Apex 1 Växlar inte ner (1x11 135mm)

Martin Eves

Aktiv medlem
Har en Merida CX600 med Apex1 long cage 11-42 med 135mm navbredd som nu fungerat bra i en säsong. Den har börjat krångla med att den inte växlar upp (mot mindre kedjekuggar) Bytt vajrar höljen och det löper lätt. Däremot verkar bakväxeln slut den glappar i alla leder och verkar inte tåla vintercykling?
Ska man byta upp mot Rival 1 då Apexsystemet inte är renoveringsbart och många verkar ha problemet när man söker "SRAM Apex 1 not downshifting"

Vilka lösningar har ni?

Köp en valfri SRAM växel med 'Exact Actuation'
(10 delade MTB-växlar funkar oxå, men då de saknar justerskruv får du peta dit en inline-adjuster på höljet.)

emmer sa:
Köp en valfri SRAM växel med 'Exact Actuation'
(10 delade MTB-växlar funkar oxå, men då de saknar justerskruv får du peta dit en inline-adjuster på höljet.)

Efter ha prövat 10-delad GX-växel så är mitt svar nej. Växlar OK för 10 växlar men 11an kommer alltid att vara oanvändbar och att växeln inte klarar 42t. I mitt fall så hade jag bara 11-37, slipade så mycket jag kunde på växeln och gav upp eftersom växeln växlade värdelöst.

Beställt en Rival 1 bakväxel och kanske det är så att man får se detta som en förslitningsvara för att det har fungerat bra.
Den växlar ner utan problem utan vajerförbindelse men trots byte höljen o.s.v så verkar inte växeln övervinna motståndet från detta.

Använder en 10-delad X7 bakväxel på crossen, med Rival1 handtag. Har fungerat utmärkt med 11-28 kassett. Skulle gärna sätta dit en smäckrare bakväxel, men orkar inte sålänge allt fungerar.

Martin Eves sa:
Den växlar ner utan problem utan vajerförbindelse men trots byte höljen o.s.v så verkar inte växeln övervinna motståndet från detta.

Om den växlar ner utan vajer är det väl vajern som är problemet? Hade samma fel på min cx600. Visade sig att jag dragit höljet lite för snävt under styrlindan. Om du lindar upp igen, växlar den som den ska då?

ChristianL sa:
Martin Eves sa:

Om den växlar ner utan vajer är det väl vajern som är problemet? Hade samma fel på min cx600. Visade sig att jag dragit höljet lite för snävt under styrlindan. Om du lindar upp igen, växlar den som den ska då?

Provade att lätta upp som du beskriver utan effekt, därför bytte jag alla höljen och vajrar och testade utan att linda samma problem.
Enligt min bedömning som inte behöver vara sann men sannolikt, så klarar inte Apex växeln mycket motstånd från vajrar speciellt inte när den börjar bli sliten då den börjat glappa betänkligt i alla leder.
Justerat B skruven så övre kedjerullen löper nära, sett till att höljena löper rakt mot anslutningarna enligt rek.

Har därmed konstaterat att bakväxeln har gjort sitt och den är intolerant mot snäva enl std vajerdragningar.

Har 2 MTB med GX resp X01 med liknande system men höljena löper mer rakt mot bakväxeln och fungerar utan problem.
Provade efter att montera en beg XT Deore med cage för 11-36 kassett och klarade detta utan problem. Detta vore förstås en lösning men vill ha kvar den lägsta utväxlingen

SRAM 1x roadgroup
Skrmavbild2018-12-29kl.19.01.31.png

SRAM 1x MTB
Skrmavbild2018-12-29kl.18.45.05.png

Shimano XT MTB
Skrmavbild2018-12-29kl.18.54.13.png

Senast ändrad:
Bytet gjorde skillnaden och passade förstås på att byta ut alla vajrar med höljen.
Drog även om sista biten av vajer/hölje i en ännu längre loop.

Skrmavbild2019-01-05kl.19.40.41.png

Senast ändrad:
Martin Eves sa:
Bytet gjorde skillnaden och passade förstås på att byta ut alla vajrar med höljen.
Funkar det fortarande? Har samma problem med min.... Cykloteket har försökt fixa 3 gånger och snart bytt allt utan att det hjälpt...

MickeAhlis sa:
Martin Eves sa:
Funkar det fortarande? Har samma problem med min.... Cykloteket har försökt fixa 3 gånger och snart bytt allt utan att det hjälpt...

Ja faktiskt men vädret har gjort att jag bara kört 2 turer efter jag monterade Rival och det fungerar bra.
Det är viktigt att man inte drar vajern för snävt efter den lämnat handtaget i höljet.

Tillbaka
Topp