Är cykelbranchen i akut kris?

klydde

Ny medlem
Ett fenomen som började här i Malmö för något år sedan är att man hos en del cykelhandlare har börjat
installera myntautomater för att kunna fylla luft i däcken. (10Kr/2,5 min) Är detta något som är unikt för Malmö, själv har jag alltid uppfattat detta som en självklar service till kunderna, första gången jag såg detta hos en liten butik som jag aldrig handlat något hos tog jag det med en axelryckning och ett leende.
Sedan dess har det spridit sig till butiker där jag har varit kund.
Finns det någon cykelverkstad värd namnet som inte har en kompressor som standardutrustning?
Är jag orimligt gnällig och bortskämd, möjligen, men en myntautomat vid luftslangen betyder för mig,
uppsök en annan butik.

I Stockholm installerade stan en luftslang vid slussen. Hedervärt initiativ. Jag vet inte om den finns kvar efter ombyggnaden dock.

Linköpings universitet har två slangar med luft, helsjysst!

Har inte Uno Forsberg i Örebro en luftslang utanför affären till och med, så man kan fylla på anytime?

Jodå, slangen vid slussen finns kvar. Den är skitbra när man är på väg till Hellas eller Södra Station för vidarebefordran till mysiga stigar.

Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har alltid undrat när man skall börja ta
> betalt för luft=)

TOTAL%20RECALL.jpg

Eftersom jag känner väl till detta och är till hälften insyltad i det, kan jag inte mer än försvara myntautomaten.
Skadegörelsen är ett stort problem. Ett bra pumphandtag, som tar alla typer av ventiler är inte gratis. Myntautomaten är et sätt att finansiera denna skadegörelse.
Dessutom kan man med automaten erbjuda service med luft dygnet runt.

/Martin

http://www.cykelforum.se

JLarsson skrev:
> I Stockholm installerade stan en luftslang vid
> slussen. Hedervärt initiativ. Jag vet inte om den
> finns kvar efter ombyggnaden dock.

Använde den för ett par veckor sedan. Funkade superbra, helt suveränt!

Ute vid Backaplan i Göteborg finns det en kompressor som kommunen satt upp. Tyvärr är munstycket bara för Dunlop-ventil och som det påpekats tidigare i den här tråden så drar den till sig vandaler vilket innebär att munstycket är borta ungefär hälften av tiden. Lovvärt initiativ dock.

Pumpen vid slussen är lite dold och verkar klara sig från vandalisering.

I Österrike var det legio att ha en slang-automat med myntinkast utanför cykelbutikerna - DET är smart!

I Örebro har kommunen satt upp två pumpar mitt på torget dom lyser blått på natten. skitfräna. säkert någon konstnär som designat... Alla cykelaffärer har gratispump dagtid. Men SÅ är vi ju också "cykelstaden" Dessutom har kommunen en speciell snöplog bara för cykelbanor som därför plogas före de flesta vägar! Inte så dumt för en vinterstretande cyklist. färdigskrutet om vår förträffliga stad.

Appropå pumpen vid Slussen, det är väl på samma plats som cykelräknaren? Minns en skön hemfärd från jobbet med vackert snöfall och olämplig hoj så slog den om från 0 till 1 när jag passerade. Binärt och vackert tyckte jag. Snyft.

Med tanke på hur de flesta andra företag alltid förväntar sig få ut så mycket pengar det bara går av sina kunder så tycker jag inte att myntautomaten för luft är något konstigt. Cykelhandlarna har alltid fått leva med att gratis ställa upp med småservice i form av att spänna bromsvajern, skruva åt reflexhållaren, titta på kedjan om den är ok och så vidare, eftersom folk tycker att det går så fort för handlaren att hjälpa till med det att det inte ska behöva kosta något. Sånt, trevligt men för företaget förödande förfarande, kan man ju se sig om i stjärnorna efter ifrån andra företag i innerstan.

Kostnaden för luften är verkligen inte något stort problem. Däremot är priserna på cyklar och tillbehör ett jätte. Med andra EU-länders konkurrens som möjliggör köp för halva priset jämfört med Sverige blir kostnaden för luft en skitgrej. Däremot tycker ju inte folk det i allmänhet. Och om man väljer att ta betalt för luften, oavsett anledning, kommer man att stöta på massor av missnöjda människor, kunder eller ej. Konstigt nog.

jomper skrev:
> Pumpen vid slussen är lite dold och verkar klara
> sig från vandalisering.
>
> I Österrike var det legio att ha en slang-automat
> med myntinkast utanför cykelbutikerna - DET är
> smart!

Vart i slussen finns denna pump?

Cykelbranchen är en bra indikator på Sveriges egna ekonomiska situation. Snart får vi väl betala skatt på att vi andas luft. Tänkt på alla föroreningar och avgaser vi får andas in GRATIS, tycker vi borde betala bensinskatt eller liknande på det också.

Jag kanske är extra känslig eftersom jag har utnyttjat den här förmånen ganska ofta.
Jag transporterar mig själv med cykel dagligen, året runt i stan.
Med mycket cykling i stan följer det automatiskt många punkteringar. Här kommer pumparna in i bilden,
om det är en snäll punktering så kan man som regel ta sig hem cyklande via de olika pumparna.
Men med mycket cykling året runt följer även ett hyfsat slitage på grejerna,däck ,slangar,drev, kedjor med mera detta inhandlas enklast på de ställen man passerar ofta, nämligen där jag brukar fylla på luft. Jag bryr mig inte om det kostar 1kr eller 100kr per minut för luften, jag gör helt enkelt mina inköp där jag slipper se någon myntautomat. Jag har förövrigt inte heller sett något pumphandtag som tar alla typer av ventiler på något av dessa ställen, men det var kanske något som installerades samtidigt med automaten?

Hojen har en. Och den lilla cykelaffären på Davidshallsgatan. Mitt emot Stippes nästan fast lite närmare Gustav Adolfs Torg. Fler vet jag inte.

perzzon skrev:
> Uppe på Chalmers-området här i Göteborg finns en
> vid änden av hörsalsvägen.
> (dunlop/schrader/presta)

Jasså? Har bara sett den vid väg och vatten, finns en där också alltså.. Konstigt, med tanke på att jag i 95% av fallen är vid Hörsalsvägen och har parkerat där mycket.. =)

Luftskatt ...

Roger A skrev:
> Nästa steg är väl att ta betalt för luften vi
> andas !

Lekeberg skrev :

Jag sprang på en tredje förra veckan på höstgatan vid värnhem, det var då jag började misstänka att
det var en epidemi som drabbat oss.

Det har förresten potential att bli ganska underhållande när det når fram till bensinstationerna.

Av med ventilhattarna på alla fyra hjulen, fram med reserven, dra ut slangen och se till att nå alla hjulen.
Ok, Matilda, i med tiokronan när jag säger till.
Snyggt jobbat va, alla fem klara och tid över, nästa gång tar vi vinterhjulen med oss också.

=David skrev:
> Är det inte Fingal Olsson som sitter därborta?

Nä, han ä ju dö..

bigmollo skrev:
> =David skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det inte Fingal Olsson som sitter därborta?
>
>
> Nä, han ä ju dö..

Men han rör-ju-på-sig.

/G

klydde skrev:
> Lekeberg skrev :
> _______________________________________________
> > Hojen har en. Och den lilla cykelaffären på
> Davidshallsgatan. Mitt emot Stippes nästan fast
> lite >närmare Gustav Adolfs Torg. Fler vet jag
> inte.
>
> Jag sprang på en tredje förra veckan på höstgatan
> vid värnhem, det var då jag började misstänka att
> det var en epidemi som drabbat oss.
>
> Det har förresten potential att bli ganska
> underhållande när det når fram till
> bensinstationerna.
>
> Av med ventilhattarna på alla fyra hjulen, fram
> med reserven, dra ut slangen och se till att nå
> alla hjulen.
> Ok, Matilda, i med tiokronan när jag säger till.
> Snyggt jobbat va, alla fem klara och tid över,
> nästa gång tar vi vinterhjulen med oss också.

Jag förstår inte riktigt resonemanget.
Du är inte villig att betala för att pumpa på macken, men använder du mackens dammsugare fyller du gladeligen den med mynt.
Undrar vilken maskin som drar mest ström? Kompressorn eller dammsugaren?
Vi får nog vänja oss att betala för gratissevice vi varit vana vid eller att servicen försvinner. I dag får du ingen service på bensinmacken. Du får själv tanka och kolla oljan. ingen vill betala för tjänsten som fanns förr.
Du kan gå in till cykelhandlaren och be om lite olja till kedjan. Jag skulle vilja se dig gå in till Konsum och be om en näve kaffebönor till kaffekokaren.

/Martin

http://www.cykelforum.se

klydde skrev:
> Ett fenomen som började här i Malmö för något år
> sedan är att man hos en del cykelhandlare har
> börjat
> installera myntautomater för att kunna fylla luft
> i däcken. (10Kr/2,5 min) Är detta något som är
> unikt för Malmö, själv har jag alltid uppfattat
> detta som en självklar service till kunderna,
> första gången jag såg detta hos en liten butik som
> jag aldrig handlat något hos tog jag det med en
> axelryckning och ett leende.
> Sedan dess har det spridit sig till butiker där
> jag har varit kund.
> Finns det någon cykelverkstad värd namnet som inte
> har en kompressor som standardutrustning?
> Är jag orimligt gnällig och bortskämd, möjligen,
> men en myntautomat vid luftslangen betyder för
> mig,
> uppsök en annan butik.

Okej, om vi vänder på det. Varför ska en handlare som du aldrig har gynnat hålla dig med gratis luft från en kompressor? Och varför skulle de bry sig om du går till ett annat ställe för att fylla på luft eftersom du ändå inte hade tänkt betala för luften hos dem? De är ju inte luften de tar betalt för utan servicen att ge dig möjlighet att fylla ditt däck med komprimerad luft på ett bekvämt sätt. Jag är fullt övertygad att cykelhandlar gillar cyklister men jag tror inte de ägnar sig åt välgörenhet mer än nån annan.

De kanske kan kjedja fast en billig handpump som gratisalternativ :)

Hur som helst tycker jag det låter billigt jämfört med att fylla flaskorna till dykningen.

Mvh
Fredrik

fphotography skrev:

Jag har faktiskt varit kund i dessa butiker, men detta upphörde faktiskt i samma stund som jag såg automaterna. Det finns faktiskt fortfarande cykelbutiker som tillhandahåller denna service,och dessa vill jag gärna gynna.

Vi hade en slang ute i två veckor. Två munstycken och en trasig högrtycksslang senare ledsnade jag och monterade bort allt. Jag kan bara säga att jag förstår de som tar betalt även om jag tror att det inte är någon lösning på det hela. Skottpenger däremot kunde kanske lösa problemet.

Om en cykelhandlare har problem med att det dräller omkring för många potentiella kunder i anslutning till butiken så är det naturligtvis fiffigt att inte locka dit mer folk.

Det finns folk som cyklar och så finns det cyklister, skillnaden är att de sistnämnda har en pump(och reservslang) med sig vart man än ska. Helt rätt att ta betalt av folk som cyklar alltså. ;-)

/Leo

Tillbaka
Topp