt att leva, man kan dö". Antingen genom olycka, men lycklig eller genom hjärt- o kärlproblem och olycklig.

Stefan_Nhn skrev:
-------------------------------------------------------
> < danky_xv skrev: Farten brukar ligga mellan
> 20-30km/h vid de hoppen. Kanske man skall sluta?
> Men det är ju så kul!
>
> Nej, sluta inte ha kul, men att ta sig en
> tankeställare då o då skadar inte. Det hjälper
> till att skärpa sinnet en aning när man gör något
> med lite högre risktagande än att sitta hemma o
> inte göra det man tycker är roligt. Allt är en
> övervägning om det roliga överväger risken för
> skador.
> "Det är farligt att leva, man kan dö". Antingen
> genom olycka, men lycklig eller genom hjärt- o
> kärlproblem och olycklig.
>
>
> --------
> //Stefan
>
> Be Happy, stay Happy - visit HappyMTB.org

Håller med dig fullständigt... visserligen så kommer jag inte ta det idiothoppet på ett tag igen. Har varit när på att slå mig där innan...

Tillbaka
Topp