Är Crescent en bra cykel?

• Trådstartare Trådstartare Banarne
  • Start datum Start datum
B

Banarne

Guest
Jag har varit inne på Crescents hemsida och kikat på deras cyklar. För mig har detta cykelmärke alltid stått högt i kurs. Jag besökte därför min lokala cykelhandlare häromdagen. Till min förvåning påstod han att Crescentcyklar idag inte är några bra hojjar. Han påstod att de ofta är problem med dem och att de inte använder rör till ramen i 1:a sortering och att ramen som är en cykels hjärta är mjuk och inte har samma känsla som de tysktillverkade cyklarna han säljer. Är det så?
Jag har kikat på en Logic 387 och en Edge 067. De verkar helt okej, jag har dock inte bestämt mig vilken cykeltyp jag ska ha, det lutar nog mot en sportmodell typ Logic 387.
Är det någon här på forumet som vet något om dessa cyklar? Jag är intresserad av rekommendationer på cyklar i 6-9000kr klassen. Vad är bäst?

mvh Jon

Min farmor och farfar har en cylinderformad bänkdiskmaskin från 60-talet som hållit otroligt bra. När jag ifrågasatte farmors resonemang att "nästa gång blir det samma märke" blev hon klart irriterad på mig.

Frågan är; är Electrolux samma sak idag som de var på 60-talet, och även om så är fallet - är konkurrenterna det?

Crescent gör i mina ögon OK damcyklar som är väldigt dyra pga att folk resonerar som du gör vad avser varumärket. Resten av hojarna verkar uppriktigt vara rätt dyra i relation till vad man får - som dessutom inte är så mycket?

De cyklar som dem säljer är Trekker, Focus, Titan och Kalkhoff. För mig är detta okända fabrikat. Jag pratade precis med dem i telefon och på kort tid menade han på att kvalitetscyklar endast tillverkas i tyskland och i Italien. De säljer inget från Kina eller Taiwan eller övrga Asien för den delen. Han han också att påpeka att tackvare dessa asiatiska cyklar går deras verkstad för högtryck, kan det verkligen vara så?
Har ni några förslag på bra fabrikat till vettigt pris, 7-9000kr?

/Banarne

Banarne skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag pratade precis med dem i telefon och
> på kort tid menade han på att kvalitetscyklar
> endast tillverkas i tyskland och i Italien.

Helvete oxå! Inga av mina 6 cyklar (som jag älskar och använder *mycket*) är kvalitetscyklar.

Har inte alla de märken du nämner växlar, bromsar, styrlager, vevlager, vevarmar, sadelstolpar, styren och sadlar tillverkade i asien... Käkar jag kanske inte upp min hatt men närapå.

Troligen är också ramar och gafflar från asien (osäker på Kalkhoff). Frågan är vad som är tyskt egentligen.

Det är dock inget fel med det, det mesta kommer ju trots allt från asien...

Focus ger mycket cykel för pengarna men har lite tyngre ramar. Trek är ganska dyra för sina specar, men fina grejjer. Lite tråkiga kanske. Titan och Kalkhoff känner jag inte till.

Gå till andra butiker, prata med fler försäljare och provcykla.

Man blir bara trött av tvärsäkra försäljare med rubbade idéer.

Banarne skrev:
> Vad för cykelmärken cyklar du på? Är de bra?

Jag har en CyclePro (vetefan, inte tyskland eller italien iaf), en Eddy Merckx (Belgien), två Cervélo (Kina) och två Specialized (Taiwan). Ja, dom är bra, fast dom är ju inte i närheten av din prisklass.

Banarne skrev:
> Han påstod att ramen som
> är en cykels hjärta är mjuk

Det är inte säljargument, det är poesi.

Kanske bör man ta denne handlares "sanningar" med en nypa salt. Kanske tjänar han mer på sina "tyska" kvalitetscyklar än på Crescent. Ofta ligger det till på det sättet när affärsmän talar för vissa varor.

Tveksam till att Crescent kör med rör som inte är 1:a sortering ! Är rören defekta på något sätt ?!!
Tror inte en någorlunda seriös tillverkare kör med sådant material.

Crescent är som andra påpekat inte så prisvärda och försöker hålla uppe priserna med hjälp av det goda rykte man skaffade sig för 20 - 30 år sedan, men cyklarna är säkert helt OK.

Om Crescent nu är så sopiga kan väl din handlare sälja en till dig för ett riktigt bra pris. Föreslå honom det.

Rätta mig om jag har fel men CyclePro är väl "Svenskt"? ...med tanke på Öhlins skoterdämparna som kom original på några på Octagon DH-ramarna... Eller är det bara jag som fått för mig att CyclePro kommer från Norrland?

Som folk säger så är ju Crescent mest skit nuförtiden, dom har totalförstört ett riktigt fint gammalt märke med massa hypad massproduktion inriktad på kunden som handlar alla sina cykeldelar hos Sportex och tycker att 5.000 kr är djävligt dyrt för att få röra lite på fläsket...

Men det verkar vara en vändning på G, tycker jag mig ana? ...ryktas ju om en återkomst av Gram och allt?

Är jag den enda som tycker att Skeppshult faktiskt gör riktigt
snygga vardagscyklar? Skulle jag köpa svenskt skulle jag nog
hellre välja Skeppshult.

Niko/Frost skrev:
> Rätta mig om jag har fel men CyclePro är väl "Svenskt"?

CyclePro VAR svenskt, de försvann från marknaden för några år sedan. Det snackades om en återuppståndelse men de han inte beställa komponenter i tid, eller vad nu ursäkten var. Har inte hört talas om dem sedan dess.

Crescent Draupner 2002 och CyclePro Sol 2002 var f.ö. byggda på identiska Taiwan-ramar, med identiska sprickor i sadelröret.

Eftersom ramen är det enda som har med Crescent att göra eftersom det är där klistermärket sitter och ramen dessutom är en vanlig standard-noname-ram så är Crescent precis lika bra/dålig som nästan alla andra hojar i samma prisklass.
Det är kombinationen komponentval/pris som är intressant när det skall diskutteras om en cykel är bra eller inte. En skitdyr hoj med finaste komponenterna kan t.ex vara rent usel. Det beror ju lite på hur den skall användas och vem som skall ha den.

Tydligen ska Skeppshult också vara kines. Möjligtvis att den monteras i Sverige men enligt tidigare säljare så ska dessa vara asiatiska av dessutom diskutabel kvalité.
Jag har precis varit inne på Nishikis hemsida och tittat och dessa verkar faktiskt vara både snygga och bra. Jag känner att jag måste ut till handlarna och prova mig fram. Tack för alla tips!

Mr Banarne

läste nyss en intervjuv med skeppshults VD, och han påsto att cyklarna svetsades i sverige. Men det kanske bara var vissa modeller...

Cykelramar tillverkas nästan uteslutande i Kina och Taiwan. Visst finns några undantag men det är inte många. Fråga handlaren var hans ramar svetsas.

Så mycket svenska ramar har det väl inte varit sedan Nymans Verkstäder i Uppsala la ner.

plumse skrev:
> En skitdyr hoj med finaste komponenterna kan t.ex vara
> rent usel. Det beror ju lite på hur den skall användas
> och vem som skall ha den.

Så om jag (som inte är en DH-åkare) köper en DH-hoj, så är den hojen inte lika bra när jag använder den som när du (som är en DH-åkare) köper och använder en likadan DH-hoj? ;-)

Den berömda Skeppshult Z-ramen måste väl ändå vara genuint Svensktillverkad, annars känns det lite löjligt när dom mottog något designpris för den, för några år sedan :-)

Jo jo, absolut... Men det känns ändå lite hyckleri att motta ett pris om dom inte har gjort mer än faxat CAD-ritningarna till Kina själva ;-)

Skeppshult tillverkar alla sina ramar i Skeppshult.

Står lite om fabriken på skeppshult.se => Skeppshult => Fabriken

De är så vitt jag vet de enda som tillverkar ramar i Sverige i någon större skala(?)

EDIT: F.ö. Så trivs jag väldigt bra på min Crescent-pendlare som går typ 4-500 mil om året. Men som sagt är de ofta lite dyra med tanke på vilka komponenter man får.

Skeppshult är också väldigt trevliga. Vill du bara ha en cykel och inte behöva serva den nånting för att den ska funka så skulle jag kolla på skeppshults sortiment..

Senast redigerad av en moderator:
Azog skrev:

> Skeppshult är också väldigt trevliga. Vill du
> bara ha en cykel och inte behöva serva den
> nånting för att den ska funka så skulle jag
> kolla på skeppshults sortiment..

En kille på jobbet köpte en Skeppshult för ett par år sedan. Jag minns att man fick lov att vara två man för att orka lyfta den. Men den var ju snygg.

Senast ändrad:
Banarne skrev:
> Till min förvåning påstod han att Crescentcyklar idag
> inte är några bra hojjar. Han påstod att de
> ofta är problem med dem

Problem? Det låter retoriskt. Men klart är att Crescent, som ingår i Grimaldikoncernen, medvetet lämnade de högre segmenten. Det görs inte längre några Crescent med ambitionen att vara top-off-the-line. De bättre grimaldihojarna kallas Bianchi.

Per skrev:
> De bättre grimaldihojarna kallas Bianchi.

Och de roligare Bianchihojjarna säljs bara i USA...

JT skrev:
> plumse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En skitdyr hoj med finaste komponenterna kan
> t.ex vara
> > rent usel. Det beror ju lite på hur den skall
> användas
> > och vem som skall ha den.
>
> Så om jag (som inte är en DH-åkare) köper en
> DH-hoj, så är den hojen inte lika bra när jag
> använder den som när du (som är en DH-åkare)
> köper och använder en likadan DH-hoj? ;-)

Helt rätt. Hojen är inte bra för dig.

plumse skrev:
> Helt rätt. Hojen är inte bra för dig.

Fan va gött! Då slipper jag köpa ett DH-åbäke. Får bli en racer till istället.

Niko/Frost skrev:
> Rätta mig om jag har fel men CyclePro är väl
> "Svenskt"? .

Jo, det var ett gäng uppsalakillar, om jag förstod saken rätt hade de kontor i Uppsala och designade dem här. Produktionen var förlagd till nyindustrialiserade länder, främst Taiwan. De hade fräcka namn och snygga färge och sålde bra några år. Sedan misslyckades de ett år eller flera och Skeppshult köpte varumärket.

Cykelpro red på MTB-vågen. Men det var i första hand cyklar gjorda för att cykla på gator och vägar, även om de också gjorde en del toppspeccade hojar, superlätta aluminiumhingstar med xtr. När MTB-vågen upphörde vek sig marknaden. Samtidigt började de köra med integrerade styrlager vilket medförde att många seriösa cyklister sorterade bort Cykelpro från kategorin tänkbara hojar.

Det var ett pris för design skeppshult fick, det som belönades var att de ritade en hoj som såg ut på ett nytt sätt inte ett pris för att de gjorde en jättebra hoj, saken har diskuterats till leda här http://happymtb.org/forum/read.php/1/429777/page=1

Kommer ihåg en del usla modeller, typ Stony Point, FR1 och det. Men det fanns ju en hel radda ganska unika hojar i Octagon-programmet som täckte allt från LVG till XC till AM till DH... och så fin-XC'n med Easton UltraLite-rören anno ´98/99 lr när det nu va...

Tyckte det va ett ganska kul företag som vågade sig ut på lite okända jaktmarker, även om Octagon DH-ramen var kopiöst felkonstruerad och käkade bakdämpare till frukost... Men nästan i nivå med Crescent var dom väl ändå under sina storhetsdagar? Åtminstone om vi talar skiktet under Crescents absoluta top-of-the-line modeller typ Gram, Ultima, Ilions, etc?

Nu vandrade jag visst lite OT, det här hade ju ingenting med nånting att göra, SRY! ;)

Jag skulle aldrig av princip köpa en cykel av en handlare som på det sättet du beskriver snackar skit om ett konkurerande märke, och så kategoriskt utalar sig om kvaliten från olika tillverkningsländer.

Jag kan inget om standardcyklar men det är väl som med det mesta, att man får betala en del för varumärket. Crescent kanske inte har dom mest prisvärda cyklarna, och i så fall vore ärligare och seriösare av cykelhandlaren att försöka övertyga dig om att hans cyklar ger mer valuta för pengarna i stället för att dra någon historia om att Crescent bygger cyklar med hjälp av delar från andrasortering.

Vilken cykelhandlare är det som vi pratar om?

Banarne skrev:
> Tydligen ska Skeppshult också vara kines.
> Möjligtvis att den monteras i Sverige men enligt
> tidigare säljare så ska dessa vara asiatiska av
> dessutom diskutabel kvalité.
> Jag har precis varit inne på Nishikis hemsida och
> tittat och dessa verkar faktiskt vara både snygga
> och bra. Jag känner att jag måste ut till
> handlarna och prova mig fram. Tack för alla
> tips!
>
> Mr Banarne

Angående Skeppshult så är du ute och cyklar.

Alla Skeppshult cyklar tillverkas i Smaland. Jag har sjalv gatt runt i fabriken och sett hur en hog med stalror blir till en hel cykel. Kvalitetskontrollen ar grymt hog.

Lite lustigt egentligen att cykelhandlaren hävdar att monteringslandet är så himla viktigt. Tänkte på det där med att Tyska ramar minsann var såååå mycket bättre än Svenska... Eftersom nästan alla ramar ändå tillverkas i asien men att det är monteringslandet som är viktigast kan jag stoltsera med en hel-svensk DH-rigg hemma =)
Allt är visserligen köpt på nätet från diverse sajter utanför Sveriges gränser men allt monterades hemma i köket så jag antar att cykelhandlaren skulle hävda att t.ex bromsarna blev väldigt mycket bättre eftersom de monterades i Sverige?
Usch vad trött jag är på skitsnack från såna som många är utelämnade till. Att det snackas skit och spekuleras vilt bland lekmän är både nyttigt och roligt (men ibland tröttsamt) men en kund skall ju kunna lita på säljaren *drömmer*

En annan tysk tillverkare som har bra cyklar till mycket konkurrenskraftiga priser är Stevens. Titta in på deras hemsida http://www.stevensbikes.se/ där du nog kan hitta intressanta modeller. Jag har annvänt en Strada 800 som pendlarcykel i stan och den är riktigt trevlig. Den är lite dyrare än vad du tänkt dig så kanske Strada 600 är en cykel för dig? Stevens Citybikes hittar du under Cross-segmentet.

En av mina tidiga cyklar som var lite "bättre" på den tiden var en Crescent Oden. Hängde med ett bra tag och sa aldrig imot. Vet inte hur många mil trappor jag har åkt med den (misshandel). De hade även riktigt bra cyklar som Mjölner och Slipner. Sen *POFF* försvan allt! Årets cyklar är väll helt OK. Men man kan säga att de är budgetcyklar. Om man tittar på deras carbonracer, det är en rätt skysst helcarboncykel ändå för det priset. Men som sagt. Deras storhetstider är tyvär över..

Tillbaka
Topp