Använda SPD skor med plattformspedaler

Unknown

Medlem
Hej!
Jag har fått ett par SPD skor i julklapp, https://www.cykloteket.se/artikel/five-ten-kestrel-lace-svart/ . Tanken är att de skall användas till mountainbikecykling, men i dagsläget så kör jag plattformspedaler.

Jag har funderat på att gå över till SPD pedaler, och har i många år cyklat BMX med SPD så jag vet vad det innebär. Men jag tror att jag kommer vilja fortsätta köra plattformspedaler på mountinbiken under vissa förhållanden. På länken ovan kan man läsa att skorna har SPD fäste, men att de fungerar till både spd och plattformspedaler, och det är det jag inte riktigt får ihop. Om man har SPD klippet påskruvat så måste väll skon bli väldigt hal? Och skruvar man bort klippet så borde man effektivt förstöra gängorna i skon. Så frågan blir helt enkelt om någon kan hjälpa mig att förstå beskrivningen, hur använder man skon utan SPD pedaler? Han man köpa en platta som man skruvar på så sulan blir "hel" och därmed kan användas utan SPD-pedaler?

Klossarna sticker antagligen upp mindre än sulan. Blir ju inte jättestor kontaktyta mellan plattformspedalen och skön, så antagligen inte optimalt men fungerar.

Som du är inne på så kommer vissa sådana skor med en platta så att sulan blir "hel", även vid urfasningen för spd-klossen. Jag har ett par sådana skor från Giro, men det blir ju lite halvdant. Bättre att köpa dedikerade skor till respektive pedalsystem, eller bara bestämma dig för ett system :)

Förstår att det kan bli lite halvdant, men kändes som en eventuell ok lösning om man bara vill köra med platta pedaler någon enstaka gång ibland. Speciellt denna årstiden. Det följde dock inte med någon platta att skruva dit, så jag funderade på om det fanns någin "universal". Men som ni säger är det säkert bättre att satsa på separata skor.

La precis en beställning på shimano ME700 så får man i alla fall testa på SPD cykling i skogen! Tack för era inlägg :)

Förstår att det kan bli lite halvdant, men kändes som en eventuell ok lösning om man bara vill köra med platta pedaler någon enstaka gång ibland. Speciellt denna årstiden. Det följde dock inte med någon platta att skruva dit, så jag funderade på om det fanns någin "universal". Men som ni säger är det säkert bättre att satsa på separata skor.

La precis en beställning på shimano ME700 så får man i alla fall testa på SPD cykling i skogen! Tack för era inlägg :)

ME700 är nog ett bra val av pedal 530 var bra och me700 skall vara lite tillputsad!

Lycka till!

Tillbaka
Topp