APP-tips --> "GPS Orientering" och "Custom maps"

Bonf

Aktiv medlem
Jag har sedan i höstas återupptäckt orientering som motionsform parallellt med MTB cykling. För mig är det ett perfekt komplement då det visat sig att det ena fungerat som rehab för det andra (stukade handleder respektive fotleder).

I orienteringsvärlden har jag nu stött på två appar(Android) som jag tycker är så pass bra att jag vill tipsa om även i detta forum: "GPS Orientering" och "Custom maps".

Varför vill jag tipsa om dessa appar?

GPS orientering:
- Appen stödjer att lägga in valfri JPG som kartunderlag. Det innebär att man kan lägga in orienteringskartor som scannats eller laddats ner från nätet. Dessa kan georefereras genom att antingen ange koordinater från nätet (exv. google maps eller eniro) eller på plats i telefonen.
Det är med andra ord en nära nog perfekt kartapp att ha i skogen, om det går att komma över en detaljerad karta.

- Man kan lägga in orienteringsbanor med tidtagning. Den kreativa cyklisten kan säkert hitta användningsområden för detta, speciellt då den dessutom stöder uppladdning av spår till Strava. Är man flera som har appen kan man dela banor och få gemensam tidtagning på slingorna.

Den kostar som en halv jobblunch ute (40 kr). Dyrt kanske någon tycker. Jag tycker den är grym och väl värd de pengarna! Det finns också en demoversion att testa.

Custom maps:

För den som inte tycker att 40 kronor är tillräckligt billigt så kan man ladda ner "Custom maps" som också stöder JPG kartor. men då utan orienteringsfunktion och stravauppladdning. Bra som nödlösning om man cyklat vilse och vill veta var man är.

Det var bara det. klart slut.

Edit: custom map --> custom maps

Edit2: gps orientering stöds nog bara för android vad det verkar

Senast ändrad:
Har testat i alla fall Custom map. Tyvärr är det svårt, för att inte säga omöjligt att få en kartbild att lira mot koordinaterna. Mitt förslag är istället att köra med http://www.viewranger.com/en-gb Har stöd för att ladda ner kartor från nätet, exempelvis OppenStreet och OpenCycle, men även lantmästeriets terrängkarta. Den senare kostar dock en slant. Samt att ladda GPX-filer med de rutter och stigar du vill ha. Finns både för Android och IOS.

Jag lyckades få till hyffsad noggrannhet på custom maps, valde synkpunkter i kartans utkanter och passade in mot Google maps. Är kanske +- 5 meter i skogen.

Håller med om viewranger, fungerar dock dåligt ibland om det inte är ett välcyklat område och ger dålig info om höjdkurvor. Ovan appar fungerar överallt där man kan hitta en detaljerad karta.

Bonf sa:
Jag har sedan i höstas återupptäckt orientering som motionsform parallellt med MTB cykling. För mig är det ett perfekt komplement då det visat sig att det ena fungerat som rehab för det andra (stukade handleder respektive fotleder).

I orienteringsvärlden har jag nu stött på en två appar(Android, tror att den finns för Iphone också) som jag tycker är så pass bra att jag vill tipsa om även i detta forum: "GPS Orientering" och "Custom maps".

Varför vill jag tipsa om dessa appar?

GPS orientering:
- Appen stödjer att lägga in valfri JPG som kartunderlag. Det innebär att man kan lägga in orienteringskartor som scannats eller laddats ner från nätet. Dessa kan georefereras genom att antingen ange koordinater från nätet (exv. google maps eller eniro) eller på plats i telefonen.
Det är med andra ord en nära nog perfekt kartapp att ha i skogen, om det går att komma över en detaljerad karta.

- Man kan lägga in orienteringsbanor med tidtagning. Den kreativa cyklisten kan säkert hitta användningsområden för detta, speciellt då den dessutom stöder uppladdning av spår till Strava. Är man flera som har appen kan man dela banor och få gemensam tidtagning på slingorna.

Den kostar som en halv jobblunch ute (40 kr). Dyrt kanske någon tycker. Jag tycker den är grym och väl värd de pengarna! Det finns också en demoversion att testa.

Custom maps:

För den som inte tycker att 40 kronor är tillräckligt billigt så kan man ladda ner "Custom maps" som också stöder JPG kartor. men då utan orienteringsfunktion och stravauppladdning. Bra som nödlösning om man cyklat vilse och vill veta var man är.

Det var bara det. klart slut.

Edit: custom map --> custom maps

Som orienterare tycker jag Custom Maps är riktigt bra, kul att i förväg lägga in OL-kartor när man ska ut och vanndra, tex en etapp av Sörmlandsleden.

GPS Orientering har jag inte titttat på, men det ska jag göra.

Tillbaka
Topp