Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
NLC sa:På halvt förekommen anledning (inte grymma lår men väl sluttande överrör) - tips på ramväskekompatibla flaskställ efterlyses, dvs sådana som har hålen relativt högt upp och därmed låter (ffa sadelrörsflaskan) hamna på en mer optimal höjd...
ohellstrom sa:NLC sa:På halvt förekommen anledning (inte grymma lår men väl sluttande överrör) - tips på ramväskekompatibla flaskställ efterlyses, dvs sådana som har hålen relativt högt upp och därmed låter (ffa sadelrörsflaskan) hamna på en mer optimal höjd...
Beroende på rammaterial borde man väl kunna få gjort nya gängade hål längre ner på ramen... tänker jag... någon som provat?
desmo sa:ohellstrom sa:NLC sa:På halvt förekommen anledning (inte grymma lår men väl sluttande överrör) - tips på ramväskekompatibla flaskställ efterlyses, dvs sådana som har hålen relativt högt upp och därmed låter (ffa sadelrörsflaskan) hamna på en mer optimal höjd...
Beroende på rammaterial borde man väl kunna få gjort nya gängade hål längre ner på ramen... tänker jag... någon som provat?
Ska jag flytta flaskställen kommer jag inte göra nya hål. Utan istället använda en adapter typ: http://www.wildcatgear.co.uk/shop/accessories/mount-skidmore-bottle-cage-adapter/
Nu är jag inte långcyklare, äger inte ens en ramväska. Men jag läser maniskt alla backpacking-trådar.desmo sa:Jag har nu monterat flaskställ på cykeln.
På bilden är det 750ml-flaskor.
Flaskan på sadelröret borde gå att flytta ner närmare vevpartiet.
På diagnoalröret skulle jag kunna ha en sidomatad hållare (eller mindre flaska, men känns dumt att snåla på vätska).
Som det ser ut idag har jag ca 8cm frigång mot överröret från främre flaska.
Någon som sitter inne på förslag på bra väskkonfigurationer?
Inte ens restraps lilla väska passar: https://restrap.co.uk/collections/frame-bags/products/frame-bag-small
staine sa:Finns det inte flaskhållare som man sätter in flaskan från sidan? Det skulle ju hjälpa i vissa fall.
staine sa:Apiduras ramväska som man sätter in i ramen. Hur är det med vajrar som sitter under överröret, kläms dom inte när man spänner fast väskan?
staine sa:Svårt att få kardborrband mellan vajrar och ram här. Vajrarna sitter på undersidan av överröret. När man spänner fast så riskerar väl vajern att fastna?
NickPick sa:staine sa:Svårt att få kardborrband mellan vajrar och ram här. Vajrarna sitter på undersidan av överröret. När man spänner fast så riskerar väl vajern att fastna?
Ligger dom i hölje så bör det inte vara något problem, men är det lösa vajrar...?
Fjärdebrunn sa:Jag hittar inte riktigt den styrväska jag vill ha på Apiduras shop.
-liten kardborrehängd på max 2-3 liter för lite käk, batterier + ANNAT
-dragkedja för enkel öppning/stängning under färd
- visstvväderskydd men ingen drybag med öppning i ändarna
Förslag?
desmo sa:Fjärdebrunn sa:Jag hittar inte riktigt den styrväska jag vill ha på Apiduras shop.
Förslag?
Du menar något liknande: https://www.mackworkshop.com/products/bar-bag ?
Jag har beställt en, men det är leveranstid, så jag har inte fått den ännu.
desmo sa:Fjärdebrunn sa:Jag hittar inte riktigt den styrväska jag vill ha på Apiduras shop.
Förslag?
Fjärdebrunn sa:desmo sa:Fjärdebrunn sa:Jag hittar inte riktigt den styrväska jag vill ha på Apiduras shop.
Förslag?
Spot on, hur länge har du väntat?
Kollat på alternativ?
NLC sa:Även om du specifikt letar efter en styrväska så skulle jag ändå tipsa om att överväga en mindre ramväska för det ändamålet du beskriver.
NLC sa:Även om du specifikt letar efter en styrväska så skulle jag ändå tipsa om att överväga en mindre ramväska för det ändamålet du beskriver.
Vem säljer väskorna? B:lFjärdebrunn sa:NLC sa:Även om du specifikt letar efter en styrväska så skulle jag ändå tipsa om att överväga en mindre ramväska för det ändamålet du beskriver.
För att?
I Jan Heines tester kommer styrväskor starkt.
Fjärdebrunn sa:NLC sa:Även om du specifikt letar efter en styrväska så skulle jag ändå tipsa om att överväga en mindre ramväska för det ändamålet du beskriver.
För att?
emilh sa:Fjärdebrunn sa:NLC sa:Även om du specifikt letar efter en styrväska så skulle jag ändå tipsa om att överväga en mindre ramväska för det ändamålet du beskriver.
För att?
Även om jag är nöjd med den lilla styrväskan ovan och ibland även använder en större Apidura så håller jag med NLC om att en ramväska är att föredra.
Det är enklare att komma åt och att öppna o stänga i farten samt att det känns som att den påverkar hur cykeln beter sig mindre med en mer central placering.
www.ortlieb.com
Jag sitter och ska köpa lite väskor, i de flesta fall (styre och rör) verkar Apidura vara lämpliga, men när det kommer till sadelväskan tvekar jag lite.
Tvekan kommer från att jag vill kunna ha en Garmin Varia på cykeln, men det ser inte ut att funka att ha kvar Varian på sadelstolpen eftersom Apidura 9L går ner så långt.
Visa bilaga 439118
![]()
Expedition Saddle Pack | Apidura
Expedition Saddle Pack - Stable, spacious storage for multi-day bikepacking trips with enhanced reflectivity, cargo mesh side pockets and an integrated rear light mount.www.apidura.com
När jag kikat lite på en Randotråd hittar jag en person som kombinerar Apidura och Varia, och han omnämns som "Stora Michel", och det ser ju ut som att sadelstolpen är en bit upp.
[Kalender] Randonnée 1200 km Södertälje/Falkenberg Kust till Kust - 2020-08-13
Undertecknad och NLC har varit och tittat på havet vid Skrea strand och sitter nu och hänger vid Preem. Här är varmt. Tvivlar på att andra extrakläder än reflexväst kommer behövas för själva cyklingen. Några förstärkningsplagg finns ändå med då vi inte räknar med att komma runt helt utan sömn.happyride.se
Visa bilaga 439123
Alternativet är en Ortlieb 11L som inte verkar gå ner så långt.
Visa bilaga 439120![]()
Seat-Pack
Get ready for your next bikepacking adventure! As a key item in your bikepacking setup, the ORTLIEB Seat-Pack comes with hook and loop straps to enable convenient and secure mounting to your seat stem.www.ortlieb.com
Är det någon som har erfarenhet av att kombinera Varia och Apidura, finns det något fäste att sätta Varia på väskan?
Jag buntbandade fast mitt fäste på väskan, funkade alldeles ypperligt. Syns kanske inte superbra på bilden men kan intag att det funkade i drygt 70 mil.
Visa bilaga 439126
Jag gick all in på Lidl :-)Visa bilaga 439129
Jagar styrväska - något nytt på den här fronten?
Apidura har en ny race som verkar fin men kanske lite för liten på 5 liter. Samtidigt verkar många tycka 9l är för stor på bockstyren.
eu.restrap.com
Jag får hem en expedition handlebag, accessory pocket och en back country food pouch på fredag.
Blir lite orolig när du skriver att många tycker 9L är för stort... Jag tog 14L ? tänkte att den går att komprimera.

Det går klart att snurra in med det blir bulkigt och stjäler lite plats det med.
Stor skillnad på min lvg med 420mm styre mitt graveln med 440, så beror väl på vad man har. Och eventuell flare.
14 litern har säkert större diameter? 9liters fyller nog ut de flesta bockstyre utan att man kan använda hela.
Att packa på under tjugo liter för en flerdagarstur kräver ganska mycket. Men att göra det på två liter är nog rekord.för att klara sig skapligt länge
Att packa på under tjugo liter för en flerdagarstur kräver ganska mycket. Men att göra det på två liter är nog rekord.