Är det dödsmegafarligt för barn att cykla 30km?

ElVikingo

Aktiv medlem
Hej Bullen!

Jag är en nykränkt farsa som måste få veta att jag har rätt och i stor nöd av ryggdunk, kanske en öl också.
Idag när jag och sonen var ute så gick vi förbi stadshuset där de hade satt upp Vuelta de catalunya utställningen. Vi frågade artigt om om vi fick kolla, självklart med munskydd och obligatoriskt alcogel bad.
Där inne kommer en farbror och börjar prata med oss, han är tydligen från den lokala cyckelklubben, jag blir genast intresserad och frågar om de har MTB träning för barn.
Jag får förklarat att barn måste först lära sig cykla innan de kan köra MTB, jag berättar att vi brukar cykla långt när vi inte sitter i karantän så grunderna finns redan. Mannen börjar bli märkbart upprörd och frågar vart vi cyklar. Sedan kommer den en föreläsning om att det är jättefarligt för barn att cyckla mer än 20km per dag, de kan skada skelettet. Dessutom är det dödsfarligt att lära sig utan en klubb.

Jag önskade de numera högröda mannen en trevlig dag och gick för att köpa en glass till den 10åriga sonen. Sonen kollade på mig och sade: Pappa nu är du jätte arg.

Så frågan, inte kan det vara farligt för en 10åring att cykla 30km på grus en gång i månaden, resten köra lite stig och latja?
Bonus fråga, skulle jag har varit mer Spansk och börjat förolämpa mannens mamma, faster Maria, jesus och berätta om vart jag skulle.....?

MVH
kränkt

30km är okej.

efter det ökar tyvärr risken att din son kommer att implodera exponentiellt.
Vid 42km så är det en 100% risk för implosion och ett svart hål uppstår.
Det sägs att det var så dinosaurierna dog.
Ok, jag trodde att de blev så stora efter som deras barn cyklade i tidig ålder utan en skola och därför blev de satanister

Jag antar att du bad honom om en referens till studie, publicerad i tidsskrift av god kvalitet, som ger stöd åt hans påstående?

Hur tusan det skulle kunna vara mer skadligt att cykla än att ligga i soffan och titta på mobilen övergår dock mitt förstånd. Givet att man inte cvklar omkull förstås. Då finns risk för skelettskador.

Hej Bullen!

Jag är en nykränkt farsa som måste få veta att jag har rätt och i stor nöd av ryggdunk, kanske en öl också.

MVH
kränkt
Haha, det finns märkliga människor på de mest normala ställen.
Tänk om personen är reggad på happy, då kan vi få en fredagstråd delux lagom till långfredagen ☺️
Medan vi väntar på att @Vueltdecatalunyautställningsfarbrorn dyker upp får du avnjuta den här:
Öl.jpg

Jag antar att du bad honom om en referens till studie, publicerad i tidsskrift av god kvalitet, som ger stöd åt hans påstående?

Hur tusan det skulle kunna vara mer skadligt att cykla än att ligga i soffan och titta på mobilen övergår dock mitt förstånd. Givet att man inte cvklar omkull förstås. Då finns risk för skelettskador.
Valpar ska man ju tydligen inte köra alltför mycket med, spanjoren kanske tänkte i samma banor?

H-vete, nu klarnar det!
Morsan tog mig med på en tur, lätt över 30km, när jag var liten och utan växlar.
Det förklarar varför det gick som det gick.
Skönt, att nu kunna få rulla vidare i livet....

...sen har jag märkt att med glass och gott humör kan man komma långt med barnen...

Jag skulle vilja skriva och berätta att cykling var rentav livsfarligt på 80 och 90 talet när jag var liten för att inte tala om 70 talet =). På den tiden var hjälmarna knappt utvecklade. Ville man hoppa så hoppade man med en bockstyre cykel eller en vanlig cykel med 3 växlar och nav växel =). BMX cyklarna kom på 80 talet men de var för saktfärdiga då de saknade växlar. Visst gick cyklarna sönder och visst skrapade jag upp kroppen då och då men jag slog aldrig i huvudet som tur var. Jag voltade mm men hade turen att aldrig slå i huvudet. Jag kunde krocka med träd och cykeln gick i bitar och jag flög in i en buske. Jag gick aldrig sönder men alla cyklar gick sönder hela tiden. Föräldrarna var förbannade då jag körde sönder cyklarna. Jag skulle vilja påstå att det var mycket farligare att cykla förr =). MTB kom på 90 talet och fram tills dess var det alltid bockstyre cyklar med rak ram =). Idag är hjälmarna riktigt bra utvecklade och jag skulle aldrig köra cykel idag utan en riktigt bra hjälm. Barn lär sig av lek, får de frihet och tycker det är roligt låt de köra need for speed rätt igenom. Så fort någon trycker på barn regler i skogen så kommer de inte tycka det är roligt.

Risken med en femmilare mtb när man är 10 (eller 12) är dock att det kan dröja 10 år innan man vill cykla igen. Värt att beakta iaf.
Han har beställt morgonrunda från Barcelona till Villafranca de penades, just nu står han i köket och brer mackor som matsäck. https://www.wikiloc.com/bicycle-touring-trails/de-barcelona-a-lavern-alt-penedes-2585422
Jag försökte muta med en förmiddagstur vid det lokala MTB spåret med lunch vid stranden. Myrling gillar level 2 fun.

Min grabb har hängt med på flertalet långmilare, fast nu är han mest uppkäftig och lat. Förstörd för livet

Min sons längsta rundor förra sommaren låg på runt 45 km. Han var då nyss fyllda 10 år och han är fortfarande i livet.
Anekdotisk bevisföring, jag vet, men du får ta det för vad det är.

Lat och uppkäftig är han så det räcker, menar ni att det kan bero på cyklingen?

Hej Bullen!

Idag när jag och sonen var ute så gick vi förbi stadshuset där de hade satt upp Vuelta de catalunya utställningen. Vi frågade artigt om om vi fick kolla, självklart med munskydd och obligatoriskt alcogel bad.
Där inne kommer en farbror och börjar prata med oss, han är tydligen från den lokala cyckelklubben, jag blir genast intresserad och frågar om de har MTB träning för barn.
Jag får förklarat att barn måste först lära sig cykla innan de kan köra MTB, jag berättar att vi brukar cykla långt när vi inte sitter i karantän så grunderna finns redan. Mannen börjar bli märkbart upprörd och frågar vart vi cyklar. Sedan kommer den en föreläsning om att det är jättefarligt för barn att cyckla mer än 20km per dag, de kan skada skelettet. Dessutom är det dödsfarligt att lära sig utan en klubb.

Jag önskade de numera högröda mannen en trevlig dag och gick för att köpa en glass till den 10åriga sonen. Sonen kollade på mig och sade: Pappa nu är du jätte arg.

Så frågan, inte kan det vara farligt för en 10åring att cykla 30km på grus en gång i månaden, resten köra lite stig och latja?
Bonus fråga, skulle jag har varit mer Spansk och börjat förolämpa mannens mamma, faster Maria, jesus och berätta om vart jag skulle.....?

MVH
kränkt
Min 3,5 åring cyklade 2mil tur/retur flera ggr i veckan till stranden förra sommaren. Har inget märkt av ngt konstigare än att han ville cykla mer ? jag tänker alltid att så länge barnet gillar det så kör på!

Hej Bullen!

MVH
kränkt
Vi har cyklat 30km grus med en nybliven 6-åring. Skulle bli grovt förvånad om de tar skada. Det enda att tänka på är att för tunga växlar är dåligt, bättre med hög kadens.

Jag cykelsemestrade rätt mycket som barn, mellan 8 och 12 år, med dagsetapper runt 5 mil med 12 mil som längst[1]. Det här förklarar så mycket! Hela mitt liv var utstakat från den åldern, en lång utförslöpa rätt ner i fördärvet.
[1] Stress till färja. Jag och syrran tyckte mest det var kul, men min mor var ögonblick från skilsmässa och rev ett tält på kvällen.

om den efterlängtade ölen serveras redan under turen kan det bli skadligt för skelettet, aka vurpa.

så det var spanska km det var frågan om:) förklarar ju saken. de är ju mycket längre ju!

om det i det landet står en skylt intill en avtagsväg med t ex hotell eller restaurang 1km, kan man börja leta efter 2-3 km.

Tycker de flesta spanjorer är trevliga men sedan finns det avarter som verkar komma från en helt annan planet och som är fullständigt bombsäkra på sin alternativa åsikt av ngn outgrundlig anledning. Tinto Verano är för övrigt en bra barndryck efter en runda (rödvin o sockerdricka)!

Remco Evenepoel ska ha cyklat sin första 5 mils-runda som 5-åring och han har ju haft en del problem med skelettet på senare år ...

Tycker de flesta spanjorer är trevliga men sedan finns det avarter som verkar komma från en helt annan planet och som är fullständigt bombsäkra på sin alternativa åsikt av ngn outgrundlig anledning. Tinto Verano är för övrigt en bra barndryck efter en runda (rödvin o sockerdricka)!

Tjena!

Låter precis som medlemmarna på detta forumet.

så det var spanska km det var frågan om:) förklarar ju saken. de är ju mycket längre ju!

om det i det landet står en skylt intill en avtagsväg med t ex hotell eller restaurang 1km, kan man börja leta efter 2-3 km.
kom att tänka på historien om britten som för många år sedan kom med färjan till göteborg för att lämna av en amerikansk bil, han handlade med sådana. ska du inte hänga med till en bilträff vi är på väg till i västerås frågade köparen. vi bjuder på uppehälle om du kör.

-well how far is it? -about 40 miles:))

britten märkte efter ett tag att något inte stämde, men tog sig till power meet, och trodde sig komma till paradiset. han har varit stamgäst alltsedan dess.

Hej Bullen!

MVH
kränkt
Nu har du ju redan fått en uppsjö av relevanta och inte minst sakliga svar på dina frågor. Sant en och annan anekdot.

Om jag får skjuta in ett, i sammanhanget, närmast övertydligt irrelevant svar så får det bli detta: under de åren då jag ägnade en övervägande del av min tid åt styrketräning samt att skaffa mig kunskap om styrketräning samt angränsande ämnen var just barns tränande en ständigt aktuell och återkommande fråga. Skelettskador, att de skulle stanna i växten och diverse andra reproducerade "sanningar" återkom gång på gång.

Konsensus utifrån den forskning som fanns på området då var att barn mår bra av att träna, precis som vuxna. Och att varje individ bör anpassa din träning utifrån sina förutsättningar.

Hoppas att du och grabben för många långa cykelturer tillsammans. ??

Tillbaka
Topp