Är det artigt eller oartigt att använda ringklocka

Sykler

Aktiv medlem
När man använder ringklockan kan man få väldigt varierade reaktioner, vissa ser arga och irriterade ut medan andra har tackat mig för att jag har plingat. Personligen plingar jag på de flesta när jag cyklar stig då många inte förväntar sig att en cykel ska åka förbi. På cykelbana/väg endast vid behov. Jag brukar plinga på rätt långt avstånd, ca 20-30 meter.

Drar ni er för att använda ringklockan av artighet, eller använder ni den av artighet?

Jag följer Trafikförordningen:

64 § När det behövs för att förebygga eller avvärja fara, skall en förare ge ljud- eller ljussignaler eller på något annat lämpligt sätt väcka andra trafikanters uppmärksamhet.

Dvs jag plingar hela tiden. Artigt eller inte. Finns så många virriga eller potentiellt virriga medtrafikanter.

64 § När det behövs för att förebygga eller avvärja fara, skall en förare ge ljud- eller ljussignaler eller på något annat lämpligt sätt väcka andra trafikanters uppmärksamhet.

Dvs jag plingar hela tiden. Artigt eller inte. Finns så många virriga eller potentiellt virriga medtrafikanter.
Hela tiden? Du är inte rädd för "plingtumme"? 😉

Av nyfikenhet, vad faller inom gränserna för termen "ljudsignal"? Är det ok att ropa?

Som redan sagts så blir väl ungefär hälften sura. Jag har tidigare själv irriterats av den reaktionen, men har lärt mig släppa det nu.

Jag ser till att plinga i god tid för att undvika att skrämma folk och ropar alltid vänligt ”tack, tack” när jag passerar. Tycker att det tar udden av de sura reaktioner man får.

Senast ändrad:

"När det behövs" är väl nyckelordet här, man får göra en bedömning varje gång.

Många gånger ger ju plinget resultatet att folk flyttar sig oförutsägbart åt sidan. Finns det plats att passera säkert är det oftast bättre att inte plinga. Om de man ska passera vinglar eller på annat sätt tar mer plats än de borde så plingar jag.

Om det blir en reaktion på plinget så är den oftast förvånad som att man var den första cyklisten i historien som passerade. Detta gäller i stan eller på landsväg.

I skogen brukar jag i första hand använda rösten eller ögonkontakt om det är möjligt. Blir oftast trevligare möte då. Men ibland blir det ringklockan om situationen behöver uppmärksammas på lite längre håll.

På gatan borde många, jag inklusive, plinga oftare.

På stig plingar jag aldrig. En stig är ingen trafikssträcka. Om det inte finns utrymme att köra om vandrare väntar jag tills det finns utrymme. Eller till dom märker mig och ger utrymme. Men om stigen är stökigt, som den nästan alltid är när jag kör stig, så hör vandrare mig komma.

Det finns ganska många knäppa gubbar som är rättshaverister. Som demonstrativt plingar jättemycket väldigt nära när någon, i deras ögon, gör något fel. Oberoende om det är cyklister eller fotgängare. Fick ett psykfall efter mig för typ en månad sen. Cyklade förbi personen på en lång raka med väl tilltagen marginal och inte så fort. Han fick totalt frispel och började plinga när jag cyklade om. Sen cyklade han ikapp mig och började skrika om att jag skulle använda ringklocka. Jag gjorde tummen upp lite ironiskt och då fick han frispel. Har sett honom någon gång till och då satsade han mot övergångsställen och swishar förbi de som går och plingar som en galning. Under 1 pendlingsår ser man flera såna personer med liknande tendenser. "One bad apple spoil the whole damn bunch"..

IMG_3587.webp

’Nuff said

Ja He ska Plingas/Tutas/Varslas Så fort det bara går !

H*lvette vad Puckade cyklister det finns i Oskarshamn ta mig Satan en blir fan nästan påcyklad var å Varannan dag av nån fräck liten person som SKITER i att använda sin Gudf*örbannade ringklocka !

Plingan Ska Användas Precis som Lyktor ska Användas .

Blir någon Krokig utav å bli Plingad på ? Hytt med Näven åt dom å trampa Vidare .

Hälsningar Paul

Folk blir ju sura om man inte plingar också. Lösningen är att ha ett frihjul som låter så mycket att man inte behöver plinga, då kan de inte bli sura, bara skraja.
Faktiskt jävligt sant. På mina vinterhjul låter frihjulet mycket mer och det räcker rätt bra som uppmärksamhet. Dock brukar de flesta andra cyklister som får det i ryggen bli väldigt irriterade/stressade och börja vinka för att man ska cykla förbi. Eller så tittar de bakåt mot en var 3:e sekund. Men vad ska man göra om man hamnar i en kö

Faktiskt jävligt sant. På mina vinterhjul låter frihjulet mycket mer och det räcker rätt bra som uppmärksamhet. Dock brukar de flesta andra cyklister som får det i ryggen bli väldigt irriterade/stressade och börja vinka för att man ska cykla förbi. Eller så tittar de bakåt mot en var 3:e sekund. Men vad ska man göra om man hamnar i en kö
Många är obekväma om du ligger tätt bakom och även om du inte gör det så kanske de tror att du gör det när de hör ditt hjul. Lite mer fett kanske hjälper.

Jag använder bara ringklocka undantagsvis. Typ fyra personer i bredd, koppel tvärs över hela gc-banan, eller folk som börjar röra sig ut i cykelbanan utan att titta över axeln. Inte speciellt meningsfullt att plinga annars, folk reagerar som andra här också noterat ganska oförutsägbart.

Ja, det är ju inte för din egen skull mest, som du plingar. Om man inte har nyfixade eller bullriga frihjulsklackar må man använda något för att påkalla uppmärksamheten. - Folk får hjärtsnörp om man susar förbi dem i deras djupa tankar, utan förvarning.

Med dessa däck: Ringklocka behövs ej.
Visa bilaga 748260
Det är mitt trick oxå bromsa/hasa lite på låååångt innan så de hinner vända sig om å se att de behöver flytta sig lite, självklart plingar innan men folk verkar ha väldigt dålig hörsel eller för hög volym i lurarna….
Hundarna är mycket bättre de hör en tidigt och om matte/husse är med i matchen brukar de se på hunden att nåt händer .
Självklart tackar man dem som gör en ”ansats” att flytta sig 😜

Det står ju inte mellan bara att det uppskattas eller att det irriterar folk, det vanligaste är ju att det får gångarna att yra runt över hela cykel/gångbanan. Det skulle för det mesta rätt enkelt att cykla om gångare så länge de inte i bredd tar upp hela utrymmet. Om det inte vore för att man just skrämmer dem och får de vingla runt överallt. Men det är ju tyvärr svårt undvika, oberoende av om man plingar eller inte.

Många är obekväma om du ligger tätt bakom och även om du inte gör det så kanske de tror att du gör det när de hör ditt hjul. Lite mer fett kanske hjälper.
Jag förstår att det är störigt. Jag tycker likadant. Men min poäng i min kommentar var att ett surr på frilhjulet sannolikt är bättre än en ringklocka. Betydligt bättre då det skapar en ökande uppmärksamhet ju närmare man kommer. Till skillnad från en ringklocka som skrämmer folk och får dem att frysa eller fatta irrationella beslut

När man använder ringklockan kan man få väldigt varierade reaktioner, vissa ser arga och irriterade ut medan andra har tackat mig för att jag har plingat. Personligen plingar jag på de flesta när jag cyklar stig då många inte förväntar sig att en cykel ska åka förbi. På cykelbana/väg endast vid behov. Jag brukar plinga på rätt långt avstånd, ca 20-30 meter.

Drar ni er för att använda ringklockan av artighet, eller använder ni den av artighet?
Jag tycker det låter konstigt att folk skulle bli arga för att man plingat, det måste vara många tusen gånger jag använt ringklockan och det har bara hänt en enda gång att någon verkat ta illa upp och det var en icke-svensk person. Däremot väldigt många som spontant tackad, hälsat och verkat allmänt glada. Gjorde ett test i somras under en tur och räknade antalet pling och hur många som reagerat på det sättet, resultatet blev att av tjugo pling så fick jag ett glatt hej eller ett varmt "tack för att du plingade" av fem stycken, alltså var fjärde person!

Men ringklockan skall inte användas aggressivt, typ "flytta på dig och snabbt skall det gå", och den är ingen ursäkt för att inte behöva ta hänsyn när man passerar, man cyklar inte om någon i full fart utan saktar ned så att det inte blir obehagligt för den man cyklar om. Sen plingar man inte när det är tydligt att det inte behövs, i städer och samhällen där cyklister är mer frekventa på gc-banorna är behovet inte lika stort. På stigar plingar jag sällan, gående har företräde så det är jag som skall stanna om det behövs vid möte och om det är någon jag vill om och det är trångt hoppar jag av och passerar ledandes cykeln.

Just nu har jag ingen ,så jag brukar låsa till bakhjulet lite, eller hosta. ett låst bakhjul som skrapar marken brukar ge önskad effekt.

brukar rulla förbi och heja och trampa efteråt. ser väl ut som man tar det lugnt för deras skull då kanske.

nu när jag inte har någon.. så skäms jag lite för det, men när jag har en så brukar det kännas bra ändå, bara man plingar i god tid som du skrev

Hur hanterar man idioter som tittar på en när man plingar och sen fortsätter gå i bredd och blockera hela vägen?
Ja , sjukt irriterande men jag brukar försöka tänka att IQ följer normalfördelningskurvan som allt annat och att dom inte valt att födas till idioter för att irritera mig😁

Jag föreställer mig att idioter nog har nedsättningar inom både eq och Iq , vad som får dom att gå mitt i vägen är svårt att förstå. Idiotiskt beteende är ju ofta det. Men säger du att det ffa är brist på Eq så nog kan jag köpa det också 😃

Jag föreställer mig att idioter nog har nedsättningar inom både eq och Iq , vad som får dom att gå mitt i vägen är svårt att förstå. Idiotiskt beteende är ju ofta det. Men säger du att det ffa är brist på Eq så nog kan jag köpa det också 😃

Det är klart brist på EQ när man inte går åt sidan när någon plingar. IQ har jag ingen koll på. Men såna typer kan ofta beter sig oförutsägbart eller/och aggressivt, så det är bättre att undvika att komma för nära och säkert inte säga nånting (förutom när man tycker om upphetsade diskussioner).

Precis, det var honom jag tänkte på när jag postade. Ärligt talat hoppas jag att han blev permanent avstängd från happy.

Hände mig faktiskt en gång när jag mötade honom i Hellas, alltså mötande trafik, ingen omkörning.

Han bytte nick en gång men verkar inte vara kvar. Jag undrar framförallt om han fortfarande bryter kroppsdelar flera gånger om året.

Jag tycker det låter konstigt att folk skulle bli arga för att man plingat, det måste vara många tusen gånger jag använt ringklockan och det har bara hänt en enda gång att någon verkat ta illa upp och det var en icke-svensk person. Däremot väldigt många som spontant tackad, hälsat och verkat allmänt glada. Gjorde ett test i somras under en tur och räknade antalet pling och hur många som reagerat på det sättet, resultatet blev att av tjugo pling så fick jag ett glatt hej eller ett varmt "tack för att du plingade" av fem stycken, alltså var fjärde person!

Men ringklockan skall inte användas aggressivt, typ "flytta på dig och snabbt skall det gå", och den är ingen ursäkt för att inte behöva ta hänsyn när man passerar, man cyklar inte om någon i full fart utan saktar ned så att det inte blir obehagligt för den man cyklar om. Sen plingar man inte när det är tydligt att det inte behövs, i städer och samhällen där cyklister är mer frekventa på gc-banorna är behovet inte lika stort. På stigar plingar jag sällan, gående har företräde så det är jag som skall stanna om det behövs vid möte och om det är någon jag vill om och det är trångt hoppar jag av och passerar ledandes cykeln.
Jag har en annan upplevelse. De flesta är ju trevliga men vissa blir provocerade av plingandet. Åter andra blir stressade och överraskade/rädda. Svårt också att plinga mer eller mindre aggressivt, klockan låter ju som den låter liksom.

Jag måste ha tur, ilska möter jag nästan aldrig. En och annan blir kanske lite skrämd om de känner att de inte hade koll på sin omgivning, men ett snabbt "tack, tack" när jag passerar gjuter nog olja på eventuella vågor.

Tillbaka
Topp