Är det dags för ny kassett?

Healons

Aktiv medlem
Hej

Bytte kedjan på min Trek med lite ”går det så går det” mentalitet. Gamla kedjan var mellan 0,5-0,75

nya kedjan funkar asdåligt på växel 7-12.
1-6 funkar fint. På växel 7 och uppåt kan kedjan liksom inte bestämma sig för vilken växel kedjan ska ligga på. Hoppar mellan dreven bak när man trycker på pedalerna.

Jag trodde symtomen som uppstod när nya kedjan inte lirade med gammal kassett var att den kuggar över ”framåt” alltså inte mellan växlarna. Har jag fel? Tänkte fråga här innan jag köper ny kassett…

Är nåt annat tokigt tro? Fel längd på kedjan? Bakväxeln sitter fint fast. B skruven är rätt inställd (tror jag)

Bifogar bilder

Bilagor

• 5243AD0A-52F0-4B56-A614-35BB443B377B.jpeg
    5243AD0A-52F0-4B56-A614-35BB443B377B.jpeg
    1,009.3 KB · Besök: 205
  • 33FF6D0A-6D82-4268-A5A4-20B1F0B7CF2B.jpeg
    33FF6D0A-6D82-4268-A5A4-20B1F0B7CF2B.jpeg
    822.1 KB · Besök: 233
  • B6893746-DABE-4087-AFF3-68C657AF7C71.jpeg
    B6893746-DABE-4087-AFF3-68C657AF7C71.jpeg
    808.7 KB · Besök: 217
  • CA5E8831-83D7-4873-A94B-593FC2AF3E35.jpeg
    CA5E8831-83D7-4873-A94B-593FC2AF3E35.jpeg
    547.3 KB · Besök: 225
Tycker kedjan ser lång ut. Har du kapat den till samma längd som den gamla?
gjorde enligt SRAM manualen. Men har för mig att den blev en länk längre än gamla kedjan.

Frågan är om för lång kedja kan göra dessa symtom. Att den hoppar mellan växlarna när man lägger kraft på pedalerna…?

Men om kassetten inte lirar med ny kedja: Hoppar den mellan växlarna då eller kuggar den över ”framåt” så man slår pungen i ramen?

Hur?
Low och High samt B skruv är iaf samma som sist och känns fortfarande bra.

Kanske får slänga på gamla kedjan och se om problemen försvinner

Det strular liksom i mitten av kassetten
Finns det inte en justerskruv på vajern? En ny kedja växlar ofta snabbare och lättare eftersom det är mindre glapp i den, tycker också det låter som att bakväxeln inte är helt rätt justerad.

om kedjan ligger fel på övre trissan?? felhoppad b-skruv, för lång kedja och böjt växelöra som nämnts andra felkällor.

kassettens slitage är helt måttligt, motiverar osannolikt problemet.

Provade att sätta tillbaka gamla kedjan = inga problem.

Nya kedjan (samma längd, samma settings) det blir bananas från växel 7-12.

Antar att ny kassett är grejen då?

Provade att sätta tillbaka gamla kedjan = inga problem.

Nya kedjan (samma längd, samma settings) det blir bananas från växel 7-12.

Antar att ny kassett är grejen då?

Ja. Jag hade nyligen samma problem på min MTB (dumt att jag inte hade använt min fina kedjemätare jag hade köpt ...).

Kontrollera också din framklinga/or!

Ja. Jag hade nyligen samma problem på min MTB (dumt att jag inte hade använt min fina kedjemätare jag hade köpt ...).

Kontrollera också din framklinga/or!
Framklingan är ny ?

Så skumt fel bara. Har iofs aldrig bytt bara kedja innan men i min värld trodde jag den skulle skippa framåt inte upp o ner mellan olika växlar. Men men sånt är livet

Framklingan är ny ?

Så skumt fel bara. Har iofs aldrig bytt bara kedja innan men i min värld trodde jag den skulle skippa framåt inte upp o ner mellan olika växlar. Men men sånt är livet

Jag är inte säkert på att problem mellan växlar är orsakat av slitaget, men en ny kedja på en sliten drev åker upp.

den där kassetten är verkligen inte sliten. varit ute för att ny kedja krånglar oavsett. då har den fixat till sig efter en inkörning på någon timme.

särskilt kmc, men nu var det sram.

att just mellersta växlarna krånglar luktar växelörat.

den där kassetten är verkligen inte sliten. varit ute för att ny kedja krånglar oavsett. då har den fixat till sig efter en inkörning på någon timme.

särskilt kmc, men nu var det sram.

att just mellersta växlarna krånglar luktar växelörat.
Hmm ja kanske men borde inte gamla kedjan oxå strula om det är växelöra? Den gamla funkar ? med samma inställningar

Flikar in fråga om det finns något mätbart visuellt sätt att avgöra kassettslitage? Slarvade med kedjebyte sist och chansade på att ersätta endast kedja trots kedjetöjning på 1.0, har växlat bra och inte hoppat upp, men nu är den kedjan på 0,75 och det kanske är läge att slänga på den där kassetten jag har liggandes..

Flikar in fråga om det finns något mätbart visuellt sätt att avgöra kassettslitage? Slarvade med kedjebyte sist och chansade på att ersätta endast kedja trots kedjetöjning på 1.0, har växlat bra och inte hoppat upp, men nu är den kedjan på 0,75 och det kanske är läge att slänga på den där kassetten jag har liggandes..
man ser det dels på att det skett ett breddökande 'smide' längst ut på tänderna, gulmarkerade exempel, dels att rundningen nedanför smidet inte är cirkulär.

i båda fallen närmast obetydliga förändringar för denna kassett, 'borde' funka. men går det inte till sig med lite inkörning eller kanske ett annat ex av ny kedja, kan man förstås prova att slipa lite kl 4-halv6.

jag gör själv gärna en sådan mindre slipning rutinmässigt vid kedjebyte.

men skulle i ts läge ändå kollat växelörat först.
.
61738F91-F194-4417-A4A2-C851E0A151EB.jpeg

Det här har även jag funderat på. Verkar vara ganska många av oss som faktisk har rätt svårt att avgöra när en kassett är sliten bara genom "okulär besiktning". Har ju bytt en del kassetter genom åren men gått mera på tid och "gissat" att det nog borde vara dags efter en viss tid och antal timmar. Eller om det krånglat vid kedjebyte. Har dessutom sökt efter någon vettig video på Youtube om det här men inte lyckats hitta nåt.

Intressant nog verkar även en del cykelverkstäder ha problem med att avgöra sånt här. Lämnade in sonens hoj vid ett tillfälle och killen i cykelaffären informerade mig direkt att kassetten var sliten och behövde bytas. Lite märkligt med tanke på att jag hade bytt kassetten veckan innan...

Om någon av kassettens tänder är felgjord från fabrik så skulle det (för oss dödliga) vara skitsvårt att se utan att ha fler nya kassetter att jämföra med.

Jag tror Kais mfl framförallt tittar på "groparnas" form i övre framkant. Slitage där påverkar ju även tandens form, men det är som sagt lurigare att bedöma. På en väldigt sliten kassett blir det dock tydligt slitage även på tänderna

Förtydligande: Jag menar att även nya tänder är väldigt olika varandra beroende på var på kassetten de sitter.

ja, det är bara den högra delen av halvcirkeln som kedjan driver på, och som behöver dels ha rätt form, dels ha helt regelbundet perfekt avstånd till nästa.

den vänstra mixtras det en del med hos fabrikanterna. är den förskjuten åt vänster underlättas växlingar, och ofta kör man den finessen kombinerat med en ramp.

när man renoverat ett antal gånger kommer den vänstra delen av halvcirkeln förskjutas alltmer åt vänster, förstås blir det ett glapp, men det saknar betydelse för framdriften.

däremot går växlingarna allt smidigare:)

här är kassettrenoveringstråden, om man vill nörda ner sig lite...

man ser det dels på att det skett ett breddökande 'smide' längst ut på tänderna, gulmarkerade exempel, dels att rundningen nedanför smidet inte är cirkulär.

i båda fallen närmast obetydliga förändringar för denna kassett, 'borde' funka. men går det inte till sig med lite inkörning eller kanske ett annat ex av ny kedja, kan man förstås prova att slipa lite kl 4-halv6.

jag gör själv gärna en sådan mindre slipning rutinmässigt vid kedjebyte.

men skulle i ts läge ändå kollat växelörat först.
.Visa bilaga 609826
Vad säger ni? För skitig kassett för att avgöra?

774AF4A0-6637-43D3-AAB7-0C01C224B48D.jpeg

Vad säger ni? För skitig kassett för att avgöra?

Visa bilaga 609981
6an och 7an har ett visst slitage, kunde ev motivera åtgärd, men bör ändå funka med ny kedja.

fördelar med att renovera fast det inte riktigt behövs för att bara slippa kedjehopp, är dels slippa kurret när smörjet är på upphällningen, dels att det blir en direktare känsla i trampet, dels sannolikt mindre slitage och friktion.
.
8DAC2784-27C9-40D9-879D-BD3C4E299EF5.jpeg

6an och 7an har ett visst slitage, kunde ev motivera åtgärd, men bör ändå funka med ny kedja.

fördelar med att renovera fast det inte riktigt behövs för att bara slippa kedjehopp, är dels slippa kurret när smörjet är på upphällningen, dels att det blir en direktare känsla i trampet, dels sannolikt mindre slitage och friktion.
.Visa bilaga 610092
Sannolikt de jag kört Zwift på under vintern för att få rak kedjelinje. Får köra bytet i samband med kommande kedjebyte!

Som ni väntat.... :-)

Var ju rea på kassetter på Bikester så nu sitter det en sprillans GX på hojen och den växlar finare än fint!!!

Sparade gamla kassetten och kedjan , kanske bra att ha i reserv då den funkade fint men kedjan var runt 0,75 sliten och man vill ju inte börja säsongen med en kedja som brister

Tillbaka
Topp