Är det artigt eller oartigt att använda ringklocka

Har ringklocka, mest för att undvika böter. De flesta verkar behöva förklaringar ändå, vad plingandet kan betyda?
Ding-dong eller rrrrrrrrriiing-ring-ring-ring har lite mer effekt, okänt vilken.. Så, lång framförhållning! Känns bara så lyxigt att ha något att väsnas med.

Instämmer med mycket tidigare i tråden. När man pinglar, hur man pinglar och hur pinglan låter betyder mycket. I min erfarenhet så funkar bättre än de som ger enkom ett Bing. Sedan hur man pinglar betyder mycket. Typ samma logik som för tutan i bilen.

Instämmer med mycket tidigare i tråden. När man pinglar, hur man pinglar och hur pinglan låter betyder mycket. I min erfarenhet så funkar bättre än de som ger enkom ett Bing. Sedan hur man pinglar betyder mycket. Typ samma logik som för tutan i bilen.
Gäller det att det är "typ samma logik som för tutan i bilen" även i södra Italien? 😉

Jag ropar 'HÅLL HÖGER!". Eftersom de flesta ändå verkar rösta åt det hållet utgår jag ifrån att de begriper det, åtminstone.
Det känns läskigt att förutsätta och registrera medtrafikanters polit***a åsikt. Ett bestämt och tydligt "UR Vägen" från 3 meters håll känns bättre.
Frenetiskt hamrande på kläppen på sin ringklocka signalerar också vikten samt betydelsen av fri väg, vilket tillsammans med det föregående skapar en grogrund för samarbetsvilja i trafiken.

Oj. Med dom däcken måste man nog ha hjälpmotor. ;)
1737272681254.webp

Näe😜

Det känns läskigt att förutsätta och registrera medtrafikanters polit***a åsikt. Ett bestämt och tydligt "UR Vägen" från 3 meters håll känns bättre.
Frenetiskt hamrande på kläppen på sin ringklocka signalerar också vikten samt betydelsen av fri väg, vilket tillsammans med det föregående skapar en grogrund för samarbetsvilja i trafiken.
Men om du ropar ett starkt ”UR” först hoppar väl alla åt vänster?

Jag måste ha tur, ilska möter jag nästan aldrig. En och annan blir kanske lite skrämd om de känner att de inte hade koll på sin omgivning, men ett snabbt "tack, tack" när jag passerar gjuter nog olja på eventuella vågor.
Jag kör också ibland med ett "tackar" när jag passerar efter att ha plingat, särskilt om det är en sån där gå-i-mitten-av-GC-bana-typ som faktiskt flyttar på sig.

Den enda gången det rinner över på riktigt är när man MÖTER folk som går i bredd (gärna på cykelbanan om den är avgränsad) och som faktiskt har sett en och ändå inte flyttar sig.

Sen har jag i övrigt svårt att förstå de som blir upprörda av gångtrafikanter på (gemensamma) GC-banor då i grund och botten beror på systemfel i trafikdesignen. De allra flesta GC-banorna har byggs för att hålla icke-motoriserade fordon borta från "bil"-vägen, inte för att skapa ett kompletterande nätverk för cyklister.

Därför är det rimligaste, IMHO, att istället för att anamma en "här ska jag fram"-attityd mot gångtrafikanter istället visa sin vänligare sida och sakta ner, ursäktande hälsa och med hänsyn cykla förbi. För om man själv vill bli passerad med marginal och respelt av bilister på vägen är det nog en bra idé att inte göra bilister per fots avogt inställda till cyklister bara för att man vill spara någon sekund.

Pling - folk (med hörlurar) reagerar inte.
Pling - folk reagerar.
Folk reagerar på pling - vänder sig om och:
Folk reagerar på pling - går till höger.
Folk reagerar på pling - går till vänster.
Folk reagerar på pling - kastar sig till höger.
Folk reagerar på pling - kastar sig till vänster.
Folk reagerar på pling - en går till vänster, en till höger.
Osv.

Om du noga tittar på @NLC s video ser du att ( nästan) alla går till vänster utan att titta bak. Japan har ju vänstertrafik.
Händer inte i Sverige där högertrafik är mer an halvhjärtat genomförd och egentligen bara gäller biltrafiken. Folk måste titta bak som de förväntar sig Turning Torso på hjul och springer sen som yra höns; är de två går den till vänster åt höger och tvärtom.
I avsaknad av konsekvent högertrafikbeteende känns det säkrast att ge en tydlig riktningsanvisning helst i kombination med ringande klockor och blinkande blåljus.
Allt i avvaktan på en rimlig infrastruktur för gående och cyklande.

Hela tiden? Du är inte rädd för "plingtumme"? 😉

Av nyfikenhet, vad faller inom gränserna för termen "ljudsignal"? Är det ok att ropa?
Nä, tummen har jag tränat genom att hänga på happy.

Ropa är okej, men ringklocka (eller liknande) måste finnas.

Senast ändrad:
Om du noga tittar på @NLC s video ser du att ( nästan) alla går till vänster utan att titta bak. Japan har ju vänstertrafik.
Händer inte i Sverige där högertrafik är mer an halvhjärtat genomförd och egentligen bara gäller biltrafiken. Folk måste titta bak som de förväntar sig Turning Torso på hjul och springer sen som yra höns; är de två går den till vänster åt höger och tvärtom.
I avsaknad av konsekvent högertrafikbeteende känns det säkrast att ge en tydlig riktningsanvisning helst i kombination med ringande klockor och blinkande blåljus.
Allt i avvaktan på en rimlig infrastruktur för gående och cyklande.
Själva definitionen av högertrafik är fordon till höger och gångtrafikanter till vänster i färdriktningen. Sedan oktober 2018 är detta t.o.m. inskrivet i Trafikförordningen även på gemensamma gc-vägar

En tumregel kan vara att i en konfliktsituation har gångtrafikanter nästan alltid rätt, fordonstrafik nästan alltid fel.

Själva definitionen av högertrafik är fordon till höger och gångtrafikanter till vänster i färdriktningen. Sedan oktober 2018 är detta t.o.m. inskrivet i Trafikförordningen även på gemensamma gc-vägar
Absolut. Och det följer alla med militär diciplin! Eller?
Lite som att inte överskrida fartgränser och köra mot gult. Eller rött för all del.

En tumregel kan vara att i en konfliktsituation har gångtrafikanter nästan alltid rätt, fordonstrafik nästan alltid fel.
Och ännu mer så när gångarna blir omkörda bakifrån. De har inte ögon i nacken och man kan inte ta för givet att de hör ett pling. Dock är det lite irriterande när folk går mitt på en smal gv-väg.

Plingade på ett pensionärspar förra veckan, som reagerade genom att vända sig om att stirra för att sedan bara fortsätta gå i bredd på gång och cykelbana. Tydligen hade jag ingen rätt att cykla på cykelbanan enligt dom.🤣
Men det känns som att det mänskliga släktet blir dummare för varje år som går.

Plingade på ett pensionärspar förra veckan, som reagerade genom att vända sig om att stirra för att sedan bara fortsätta gå i bredd på gång och cykelbana. Tydligen hade jag ingen rätt att cykla på cykelbanan enligt dom.🤣
Men det känns som att det mänskliga släktet blir dummare för varje år som går.

Pensionärspar var alltid dillemat när jag körde lvgcykel i Nederländerna. Cykelbanor där är mycket bredare än i Sverige. Dubbelriktade cykelbanor är tillräckligt breda för att kunna köra om / möta en par som kör bredvid varandra. När jag plingar tittar i nästan alla fall vänstra cyklisten (vanligtvis herren) över sin vänsteraxel och svänger då lite åt vänster så att utrymmet inte räcker till. Medan jag kan köra om när jag inte plingar, men då blir paret, såklart, skrämt.

En lösning jag ofta använde är att cykla på bilvägen bredvid, men då kan bilister blir aggressiva, även om det är en väg i skogen som bara används för "rekreation".

Att ingen har postat
än …
Den har postats tidigare. Men i Japan verkar det vara legio (tillåtet?) i många städer att cykla på de flesta trottoarer. Så gående blir nog inte jätte överraskade i det landet. (Vem har gjort videon och varför kan man undra...)

På min nederländska Bakfiet så är ringklockan mycket bra, lite som tyska biltillverkare som vill ha ett visst dörrljud etc.

Egentligen borde det finnas en standard. Ett pling för att vänligt ge uppmärksamhet om att man är på väg och dubbelpling för "flytta på er, ni behöver inte breda ut er över hela vägen"
Lite på samma sätt som biltuta nyttjas i Kairo.

"Hela-tiden-tutande"=jag kör bil.
"Hela-tiden-tutande+det-där-lilla-extra-tutandet"=nu kör jag över dig.

Det är ganska enkelt. Tacka mer än du plingar så väger trevligheten över.

Ett pling = tacka två gånger när du passerar
Två pling = tacka tre gånger när du passerar
osv

Konsekvensen av ovanstående blir att man inte plingar mer än nödvändigt, vilket jag personligen uppfattar som extremt drygt. Och om något skulle gnissla i interaktionen har man i alla fall försökt runda av på ett trevligt sätt.

Dessutom, och det är kanske det viktigaste, ger man ett incitament för folk att bereda plats nästa gång de möter en cyklist. Man är ju mer benägen att vara hjälpsam om man blivit trevligt bemött än om man har tråkiga erfarenheter av någon som "armbågat" sig fram.

Tycker Arons inställning är helt rätt.
Jag plingar en gång på avstånd, har en spurcycle ringklocka som jag tycker är ett av mina bästa inköp. Sen tackar jag när jag passerar, men bara om folk flyttat eller uppmärksammat mig. Dom människor som inte reagerar säger också något, luva, hörlurar +ANNAT så man kan agera därefter.
Har mer än en gång plingat och sen fått skäll för att dom inte hört mig.
Även folk som byter plats är roligt, dvs ett par där den högre går åt vänster och den vänstra går till höger. Brukar roat påpeka detta, "oj oj nu bytte ni bara plats, men tack!"

Det är artigt och i sin ordning, att använda ringklockan. Att det finns dom som blir irriterade och arga, känner jag igen. Oftast yngre personer som blir irriterade eller arga. Kan specifiera den gruppen ytterligare.

Plinga, när man är någon meter bakom är lite mer dumt. Lite som att använda blinkers på bil, först när man börjar svänga.

Blir påmind om att jag borde skaffa en bättre ringklocka. Den jag har nu är undermålig. Till landsvägscykeln har jag ingen ringklocka utan brukar ropa eller göra mig hörd på annat sätt. Är ju ändå ingen längre bit man cyklra landsväg där det är gång- och andra cyklister.

Frågan är felställd, den relevanta frågan är: förbättrar det säkerheten? Under förutsättning att din måltavla hör dig, är svaret nästan tveklöst Ja. Efter ett par nedkörda pensionärer i min ungdom övergav jag "stealth-mode" filosofin och min ängslan att störa och förarga mina medmänniskor.

Tillbaka
Topp