Är bilister helt obildbara?

Åter igen, jag ifrågasätter varken nyttan med reflexer och lampor, eller behovet att uppmana folk att använda dem. Det jag ifrågasätter är ensidigheten där det endast är offrenn som uppmsnas lösa problemet.
Fast i just det här fallet så är det ju så att har inte gående och cyklister på sig lampor och reflexer så att dom syns så kan ju bilisterna krypa fram och spana i en kikare och fortfarande inte se dom trafikanter som inte har reflex och lyse på sig, så det är ju rätt ände att börja i och få alla att förstå att reflex räddar öiv.

Fast i just det här fallet så är det ju så att har inte gående och cyklister på sig lampor och reflexer så att dom syns så kan ju bilisterna krypa fram och spana i en kikare och fortfarande inte se dom trafikanter som inte har reflex och lyse på sig, så det är ju rätt ände att börja i och få alla att förstå att reflex räddar öiv.
Du får inte glömma att det är en jäkla skillnad att bli påkörd i 50 eller i 15 km/tim. Så även om olyckan inte kan undvikas så blir utgången en helt annan om bilisten, på grund av dålig sikt, håller ner farten.

Jag tycker det är orättvist att bilister måste ha körkort och lära sig regler för andras och sin egen säkerhet innan de får fara fram i trafiken.

Jag tycker att gångtrafikanter borde få börja med att övningspromenera i låg ålder med någon som har gåkort redan, för att sedan få slanta upp för att "gå upp" innan gåkortet möjligen delas ut. Just den där lektionen när man under en timme får lära sig att aptera en reflex på korrekt vis, känns mycket viktig.

För om jag förstått det hela så handlar det inte om lämplig anpassning av information utan om millimeterrättvisa? Och varför ska det bara gälla bilister att lära sig trafikvett mot betalning? Att man ska behöva ta det rakt upp i nyllet, när gångtrafikanter slipper undan. Jävla pekpinne-orättvisa!

Jag tycker det är orättvist att bilister måste ha körkort och lära sig regler för andras och sin egen säkerhet innan de får fara fram i trafiken.

Jag tycker att gångtrafikanter borde få börja med att övningspromenera i låg ålder med någon som har gåkort redan, för att sedan få slanta upp för att "gå upp" innan gåkortet möjligen delas ut. Just den där lektionen när man under en timme får lära sig att aptera en reflex på korrekt vis, känns mycket viktig.

För om jag förstått det hela så handlar det inte om lämplig anpassning av information utan om millimeterrättvisa? Och varför ska det bara gälla bilister att lära sig trafikvett mot betalning? Att man ska behöva ta det rakt upp i nyllet, när gångtrafikanter slipper undan. Jävla pekpinne-orättvisa!
Nån behöver lyfta blicken från sin bubbla. Det handlar om att en trafikantgrupp är livsfarlig för andra, medan de andra inte utgör någon livsfara för andra.
Och noterat hur många som klagar på både andra cyklister och fotgängare?

För att få framföra ett motorfordon i trafiken krävs att du gått en utbildning,dvs tagit körkort....till och med det "enklaste" fordonet moped kräver utbildning.

För att gå eller cykla i trafiken krävs NOLL utbildning eller kännedom om trafikregler för att få ge sej ut.

Är det då ologiskt att ge tips och ideer till dom som inte behövt någon tidigare utbildning?

Tror TS på fullaste allvar att en 15 åring som cyklar runt,ofta blegandes i mobilen samtidigt att den har full koll på trafikregler?
Eller vet hur dåligt den syns utan reflexer?
Är det ologiskt och orättvist att påminna dom om hur trafiken fungerar?

Att man skiter i trafikregler handlar inte om du ska få mer utbildning,är bara ett tecken på du är en jäkla egoist som skiter i andra,vare sej du cyklar eller kör bil....handlar inte om vilket fordon du kör,handlar om hur du är som människa.....och det kan inga utbildningar ändra på.

Men att komma med tips till personer som troligtvis inte har en aning om hur dåligt man syns utan reflexer är väl bra?

Förra vintern höll jag på att köra ihjäl en gående....en flicka på sisådär 14-15 år som gick på vägkanten på en 70-väg,HELT svartklädd och huvan uppdragen,noll reflexer gående på vägkanten klockan 06:00 en regnig novembermorgon med mycket mötande trafik!! Hur skulle en utbildning av mej hjälpt mej att se henne innan jag hade henne några meter framför mej?

Hur ska jag som bilförare kunna ta höjd för sådana här personer som inte bryr sej eller anser att det är JAG som ska anpassa mej mot dom??
Ska jag utbildas mera??
Ska cyklisten och gångtrafikanten inte behöva lära sej hur trafiken fungerar,utan allt ska läggas på förarna av motorfordonet?
Och när dom som inte behöver utbildas eller ta körkort får en uppmaning av Polisen på Facebook är det orättvist??? Makalöst!!!!

Nån behöver lyfta blicken från sin bubbla. Det handlar om att en trafikantgrupp är livsfarlig för andra, medan de andra inte utgör någon livsfara för andra.
Du menar bilister är livsfarliga,och cyklister utgör noll fara för andra alltså?

Precis, nån behöver lyfta blicken från sin bubbla. Precis som Kneecap säger, man ser det man vill se och det som intresserar en. Framförallt om man främst får sin information genom sociala medier vilket verkar vara fallet här.

Jag hör f.ö. dagligen i Trafikradion uppmaningar till bilister att de ska ta det lugnt och vara försiktiga av olika skäl, det kan vara vägarbeten, dålig sikt, vilt, halka, osv.
Så det TS påstår stämmer helt enkelt inte! Det går ut massor med uppmaningar till bilister att ta det lugnt.

Ska ge ett skrämmande exempel på hur fel du har.....livsfara kan man tolka lite olika vad man definierar det som.

Detta är en helt sann händelse,kommer minnas det resten av mitt liv....kan fortfarande få kalla kårar av det!

För 23 år sedan var jag på väg till jobbet en sommardag,körde frugans Opel Kadett City i strax under 80 km/h på en fin,öppen landsväg och närmade mej utkanten av stan,ett område med husbebyggelse,
Såg en cyklist på långt håll,han körde på vägkanten,lugnt och fint och såg säkert ut....jag höll ut mot mittlinjen som jag alltid gör när jag kör om cyklister,och hade ett öga på han.

Då svänger han rakt ut framför mej,hade c:a 10 meter kvar till han!!!
Inga tecken ges,ingen förvarning utan en mer eller mindre 90 graderssväng mot en sidogata till vänster!

Han bara instinktivt väja åt vänster,hann precis en bit över på andra körbanan innan det small....ser han kastas in mot höger A-stolpe,vindrutan och sidorutan krossades och han singlar över bilen....jag väjer ner i vänster dike för att inte frontalkrocka med mötande bilar....

Den känslan jag hade då.....obeskrivbar....jag var HELT övertygad jag kört ihjäl en person,omöjligt han kunde överlevt....vidrig känsla!!!
Rusar ur bilen,lite mörbultad efter dikeskörningen,men adrenalinet gjorde jag känner inget alls.
Övrig trafik stannat och rusat fram till cyklisten som ligger på vägen,och även kommit fram till mej....springer chockad fram till cyklisten som ofattbart och helt osannolikt ligger på marken vid fullt medvetande och inga synliga skador!!!!

Fullt medveten om händelsen säger han att han skulle svänga in på gatan,ingen tanke på att det kunde komma bilar,och med hörlurar i öronen hörde han inget.....han var medveten han orsakade allt,men var i en annan värld och hade bara fokus på sin cykling....."felet" var hans fullt ut sa han.

Helt osannolikt och otroligt fick han INGA skador,blåslagen på vänster skinka som knäckte A-stolpen,men inget annat mer än öm i hela kroppen....otrolig lättnad!

Även om jag var helt utan "skuld" var det en händelse som satt spår,riktigt hemsk känsla att tro man kört ihjäl någon....minns varenda sekund av händelsen fortfarande.

Så att säga att cyklister inte är någon fara för andra....då vet man inte vad man pratar om!!!

Jag kunde frontalkrockat när jag väjde,var ruggigt nära en mötande bil men hann ner i diket innan....jag mådde riktigt dåligt efter,även om jag inte hade någon "skuld" i olyckan kändes det skit,fick lite småblessyrer och blev mörbultad av dikeskörningen.

Så cyklistens "oaktsamhet" och att han glömde av att det fanns andra fordon på vägen drabbade både han och mej.
När man då säger att bara dom gående och cyklisterna blir drabbade när en olycka sker är fanimej ett hån....det är inte kul att köra på en människa oavsett vems felet är!!

Mildare variant av ovanstående som man ser exakt varje dag: Fotgängare som går rakt ut i gatan utan att ens orka vrida på huvudet för att "jag hör ingen bil" (antar jag). Problemet är att det finns andra fordon än bilar, som inte låter nåt alls.

Edit: Och med tanke på hur lite elbilar låter i låg hastighet så förstår jag inte varför tillverkarna inte kommit på att man borde ha en mildare ljudsignal för att påkalla uppmärksamhet i dylika situationer. Tänk ett "spårvagns-pling", som komplement till tutan som ju är alldeles för aggressiv om man bara vill visa att man finns för nån som till exempel står mitt i gatan och pillar med mobilen. Eller barn som leker precis bredvid och som annars när som helst kan kasta sig ut efter en boll som rullar ut i vägbanan.

Senast ändrad:
Mildare variant av ovanstående som man ser exakt varje dag: Fotgängare som går rakt ut i gatan utan att ens orka vrida på huvudet för att "jag hör ingen bil" (antar jag). Problemet är att det finns andra fordon än bilar, som inte låter nåt alls.
Söndercurlade personer som är vana vid,och tar för givet att alla ska anpassa sej efter dom?
Bilar kör ut framför dej,gående kliver rakt ut,cyklister kör rakt ut i korsningar....oavsett transportmedel verkar världen kretsa kring dom,och alla andra ska bara finna sej i att dom ska fram först...
Visa hänsyn och kanske släppa fram andra finns inte i trafiken längre....

ja alla grupper i trafiken har förutsättningar utgöra livsfara inte bara för sig själva utan för andra.

men det finns ju gradskillnader.
Helt rätt....en bil/lastbil/mc är är ju "farligare" för t.ex en fotgängare vid en kollision,inget snack.

Men resonemanget att en bilförare per automatik är den onda,och pga att den kör en bil är den som då ALLTID ska anpassa sej är lite tröttsamt att höra på.

Som gående/cyklist måste jag också anpassa mej,och tänka på att jag kan skapa riskmoment med mitt sätt att ta mej fram.
Att kliva ut i gatan framför en bil och begära den ska ha en chans att stanna gör ju att jag måste bedöma att den har en teoretisk chans att hinna få stopp,eller hur? Eller ska den bara göra det oavsett avstånd?

Kör jag i 40 km/h,och har en reaktionstid på 1 sekund,tar det mej 11 meter innan jag ens börjar bromsa.

ALLA har ett ansvar att anpassa sej i trafiken,att hela tiden blaima motorfordon och kräva dessa ska göra jobbet pga dom är "farligare" är bara löjligt.

Helt rätt....en bil/lastbil/mc ger är ju "farligare" för t.ex en fotgängare vid en kollision,inget snack.

Men resonemanget att en bilförare per automatik är den onda,och pga att den kör en bil är den som då ALLTID ska anpassa sej är lite tröttsamt att höra på.

Som gående/cyklist måste jag också anpassa mej,och tänka på att jag kan skapa riskmoment med mitt sätt att ta mej fram.
Att kliva ut i gatan framför en bil och begära den ska ha en chans att stanna gör ju att jag måste bedöma att den har en teoretisk chans att hinna få stopp,eller hur? Eller ska den bara göra det oavsett avstånd?

Kör jag i 40 km/h,och har en reaktionstid på 1 sekund,tar det mej 11 meter innan jag ens börjar bromsa.

ALLA har ett ansvar att anpassa sej i trafiken,att hela tiden blaima motorfordon och kräva dessa ska göra jobbet pga dom är "farligare" är bara löjligt.
En jävla massa halmgubbar och överdrifter. Ingen påstår att bilisterna ”ALLTID” ska anpassa sig.

"Dags att vänta fem minuter innan du startar bil för att låta ögon anpassa sig till mörkret! Nu är hösten verkligen här och det är mörkare både på morgonen- som kvällstimmar. SLUTA KÖRA BIL HALVBLINDA!"

Söndercurlade personer som är vana vid,och tar för givet att alla ska anpassa sej efter dom?
Bilar kör ut framför dej,gående kliver rakt ut,cyklister kör rakt ut i korsningar....oavsett transportmedel verkar världen kretsa kring dom,och alla andra ska bara finna sej i att dom ska fram först...
Visa hänsyn och kanske släppa fram andra finns inte i trafiken längre....
Japp, och högerregeln är det ingen jävel som bryr sig om, åtminstone här i Stockholm. Hade man försökt följa den hade det smällt ofta.

Sen ska jag erkänna att jag inte hade särskilt mycket tanke på dess existens innan jag tog körkort. Frågan är dock om ovetskapen spelade nån roll eftersom det ändå är precis så alla andra verkar tänka; att den som kör på största vägen har företräde. :rolleyes:

"Dags att vänta fem minuter innan du startar bil för att låta ögon anpassa sig till mörkret! Nu är hösten verkligen här och det är mörkare både på morgonen- som kvällstimmar. SLUTA KÖRA BIL HALVBLINDA!"
Lite på samma tema, fast för mer glesbyggda trakter: "Jag har skaffat extraljus på en miljon watt för att kunna se älgar. Ops, nu fick jag möte och slog av extraljusen. Jag ser visst ingenting en stund. Nåja..."

Sidan tre innan någon nämner älg. Eller rådjur, eller svin, hund, katt..
De kan ju alltid trafikregler och har alltid reflexer, så dem behöver man inte ta hänsyn till...

Senast ändrad:
Jag tycker det är lite udda att det är mitt ansvar att se till att jag inte blir påkörd när det är bilarna som utgör faran. Men verkligheten idag är väl att bilberoendet kommer att fortsätta i rätt många år till vilket gör det så svårt att faktiskt göra effektiva förändringar.
Vill man göra vägar säkra för gångtrafikanter och cyklister så skall bilarna bort (eller begränsas till lägre hastigheter). Men att bilar är så praktiska är helt beroende på att vägar och trafiksystem är anpassade efter dem i första hand så det är inte en lösning många skulle gå med på

Edit: Och med tanke på hur lite elbilar låter i låg hastighet så förstår jag inte varför tillverkarna inte kommit på att man borde ha en mildare ljudsignal för att påkalla uppmärksamhet i dylika situationer. Tänk ett "spårvagns-pling", som komplement till tutan som ju är alldeles för aggressiv om man bara vill visa att man finns för nån som till exempel står mitt i gatan och pillar med mobilen. Eller barn som leker precis bredvid och som annars när som helst kan kasta sig ut efter en boll som rullar ut i vägbanan.

Tjena!

Elbilar levererade 2021 eller senare (kanske tillochmed 2022) låter faktiskt under 30kmh. Det är lagstadgat. Tycker ljudet är rätt tydligt och då har jag dålig hörsel

hursom inte trevligt att bli omkörd i 80 av bil som bara flyttar sig lite ut mot mittlinjen.
Ja, men hade människan inte haft hörlurar och/eller bemödat sig att titta bakåt innan hen svänger vänster tvärs över vägbanan hade olyckan inte skett. Alla trafikanter har ett ansvar, AndersJB tog sitt, det gjorde inte cyklisten i detta fall.

hursom inte trevligt att bli omkörd i 80 av bil som bara flyttar sig lite ut mot mittlinjen.
Okej....
Hur ska man göra då??
Ska jag lägga mej bakom i hans hastighet??
Eller hur gör du när DU kör bil??

Du har inte den blekaste jävla helvetes aning om hur vägen ser ut där det hände,eller hur stort avståndet var mellan mej och linjen där cyklisten färdades på,men komma med pekpinnar kan du??

Jag tolkar ditt inlägg som att du anser det delvis var mitt fel att det skedde,att jag inte lämnade tillräckligt med plats så han kunde svänga ut framför mej....jäkligt osmidigt sätt och en jävla förolämpning ska du ha klart för dej!!!

Senast ändrad:
Svaret kom ju på första sidan att det inte handlar om trafikslag utan människan bakom ratten, styret m.m, Som flera redan har sagt så är vi många både cyklister, bilister och gångtrafikanter. Sen tror jag inte det här problemet löses oavsett storlek på kampanjer och var de riktar sig åt. Det största problemet är att trafikslag blandas med dåliga efterkonstruktioner till ”säkra korsningar”, passager och delade trafikutrymmen. Vi behöver helt enkelt dela upp trafikslagen i största möjliga mån, det skulle åtminstone kraftigt minska det antal konflikter som finns idag. Tyvärr tar det lång tid Sverige men verkar ha fått högre prio den senaste tiden.

Jag tycker det är lite udda att det är mitt ansvar att se till att jag inte blir påkörd när det är bilarna som utgör faran. Men verkligheten idag är väl att bilberoendet kommer att fortsätta i rätt många år till vilket gör det så svårt att faktiskt göra effektiva förändringar.
Vill man göra vägar säkra för gångtrafikanter och cyklister så skall bilarna bort (eller begränsas till lägre hastigheter). Men att bilar är så praktiska är helt beroende på att vägar och trafiksystem är anpassade efter dem i första hand så det är inte en lösning många skulle gå med på
Det är väl ditt ansvar att se till så att du inte orsakar en olycka, dvs se dig för innan du kliver ut i vägen framför en bil, även om zebralagen säger att gående har företräde så innebär det inte att man bara kan kliva rätt ut och så står bilarna still och väntar snällt, lagen säger att gående ska stämma av trafikläget och se att bilisten har uppmärksammat att den gående har för avsikt att korsa vägen. Det funkar inte att kliva ut 1 meter framför en bil som kommer i 40 km och tänka att jag har lagen på min sida så bilen ska stanna, då gör det ont eller så känner man inte så mycket för man är död.

Jag utgår alltid ifrån att alla andra i trafiken är idioter, och det har funkat bra hittills, bilen är hel och obulig, jag är hel och lever.
Sitter jag i bilen så vill jag ha den hel när jag kommer hem, går eller cyklar jag så vill jag komma hem hel och levande..
Kommer alltid nån bilist som inte kan högerregeln, väjningsplikt eller inte använder blinkers, eller cyklist eller gående som inte kan reglerna och kliver rätt ut utan att se sig för och cyklar rätt ut på övergångsställen.
Ibland önskar jag att jag satt i en gammal skrotbil som det inte gjorde nåt om den blev lite bulig med tanke på hur många beter sig i trafiken helt utan konsekvenstänk.

Om sikten är så dålig som du beskriver, vore det inte klokt att låta bilen stå? Det kan ju hända att någon har glömt sin reflex, eller att man kör på ett rådjur eller nåt annat.

Folk som inte själva kör bil har ingen uppfattning om hur sjukt svårt det är att se svartklädda fotgängare och cyklister utan reflexer när det är blött och mörkt ute, så det är bra att man påminner folk om det.

Hade jag inte själv kört bil så hade jag inte varit lika noggrann med att synas när jag inte kör bil.
Det är väl därför man sänker farten, exempelvis inför övergångställen och korsningar?

Det krävs ju att alla som vistas/färdas på vägen gör som man ska, tror inte att bilister är obildbara, för då hade dom aldrig klarat av en uppkörning, däremot så struntar väldigt många i hur man ska göra i trafiken, t ex snvända blinkers och hur högerregeln fungerar. Hade dom inte kunnat dessa grundläggande saker då hade dom sldrig fått ett körkort till att börja med, så största problemet är inte att få folk att lära sig saker utan att få dom att fortsätta att använda det som dom har lärt sig innan uppkörningen.
Det krävs en attitydförändring för att det ska fungera, kör man bil så dka man vara försiktig i trafiken så man inte skadar andra, men det gäller även åt andra hållet, cyklar eller går man så ska man också vara försiktig och t ex inte kliva rätt ut framför en bil som har ippmärksammat dig eller vet vad du tänker göra.
Fast att folk klarade körkortet för x antal år sen betyder verkligen inte att de har kunskapen nu?

Jo, visst är det udda. Började köra hoj för en 30 år sen. Snabbt lärde jag mig att acceptera verkligheten (även om den är orättvis). Att hålla på sin rätt (och lita på andras ansvar) innebär ett dåligt slutresultat. Det är nog på den vägen det fortsatt. Sverige är ett billand.

Fast att folk klarade körkortet för x antal år sen betyder verkligen inte att de har kunskapen nu?
Klart dom har kunskapen. Men det är människor så brister är inbyggt i systemet.

Jag har en pendlingsled precis där jag bor, miljoner med cyklar som drar förbi. Finns nog ingen dator med kraft nog för att räkna ut hur många fel som begås där. Och jag har varit nära att bli påkörd i ca 25km/h av en cyklist. Men pga av att jag har kunskap om hur världen faktiskt funkar så blev han mest livrädd. Dvs jag stanna där jag inte borde ha behövt stanna så jag inte blev påkörd. (Blind kurva ut ur en tunnel).

Är en självklarhet att man gör det. Men har man inte upplevt hur osynliga människor blir i mörker (med svarta kläder mm) så måste man typ stanna och gå ut bilen för att se om det är någon där.
Men att sänka farten ökar marginalerna om folk gör fel. Du åtgår från att alla mörkklädda är vuxna, men det kan vara barn, hörselskadade osv osv. Att bara köra på och räkna med att alla andra har samma förutsättningar som dig själv i trafiken är ju ett grundfel.

Klart dom har kunskapen. Men det är människor så brister är inbyggt i systemet.

Jag har en pendlingsled precis där jag bor, miljoner med cyklar som drar förbi. Finns nog ingen dator med kraft nog för att räkna ut hur många fel som begås där. Och jag har varit nära att bli påkörd i ca 25km/h av en cyklist. Men pga av att jag har kunskap om hur världen faktiskt funkar så blev han mest livrädd. Dvs jag stanna där jag inte borde ha behövt stanna så jag inte blev påkörd. (Blind kurva ut ur en tunnel).
Samma mängd fel på motorfordonen, i princip alla gör fel i trafiken och hastigheten (där det väldigt ofta görs fel) är helt avgörande.

Om sikten är så dålig som du beskriver, vore det inte klokt att låta bilen stå? Det kan ju hända att någon har glömt sin reflex, eller att man kör på ett rådjur eller nåt annat.

Tjena!

Är det inte bättre att ingen vistas utomhus istället. Så slipper vi ha ihjäl varandra?

Tyvärr är det så att stora delar av Sverige har så dålig kollektivtrafik att man är tvungen att använda bilen mer än vad man vill. Men bor man i en större region, där kollektivtrafiken är bra, så är det väldigt svårt att förstå hur illa det faktiskt är har jag förstått nu.

Men cykla då? Nej, för jag har fan inte tid att lägga nästan tre timmar på att cykla fram och tillbaka till "storstan" för att arbeta.

Flytta då? Nej, jag vill att småorterna ska fungera och inte dö ut. Men det arbetas emot det hela tiden och vi har hur många orter som helst i Småland som är mer eller mindre döda. Ingen vill bo där för trots att husen nästan är gratis finns det inga arbeten och då måste man pendla vilket kostar för mycket, vilket gör det billigare att urbanisera sig.

Ja, nu har jag tur och har äntligen lyckats att hitta ett vettigt arbete lokalt och slipper pendla. Det tog 16 år för mig.

Senast ändrad:
Tyvärr är det så att stora delar av Sverige har så dålig kollektivtrafik att man är tvungen att använda bilen mer än vad man vill. Men bor man i en större region, där kollektivtrafiken är bra, så är det väldigt svårt att förstå hur illa det faktiskt är har jag förstått nu.
Där jag bor är det bra kollektivtrafik. Men folk kör bil iaf. En och en sitter de i varsin bil (medans jag står och väntar på bussen). Enklast så. Jobbigt att samåka.
Ja, nu har jag tur och har äntligen lyckats att hitta ett vettigt arbete lokalt och slipper pendla. Det tog 16 år för mig.
Sånt är värt massor.

Tillbaka
Topp