Är denna cykeln värd 5000?

Gaffeln ser inte så rolig ut, drar en gissning på nypris 7-9000kr? 4000kr skulle jag säga, någon med bättre koll?

Alltid svårt att säga utifrån en bild. Om allt verkligen är i bra skick så är den värd runt 5000kr om du behöver tillbehören. Dubbdäcken är däremot ett minus, det är stor chans att cykeln har fått smaka på saltet.

Har kedjan tagit stryk så har kassetten säkerligen det också. Vipps är man upp i närmare en tusing.

Och vad menar du med risigt skick? Att den är rostig och skitig spelar inte så stor roll så länge den inte är sliten och avståndet mellan rullarna blivit för stort. Det är först då den börjar knapra i sig kugghjulen.

Jag byter kedja när den är så rostig och skiten att den för mycket oväsen. Kedja är så billigt att jag kan byta ofta, tycker jag. 150-200 kr ju!

Jag betalade 7000:- för en ny cykel med liknande spec och en RockShox Recon förra året så jag vet inte, vad är värdefallet på 4 år?

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag byter kedja när den är så rostig och skiten
> att den för mycket oväsen. Kedja är så billigt
> att jag kan byta ofta, tycker jag. 150-200 kr ju!

Stämmer nog bra, men om du inte har bytt i tid så har även kassetten blivit insliten med den gamla kedjan. Och då måste man byta kassett också. Been there, många ggr...

Mitt tips är att köpa nytt, om budgeten inte är för begränsad alltså. Ny cykel = inga byten av delar och liknande.

För några dagar sedan var det en kille här på forumet som valde mellan två nya cyklar, en Cube och en Radon om jag inte missminner mig. De gick båda lös på ca 10 000. Det känns som ett bättre alternativ för dig att köpa Radonen som var uppe i den tråden. Den kan du kanske sälja för 5000 om ett par år när du byter cykel.

Tillbaka
Topp