App för Iphone cykel/löpning

staine

Aktiv medlem
Själv håller jag mig för god för sånt trams men en kompis undrar om det finns en app (för Iphone antar jag?), som ger en karta som visar där man sprungit/cyklat, distansen samt höjdmeter. Om det inte finns kommer jag med glädje att vidarebefordra infon.

Det finns väl ett tusental olika skulle jag tro...

Cyclemeter använder jag själv och är galet nöjd med. Runkeeper vet jag också att många använder.

Runkepper, Endomondo m.fl..

sökfunktionen funkar utmärkt oxå då denna fråga varit uppe 30 ggr sedan årsskiftet

AndersBackman skrev:
-------------------------------------------------------
> Har provat massor av appar för det här och min
> fullt ovetenskapliga undersökning visar att
> Cyclemeter/Runmeter är bäst. ;)

+1

Jag gillar Runkeeper, mycket för att webbsajten där dina data hamnar är smidig och enkel. Använder inte appen så ofta längre men det är bra integration med Garmin/Polar-klockor också.

Använder också runkeeper, dels pga ett relativt smutt gränssnitt på sajten.

Har pröjsat för "elit" som gör att min sambo kan spåra mej live och därmed skicka ut ambulans odyl till rätt plats när jag vid ensamma långturer trasslar in mej i blåbärsris och inte kan ta med därifrån.... Framförallt så behöver övriga familjen inte ringa på mobilen och störa mej med frågor om jag är hemma snart eller inte.

Fick min Ibike Dash CC igår. Funkar bra! Appen Ibike finns på Itunes.
Lite stor cykeldator-GPS men funkar fint som sagt!

Endomondo och Orux maps.

Orux har alla data och funktioner online i telefonen, till skillnad från Endomondo.

Endomondo är bara att installera och köra, Orux kräver att man lär sig funktionerna.

Runkeeper här också.
Enkelt och intuitivt gränssnitt. Funkar bra med Garmin och inga störande reklambanners. Många sportgrenar/kategorier att ange för sina pass.
/K

Runtastic använder jag och är nöjd med det. Finns som gratisvariant som fungerar fullt ut fast med lite reklam. Lätt att twittra eller lägga ut träningen på facebook med karta om man vill det. Testa gratisvarianten!

jomper skrev:
> Jag gillar Runkeeper, mycket för att webbsajten
> där dina data hamnar är smidig och enkel.
> Använder inte appen så ofta längre men det är
> bra integration med Garmin/Polar-klockor också.

Hur funkar den med Polarklockor?
Lite svårt att hitta den integrationen...?

Jag har använt MotionX och är rätt nöjd. Bra kartfunktioner och kan maila turen till deltagarna direkt från appen. Snyggt gränssnitt om man vill titta på luren under passet.
Den kanske kan lite för mycket. Kul att att den använder OpenMaps som går att casha så att det går att se kartor utan nätverk. Den lagrar också höjd.

Luzen skrev:

> Hur funkar den med Polarklockor?
> Lite svårt att hitta den integrationen...?

Man kan skicka upp pulsen i sista steget när man lägger upp aktiviteter, men jag har ingen polar så jag har inte testat själv.

Men det finns fortfarande ingen som har terrängkartor av någon sort va? Mest gröna fält...

Redan gamla goa sportstracker levererade väl allting utom kanske det eviga facebookpostandet, men samma klena kartor när man lämnar vägnätet.

Någon "app" kanske har OpenTrailMap/OpenCycleMap som valbart lager? Verkar inte ut så i Endomondo.

erik h skrev:
> Men det finns fortfarande ingen som har
> terrängkartor av någon sort va? Mest gröna
> fält...
>
> Redan gamla goa sportstracker levererade väl
> allting utom kanske det eviga facebookpostandet,
> men samma klena kartor när man lämnar
> vägnätet.
>
> Någon "app" kanske har OpenTrailMap/OpenCycleMap
> som valbart lager? Verkar inte ut så i Endomondo.

MotionX kan ladda ner flera olika kartor, bland annat Googles satellitbilder.

erik h skrev:
> Men det finns fortfarande ingen som har
> terrängkartor av någon sort va? Mest gröna
> fält...

Som andra sagt så har MotionX stöd för Openstreetmap. Jag har använt mina GPS tracar för att sen bygga upp mina hemmastigar på OSM, så nu har jag en helt okej karta med mig när jag cyklar. Här är ett exempel:
http://osm.org/go/0YHXLUjV--

/niklas

Kolla in Sportstracker , har hänt en del där och det går att dela med sig på facebook oxo om man tycker att det är roligt :).
Använder den när jag springer , cyklar , går plus att det finn en hel uppsjö med andra träningsformer.
Får med höjd,hastighet, medelhastighet,tid, och puls om du köper till en polarpulsgivare .
Visar allt i Google maps oxo, kommer snart till både Iphone och Android.

Använder Endomondo dom har bra webb sida som visar dina träningar och man kan få bra statistik.
Dock så skulle jag vilja kunna jämföra träningar med varandra

Men är det någon som vet en app som "pausar" när man står stilla? liknande som vissa cykeldatorer tror Garmin skall göra det

Christer

Jag trodde ALLA cykeldatorer pausade när man står stilla, hade en för många år sedan som inte gjorde det men det är den enda jag har sett som inte pausar.

cohgren skrev:
> Använder Endomondo dom har bra webb sida som
> visar dina träningar och man kan få bra
> statistik.
> Dock så skulle jag vilja kunna jämföra
> träningar med varandra
>
>
> Men är det någon som vet en app som "pausar"
> när man står stilla? liknande som vissa
> cykeldatorer tror Garmin skall göra det
>
> Christer

Cyclemeter kan pausa automatiskt. Funkar fint!
Cyclemeter kan också jämföra träningar sinsemellan. Om man vill kan man dessutom köra ghost-mode så att man tävlar mot sig själv, precis som på de mer avancerade Garmin-modellerna.

Och eftersom det går att exportera träningspass i ett flertal vettiga format så är man inte låst till en viss webbtjänst. Jag exporterar allt till Garmin Connect och har full träningsdagbok där.

Föredrar faktiskt Cyclemeter före min Garmin 405 eftersom den låser satelliter snabbare och kan lika nästan mycket. Dessutom har Cyclemeter ett trumfkort i att den drar väldigt lite batteri jämfört med de flesta andra träningsappar.

cohgren skrev:
> Använder Endomondo dom har bra webb sida som
> visar dina träningar och man kan få bra
> statistik.
> Dock så skulle jag vilja kunna jämföra
> träningar med varandra
>
>
> Men är det någon som vet en app som "pausar"
> när man står stilla? liknande som vissa
> cykeldatorer tror Garmin skall göra det
>
> Christer

Endomondo gör det om du går in på settings och auto paus

trails är grymt,
http://trails.lamouroux.de/

ritar på karta medans man kör och man kan ladda ner andras rundor i GPX format och följa dem , lirar med everytrail.com om man nu använder det, man kan geotagga bilder längs med vägen o sätta waypoints för o kolla höjd/statistik just där tex. kräver ingen uppkoppling, man laddar ner kartor en gång sen har man dem, så mister man täckning i skogen fuckar inte allt ur. visar lite statistik osv, säkert samma som flera andra klarar av men den funkar bra o kostar inte skjortan.

Hör kör vi Runkeeper. Man kanske inte har så mycket för just audio cues när man är ute och cyklar i skogen då terrängen är så väldigt skiftande. Men när man åker skidor eller springer är det perfekt att var 5e minut få en liten uppdatering om vilket tempo man håller, hur långt man har sprungit/skidat/cyklat samt hur långt ifrån sitt önskande tempo man är :)

Jag köpte pro-versionen och är hur nöjd som helst! :)

Det jag saknar i Runkeeper är möjlighet att kommentera ett spår dvs säga att den här sträckan var bra cykling och den här mycket bära cykeln. Idealet vore att kunna lägga till kommentarer i kartan.

Skulle även vara kul att se andras rundor på Järvafältet överlagrade...

Något ställe där det finns bra?!?! Åker man skridskor med www.SSSK.se så har dom funktioner som visar alla uppladdade spår dom sista dagarna....

frippa skrev:
> Endomondo gör det om du går in på settings och auto paus

Kanon tack

AndersBackman skrev:
> Cyclemeter kan pausa automatiskt. Funkar fint!
> Cyclemeter kan också jämföra träningar sinsemellan.

Skall kollas upp
Tack

/Christer

www.strava.com sjukt bra, ser hur många % en stigning ar och topplistor over dom som cyklat dar tidigare. Sjukt motiverande; igår cykla jag 3mil 480hojdmeter en kategori 3 och en 4 stigning.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp