Apidura-väskor

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum
Apidura-väskor
ohellstrom skrev:
-------------------------------------------------------
> jomper skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Här om dan var det sedelväska och nu är det
> > dadelväska. Kul med så mycket nischade prylar..
> > :-)
>
>
> persiljeväska?

Egentligen föredrar jag torkade fikon framför dadlar, men när väl felstavningen var ett faktum tyckte jag den såg för näpen ut för att rätta till ;-)

En liten kryddodling frampå styret kanske hade varit något att ha med sig? Så kan man tugga styrlinda med basilika, koriander, timjan eller om man så önskar persilja.

Apidura-väskor
Uppdatering: vattentätheten verkar vara halvgod, det enda som blev blött i min påhängsväska fram var det som låg för nära de dyngsura handskarna jag kastade ner. Styrväskans innehåll var lite fuktigt i korvens ändar efter regn och blöta vägar i > 12 h inklusive en längre skur av attackregn. Men så saknar den ju också tejpade/svetsade sömmar likt Ortlieb har. Packpåse anbefalles.

Styrväskekombon sitter bra på plats även efter 65 mil körning på underlag av blandad typ - inklusive gatstenspartier och otaliga "fartdämpande åtgärder" men det rekommenderas att man använder en "greppig" styrlinda och lindar till ca 4 cm från styrstammen på båda sidor så remfästena får något att knipa runt.

Nu tänker jag byta växelreglagen till några med intern växelvajerdragning och se hur lätt/svårt det är att få styrväskekombon att sitta still när den inte har stöd av växelvajrarna.

Apidura-väskor
NLC skrev:

>
> Nu tänker jag byta växelreglagen till några med
> intern växelvajerdragning och se hur lätt/svårt
> det är att få styrväskekombon att sitta still
> när den inte har stöd av växelvajrarna.

Som du vet har jag ju detta arrangemang. Upplevde inte någon besvärande slängighet i väskkombon. Utmaningen är att få väskan att hänga upp/fram så den inte skymmer lampan vid nattcykling. Vajrar ger en viss extra stadga i längsled.

Apidura-väskor
NLC skrev:
> Japp, och vi såg ju båda hur det gick när det
> var lite för mycket i påsen ;-)

Jo, men det hela löste sig fint genom att jag tog på mig det mesta av kläderna inför natten. Det resulterade i en lätt väska och ostörd lampa. Men ja, ska klura på något fiffigt...

Apidura-väskor
Som sagt ett litet stag, antingen monterat från styrstammens undre skruvar eller från bromsbryggan kanske kan hjälpa till att hålla korven still & på plats även när det är gatsten och/eller fartgupp.

Apidura-väskor
Lite korspostning här från Södertälje 1000K tråden http://happymtb.org/forum/read.php/1/2699681/

Först en bild på lastat ekipage med styr- & sadelväskor monterade (båda stl "compact")
IMG_20150611_114953.jpg

Detta var första vändan som jag använde sadelväskan i skarpt läge, den fungerade till belåtenhet även om vädret var för bra för att kunna jag ska kunna uttala mig om vattentätheten. Den är tillräckligt smal i "nosen" för att inte vara i vägen för mina lår (som visserligen inte är av någon större kaliber men ändå) och dess infästning gör den hyfsat lätt att snabb & enkelt montera på och av den även när den är packad.

Sadelväskan svajar inte störande för mig, mina medcyklister får kommentera om det störde dem när de var bakom. Antar att det lite beror på hur mycket man lastat i (och viktfördelningen) men min väska vägde nog runt 3 kg (grov gissning), lite beroende på hur jag fördelade packning mellan framväskorna, kroppen, ryggfickorna och sadelväskan.

Apidura-väskor
Köpte Apiduras sadelväska, storlek M (14 liter). Har inte använt den fullproppad än, men den känns hittills riktigt bra. Välgjord och lätt.

Apidura-väskor
NLC skrev:

> Först en bild på lastat ekipage med styr- &
> sadelväskor monterade (båda stl "compact")

Väskan för fågelmat.
(fuelbag)
Vad är det för en sort?

Apidura-väskor
Jaha, du tänker så ;-). Ja den är lite smalare och lägre än Topeak som jag använt innan. Går både att montera mot styrröret och sadelstolpen, men har man få spacers / hög anslutning av toppröret mot styrrör kan man behöva modifiera kardborrebandet lite eftersom det är i linje med mitten på väskans höjd.

Apidura-väskor
Köpte compact styrväska då min budgetväskas blixtlås givit upp. Den sitter tajt längs styret och är som tidigare nämnt inget man öppnar & stänger under färd. Jag la in en 8 liters packpåse med långärmad tunn merinotröja, långa löpartights, extra strumpor, neoprenehandskar och en tunn vindväst. Korven hoprullad blev med näppe så pass kort att den gick in mellan bockarna (cirka 4 varv stängning/sida). Nu är min förskjuten lite åt höger p.g.a gps - montaget men det går.

Största nackdelen är fortfarande kontakten med framlampan som sitter frambromsmonterad (Edelux 2), jag ska testa dra åt korven med en packrem på mitten för att se om det hjälper. På natten kanske man tömmer väskan ngt på kläder och på så sätt frigör lite space. Planen är att cykla batteriberoende på nästa lopp så då lär der gå väldigt smidigt. Väskan i sig är snygg och enkel kanske ngt dyr p.g.a pundets utveckling.

Apidura-väskor
Jag beställde ramväskan i helgen och den damp ner i brevlådan går. Skall testas på 400k från malmö i morgon kväll.

Första intrycket: Bra kvalité, men lite snålt med funktion. Väskan är öppningsbar från båda hållen, med en skiljevägg. 90% av utrymmet nås från ena sidan, 10% från den andra. Tycker gott det kunde funnits fickor inuti, istället för två stora fack.

Med tanke på priset, så hade jag nog förväntat mig lite mer funktion :)

FDM-6-1180x640.png

Ska provpacka och provmontera den i kväll.

Senast ändrad:
Apidura-väskor
Vilken storlek på ramväskan köpte du? Hur passar den längst fram? Är höjden där kortare än den delen av styrröret som väskan ska ligga mot?

Jag köpte hela kittet nu för att toura i Frankrike innan och efter PBP. Det ska förhoppningsvis bli skönt att slippa extra rack och rackmonterade väskor.

Apidura-väskor
Efter mätning av min ram, så beställde jag en Medium frame Pack. Har man liten ram och/eller litet avstånd mellan överrör och diagonalrör, så kanske mountain frame pack är bättre. De säger själv att Medium road pack är lämplig för ramar i storleken 52-56.

Men jag återkommer med bilder i kväll. Skall packa väskan inför morgondagens tur och som det ser ut just nu, så skall jag försöka få på skärmar på cykeln också.

Får se om jag går all in och skaffar sadelväskan också. Har redan en från topeak som jag är hyfsat nöjd med, men den är bra mycket mindre än Apiduras 14 liters. Har ju planer på att göra en roadtrip, så utrymmet kan komma att behövas.

Apidura-väskor
I min mountainpack fram pack (m) så finns det tre stycken nätfickor på vänster sida.
Sen är det ju uttag för vattenslang på toppen.

Apidura-väskor
heffe skrev:
> I min mountainpack fram pack (m) så finns det tre
> stycken nätfickor på vänster sida.
> Sen är det ju uttag för vattenslang på toppen.

Vafan... QA miss på min, eller så har road pack inga fickor. Måste maila och höra.

Nåväl, väskan satt som en smäck på min ram. Kan dock bli problem med vattenflaskorna när man ska dricka

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    69.7 KB · Besök: 232
  • image.jpg
    image.jpg
    84.6 KB · Besök: 235
  • image.jpg
    image.jpg
    79.1 KB · Besök: 241
Apidura-väskor
Kan meddela att vattenflaskorna går preciiiis att hantera under färd. Väskan ger ju med sig lite samt att mina hållare är rätt flexibla och av öppen modell.

Kan meddela att road pack inte har meshfickor internt. Det är bara mountain pack som har det. Snacka om att missa öppet mål...

Men jag är nöjd med kapaciteten. I väskan har jag nu:
1x Craft vindjacka (med avtagbara ärmar)
1x Craft reflexväst
1x mössa
1x buff
Benvärmare
Armvärmare
Extra vantar

I andra facket har jag bars, gels, druvsocker. Kapaciteten sägs vara 4,5 liter och förvaringen känns överskådlig. Men s sagt, hade varit trevligt med nätfickor på vänstersidan. Till detta har jag även en Topeak Mondopack Hydro Sadelväska på 1,7 liter som jag har alla reservdelar och verktyg, samt skoskydd +ANNAT ;)

IMG_2598.JPG

Senast ändrad:
Apidura-väskor
Ser ju helt perfekt ut! Jag köpte ramväska i storlek large, men har definitivt mer utrymme i de ramar som är aktuella (59 resp. 61 cm), så jag tror att jag jag gjorde rätt.

Det blev också den mindre styrväskan med påhängsväskan, sadelväskan i storlek regular och den normalstora topprörsväskan. Vill inte veta vad pundet står i just nu.

Apidura-väskor
Jag ser inget konstigt, men det kanske är jag som är konstig? Är det sadelrörsvinkeln som skapar någon form av illusion? Eller en tidig fredagsöl? ;)

Sadelväskan är mycket stabil i sidled. Men jag kanske ska tillägga att den inte är jättefull eller tungt lastad.

Jag fick byta till en mindre flaska på sadelröret, och egentligen är ramväskan i storlek large i minsta laget. Ramen är 61 cm. Men det gick ju...

Körde en runda på sju mil och det kändes ju hur bra som helst. Förutom motvind och sådär. Stor skillnad mot tvärmonterad sadelväska från Carradice.

Apidura-väskor
mhenry skrev:
> Lade beställningen kl. 14.02 igår. Leverans till
> dörren kl. 11.57 idag.
>
>

Sweet! Finns det ficka för brevetkortet? :p

Apidura-väskor
MRobson skrev:
> Om ni har problem med flaskhållarna så finns det ju
> sådana modeller där flaskan sätts in från sidan
> istället.

Tack för tipset. Problemet är dock att flaskan inte får plats. Det är inga större problem att knöla ut den.

JLarsson skrev:
> Sweet! Finns det ficka för brevetkortet? :p

Hahaha, borde kanske fästa det i en senilsnodd. Annars passar det bra i påhängsväskan fram.

Jag ska alltså inte ha alla väskor på PBP, utan jag flyger till Bordeaux och ska köra lite touring som uppvärmning.

Apidura-väskor
mhenry skrev:

>
> Jag ska alltså inte ha alla väskor på PBP, utan
> jag cyklar till Bordeaux, ska köra lite
> touring som uppvärmning.

Bra där!

Apidura-väskor
Hasse#7 skrev:
> mhenry skrev:
> -----
>
> >
> > Jag ska alltså inte ha alla väskor på PBP,
> utan
> > jag cyklar till Bordeaux, ska köra lite
> > touring som uppvärmning.
>
> Bra där!

Ojdå, det blev fel. Menar "flyger till Bordeaux". Men jag hade cyklat om jag hade haft tid.

Apidura-väskor
mhenry skrev:
> Hasse#7 skrev:
> -----
> > mhenry skrev:
> >
>
> > -----
> >
> > >
> > > Jag ska alltså inte ha alla väskor på PBP,
> > utan
> > > jag cyklar till Bordeaux, ska köra lite
> > > touring som uppvärmning.
> >
> > Bra där!
>
> Ojdå, det blev fel. Menar "flyger till Bordeaux".
> Men jag hade cyklat om jag hade haft tid.

Du skrev rätt, jag fulade lite med citeringen. Tänkte väcka en idé. Inte helt omöjligt att du skulle nappa.

Apidura-väskor
Hahaha, sådär kan man inte göra med mig! Jag är alldeles för tankspridd.

Fast om jag åker tåg till Köpenhamn så är det bara drygt 120 mil till Paris. 30 mil om dagen i fyra dagar och jag skulle vara framme på tisdagen. Lägg till en vilodag mitt i och det är onsdag. Torsdag, fredag och lördag blir vilodagar och sen bär det iväg mot Brest kl. 19.45 på söndagen. Det är ju helt klart genomförbart!!!

Apidura-väskor
mhenry skrev:
> Jag fick byta till en mindre flaska på
> sadelröret, och egentligen är ramväskan i
> storlek large i minsta laget. Ramen är 61 cm.

Ett tips för att få plats med flaskorna är att använda http://www.wiggle.com/shimano-dura-aceultegra-di2-battery-mount-adapter/ och sänka flaskhållaren till den höjd så du får plats med flaskan!

*edit* Syns kanske inte skitbra, men det är en adapter för att justera höjden på flaskhållarna och har alltså inte direkt något med di2 och batterier att göra.

Senast ändrad:
Apidura-väskor
antonlindb skrev:
> mhenry skrev:
> -----
> > Jag fick byta till en mindre flaska på
> > sadelröret, och egentligen är ramväskan i
> > storlek large i minsta laget. Ramen är 61 cm.
>
> Ett tips för att få plats med flaskorna är att
> använda
> http://www.wiggle.com/shimano-dura-aceultegra-di2-
> battery-mount-adapter/ och sänka flaskhållaren
> till den höjd så du får plats med flaskan!
>
> *edit* Syns kanske inte skitbra, men det är en
> adapter för att justera höjden på
> flaskhållarna och har alltså inte direkt något
> med di2 och batterier att göra.
+1 Den där blir bra till främre flaskhållaren.

Apidura-väskor
Nu då. Om man är lite kinkig och inte vill att det ska vara oskönt. Alls.
Finns det risk att man stör sig på skav mot låren/knäna med bullig sadel- och ramväska monterade?
Jag tycker ibland det kan kännas (nudda) mot låren med bara ett baklyse på sadelstolpen.
Men inget ni störs av?

Apidura-väskor
För ramväskorna vet jag inte eftersom jag inte kört med någon själv, men topprörsväskan som är angiven 4 cm bred och därmed lite smalare än andra modeller jag prövat (som t.ex. Topeak och någon noname från CykelCity). Tycker den funkar bra både mot styrröret och bak-å-fram mot sadelstolpen, men det gäller i det senare fallet att ramen inte är för stor utan man har en bit stolpe som sticker upp och ger frigång från innerlåren.

Sen när det kommer till sadelväskan är det ju inte bara en smakfråga utan även beroende på hur mycket setback man har etc och att man inte packar den för "bulligt" i botten. Tycker den är rätt lika Ortliebs sadelväskor i stl M & L i det avseendet.

Apidura-väskor
Såg att de släppt i vattentätt material - men bara de minsta.

Frågan är om man borde ha medium storleken om man vill kunna köra övernattningsturer med MTB eller racer?

9 Liter är inte mycket.

Apidura-väskor
Jag köpte medium (14liter) förra året och jag tycker att den var lagom för en mtb-övernattningstur, tillsammans med en mindre ramväska. Fylld kändes den inte för stor eller svajig. Har man mindre packning kan öppningen rullas mer så minskar volymen.

Apidura-väskor
I min värld så är topeaks hårda (lilla) en division bättre i bakväskefrågan.
Åtkomsten och styvheten gjorde mitt val inför pbp enkelt. Men ska man bara leverera mjuka paket så.....

Apidura-väskor
Ni som har dessa.

Har nån testat den minsta seatpack:en och den minsta framkorven?

Tänker att de nu finns i vattentät variant men är lite inne på att de kanske rymmer för lite?

Ni med compact (medium) storlek - hur mycket får plats egentligen?

Apidura-väskor
Har blivit lite intresserad av brevetlopp och funderar på att köpa en eller två väskor och har läst på hemsidan och i tråden för att få en uppfattning om hur mycket de minsta väskorn väskorna rymmer (sadel och ram). Eftersom jag bara kört men de minsta sadelväskorna som finns under mina år som cyklist så säger inte volymmåtten något alls, 9l som den nya vattentäta sadelväskan rymmer låter jättestort i min värld :-)

Förstår ju att ju mer plats man har ju mer kan man packa för komfort men jag har kört massor med träningspass på 190-210 km med bara en sadelväska som rymmer en slang, däckjärn och en liten insexnyckelsats och detta i alla sorters väder och aldrig känt att jag saknat mer plats.

Apidura-väskor
Jag har de nya vattentäta.

Då du var intresserad av bakväskan så kan jag säga att följande ryms och ev lite till.
Skor - converse storlek 10
Jeans - Normala i storleken
T-shirt x 2
Underkläder x2 kallsong och strumpor
Regnbyxor
Jacka - Arcteryx Alpha Fl

Så om man pratar till ett längre cykellopp så räcker den gott.

I ovan exempel tar ju skorna mycket plats - utan dem får men in en halv garderob ju :)
Kan testa lite mer ikväll utan skor så du får en uppfattning.

Vad har du behov av att få plats med så jag vet?

Apidura-väskor
Det var ju en ansenlig mängd saker som rymdes i sadelväskan på 9l. Jag vet inte riktigt vad jag har behov av att få plats med eftersom jag aldrig kört något brevetlopp, har kört vätternrundan några gånger och då haft samma minimala packning som jag använt på mina träningspass. Började cykla -97 så jag har kört så många 200km-pass så jag minns inte hur många, garanterat en bra bit över 100 st.

Kör man ett 400 km-lopp så ser jag att jag skulle klara mig med en större sadelväska, typ en Ortlieb sadlebag medium som rymmer 1.3l (https://www.ortlieb.com/en/produkt-...st=sattel&slug=radtasche&clearname=Saddlebags). Mest för att kunna ha lite färre saker i ryggfickorna så det blir bekvämare.

Kör man ett 600 km-lopp så kan jag tänka mig att det är schysst att ha lite extra saker "om ifall att", tex nån mer extra slang, extra handskar, cykelkeps/mössa, kanske ett par regnbyxor eller "regnshorts".
Sen vet jag inte vad det är för tidsramar på kontrollerna (har försökt ta reda på det men inte hittat nåt, bara totaltiden) så jag vet inte hur mycket tid man har att spela med om man skulle vilja sova på natten om man inte vill dunka av allt i ett sträck. Ska man sova så är det ju bekvämt om man har nya cykelkläder till dag två, något att sova i och tandborste och en liten handduk så man kan tvätta eller duscha.

Allt som allt borde ju den vattentäta väskan på 9l räcka mer än väl. Därav tanken att kanske ha den lilla ramväskan på 3l och kombinera med tex Ortliebväskan jag länkade till ovan...många val :-D

Apidura-väskor
Kan utveckla lite om väskan.

Den är ganska komprimerbar från ca 5L till 9L

Dessutom sitter den riktigt bra. Bortsett från priset så är jag jättenöjd.

Har också bara kört 20-milare och då räcker ju ryggfickorna fint. Troligen även på 30-milare.

Men 60-milaren kanske man vill ha med lite mer - men ryms som sagt mer än man tror i väskan.

Tillbaka
Topp