Nån behöver lyfta blicken från sin bubbla. Det handlar om att en trafikantgrupp är livsfarlig för andra, medan de andra inte utgör någon livsfara för andra.
Och noterat hur många som klagar på både andra cyklister och fotgängare?
Ska ge ett skrämmande exempel på hur fel du har.....livsfara kan man tolka lite olika vad man definierar det som.
Detta är en helt sann händelse,kommer minnas det resten av mitt liv....kan fortfarande få kalla kårar av det!
För 23 år sedan var jag på väg till jobbet en sommardag,körde frugans Opel Kadett City i strax under 80 km/h på en fin,öppen landsväg och närmade mej utkanten av stan,ett område med husbebyggelse,
Såg en cyklist på långt håll,han körde på vägkanten,lugnt och fint och såg säkert ut....jag höll ut mot mittlinjen som jag alltid gör när jag kör om cyklister,och hade ett öga på han.
Då svänger han rakt ut framför mej,hade c:a 10 meter kvar till han!!!
Inga tecken ges,ingen förvarning utan en mer eller mindre 90 graderssväng mot en sidogata till vänster!
Han bara instinktivt väja åt vänster,hann precis en bit över på andra körbanan innan det small....ser han kastas in mot höger A-stolpe,vindrutan och sidorutan krossades och han singlar över bilen....jag väjer ner i vänster dike för att inte frontalkrocka med mötande bilar....
Den känslan jag hade då.....obeskrivbar....jag var HELT övertygad jag kört ihjäl en person,omöjligt han kunde överlevt....vidrig känsla!!!
Rusar ur bilen,lite mörbultad efter dikeskörningen,men adrenalinet gjorde jag känner inget alls.
Övrig trafik stannat och rusat fram till cyklisten som ligger på vägen,och även kommit fram till mej....springer chockad fram till cyklisten som ofattbart och helt osannolikt ligger på marken vid fullt medvetande och inga synliga skador!!!!
Fullt medveten om händelsen säger han att han skulle svänga in på gatan,ingen tanke på att det kunde komma bilar,och med hörlurar i öronen hörde han inget.....han var medveten han orsakade allt,men var i en annan värld och hade bara fokus på sin cykling....."felet" var hans fullt ut sa han.
Helt osannolikt och otroligt fick han INGA skador,blåslagen på vänster skinka som knäckte A-stolpen,men inget annat mer än öm i hela kroppen....otrolig lättnad!
Även om jag var helt utan "skuld" var det en händelse som satt spår,riktigt hemsk känsla att tro man kört ihjäl någon....minns varenda sekund av händelsen fortfarande.
Så att säga att cyklister inte är någon fara för andra....då vet man inte vad man pratar om!!!
Jag kunde frontalkrockat när jag väjde,var ruggigt nära en mötande bil men hann ner i diket innan....jag mådde riktigt dåligt efter,även om jag inte hade någon "skuld" i olyckan kändes det skit,fick lite småblessyrer och blev mörbultad av dikeskörningen.
Så cyklistens "oaktsamhet" och att han glömde av att det fanns andra fordon på vägen drabbade både han och mej.
När man då säger att bara dom gående och cyklisterna blir drabbade när en olycka sker är fanimej ett hån....det är inte kul att köra på en människa oavsett vems felet är!!