silverman834 skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag vill inte låta som ni-vet-vem, men
> skallskadorna minskar ju även för bilister och
> fotgängare. Jag har ingen som hellst aning om
> orsaken och det är möjligt att det inte alls
> hänger ihop, men kanske sjukvården har blivit
> bättre på att behandla dessa skador?
Jag har ingen aning om hur utvecklingen inom sjukvården har förändrats sedan 90-talet. Men jag har lite bättre koll på hur krocksäkerheten har utvecklats.
På 80-talet började krockkuddar att dyka upp i personbilar. Först på förarsidan. Men under sent 80-tal hade fortfarande långt ifrån alla bilar någon airbag alls. Sedan under 90-talet blir det allt vanligare med krockkudde, även på passagerarsidan. Ungefär vid millennieskiftet börjar det bli vanligare med krockkuddar i sidorna av förarstolarna och det följs sedan av krockgardiner, airbags för knäna med mera. Samtidigt har det skett en utveckling med bältessträckare, deformationszoner, sidokollisionsskydd, whiplashskydd, inredning som är mjukare och en hel bunt andra säkerhetshöjande detaljer för att också skydda de som sitter i bilen.
För att inte nämna alla elektroniska system som ska se till att en olycka inte inträffar alls. Det var under 90-talet som de låsningsfria bromsarna kom på bred front. Från att kanske funnits som extrautrustning i början av årtiondet till att vara standardutrustning på de flesta personbilarna i slutet av årtiondet. Dessa utvecklades sedan med antisladdsystem och antispinnsystem med mera under 00-talet. Idag finns det system för att hindra att en bil kör in i något genom att den bromsar sig själv, håller bilen i rätt fil på motorvägen med mera. Och fler elektroniska system lär det nog bli framöver.
Nu mera så arbetar biltillverkarna dessutom för att minimera skadorna för fotgängare som blir påkörda av bilar. Detta bland annat genom en front som inte är onödigt hård eller hög vid en kollision. Plus att t.ex. Volvo har börjat med en "fotgängarkrockkudde" som sitter utanför bilens passagerarutrymme och blåses upp så den ska hindra att en fotgängare slår mot vindrutan eller vindrutans sidostolpar.
Gillar man grova förenklingar så kan man säga att det egentligen inte hände mycket när det gäller krocksäkerhet i den genomsnittliga standardbilen mellan 1970 och 1990. Inte ens om man utvidgar det till att gälla åren 1950-1990 så hände så värst mycket mer revolutionerande saker i standardbilen än att det infördes säkerhetsbälte och rattstång av säkerhetstyp. Visst införde man en del andra förbättringar i kollisionsskyddet också. Men den utveckling för trafiksäkerheten som skett mellan 1990 och 2015 är gigantisk, för både de personer som befinner sig i bilarna och utanför.