Är denna cykeln nåt att ha?

Stefan W

Medlem
Jag har länge gått och funderat på om man skulle börja cykla lite mountainbike och tillslut har jag bestämt mig för att göra ett försök:)

Var inne i en affär idag och kikade på en Focus Black Raider Disc Limited..något nedsatt pris.

(http://evaldsmtb.jetshop.se/default.aspx)

Jag som inte kan NÅT, är det en ok cykel?

Som sagt, det handlar bara om nybörjarkörning. Kommer nog blir ett par timmar på leder i och kring Göteborg för min del...

Hoppas på att få lite synpunkter

//stefan

Bilagor

• BlackRider_Disc_LTD_3221.jpg
    BlackRider_Disc_LTD_3221.jpg
    52.6 KB · Besök: 19
Hade det suttit Hayes 9:or istället för Sole så hade priset varit acceptabelt och hade det sittit en bättre gaffel på hade priset varit riktigt bra. Jag skulle först ta en titt utomlands, t.ex här:

http://www.bike-discount.de/www/nav...8995&Kategorie2=49&Hersteller=41&Kategorie1=1

http://www.bike-discount.de/www/nav...0789&Kategorie2=49&Hersteller=41&Kategorie1=1

http://www.bike-discount.de/www/nav...1035&Kategorie2=49&Hersteller=52&Kategorie1=1

Jämfört med dessa är Focusen sjukt dyr

Stefan W skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har länge gått och funderat på om man
> skulle börja cykla lite mountainbike och tillslut
> har jag bestämt mig för att göra ett
> försök:)
>
> Var inne i en affär idag och kikade på en Focus
> Black Raider Disc Limited..något nedsatt pris.
>
> Jag som inte kan NÅT, är det en ok cykel?
>
> Som sagt, det handlar bara om nybörjarkörning.
> Kommer nog blir ett par timmar på leder i och
> kring Göteborg för min del...
>
> Hoppas på att få lite synpunkter
>
> //stefan

Jag kör själv en Focus Black Rider, Limited Edition. Köpte min cykel i våras (tror det var i maj) och det var min första "riktiga mtb" som är köpt i tränings- och lite tävlingssyfte. Dock har jag en 2004:a, som var kvaravarande i butiken som jag fick köpa till nedsatt pris. Rent spontant så ser jag att det skiljer en hel del mellan cyklarna, helt andra komponenter ser det ut som förutom växelsystemen som är Deore LX även på min. Jag har heller inga skivbromsar utan det sitter vanliga V-bromsar på. I övrigt så var nypriset på min cykel 10.000:-, vad jag gav är väl ointressant. I övrigt så gjorde jag en hel del research innan jag köpte min cykel. Satte då som krav att jag skulle köpa cykeln i Sverige. De märkena som jag tillslut, med min plånbok, fastnade för var Focus eller Felt. Valet föll sedan på Focus för att priset blev riktigt bra och jg fick bra service och support i övrigt av min handlare. Annars kanonnöjd med bågen, har ju i och för sig inte så mycklet att jämföra med som du förstår men har inte haft några problem över huvud taget. Har kört ca: 80 mil hittills, och de sista 10 i helgen på Bockstensturen (även det racet helt utan cykelrelaterade problem). Hoppas detta babblande hjälper dig något på vägen. Tack för ordet.

// pierre

Det blev ett köp idag...

Tror inte jag kommer bli besviken. Som sagt, är amatör när det gäller sånt här och har inga större krav...

Låg 1500kr under vad den brukar, fick ett bra lås till halva priset också...

Nu ska man bara ta ut den i skogen också:D

Tack för era svar.

Lysande köp skulle jag tro, Stefan. Detta baserat på de recensioner denna och flera andra modeller av Focus har fått i seriös tysk cykelpress och även i detta högoktanigt kompetenta forum.

En cykelhandlare som jag pratade med igår (som inte själv säljer Focus MTB men däremot Scott, Nishiki och andra hyggliga kvalitetsmärken) blev fullständigt lyrisk när jag nämnde märket och han pratade ett bra tag om deras finish och kvalitet.

Själv har jag skrivit upp mig på en -07:a av samma modell. Skillnaden är en Tora-gaffel och Magura Clara bromsar, antagligen till ett pris (10') en bit över ditt kap.

Lycka till.

Grattis, har en och är helnöjd....efter 50mil i terräng... inga problem.
Bytte dock däck till Schwalbe Albert...då jag tyckte Continental explorer var lite hala

oakhammer skrev:
-------------------------------------------------------
> Bytte dock däck till Schwalbe Albert...då jag tyckte Continental explorer var lite hala

Hehe... "Lite" som i att Hitler var lite rasistisk? Scwalbertarna är helt OK, IMHO. Bra grepp i skogen, snabba som fan på asfalt.

Tillbaka
Topp